Turun vesibusseista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 18.04.2006, 16:18:57

« edellinen - seuraava »

Eero Huusko

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 24.10.2007, 19:49:03
Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?

Janina on viety talvenviettoon telakalle Rymättylään ja Julius käyttää kyseistä laituripaikkaa kevääseen saakka. Juliuksen uudet renkaat ovat teipattavana ja laitetaan paikalleen maanantaina. Sunnuntaina olis tarkoitus siistiä kansi romuista ja alkuviikolla tulee uudet köydet. Niin ja julius ei ole pelkästään hinaajan näköinen, vaan aivan täysin kunnossa oleva ja katsastettu hinaaja, jolla on nykyisen omistajankin toimesta tehty jo useampikin hinauskeikka.

Ja sitten kun joku ihmettelee sitä saunalauttaa Aurajoen vierasvenesatamaa vastapäätä, niin kyseessä on alusrekisteriin merkitty matkustaja-alus MS Sea-Sauna. Kannattaisi käydä äkkiä kuvaamassa, koska satama häätää sen pois joesta ja toista vastaavaa ei taida koskaan olla merkitty Suomen alusrekisteriin.

Teemu Knuutila

Alusrekisteriin, sen kylla uskon ja tiedankin, mutta, mutta, onko ko. alus katsastettu ja jos on niin mille alueelle, eipa muuten valia mut olishan se kiva seilata sen kokoisella saunabaarilla hesalaisten purjehdus seurojen rannoille ihan vaan ........maan... :beer:

Eero Huusko

On se Teemu katsastettu, tosin paperit on jossain mappi öössä. Liikennealue pakostakin kotimaa ykkönen, kakkoselle matka kestäisi niin kauan et tarvittais varmaan 16 hengen miehistö :)

Pekka Pirkola

Kiitoksia vaan ramille edellisensivun tiedoista!!!  :beer:
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Ari Leskinen

Hinasin muuten viime kesänä samantyylisen lautan Paraisilta Inkooseen, joten ei tämä ole ainoa lajissaan Suomessa.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Teemu Knuutila

Voi olla ettei ainoa saunalautta todellakaan mutta varmasti siis ainoa ALUSREKISTERISSÄ oleva sauna...
Kuvia:

http://www.sea-sauna.com/galleria

Mikko-Oskari Koski

Missäs päin tuo kelluva sauna fyysisesti seilailee..? Olivat moisen tiedon sivuiltaan unhoittaneet.  8)

Kun taannoisen ensirakkauteni ms.Jaanan myöhempi omistajakin näyttää tähän keskusteluun osallistuneen, niin kysytäänpä nyt suoraan mielipidettään siitä, oliko Jaana merenkulullisilta ominaisuuksiltaan niin onnistunut alus, kuin sen suunnittelija ja aiempi kippari sen kaikille väitti olevan? Kyllähän sillä joskus tuli vähän kelintapaisessakin mentyä, eipä silti... Tosin matkustajien joukossa oli niitäkin, joiden luottamusta romutetusta bussista hankittu sisustus ei kaikin tavoin herättänyt (vrt.kokolattiamattokeskustelut).. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Eero Huusko

Tuo sauna kelluu parhaillaan Aurajoessa, odottelee siellä uutta kohtaloaan. Tuskinpa sillä enää saunaristeilyjä tehdään, ei ainakaan minun toimestani.

Kyllähän Jaana hyvä peli oli. Vaijeriohjausta tietenkin piti muistaa varoa, mutta eipä siinä mitään merenkulullisia puutteita ollut. Runko oli ja on edelleen vahva, koneeseen piti tehdä parin kesän jälkeen täyshaalaus ja se onkin edelleen uutta vastaava. Viisi kesäähän minä tuolla ajelin.

Sisustus oli tosiaan hieman askeettinen ja ensitöikseni revin silloiset linja-autonpenkit irti ja uusin sisustuksen.

Aika vaan meni Jaanasta ohi, se ei oikein vastannut nykyajan matkustajien vaatimuksia. Ehkäpä Kokkolassa se uusitaan paremmin nykyaikaa vastaavaksi.

Eero Huusko

Niin ja tämä Taiston viimeisin alus Diana on todella säälittävässä kunnossa. Se makaa rantapusikkoon kiinnitettynä Rymättylässä ja on todella karmeassa kunnossa. Kone ja kytkin halki, sisusta homeessa, muutama kuutio vettä sisällä ja maalipinta karmeassa kunnossa.

Eihän Diana mikään nätti alus ollut, eikä kulkenutkaan nätisti, mutta kyllä sen kohtalo on säälittävä.

Diana pitäisi nostaa ylös, purkaa kaikki mikä irti lähtee, hiekkapuhaltaa ja maalata kokonaan. Sitten siitä saisi vielä ihan käyttökelpoisen pelin lyhyemmille risteilyille. Ei vaan taida työmäärään ja kuluihin nähden kannattaa, vaikka saisi raadon ilmaiseksi.

Jari Rantanen

Ei kenelläkään olisi kuvaa ja muuta tietoa tästä Dianasta? Mittoja tms.?

Teemu Knuutila

Aurajoen varren saunalautta sai häädön

SALLA TUOMOLA

Turun Aurajoen varteen viime lauantaina ilmestynyt, betoniponttonien varassa kelluva puutalo on saanut välittömän häätömääräyksen.

Sataman liikenneosasto on jättänyt häädöstä tällä viikolla kirjallisen ilmoituksen sekä saunalautan yksityiselle omistajalle että laiturin vuokraajalle. Alus on toimitettava pois tämän viikon aikana.

