Turun vesibusseista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 18.04.2006, 16:18:57

« edellinen - seuraava »

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.08.2007, 17:59:15
Samaltahan tuo näyttää. Aiemmin tässä topicissa aluksesta onkin ollut puhetta -onhan tuo tieto hankolaisomistuksesta leimattu ko.yrityksen palveluksessa olleen henkilön lausuntona ankaksi ja onpa alusta oltu liittämässä jopa Rosita oy:n armaadaan... ::)

Kaipa tähän on pakko ko. yrityksen työntekijänä kommentoida ;D

Marina I on siis chartattuna Rositalle, avustaa m/s Kymppiä Vepsän reittiliikenteessä, varsinkin näin hellepäivinä kun tulee roimasti porukkaa yli Kympin 80 hengen. Pienet paatit hoitavat liikennettä siksi, että Lily taasen on tilausajoissa.

Petri Lahti


Tuttu entinen turkulainen Latviaan myyty vesibussi Merikotka löytyi toukokuussa Riikasta,
Väinäjoen länsirannalta Raņķa dambis -kadun varrelta.








Wirrankosken Rami

Palataanpa vähän vielä noihin Meribusseihin. Olisi nyt käyttöä tiedolle siitä, mikä oli Meribussi 4:n (nyk. Fantti) alkuperä. Se väitetään rakennetuksi 1961 Kustavissa ja tuli 1970-luvulla Meribussin laivastoon Turkuun.
Toisen tiedon mukaan alus olisikin tehty 1960 Uudessakaupungissa.
Osaako joku paikallinen vastata?

Pekka Pirkola

Onko tämä Fantti(ex-meribussi 4) nyt sitten sama Fantti,joka oli Raahessa Toivo Rahjalla aina 2000-luvun alkuun vesibussina? Oli nimetty kaiketi Raahen ulko-fantti tai maa-fantti saaren mukaan.On juuri Turun Fantin näköinen ja rakennettu vesibussiksi-60 luvulla pellingissä,huhujen mukaan.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Pekka Pirkola

Tullessani 1976 viikonlopputöihin k.o. yhtiöön vain Reginatan oli ajokunnossa, Airiston pohjalevyjen uusinta käynnistyi 1977 talvella.Käydessäni Porin Reposaaren vanhan sahan alueella 80-luvun alussa, makasi Saariston hylky siellä seuranaan toinen veteraani, vanhan vartiomoottoriveneen rungosta tehty  Helsingin ja Turun kautta Poriin päätynyt Terhi.Romuna sekin. M&K myytiin Matarmaan suvun hallusta ulkopuolisille tahoille 1989 tai -90. Bussilinjaliikenne myytiin Turun Kaupungin liikennelaitokselle keväällä 1975.

Lainauksen lainaus,tämän  aiheen sivulta 1. Mahtaako olla kellään tarkempia tietoja/historiaa tästä Terhistä? Mikä mahtoi olla vmv-aikainen järjestys numero?
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Pekka Pirkola

Koitanpa tässä vielä sinnikkäästi kysellä tietoja,tästä Hannu Mäkisen sivulla 1 mainitsemasta vmv-runkoisesta vesibussista.Eli onko hannulla tai kellään muulla tietoja mistä tuli,minne meni tai peräti kuvia? Hannu mainitsee meribussi 2 olleen 3-moottorinen vmv ja ex-nimeltään terhi.Sivulla 2 on linkki kuvaan vuodelta 1979,jossa on neljä meribussia,joista kolmannen Mikko-oskari Koski kertoo olevan meribussi 2.  Kuitenkin jos joskus on vmv:n nähnyt,voidaan kuvan perusteella todeta,että kuvan kolmannen paatin runko ei voi olla alunperin vmv.Toisaalta Hannu kertoo porissa 1980-luvulla nähneesä romuna maannen terhin,joka oli alunperin vmv.Onko näitä vmv-runkoisia,terhi-nimisiä vesibusseja ollut peräti kaksi,jos terhistä tuli meribussi 2 ja silti terhi nimellä oli 1980-luvulla porissa tämä romu.     Valottakaahan hieman asiaa.      Ps.  Hannu kertoi porissa olleen veneen tulleen helsingin ja turun kautta sinne,joten olisiko tähän jotain tarkempia omistaja/vuosiluku tietoja?
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Mikko-Oskari Koski

