maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Kai Heino - 21.07.2017, 07:43:33

Otsikko: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 21.07.2017, 07:43:33
Mitähän on tulossa!
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=784159&messageId=985997 (https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=784159&messageId=985997)
Lankulla myös pohditaan asiaa.
http://www.landgången.se/index.php?topic=342.0 (http://www.xn--landgngen-92a.se/index.php?topic=342.0)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Marko Mäkelä - 21.07.2017, 10:59:02
Eikös niillä ole suunnitelmissa ostaa P&O Ferriesin lauttaliikenne ja erottaa Tytäryhtiö Silja Tallinkista. Näin mää olen asian ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 21.07.2017, 12:01:30
Aiheesta  on jo yksi ketju: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18011.0

P&O:n ostoa suunniteltiin josjus ennen vuotta 2014. Asia tuskin on enää kurantti. Missään ei myöskään ole sanottu, että Silja erotettaisiin omaksi yhtiökseen, ainoastaan että markkinoinnissa Silja ja Tallink erotetaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.07.2017, 14:27:51
P&O Ferries myytiin silloin 2014 DP-Worldille, joka ei myy P&O ferries varustamoa kuin "ylihintaan" eli se ei ole kaupan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Johan Snellman - 22.07.2017, 00:14:41
Tere. Katso siitä toisesta ketjusta. DP osti P&O Ferries jo 2006. Missähän tässä keskustelussa mennään?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Pio - 26.07.2017, 13:16:23
Lisää spekulointia Tallinkin tulevaisuudesta: https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/tallink-on-myynnissa-ostaja-voi-tulla-kiinasta-6664800
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilpo Kuivanen - 30.07.2017, 13:47:19
Lainaus käyttäjältä: Joonas Pio - 26.07.2017, 13:16:23
Lisää spekulointia Tallinkin tulevaisuudesta: https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/tallink-on-myynnissa-ostaja-voi-tulla-kiinasta-6664800

Ja jutun kirjoittajana Sami Lotila, joka ei ole mikään maailman luotettavin journalisti.

Tallinkin omistushan on aika mielenkiintoinen: niillä pörssissä välitettävillä osakkeilla ei oikeastaan saa minkäänlaista määräysvaltaa yhtiöön. Omistus on käytännössä kolmen miehen käsissä. Tässä myyntikuviossa voi hyvinkin olla myöskin kyse siitä, että halutaan hakea lisää pääomaa yhtiöön ja antaa myös määräysvaltaa rahan vastikkeeksi.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Pekka Linnainen - 16.08.2017, 22:11:06
Tuorein pikku-uutinen pörssistä. Tallink jatkoi yhä omistamansa entisen Superfast IX:n (Atlantic Vision) rahtausta Kanadaan: https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=787189&messageId=990190
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 18.08.2017, 20:38:50
Huhut toisaalta väittävät, että Marine Atlantic olisi hankkimassa korvaajan Atlantic Visionille 2020. Kirettä tosin pitää jos havittelevat uudisrakennetta. Toisaalta se, että rahtaussopimusta jatkettiin vain vuodella viittaisi siihen, että hanke ei ole varma (koska muuten olisi varmaankin jatkettu suoraan 2020 asti).
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 02.09.2017, 08:11:22
Tallinkin brändäys etenee..
https://www.tallinksilja.fi/medialle (https://www.tallinksilja.fi/medialle)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Pekka Linnainen - 23.03.2018, 18:59:12
Tallink ilmoittaa lopettaneensa uuden strategisen partnerin etsinnän. Toisin sanoen: ostajaa ei ole näköpiirissä. https://www.aripaev.ee/borsiuudised/2018/03/23/infortar-jatkab-tallinki-strateegilise-omanikuna
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Petri Helenius - 23.03.2018, 20:46:38
Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnainen - 23.03.2018, 18:59:12
Tallink ilmoittaa lopettaneensa

Tallinkin tiedotteita. https://www.tallink.com/about
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 28.02.2020, 17:37:55

Kaupankäynti Tallinkin osakkeilla keskeytettiin pörssissä
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1 (https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 02.03.2020, 10:25:55
Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 28.02.2020, 17:37:55
Kaupankäynti Tallinkin osakkeilla keskeytettiin pörssissä
https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1 (https://www.iltalehti.fi/talous/a/a392a3bd-10ca-409e-ae74-4851d740c1f1)

Kaippa tämänkin voisi tähän väliin vielä lisätä. Asioilla tuskin on yhteyttä, mutta...

LainaaTallinnan Linnahallin alueelle rakennetaan kansainvälinen konfrenssi- ja konserttikeskus. Aiesopimuksen ovat allekirjoittaneet Tallink-konserni, Tallinnan kaupunki ja Tallinkin pääomistaja Infortar-yhtiö.

https://www.aamulehti.fi/a/a3f4f355-0c65-4bb0-a682-bef811c02189 (https://www.aamulehti.fi/a/a3f4f355-0c65-4bb0-a682-bef811c02189)

EDIT: Asioilla oli sittenkin yhteys :D Aamulehden uutinen oli ei-niin-yllättäen torso.

