Viron saarten lauttaliikenne

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.03.2001, 17:26:15

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

#45
St.Ola on jälleen kerran suuntaamassa Pohjois-Atlantin saarille. Tällä kertaa SLK on rahdannut aluksen Islantiin, jonne alus lähtee syyskuun toisella viikolla, ja on siellä ainakin lokakuun puoliväliin saakka. SLK neuvottelee myös käytön löytämisestä muille aluksilleen. Syynä tähän on riskien vähentäminen Viron saarten liikennettä koskevan sopimuksen päättymisestä johtuvassa epävarmuudessa. Vieläkin on nimittäin epäselvää löytyykö tulevaisuudessa SLK:n aluksille käyttöä Viron saarilla vai ei.

LainaaMutta miksei Riikaan? Onko Riikassa sitten niin suuret satamamaksut? Onko se liian kaukana?
Jos matka Ventspilsiinkin kestää 3,5-4,5 tuntia, niin kyllä Riika silloin on liian kaukana ajettavaksi tuon kokoluokan aluksilla.

LainaaAiemmin romutusuhan alla ollut Hiiumaa lautta puolestaan tulee aloittamaan kesäkuussa "lounasristeilyt" Pärnusta käsin. Risteilyjä tullaan ajamaan neljä kertaa päivässä kello 12, 15, 18 ja 21.
Näitä 150 kroonin hintaisia kahden tunnin risteilyjä onkin ajettu vain kolme kertaa päivässä eli klo 15, 18 ja 21. Risteilyt alkoivat lopulta vasta 6.7.2004, ja niillä matkusti heinäkuussa 2438 matkustajaa, joten mikään hirvittävä tungos ei aluksella ole ollut. Risteilyjä varten on tehty myös omat sivut osoitteeseen: http://www.suvekruiisid.ee
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Jälleen kerran pitkän edestakaisin soutamisen ja huopaamisen jälkeen Viron saarilla on päädytty kovin tuttuun ratkaisuun. Tallinnan satamakaan, kun ei ole onnistunut löytämään saarten liikenteeseen muuta operaattoria kuin vanhan tutun SLK:n. Tallinnan sataman ja SLK:n välisessä uudessa sopimuksessa SLK jatkaa liikenteen hoitoa Tallinnan sataman taloudellisella tuella, jonka avulla mahdollisesti tullaan rakentamaan uudisrakennukset Hiidenmaan liikenteeseen tulevaisuudessa. Loppu hyvin kaikki hyvin?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Eiköhän yksi ongelman ytimistä ole se, ettei kenelläkään muulla ole liikenteeseen sopivaa kalustoa eikä sellaista edulliseen hintaan juuri nyt ole mistään maailmankolkasta saatavissakaan? Jos Saarenmaan linjalle haluttaisiin nykyistä "kevyempi" alus, sellaiseksi voisi olla mahdollinen Ålandstrafikenilta ensi vuonna kenties vapautuva Knipan, mutta mahtaisikohan se sitten taas olla vähän liian kevyt..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 19.08.2004, 15:49:21
Jos Saarenmaan linjalle haluttaisiin nykyistä "kevyempi" alus, sellaiseksi voisi olla mahdollinen Ålandstrafikenilta ensi vuonna kenties vapautuva Knipan, mutta mahtaisikohan se sitten taas olla vähän liian kevyt..?
Olisi. Kyllä liikenne Saaremaalle on sitä luokkaa, ettei ÅT:n kalusto riittäisi tarkoitukseen alkuunkaan. Knipan ei riittäisi edes kuljettamaan sitä määrää busseja, jota yhdellä vuorolla saattaa saarelle matkustaa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Taavitsainen

nyt tämä saarenmaan lauttaliikenteen kilpailuttaminen, ja siitä johtuneet vaikeudet vaikuttavat jo Viron sisäpolitiikkaan.