- Häädölle on juridiset perusteet. Satamajärjestyksessä todettiin saunalautan olevan käyttötarkoitukseltaan asuinlaivaan verrattavissa oleva alus, joka vaatii erityisluvan, sanoo Turun sataman hallintojohtaja Jarmo Koskinen.

Saunalautta tuotiin Manillan edustalle Förin läheisyyteen hinaamalla. Omistajan velvollisuus on huolehtia ponttoni myös pois. Omistajan mukaan lautan sijoittaminen oli ainoastaan väliaikainen ratkaisu ja alus oli tarkoitus siirtää muualle muutaman viikon säilytyksen jälkeen.

Satamalautakunta reagoi asiaan kuitenkin heti, sillä vastaavat ponttonit jäävät Koskisen mukaan paikoilleen yleensä koko talveksi.

Turun Sanomien saamien tietojen mukaan saunalautta on myytävänä 40 000 euron hintaan.

Kooltaan noin kymmenen metriä kertaa neljä metriä suuruisen puutalon toisessa päässä on iso sauna, toisessa oleskelutila.

Koskisen mukaan asuinkäyttöön tarkoitetuille aluksille ei Turussa ole lupia myönnetty lukuun ottamatta Martinsillan puolella olevia ravintolalaivoja.

- Ne ovat verrattavissa asumukseen esimerkiksi jätevesiasioissa, joten myös nämä alukset tarvitsevat erityisluvan pysyvää säilytystä varten, Koskinen toteaa.

Turun Hirvensalossa ranta-aluetta ollaan kaavoittamassa asuinaluskäyttöä varten. Kaavassa otetaan huomioon erityispiirteitä, joita Aurajoessa ei ole otettu huomioon.

Julkaistu 3.11.2007 1:31:46


Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Jari Rantanen - 02.11.2007, 20:45:37
Ei kenelläkään olisi kuvaa ja muuta tietoa tästä Dianasta? Mittoja tms.?
Vapalahden viimeisimmässä laivaluettelossa on kaikki olennainen fakta. Paitsi se, miksi alus alunperin rakennettiin. Dianahan oli varsin omituinen sijoitus suunnittelijaltaan ja ensimmäiseltä kippariltaan Taisto Jokilalta, jonka meriura oli jo kokenut huippuhetkensä Jaanan päällikkönä vuodesta 1984 alkaen.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.07.2007, 14:50:28
Turun Diana oli jo rakenteilla ollessaan melkoinen kummajainen. Ex-työnantajani Taisto Jokilahan sääti puolivalmista runkoa Latokarin pihassa ainakin parin-kolmen vuoden ajan ennen käyttöönottoa. Aluksen virallinen valmistumisvuosi 1999 taitaa olla käyttöönottovuosi. Dianan runko oli vastaavan mallinen, kuin Jaanassakin, mutta etupainoa taisi tulla liikaa, tai ainakin sitä betonia pohjalle lisättiin vielä koeajojen jälkeenkin. Takapainoa tuoneella traktorinmoottorilla saatiin aikaan vauhtia, mutta muuten alus oli ilmeinen pettymys.
Taisto oli sikäli pudonnut kehityksen kelkasta, että hän ei alunperin suunnitellut Dianaan esim.septitankkia eikä edes mitään kovinkaan huomattavia äänenvaimentimia moottorin ja luvalla sanoen varsin askeettisen matkustamon väliin. Hänen mielestään Jaanan suurin ongelma oli se, ettei siihen päässyt näppärästi sisään pyörätuolilla -mikä kyllä oikeasti olikin iso ongelma, joka varmaan vuosien mittaan aiheutti useitakin ryhmäperuutuksia. Dianan exitit oli suunniteltu hiukan "österlundilaiseen" malliin (vrt.lähinnä Meritähti tai Monica remontin jälkeen), mutta siihen ne parannukset sitten ilmeisesti jäivätkin. Airiston normaaliaallokossakin Jaanan meno oli tasaisempaa.
Oikeastaan Jaana oli omassa mallissaan niin onnistunut aluskonsepti, että on täysin käsittämätöntä, miksi laivasuunnittelun amatööri ylipäätään edes yritti tehdä parempaa "kakkosvedosta". Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)
Taistohan ei ollut varsinainen ammattilainen, mitä tulee merenkulkuun, mutta venetaksi Kaislin ja kuttaperkasta kyhäillyn minivesibussi Annen kanssa aloittamansa toiminta kasvoi lopulta Jaanan jopa koko Saaristomeren alueen kampanjaluontoisina ja tilausristeilyinä kattaneeksi varustamoksi.
Tapasin Taiston muuten viimeksi samana vuonna, jolloin Jaana oli ensimmäistä kesää Huuskolla. Dianan kyytiin en koskaan ehtinyt. Ja voi olla, ettei siinä isoa vahinkoa tapahtunut, ainakaan merenkulullisessa mielessä. Aluksessa olen toki käynyt, eikä sen sisätiloissa ollut mitään sellaista, minkä menettämistä kannattaisi erikseen surra. Pienet ikkunat, kova meteli ja bussimainen penkitys. ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Ikaalista kotipaikkanaan pitävä Lempi on tuotu Aurajokeen, vierasvenesatamaan. Onko jollakin tietoa sen tulevasta toimenkuvasta?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Tällainen alus on nähty Aurajoessa Tiilentekijänkadun päässä. Ja kun myynti on tapahtunut, niin kertoisikohan joku tarkemmin asiasta tietävä, liittyykö tämä Wäiski vastaisuudessa Turun vesibussien jaloon joukkoon vai onko se matkalla muualle?
http://www.djurgardsvarvet.se/pass/wainamoinen/index.s.php?sold=true
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950