LainaaKeskeytyksen syyksi Tallink-konserni kertoo kirjoittaneensa aiesopimuksen Tallinnan Linnahallin kehittämisestä. Linnahallia rakennetaan Viron suurimman sijoitusyhtiö AS Infortarin sekä Tallinnan kaupungin kanssa.

https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006419886.html (https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006419886.html)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 02.03.2020, 19:32:28
Hyvä juttu, että viime vuodet aikalailla "pahuuden vallassa" rapistuneelle Linnahallin kiinteistölle vihdoinkin aletaan tehdä korjaustoimenpiteitä ja toisaalta hyvää on myös se, että taustalla on Tallinkin kaltainen merkittävä toimija, niin projekti varmaan myös etenee.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 07.02.2021, 19:17:51
Laitetaan nyt tähän ketjuun, että voiko Tallink kehittää jonkun uudistuksen vastatakseen Vikingin Gloryn tuloon?

Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle. Tokihan ne sisaraluksia, mutta voitaisiinko Baltic Queen brändätä vähän ja jotain uudistuksia sisältä, että se vähän erottuisi? Galaxykin ollut jo aika tovin tuolla jatkuvasti liikennöidyllä reitillä, että voisiko sen koneisto olla välillä vähän löysemmässä ajossa.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 07.02.2021, 22:48:14
Galaxyä on toisaalta fiksailtu vuosien saatossa paremmin tuolle linjalle sopivaksi (samoin BP:tä), kun taas BQ on omalle linjalleen enemmän optimoitu. Vaikea nähdä mitä etua tästä olisi. Sinällään on kyllä ihan totta, että Gloryn saapuminen on varmasti Tallinkille linjalla paha haaste; kun Grace aikanaan tuli, tihkui minulle firman sisältä tietoa että siellä olisi harkittu vakavasti Turun-linjan sulkemista kun BP ei onnistunut Vikingiä vastaan kilpailemaan. Nyt on tulossa Glory ja pian sen jälkeen uudet Finnlinesin laivat. Silja-brändin nykyiset alukset jäävät siinä väkisin alakynteen, mutta ei Tallinkilla ole oikein mitään mihin niitä vaihtaa laivastossa valmiina – ainakaan ilman radikaalia konseptinmuutosta.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 07.02.2021, 23:17:56
Tokihan Tallinkiakin auttaa, että Birka on myös poissa markkinoilta ja Tukholma suurempi markkina kuin Turku.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 08.02.2021, 00:06:02
Teoriassa Tallink voisi iskeä Tukholman kruisailumarkkinoihin muuttamalla Symphonyn 22h-kruiseriksi suunnilleen Birkan entisellä aikataululla, mutta varauksella, että voidaan käydä aamuvarhaisella Turussa, jos kuormaa on (matkustajilla ei siis olisi Turussa maihinnousumahdollisuutta). Tässä tilanteessa Galaxyn korvaajaksi ei suinkaan tulisi BQ, vaan Victoria, jonka pienempi hyttikapasiteetti olisi helpompi suunnata reittimatkustajille, ja joka kuitenkin päivämatkustajatilojensa puolesta on Galaxyn kanssa yhteismitallinen.
Mutta kuten sanottu, tuo on täysin teoreettinen näkemys, jonka toteutumiseen en usko itsekään. Todennäköisempää on jopa, että varustamo heittää Turun linjan suhteen pyyhkeen kehään.