Sisäministeri Meelis Atonen ei hyväksy yksityisen lauttafirma SLK:n monopoliasenaa viron saarten liikenteessä. Närää aiheuttaa myös se että valtio maksaa tukirahoja SLK:lle ja silti SLK nostaa lippujen hintoja vuosittain. SLK:n omistaa "pohatta" Vjatsheslav Leedon.

tästä johtuen, ja koska SLK:n pelättiin sanelevan uuden sopimuksen ehdot, Atonen päätti järjestää uuden kilpailun, jotta liikennettä hoitamaan saataisiin uusia yrittäjiä. Mutta koska uusia yrittäjiä ei löytynyt Ministeri Atonen määräsi valtionyhtiö Tallinnan sataman ottamaan liikenteen hoitaakseen. Tämän jälkeen SLK:n PR:ää hoitaneen firman pomo Meelis Kubits väitti Atosen kertoneen suojelupoliisille Kubitsin sotkeutuneen Venäjän vakoiluun.

Tallinnan satama, joka joutui ottamaan liikenteen hoitaakseen, vaikka sillä ei ole kalustoa siihen, joutui suostumaan SLK:n tarjoukseen yhteistyöyrityksen luonnista, jossa valtion osuus yhtiön omaisuudesta on 13 miljoonaa euroa ja SLK:n osuuteen kuuluu yhtiön omistamat lautat. ja silti firmalle pitäisi vielä maksaa 6-7 miljoonaa euroa valtion kassata vuosittain, vaikka SLK ei siltikään lupaa lippujen hintojen vakiintuvan.

seuraavaksi Atonen yritti saada tuomioistuimen määräämään SLK:n hoitamaan liikennettä väkisin, koska muilla firmoilla ei ole kalustoa, joilla voisi hoitaa liikennettä. Leedo taas ei tähän suostu, vaan sanoo lopettavansa koko liikenteen jos hänen toimiinsa puututaan.

kiistan vuoksi Atonen ja häntä tukeva reformipuolue sanoo eroavansa hallituksesta, jos hallitus ajaa SLK:n ja Tallinnan sataman yhteistyöyrityksen muodostamisen väkisin läpi. Pääministeri Juhan Parts taas sanoo että, hän voi joutua erottamaan Ministeri Atosen, jotta yhteys saarten välillä ei katkeaisi

lähde: Keskisuomalainen 2. 9. 2004
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Miran Hamidulla

Viikonloppuna tuli sitten oikein urakalla tutustuttua Saaremaa Laevakompaniin liikenteeseen, ja täytyy todeta, että yhtiö on säilyttänyt kaikki aluksensa samassa nostalgisessa kuosissa, jossa ne olivat edellistenkin omistajien aikoihin. 8) Mitään risteilylauttojahan nämä alukset eivät tietenkään ole, joten alusten ruokapalvelut rajoittuivat lähinnä huonoon kahvilaruokaan(vai mitä tuumaatte juustosta tehdystä pihvistä?), kuten ahvenanmaalaisen "kolleegan" lautoilla, mutta silti erittäin kokemisen arvoisia lauttoja!

Yhtiöllä oli paikkojen varausjärjestelmässä eräs sangen merkillinen omituisuus, sillä jokaiselle lähdölle oli kiintiöity puolet paikoista etukäteisvarauksen suorittaneille, ja toinen puolikas ilman varausta tuleville autoille. Näinollen esimerkiksi eilen Kuivastun lipunmyynnistä kerrottiin, että ilman varausta tulleiden kiintiöpaikat ovat jo täynnä, mutta mikäli haluaa vielä seuraavaksi lähtevän lähdön kyytiin voi 50 kruunun varausmaksua vastaan varata paikan tälle lähdölle, sillä paikkansa etukäteen varanneiden autojen kiintiössä oli vielä reilusti tilaa.

Tallinnassa tuli nähtyä vielä varustamon uusin alus Aegna, jonka kyytiin olisi myös tehnyt vähän mieli, mutta jo nähdyt kolme alusta samalta varustamolta parissa päivässä oli jo liikaa sen reissun kiintiölle, joten yhtiön pienimmän aluksen testaaminen 1,5 tunnin Tallinna-Aegna-Tallinna pyrähdyksellä ei enää houkuttanut. Kyseinen alus näytti olevan tupaten täynnä ainakin paluusuunnasta tullessaan, joten ilmeisesti tämäkin reitti on ollut menestyksekäs.