#51
Mb2 oli varustamon oma design, uudisrakennus, jota suunniteltiin ja rakennettiin vuositolkulla. Samoin Merikotka. Östermanin kerrottiin harmitelleen, ettätuli antaneeksi kakkoselle niin tylsän nimen, ei sitä jälkeenpäin enää voinut Merilokiksi muuttaakaan (armaadaanhan kuului -80-luvulla myös summalaismallinen, aiemmin Helsingissä Vb1:nä tunnettu Meritiira, jonka myöhempi kohtalo oli ainakin ajaa jossain Pohjanmaan rannikolla).
http://www.faktaomfartyg.se/meribussi_2_1975.htm
Tuo vmv-runkoinen alus siis on ollut joku muu. Itse en numerotonta Terhiä muista, mutta hyvin todennäköistä on, että sellainenkin on jossain vaiheessa ollut olemassa. Liittyykö tähän jotenkin helsinkiläisen Rautakorpi oy:n tonnisto ennen firman muuttumista nykyiseksi Royal Lineksi, saattaa myös olla ihan relevantti kysymys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Niko Viirret

Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 24.10.2007, 19:49:03
Onko Turun Janina mennyt talven viettoon jonnekkin, kun sen laituripaikalle on tupsahtanut joku hinaajan näköinen Julius, jonka pelastusrenkaassa lukee tosin Petra?

Tuohan on siis entinen turkulainen hinuri Petra, joka on saanut uuden nimen. Tuli jokeen jo parisen viikkoa sitten.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Ari Leskinen

Janinalla ja Juliuksella on sama omistaja.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pekka Pirkola

#55
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 24.10.2007, 19:42:36 (armaadaanhan kuului -80-luvulla myös summalaismallinen, aiemmin Helsingissä Vb1:nä tunnettu Meritiira, jonka myöhempi kohtalo oli ainakin ajaa jossain Pohjanmaan rannikolla).
http://www.faktaomfartyg.se/meribussi_2_1975.htm
Tuo vmv-runkoinen alus siis on ollut joku muu. Itse en numerotonta Terhiä muista, mutta hyvin todennäköistä on, että sellainenkin on jossain vaiheessa ollut olemassa. Liittyykö tähän jotenkin helsinkiläisen Rautakorpi oy:n tonnisto ennen firman muuttumista nykyiseksi Royal Lineksi, saattaa myös olla ihan relevantti kysymys.

Ettei tämä Meritiira olisi mennyt Raaheen,ja saanut nimen Fantti ja palannut nyt sitten sinne Turkuun takaisin? Mitä tähän Terhiin ja Rautakorpi oy:n tulee,niin ollappa nyt sitten Ramin kommentti asiaan...

Edit: Lainaus korjattu
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Mikko-Oskari Koski

#56
Ei mennyt Meritiira Raaheen Fantsuilemaan. Meritiira oli hieno puurunkoinen vesibussi, Summassa rakennettu ja aikansa Helsingin vesillä kulkenut, aiemmalta nimeltään VB1. Siitä ja asbestipommin oloisesta Meribussi4/Fantista ei voi puhua samana päivänäkään -vaikka kuumalla kelillä ne varmaan olivat ihan yhtä epämukavia matkustusvälineitä. Meritiiran kanssa samaa tyyliä oli Österlundin Meritähti, siis ennen Tiilikaisen siihen rakentamaa kökköä ohjaamon laajennusta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Pirkola

Oukkidoukki! Mikälie tuon fantsun kiertokulku sitten lieneekään,mutta pellikiläiseksi sitäkin sanoivat.En tiedä mistä raaheen tuli ja milloin,mutta eikö se sielä turun suunnalla nykyisin pyöriskele.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Miksu

"Merivartioston 1930 Bremenissä rakennuttama VMV 2 myytiin 1950 helsinkiläiselle Oy Sight Seeing Ab -yhtiölle ja muutettiin AMPHITRITE-nimiseksi vesibussiksi.
1955 alus myytiin Aarne J. Aarniolle Helsinkiin, joka samana vuonna myi aluksen Johannes Virolaisen isännöimälle Maaseudun Lomaliitto r.y:lle.
Vuonna 1959 aluksen osti Oy Turistilaiva Ab ja vuonna 1964 Jaakko Rautakorpi, nimeten aluksen TERHIksi.
Meribussi Oy osti Terhin vuonna 1975 ja antoi sille nimen MERIBUSSI 3."
Ramilta tällaista tietoa...

Miksu

Ja lisää...
"MERITIIRA oli todellakin ex VB 1, 1964 Summassa rakennettu. Meribussi Oy osti aluksen vuonna 1984 Juhani Eklöfiltä ja myi sen Raumalle T:mi Marialle. Vuonna 1987 siitä tuli larsmolainen KRISTINA."

Rami