Sen sijaan uskon hyvinkin siihen, että Tallinkin on mietittävä tarkoin, mitä se Suomenlahden ja Ruotsin välisille linjoilleen vastaisuudessa tekee. Paldiskin ja Kapellskärin välisten vuorojen lisääminen (joka on tehty osittain siksi, ettei DFDS saisi siinä yliotetta) on taannut sen, ettei Viron ja Ruotsin välisessä rahtikapasiteetissa ole tapahtunut juurikaan pudotusta, vaikka BQ ja Vickan eivät olekaan omalla linjallaan olleet. Olojen normaaliuduttua Tallink tuskin pystyy vähentämään kapasiteettiä rahtilinjalla. Ja silloin kohdataan TLL-STO-kuviossa täsmälleen sama ongelma kuin HEL-STO-linjankin kohdalla: rahti on ja pysyy poissa, eivätkä risteilijät saati reittimatkaajat tuo kovan rahan laivoille sellaista katetta, joka riittäisi niiden taloudelliseen operointiin. Jos Atlantic Vision vielä palautuu omistajalleen, on Tallinkin hyvinkin järkevää sijoittaa se juuri Kapellskärin linjalle, jotta DFDS ei sentään saa siinä monopolia matkustajien (ajoneuvollisten) suhteen. Tämä linja voisi olla Starinkin uusi työpaikka MyStarin valmistumisen jälkeen.
Vikingin lienee -jo vanhaan ja remonttien tarpeessa olevaan tonnistoonsa vedoten- suhteellisen kivutonta ilmoittaa, ettei HEL-STO tokene kuin sesonkireitiksi, mutta Tallinkilla ongelma on isompi. Päivittäisen risteilijävuoron operointi Tukholmasta sekä Tallinnaan että Helsinkiinkin saattaa olla taloudellinen harakiri, Riian linja lienee joka tapauksessa lakkautuksessa. Linjojen aiemmista kuudesta aluksesta saattaa koronakauden jälkeen olla entisen kanssa yhteismitalliseksi luokiteltavaa jatkuvaa työtä tarjolla vain kahdelle tai kolmelle, riippuen siitä, miten liikenne jaetaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Jotain ihmiset kuitenkin vapaa-aikanaan haluavat tehdä. Ennen tätä poikkeustilannetta, laivoja
kannatti kuitenkin jotenkuten pitää liikenteessä, joten kysymys on siitä, miten kakku jaetaan uudelleen.
Lentomatkat, jotka ennen olivat olleet kalliita - halpenivat viime vuosikymmenellä - mutta lentolippujen
hinta on taas nousemassa siihen suuntaan, että automatkailukin saattaa nostaa päätään, mikäli vain
sopivia yhteyksiä on tarjolla.
Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mika Blomberg - 08.02.2021, 10:32:24
Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene? Eihän tämä korona nyt ikuisuuksia kestä, ja onko sinulla jotain luotettavaa lähdettä, että esim. viking ajaisi hel-sto linjan ales, kyllä kiinassa ja venäjällä riittää turisteja, ja luuletko että helsingistä kaikki alkaa 2 tuntia turkuun ajamaan risteilemään, eikä kaikki halua tallinnaan mennä? Kyllä tulee tokenemaan hyvinkin, ja myös turku-tukholma reitillä, ei se grace enää vedä mitään enempää kun baltic princess, niin on vain vähän alussa kun glory vetää enemmän, ja tämä ei koske rahtia ja reittimatkustajia. Aivan järjetön ajatus joltain, että kahden pääkaupungin välinen liikenne lakkautettaisiin, saat vielä pitkän nenän. Järjetöntä puhetta, ei pidä aina heitttää niitä omia tyhmiä näkemyksiä, jos ei tiedä faktoja. Ei viking ainakaan vielä ole ilmoittanut mitään, että lakkauttaisi hel-sto linjan, ja myös kokousmatkoilijoista, ainakin riika reitillä oli syyskuussa baltic queen täynnä kirjanpitomammoja, eikä gloryyn turhaan tehtäisiin mitään kokousosastoja.Miten sympan voisi irrottaa hel sto liikenteestä?
järjettömiä heittoja.Samoin kun joku uskottelee, että cinderalle tulee hesan liikenteeseen, ei ikinä, linjat tulevat menemään niin että:
hel-sto viikkari, gabriella sesongit ja viikonloput, silja kuten ennenkin ( operointi länsiterminaalista ), ja turku kuten nytkin. Tosin hel sto liikenteeseen voi tulla Amorella, mariella varmasti myydään ennen.

Ja hyttikapasiteestista, ei mitään järkeä siirtää victoriaa, käytännössä ilman pidennystä sama laiva kun galaxy, ei se galaxy minnekään sieltä siirry, muuten kalustoa pitäis myydä, ja se ei nyt onnistu tällä ajalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 08.02.2021, 12:22:08
Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 07.02.2021, 19:17:51
Itse mietin, että voisiko olla järkevää tuoda Baltic Queen Tukholman iltaan Galaxyn tilalle.

Henkilökohtainen mielipiteeni asiaan on, että Galaxy-sarja on täysin umpisurkea esitys ja pilasi koko Turun risteilymarkkinat jo itsessään, ennen Gracenkin tuloa. En ole missään vaiheessa pitänyt noista aluksista. Kunnollinen laiva reitillä sitten vielä siirsi osan niistä Tallinkinkin risteilymatkustajista Vikingille. Näin ollen yhden laivan vaihtaminen toiseen käytännössä samanlaiseen ei parantaisi mitään.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Petri Helenius - 08.02.2021, 13:33:45
Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 08.02.2021, 10:32:24
Sitä en ymmärrä, että mistä ihmeestä olet päähän saanut, että helsinki tukholma ei tokene?