Triigi-Sõru linjalla puolestaan kesällä ajellut Körgelaid oli näköjään nyt matalasesongin tullen jäänyt laituriin Triigissä, ja reittiä ajeltiin jälleen vanhalla ja pienellä, mutta tutulla ex-Ålandstrafikenilla Vardolla, jonka tilat riittivätkin hyvin kyseisen reitin matalasesongin liikennemäärille.

Kun Marko jo aiemmin esitteli täällä Regulan ja Viiren sisätilat, niin itse puolestani heitän peliin kuvia Ofelian ja Vardon sisätiloista.

Kerrottakoon vielä lopuksi, että Kuressaaren Piispanlinnassa sijaitsevan Saarenmaan museon eräästä huoneesta löytyy pienoismallit suurimmasta osasta Saaremaan liikenteen nykyisistä (ja osin myös entisistä) lautoista, ja linna itsessäänkin on kokemisen arvoinen mikäli sielläpäin Viroa sattuu liikkumaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Nyt sitten saarten lauttaliikenteen kiistat ovat johtaneet tähän jo ennakoituun eroon Viron hallituksessa...

Viron talousministeri erosi lauttakiistan vuoksi
09.09.2004 14:16

Viron talous- ja viestintäministeri Meelis Atonen on eronnut virastaan. Syynä eroon oli kiista lauttayhteyksistä Saarenmaalle ja Hiidenmaalle.

Lauttayhtiö SLK on huolehtinut yhteyksistä saarten ja mantereen välillä viime vuosina. Se on saanut lähes 87 miljoonaa Viron kruunua (noin 5,5 miljoonaa euroa) tukea valtiolta. Atonen on pyrkinyt saamaan lauttareitit yksityisyritykseltä osaksi julkista palvelua.

SLK-yhtiö ja valtion omistama Tallinnan satama ovat neuvotelleet yhteistoiminnasta, mutta Atonen ei ole hyväksynyt tätä.

- Koko ajan olen puolustanut valtion intressejä. Siksi olen sitä mieltä, että on tärkeää muuttaa lähes kymmenen vuotta jatkunut lauttaliikenteen monopoli avoimemmaksi ja saada veronmaksajien rahat parempaan hyötykäyttöön, Atonen sanoi talous- ja viestintäministeriön julkistamassa lausunnossa.

(STT)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Viron valtio joutuu pumppaamaan lisää rahaa mantereen ja saariston väliseen lauttaliikenteeseen turvatakseen yhteydet Saarenmaalle ja Hiidenmaalle.
Saarien liikennettä hoitava laivayhtiö Saarenmaa Laevakompani (SLK) uhkasi alkuviikosta, että se joko vähentää liikennettä tai kaksinkertaistaa laivalippujen hinnat lokakuun alussa, ellei valtio lisää rahoitustaan.
Rahoituskiista roihahti ilmiliekkeihin keväällä ja johti lopulta talous- ja liikenneministeri Meelis Aaltosen eroon viime viikolla.

Yhdensuuntainen lauttalippu Saarenmaalle maksaa nykyisin 1,3-1,6 euroa hengeltä ja 3,5-4,8 euroa ajoneuvolta. Virossa lippuja pidetään liian kalliina, ja valtio haluaisi lisätä kilpailua pitääkseen hinnat kurissa.
Viron saaristo on myös suomalaisten suosima lomakohde, ja esimerkiksi Saarenmaalla suomalaisomistuksessa on noin 600 kiinteistöä. (STT)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#53
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 01.04.2004, 17:10:23
Entä kuuluuko SLK:n nykyiseen sopimukseen myös yhteysliikenne etelämpänä sijaitseville Ruhnun ja Kihnun saarille, joilla on asutusta?
Vastataanpa nyt tähänkin. Näiden saarten liikenneyhteyksistä vastaa OÜ Kihnu Veeteed niminen varustamo, jolla on käytössään kaksi norjalaisen menneisyyden omaavaa lauttaa, jotka ovat Pärnusta Kihnuun ajava Reet (ex-Haus, ex-Oster) sekä Munalaidista Kihnuun ja Ruhnuun ajava Amalie (ex-Radøy, ex-Ottersøy IV). Lisäksi Ruhnuun on myös veneyhteys kesäisin Kuressaaresta, ja kummallekin saarelle on myös suhteellisen usein liikennöity ja siedettävän hintainen lentoyhteys Pärnusta(Ruhnuun myös Kuressaaresta).
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Viron saarilla tuntuu tapahtuvaan lauttaliikenteessä lyhyessä ajassa enemmän kuin monella muulla saarella  tapahtuu kymmenessä vuodessa yhteensä. ;D Tällaista tälla kertaa...

Vaikka Viron valtion harmiksi SLK näyttääkin todennäköisesti saavan pidettyä liikenteen Viron mantereen ja Saarenmaan/Hiidenmaan välisillä reittiosuuksilla myös tulevaisuudessa, on SLK kuitenkin menettänyt/luovuttanut lauttaliikenteen Vormsiin. Yhtiö tiedoittaa nimittäin, että 1.10 alkaen tätä liikennettä hoitaa tuo jo aiemmassa viestissäni mainitsema Kihnu Veeteed, mikä ilmeisesti tarkoittanee sitä, että linjaa tullaan jatkossa hoitamaan tuolla tämän yhtiön Reet aluksella ellei yhtiö ole hankkinut jotain uutta alusta tätä linjaa varten. Tätä linjaa SLK:n leivissä ajaneella Harilaidilla lienee näin edessä joko jo aiemmin uumoiltu romutus tai reservialuksena toimiminen.

Myös Triigi-Sõru linjalla tulee jatkossa olemaan uusi operaattori, mutta vain teoriassa, sillä linjan 1.10.2004 alkaen haltuunsa ottava kyproslainen Tiandra Shipping Ltd on käytännössä vain SLK:n ulkomainen tytäryhtiö. Näinollen linjaa tultanee jatkossakin hoitamaan Vardolla ja Kõrgelaidilla ellei ihmeitä tapahdu.

Saarenmaan ja Hiidenmaan liikenteen tulevaisuuden ympärillä vellovan riitaisen ilmapiirin aikaan saama epävarma tilanne liikenteen jatkumisen suhteen on saanut aikaan sen, että SLK on ilmoittanut, ettei se ota ollenkaan paikkavarauksia aluksilleen lokakuun alusta lähtien. Jokainen voi tietenkin vetää asiasta omat mielipiteensä sen suhteen onko kyseessä enemmän varotoimenpide vaiko yritys kiristää Viron valtiota... ::)

SLK kertoo myös, että Scanian suunniteltu koematka Saarenmaalta Ventspilsiinkin on vihdoin toteutumassa huomenna. Kyseinen matka on suunnattu Latvian ja Liettuan matkailuyritysten ja lehdistön edustajille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

#55
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 17.09.2004, 23:31:54
SLK on menettänyt/luovuttanut lauttaliikenteen Vormsiin. Yhtiö tiedoittaa nimittäin, että 1.10 alkaen tätä liikennettä hoitaa tuo jo aiemmassa viestissäni mainitsema Kihnu Veeteed, mikä ilmeisesti tarkoittanee sitä, että linjaa tullaan jatkossa hoitamaan tuolla tämän yhtiön Reet aluksella ellei yhtiö ole hankkinut jotain uutta alusta tätä linjaa varten.
Kihnu Veeteed on tosiaan hankkinut uuden aluksen, ja Reet saa näinollen jatkaa seilaustaan Pärnun ja Kihnun välillä, sillä yhtiö on ilmoittanut ostaneensa Rohuküla-Sviby reitille Norjasta 1972 Rosendalissa valmistuneen Liisi nimen saaneen aluksen. Alus on aiemmin liikennöinyt Sogne- ja Dalsvuonoissa Nesøy nimellä.

SLK puolestaan ilmoittaa jatkavansa liikennettä jäljellä olevilla reiteillään myös 1.10 jälkeenkin, ja on alkanut ottamaan varauksia vastaan myös lokakuulle.