Lehtijutun mukaan.
– Helsingfors-Stockholm-linjens guldålder är förbi. Om fem-tio år tror jag att någotdera rederiet har gett upp, säger logistikprofessor Lauri Ojala vid Åbo universitet.

https://www.pressreader.com/finland/hufvudstadsbladet/20210117/281496458932717
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Harri Anukka - 08.02.2021, 17:31:32
Helsinki aikoo keskittää Tukholman laivat katajanokalle: https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2021-02-03/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-periaatepaatoksen-satamatoiminnan (https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutiset/2021-02-03/kaupunginvaltuusto-hyvaksyi-periaatepaatoksen-satamatoiminnan)
Ja samalla Tallinnan laivat Länsisatamaan (sekä Vuosaareen), Tallink Siljalle tuo ei varmaan ole suuri ongelma, heillä on liikennöintiä jo nyt molemmista (tai oikeastaan kaikista kolmesta) satamasta, mutta Vikingline joutuu kahteen satamaan. Se varmaan lisää kustannuksia ja jos Mariellalle löytyy sopiva ostaja, niin epäilen että Hel-Sto linjasta tulee todellakin viikonloppu/kesäsesonki linja... siis Viikkarille.

Tietenkään tämä keskitys ei tapahdu heti, mutta jossain muistaakseni luin että voi tapahtua 5vuoden sisällä, ja silloin olemme varmaan kaikki viisaampia miltä koronan jälkeinen liikenne näyttää ja miten Glory vaikuttaa Turun liikenteeseen... varskinkin Siljan osalta.

Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 08.02.2021, 17:46:52
En minä usko, että Helsingin ja Tukholman linja tuosta poistuisi vallan.

Mutta, mikä on koronan vaikutus pitkällä aikavälillä yhdistettynä siihen miten laivamatkustus on muuttunut vuosien varrella. Miten nopeasti rahti voisi palata takaisin Helsingin linjalle kun palataan arkeen. Ja miten Tallinkin tapauksessa sama myös Tallinnan ja Tukholman välillä (Ja myös Riikaan jos meinaavat palata). Laivamatkailussakin pitää joskus miettiä, että pitää keksiä toinen ratkaisu eikä mennä kuten aina ennenkin. Toki jos rokotekattavuus ja rajoitteet toimii kuten pitää ja niillä saadaan rajoitukset poistumaan niin saatetaan nähdä täysiä laivoja ehkä loppukesällä ja syksyllä kun väki kaipaa menemään vähän joka reitillä. Mutta miten sen sitten saa jatkumaan tulevaisuudessa.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 08.02.2021, 22:34:08
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Olin kokonaan unohtanut sen Atlantic Visionin! Lieneekö kuukausittain siitä maksettava aikarahti
eskaloitumassa liian suureksi Kanadalaisille?
Silloin jäävahvistettuja aluksia alkaa Itämerellä olla myynnissä jopa usean laivan erässä.
Atlantic Visionion rahtausta jatkettiin viime vuonna marraskuuhun 2022 asti. Marine Atlantic ei ilman laivaa pärjää, ja kanadalaisena valtion omistamana varustamona sen vaihtaminen johonkin toiseen on helpommin sanottu kuin tehty. Tällainen suunnitelma toki saattaa olla olemassa, mutta ihan varmasti laivaa ei täällä ennen vuoden 2023 alkua nähdä – ja pitäisin itse todennäköisimpänä, että rahtausta jatketaan edelleen.

Laivasta kannattaa myös muistaa, että se ei ole lainkaan samantyyppinen kuin Tallinkilta (ja Vikingiltä) pandemian takia työttömäksi jääneet risteilylautat. Laivan rahtikapasiteetti on suurempi ja matkustajakapasiteetti pienempi. Atlantic Vision kannattaisi todennäköisesti työllistää Tallinkin omassa laivastossa joko Paldiski–Kapellskär- tai Vuosaari–Muuga-linjalla. Teoriassa tuota voisi kuvitella Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseenkin, jos Tallink haluaa kilpailla Finnlinesin kanssa rahtipainotteisemmista markkinoista, mutta minulle kerrotun mukaan tuon laivasarjan ohjauskyky ei riitä saaristoajoon. Luultavasti tämä on korjattavissa oleva ongelma, mutta kannattaako yli 20 vuotta vanhaan laivaan alkaa sellaista tekemään?

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 08.02.2021, 10:24:57
Lisäksi kysymyksessä on eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten.
Finnlines on tässä keskustelussa jäänyt turhan sivulle. Yhtiö saattaa myös yllättää, sillä emoyhtiöllä on
voimavaroja tunnustella eri vaihtoehtoja aivan eri tavalla kuin muilla.
Mihin joutuu esim. Finnswan?
Toisaalla on muun muassa ehdoteltu, että Finnlines lähtisi Vuosaari–Muuga-kilpaan kierättämällä Travemünden-laivojen Viroon päivisin. En tiedä onko tämä erityisen todennäköistä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2021, 00:38:07
Atlantic Visionia ei tässä keskustelussa ainakaan ole mihinkään muualle ehdotettukaan kuin Paldiskin ja Kapellskärin välille. Ja epäilemättä se olisi siihen sopivampi kuin rahtikapasiteetiltään yhteismitallinen Star, jossa -paradoksaalista sinällään- lienee linjan tarpeisiin liikaa matkustajatiloja. Tosin Starin vapautuessa MyStarin valmistuessa voisi kokeilla, kiinnostaisiko Marine Atlanticia vaihtaa virolaisilta vuokraamaansa alusta. Näin siis siinä tapauksessa, että Tallink haluaisi lisätä kapasiteettiä Paldiski-Kapellskär-linjalla. Sailor tai Regal Star varmaan pääsisi hyvään rytmiin Muugan ja Vuosaarenkin välillä, SeaWindin parina tai seuraajana.
Juuri se, ettei Atlantic Vision ole risteilijälauttatyyppiä, tekee siitä tässä asetelmassa kiinnostavan. DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille, jolloin Tallinkinkin olisi pystyttävä tarjoamaan reitille ainakin jonkinlainen matkustajakonsepti, joka taas ainakin tarvematkustajille ja rahdille olisi varmasti TLL-STO-kruiserilautan kyydissä menemistä houkuttelevampi vaihtoehto. Toisaalta pääkaupunkien välillekin on kysyntää, mutta onko sitä niin paljon, että päivittäinen operointi kahdella aluksella kolmikosta Vickan/BQ/Romsku olisi kannattavaa? Tai voisiko yhteyden Tukholmasta sekä Helsinkiin että Tallinnaan taata sillä, että sama (virolainen) alus ajaisi molempiin?

On ihan selvää, että liikenteen elpyessä sitä ei tehdä lähtöjä dumppaamalla, vaan varmistetaan rahan tulo edes jollakin muodoin. Vain varmuudella rahtia kuskaavilla yksiköillä voidaan tehdä jotain tarjouksia, mutta nekään eivät välttämättä ole niin huomattavia kuin aiemmin on nähty. Kannattaa katsoa arkistoista prosyyrejä 1970-luvun öljykriisin jälkeisiltä ajoilta, myös hintojen osalta, sillä tuolloisen markan ja nykyisen euron ostoarvot ovat samaa luokkaa. Kuinka moni asiakas lähtisi sadanviidenkympin risteilylle Tukholmaan, vaikka aamiaiset kuuluisivatkin hintaan, kuten Siljalla tuolloin?
Helsingin satamasäätö saattaa kyllä olla Vikingille viimeinen niitti HEL-STO-linjan lakkautuspäätökselle, mutta tuskinpa äskettäin merkittävän osan suomalaisesta maahenkilöstöstään irtisanoneella Tallinkillakaan riemusta kattoon hypitään, jos toimintoja Helsingissä pitää jatkaa useammassa satamassa -ja Tukholman linjan osalta vielä juuri Vikingiltä vapautuneella Skattalla!

Niin tai näin, Tallinkin nykyarmaadassa joku/jotkut seitsikosta Sere, Symppa, BQ, Romsku, Vickan, Europa ja Isabelle hyvin luultavasti jää jatkossa vaille vakituista tointa, koska liikenteen elpyessä tehokkuus menee lähtöjen määrän edelle. Lipunvaihtojakin voidaan nähdä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalle Id - 09.02.2021, 14:27:27
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 09.02.2021, 00:38:07 DFDS:n uudisalusten valmistuessa eteläiselle Itämerelle voi joku siellä nyt ajavista kohtalaisen matkustajakapasiteetin omaavista ropaxeista hyvinkin siirtyä Paldiskin ja Kapellskärin välille
Tämä oli ainakin ennen pandemiaa DFDS:n julkisuuteen vahvistama suunnitelma: eteläiselle Itämerelle rakennettavat lautat mahdollistavat siellä nykyisin liikennöivistä aluksista kahden kierrättämisen Paldiskin ja Kapellskärin välille.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Juhani Mehto - 11.04.2022, 21:38:26
Tallink ilmoitti tänään, että Tukholma-Tallinna -linjan liikenne hoidetaan vain yhdellä laivalla, Baltic Queenilla, koko tämän vuoden ajan, ja Victoria I jää rantaan seisomaan. Victoria I:lle yritetään saada muita käyttökohteita.

Tallinkin lehdistötiedote (https://www.tallink.com/press-releases?3&article=172585658#172585658)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 30.04.2022, 07:02:09
Mitenköhän kauan Romantika  on vuokrattuna. Taitaa olla vain 3vuotta. HNL:n tavoitteena on nollapäästöt 2026.
https://hollandnorwaylines.com/about-hnl/ (https://hollandnorwaylines.com/about-hnl/)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 30.04.2022, 09:07:37
Onko kellään tietoa, miten uusi linja Norjasta Alankomaihin on kannattanut?
Mikäli turismimäärät jatkossa edes jotenkin palaavat ennalleen, saattaisi kenties sesonkiaikana kannattaa
seilata kahdella aluksella, johon tässä olisi "systeri" vapaana.
Kysyntää vähentää tosin myös pikkuhiljaa kallistunut NOK, joka tekee valmiiksi kalliista Norjasta entistäkin
kalliimman matkailumaan.
Tietenkään Tallink ei voi odottaa ja "katsoa" vaan antanee Victoria I:sen aikarahdille vaikka vain kesäkuukausiksi
kenelle tahansa, joka vain niin haluaa.

Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 30.04.2022, 16:30:14
Alussa oli HNL:lla vähän huonoa suunnittelua. Off topic mutta Tallinkin laiva.
https://www.nrk.no/sorlandet/kaos-pa-ny-fergeavgang_-_-flere-biler-ble-skadet-1.15927260 (https://www.nrk.no/sorlandet/kaos-pa-ny-fergeavgang_-_-flere-biler-ble-skadet-1.15927260)
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 03.11.2022, 10:50:46
Päivän Tallink-uutinen on, että Star jää Mystarin valmistuttua Helsingin ja Tallinnan välille kolmanneksi shuttleksi: https://news.cision.com/fi/tallink-silja-oy/r/tallink-lisaa-vuoroja-helsinki-tallinna-reitille-marraskuussa---star-jatkaa-liikennointia-reitilla,c3660680

Laiva tulee tarjoamaan uuden "Light-luokan" tuotteen 27.11. alkaen: ylitysaika on 2½ tuntia ja laivalla on tarjolla vähemmän palveluita kuin Mega- ja Mystarilla.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Jari Rautiainen - 04.11.2022, 10:56:43
Missään ei taida vielä olla kerrottu mitä nämä Star:n "supistetut"-palvelut mahtaa olla?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 29.11.2022, 19:40:24
Päivän Turun Sanomissa oli juttua Tallinkin suunnitelmista tulevalle kesälle. Baltic Princessin Ruotsin satama siirtyy taas Tukholmaan, mutta toista alusta ei Turku-Tukholma reitille ole näillänäkymin tulossa edes kesäsesongin ajaksi. Arvaukseni onkin, että kun Finnlinesin uudet alukset ensi vuoden aikana saapuvat Naantali-Kapellskär linjalle, niin Tallink tulee vetäytymään Turusta kokonaan. Mitenkähän tämä kuvio tulee sitten vaikuttamaan Turun kaupungin suuriin suunnitelmiin satamaa koskien... No, aika näyttää...
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 29.11.2022, 23:10:50
Terminaali oli ensimmäisenä minunkin mielessä, kun Galaxyn lipunvaihdosta kerrottiin.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:07:23
Jostain luin, että Finnlinesin alukset eivät Kiinasta aivan kesäsesongiksi ennätä, mutta
sitten on toinen juttu, miten matkustajat uutuusinnostuksen hälvettyä ottavat Naantalista
lähtevät uudet laivat vastaan.
Aluksissa toki on tilaa, mutta entistä vähemmän palveluja.
Nykyiset myöhäiset iltalähdöt ovat matkalla tapahtuvan myynnin kannalta huonoja.
Kuka esimerkiksi haluaa syödä mahansa täyteen keskellä yötä!
Toisaalta Finnlinesillä on enemmän "varaa katsoa", miten liikenne kehittyy.
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 30.11.2022, 10:20:44
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.11.2022, 19:40:24
Päivän Turun Sanomissa oli juttua Tallinkin suunnitelmista tulevalle kesälle. Baltic Princessin Ruotsin satama siirtyy taas Tukholmaan, mutta toista alusta ei Turku-Tukholma reitille ole näillänäkymin tulossa edes kesäsesongin ajaksi.
En ole tuota TS:n juttua päässyt lukemaan, mutta Tallinkin lehdistötiedote puhui selkeästi nimenomaan Baltic Princessin kesän (ja ensi vuoden syksyn) aikatauluista. Tiedote oli selvästi tarkasti muotoiltu niin, että siinä ei missään kohtaa puhuttu Turun-linjasta kokonaisuutena. Tämä antaa ainakin itselleni vaikutelman, että (ainakin Suomen pään konttorilla) pidetään takaporttia auki toisen laivan tuomiselle Turkuun kesäksi. Riippuen mihin asti meneillään olevia rahtauksia jatketaan ja aloitetaanko Riika–Tukholma-linjaa lainkaan uudelleen voisi Tallinkilta löytyä helposti toinen laiva linjalle kesäksi asetettavaksi. Jos kaikki rahtauksessa olevat palaavat kesäkaudeksi ja Riian-linjaa ei avata niin laivoissa olisi jopa valinnanvaraa.

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.11.2022, 09:07:23
Lisäksi en ole aivan perillä, miten jalkamatkustajat Naantalissa on tarkoitus hoitaa.
Kannattaako kenties ottaa junayhteyttä satamaan uudelleen käyttöön, siis sitä, joka vajaa
50 v sitten oli käytössä?
Jäin jostain käsitykseen että jalkamatkustajat olisi tarkoitus hoitaa bussiyhteydellä. Sinällään kun uusi Suomen Lähijunat on aikeissa aloittaa paikallisjunaliikenteen Turun seudulla 2024, voisi heillä olla hyvinkin intressejä ulottaa Naantaliin suunniteltu junayhteys saman tien satamaan saakka, ainakin Finnlinesin laivojen lähtö- ja tuloaikaan. Toki VR:lläkin saattaa olla intressejä tällaiseen, mutta jotenkin veikkaisin Lähijunien olevan halukkaampi (toki myös riskialttiimpi) kumppani.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 29.11.2022, 19:40:24
Mitenkähän tämä kuvio tulee sitten vaikuttamaan Turun kaupungin suuriin suunnitelmiin satamaa koskien... No, aika näyttää...

Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 30.11.2022, 19:49:34
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Tätä olen itsekin miettinyt. Jos Tallinkilta tosiaan vapautuu Turun satama Finnlinesin käyttöön, niin voihan olla, että kiinnostuvatkin. Rekkaliikenteen kannaltahan Turun satama ei liene juurikaan Naantalia hankalampi, tai olisiko jopa hieman parempi ja matkustajaliikenteen puolella toki huomattavastikin.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Tapio Väyrynen - 01.12.2022, 09:56:59
Jos Finnlinesin suunnitelmia spekukoi, niin asiassa painaa myös minkälaisia Naantali ja Turku ovat sopimuskumppaneina.

Lisäksi miksi Finnlines lähtisi toimivasta satamasta uuteen paikkaan, jossa varustamoille tulee todennäköisesti osallistuminen uuden terminaalin kuluihin.

Jos tosiaan Turussa vaaditaan aamu-ilta lähtöä, kun uusi terminaali on valmis, niin helppo päätellä Tallinkin päätös.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Kai Heino - 01.12.2022, 18:36:00
TS 28.11.
Satamasta kerrotaan, että Tallinkin yksi ainoa lähtö, eikä samaan aikaan Viikkarin kanssa, on otettu jo suunnitelmissa huomioon, mutta toisaalta on suunnitelmissa myös se, että kaksi laivaa voi olla samaan aikaan kaijalla ja terminaalissa paljon väkeä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Harri Anukka - 18.12.2022, 16:23:44
En tiedä sopiiko tänne, mutta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50 (https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50)

"Ms Baltic Queen -laiva törmäsi teknisen vian vuoksi Tukholman satamaan sunnuntaina aamulla."
Ilmeisesti pieni törmäys sähkökatkon vuoksi, ei suurempia vahinkoja...

Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Jussi Viljanen - 19.12.2022, 02:30:19
Lainaus käyttäjältä: Harri Anukka - 18.12.2022, 16:23:44
En tiedä sopiiko tänne, mutta:

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50 (https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/40fcb0de-e243-4631-8386-e751f064cf50)

"Ms Baltic Queen -laiva törmäsi teknisen vian vuoksi Tukholman satamaan sunnuntaina aamulla."
Ilmeisesti pieni törmäys sähkökatkon vuoksi, ei suurempia vahinkoja...
tuskin toi oli tallinkin suunnitelmissa
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 23.12.2022, 10:49:12
Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 30.04.2022, 09:07:37
Onko kellään tietoa, miten uusi linja Norjasta Alankomaihin on kannattanut?
Mikäli turismimäärät jatkossa edes jotenkin palaavat ennalleen, saattaisi kenties sesonkiaikana kannattaa
seilata kahdella aluksella, johon tässä olisi "systeri" vapaana.
Kysyntää vähentää tosin myös pikkuhiljaa kallistunut NOK, joka tekee valmiiksi kalliista Norjasta entistäkin
kalliimman matkailumaan.
Tämä nyt on vastaus wanhaan kysymykseen, mutta edelleen relevanttia aiheeseen: Shippaxin tämän viikon uutinen (https://www.shippax.com/en/news/holland-norway-lines-on-track-to-190000-passengers-in-its-debut-year.aspx) kertoo Holland Norway Linen ensimmäisen vuoden ylittäneen odotukset.

"We've been blown away by the response from people and transport companies, on both the Dutch and Norwegian sides. We're on track for almost 190,000 passengers by the end of the year. Though passenger volumes are far better than forecast, costs – especially for fuel – also came out higher. Despite that, our debut year has exceeded expectations," sanoo firman uusi toimitusjohtaja Morten Aggvin Shippaxin haastattelussa.

Jos tilanne on oikeasti näin hyvä, niin HNL varmasti pitää Romantikan rahtauksen loppuun asti. Jo aiemmin tänä vuonna varustamo julkisti suunnitelman uudisrakenteesta, mutta on vaikea nähdä sen olevan realismia vielä Romantikan rahtauksen loppuessa – ellei varustamon tulos sitten ole todella hyvä.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 26.12.2022, 23:32:36
Huhut toisaalla internetin syövereissä kertovat kroatialaisen Jadrolinijan neuvottelevan Isabellen ostamisesta. Onko huhuissa mitään todellisuuspohjaa on tietysti asia erikseen, mutta jos huhussa on perää alkaa Riian-liikenteen tulevaisuus näyttää varsin huonolta.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 27.12.2022, 10:14:36
Uskon aina näihin huhuihin.
Amorellan kauppahinta oli 19,1M joten Isabellan hintaluokka tuskin on tätä alempi.
Isabellan hieman vähemmät käyttötunnit tuskin vaikuttavat kauppahintaan.
En ole seurannut, milloin sen nykyiset aikarahtaussopimukset ovat katkolla ja mikä
tarve aluksella nykyisessä tehtävässään on.
Rahaa varustamossa tarvitaan ainakin MyStarin maksuihin.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 27.12.2022, 10:45:09
Isabellen nykyinen rahtaussopimus on katkolla kesäkuussa, mutta rahtaajalla on 1+1 kuukauden optiot. Eli varmasti uusi omistaja saisi laivan itselleen vasta elokuussa ja menettäisi näin ensi kesäkauden.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 27.12.2022, 14:14:26
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?

Tai eiköhän Viron valtio ja Tallink pystyisi yhteistyössä muuttamaan sopimusta jos se nyt vain tuollaisesta asiasta kysymys ja laiva kenties olisi uudempi kuin nykyinen..
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Sven Liljeström - 27.12.2022, 15:27:10
Aikarahtaussopimuksia joita aikanaan paljonkin veistelin, laaditaan ns. painetulle vakiosopimuslomakkeelle,
joita on pilvin pimein.
Sen painettuja sopimuslausekkeita voi muokata, poistaa ja jopa tehdä lisäyksiä, joita kutsutaan "rideriksi"!
Sopimukset solmitaan usein liikennöintitarkoituksiin, selvästi harvinaisempaa on, että niitä tehdään esim.
Isabellen nykykäyttöön.
Niissä mainitaan kyllä aluksen nimi ja sen specitkin jopa kiusallisen tarkkaan.
Siksi aluksia ei ainakaan keskenään voi vaihtaa vain hux flux!
Joskus harvoin näkee, että aluksen nimenä olisi vaikka Isabelle, or sub., mutta silloin alusten tulisi olla
jokseenkin samanlaisia, sisaraluksia nyt vähintään.
Mikäli nykyistä sopimusta halutaan jatkaa, ei vanhaa yleensä jatketa, vaan tehdään kokonaan uusi,
vaikka samoin ehdoin tai päivävuokraa eskaloiden.



Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 27.12.2022, 17:16:37
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 30.11.2022, 11:14:33
Olenkohan saanut väärää infoa?, mutta jossain väitettiin Turun sataman vaativan uuden terminaalin suhteen varustamoilta aamu-ja iltalähtöä? Tämä voisi avata Finnlinesille mahdollisuuden Turku-Kapellskär linjalle.
Toinen kysymys on se, että onko Fiinlinesilla edes kiinnostusta tähän; raskas liikenne saattaa haluta Naantalista jatkossakin?
Raskaan liikenteen -joka pääsee Naantalista suoraan kaikille Turun ulosmenoteille joutumatta kulkemaan kaupunkiverkossa, kuten Turun satamassa- lisäksi Naantalia epäilemättä puoltavat myös merenkulkijat, Pukinsalmen "oja" ei toki olisi varustamon aluksille mahdoton operoitava, mutta Naantaliin johtava luonnollinen väylä ja hyvä tila kääntymiselle lienevät enemmän houkuttimia jopa Vikingille harkita paluuta aiempaan kuin Finnlinesille päinvastaiseen siirtymään (huomattakoon, etten tässä väitä Vikingillä olevan moisia suunnitelmia, mutta en suoraan sanottuna yllättyisi, vaikka sellaisiakin jossain vaiheessa vastaan tulisi Turun jatkaessa omaa satamasekoiluaan).

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 27.12.2022, 14:14:26
Onko siinä tarkasti määritelty, että laiva on Isabelle, ettei Tallinnassa olevaa laivaa voisi vaihtaa vaikka Europaksi tai muuksi, eikö niiden vuokrausaika lopu ensin(pl Romantika)?
Eiköhän sopimuksessa ole määritelty ennen kaikkea majoituskapasiteetti. Galaxy ja Europa ovat selvästi isompia, Victoria toki yhteismitallinen, mutta senkin diiliä vastikään jatkettiin.
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Arto Papunen - 25.01.2024, 16:05:33
Ja nyt Victoria I kesäksi kuitenkin Tallinna-Tukholma linjalle..

Onko vieläkin kaikki erikoisristeilyt Baltic Princessalla, mitä siirreltiin aikanaan Europalta sinne.(mm Folklandia) ja ei juurikaan mitää siirretty takaisin Victorialle?
Otsikko: Vs: Tallinkin suunnitelmista
Kirjoitti: Ilves Valta - 25.01.2024, 19:11:53
Kiinnostavaa sinällään, että Romantika on edelleen työttömänä, mutta sitä ei ilmeisesti olla aktivoimassa Victorian tilalle vaan vuorokauden risteilyt Helsingistä vain loppuvat kesän ajaksi. Toki voi olla, että Romantikalle on kiikarissa joku rahtaus mutta asia ei ole niin varma että uutisoisivat siitä vielä.