Edit: Lopulta kävikin niin, että Reet siirrettiinkin tosiaan Vormsin liikenteeseen, ja uusi hankinta Liisi siirrettiin sen paikalle Kihnun liikenteeseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Wirrankosken Rami

Suomalaisalus Vormsin liikenteeseen (sorry, mutta en jaksanut ryhtyä kääntämään tätä SST:n juttua - kaikihan nyt tämän verran ruåtsia osaavat!):

"LOTTA II" FRÅN ÅLAND TILL VORMSI-TRAFIKEN
SST-TALLINN: AS Kihnu Veeteed, som har lämnat den vinnande offerten för
trafiken mellan den estniska ön Vormsi (Ormsö) och fastlandet, chartrar
enligt nyhetsbyrån BNS den åländska färjan "Lotta II" för sin vintertrafik.
Färjan har kapacitet för 52 passagerare och 15 bilar. Tills dess sköts
trafiken av "Reet" (ex "Nesøy") som kan ta 150 passagerare och 15 bilar.
Trafiken inleddes i oktober och under den första månaden transporterade
"Reet" 2.738 passagerare och 957 bilar.
Kihnu Veeteed skall sälja sitt passagerarfartyg "Vesta" (byggt 1971 i
Ryssland). Fartyget kan inte ta bilar. (041209)

Wirrankosken Rami

Saaremaa-Ventspils-linja aloittaa sitten keväällä. Messuille oli painettu jopa suomenkielinen esite. Ajoaika kolmisen tuntia ja hinta mukavanpuoleinen 16-18 euroa per suunta!

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 11.08.2004, 22:20:22
Liikenteen lopullisista reittivalintaa ei ole vielä tehty, sillä vaihtoehtoina ovat joko 4,5 tunnin pituinen Ventspils-Romassaare tai 3 tunnin pituinen Ventspils-Mõntu ylitys.

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 22.01.2005, 09:22:22
Saaremaa-Ventspils-linja aloittaa sitten keväällä. Messuille oli painettu jopa suomenkielinen esite. Ajoaika kolmisen tuntia ja hinta mukavanpuoleinen 16-18 euroa per suunta!

Mainittakoon vielä, että esitteestä paljastui satamavalinnan Saarenmaalla osuneen tuohon Mõntuun. Erääksi syyksi tälle valinnalle yhtiö on maininnut muunmuassa sen, että alue on jo entuudestaan ollut latvialaisten matkailijoiden suosiossa. Saarenmaan puolelta yhtiö on ilmoittanut tavoittelevansa erityisesti suomalaisia ja ruotsalaisia turisteja asiakkaiksi, mitä varmasti edesauttaa tuo matkamessuillakin jaossa ollut suomenkielinen suhtlaadukas esite. Yhtiö ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstä reitillä käytettävästä aluksesta, mutta todennäköisesti se lienee Scania, joka on aiemminkin hoitanut nuo koematkat Latviaan. Esitteistä asiaan ei löydy muuta lisätietoa kuin se, että reitin suomenkielisessä esitteessä Scania poseeraa kansikuvassa ja englanninkielisessä esitteessä kansikuvassa komeileekin Ofelia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Miran Hamidulla

Postimees lehti kirjoittaa, että Hiidenmaan linjalle ollaan tilaamassa uudisrakennuksia, jotka ovat suunniteltu erityisesti kyseisen linjan tarpeita ajatellen. Alusten rakentaminen tullaan toteuttamaan Viron valtion tuella, mutta alukset tulevat yksityisen operaattorin käyttöön, ja niiden operaattorin halutaan olevan joku muu firma kuin nykyinen Saaremaa Laevakompanii, jonka viime syksynä tekemä sopimus tämän linjan hoidosta ulottuu 30.9.2006 saakka.

Hiljattain Kauppalehdessä kerrottiin myös Saarenmaan siltahankkeesta, että se olisi tarkoitus toteuttaa pääosin yksityisin varoin. Samassa jutussa kerrottiin myös Hiidenmaalle olevan suunnitteilla yksityisrahoitteinen silta, jonka toteutuminen lienee kuitenkin vielä hyvin pitkällä tulevaisuudessa jossain vuoden 2016 tienoille kaavaillun Saarenmaan sillan valmistumisen takana.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar