Viking Grace Norsepower tositoimissa

Aloittaja Joonas Kortelainen, 16.04.2018, 22:45:16

« edellinen - seuraava »

Joonas Kortelainen

#15
Eli Viking Line investoi tuollaiseen vain viihdytys- ja markkinointitarkoituksessa?  ;D

Ja ei, Turun reitti ei ole millään tavalla suora, vaan suunta muuttuu lähes tauotta. Katso minkä tahansa laivan past track Marinetrafficista esimerkkinä. Eli tuulta kyllä kertyy suotuisasta suunnasta varmasti poikkeuksetta. Se roottori on kuitenkin kymmeniä metrejä merenpinnan yläpuolella, joten kuten todettua tyynelläkin kelillä roottori on usein käytössä eli tehoa syntyy.

Juha Hietikko

Optimaalinen tuulen suuntahan on 90-120 astetta laivan keulasta jolloinka saadaan suurin työntövoima. Estradenin roottori joka on 18m korkea tuottaa 400 KW:n potkuritehoa vastaavan työntövoiman, kun tuulen nopeus ylittää10m/s. Roottorin käyttämä teho on vain jotakin prosentteja eteenpäin vievästä voimasta.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Pasi Saarinen

Veikkaan, että Norsepowerin asentaminen Graceen oli molemmille osapuolille win-win-tilanne. Viking Linelle positiivista julkisuutta ja vaikea keksiä Norsepowerille parempaa markkinointempausta, kuin töttörön asentamisessa juuri Gracen kannelle. Eli saattoi siinä olla vähän markkinointitempaustakin mukana. Unohtamatta tietenkään Kiinan uudisrakennusta, johon saadaan hyödyllistä kokemusta.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Juha Hietikko - 22.04.2018, 11:38:24
Optimaalinen tuulen suuntahan on 90-120 astetta laivan keulasta jolloinka saadaan suurin työntövoima. Estradenin roottori joka on 18m korkea tuottaa 400 KW:n potkuritehoa vastaavan työntövoiman, kun tuulen nopeus ylittää10m/s. Roottorin käyttämä teho on vain jotakin prosentteja eteenpäin vievästä voimasta.

Erittäin mielenkiintoista! Eli jos Turun ja Tukholman välistä länteen päin suurin osa headingistä on jossain lounaan ja länsilounaan välissä, edullisimmat kelit ovat luoteen ja pohjoisluoteen välillä ja vastaavasti itään ajaessa kaakkois ja eteläkaakon puoleisella tuulella, mutta jos tuuli on mistä tahansa muualta kuin suoraan nokasta tai suoraan perästä, toivottua efektiä on luvassa?

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 22.04.2018, 13:10:42
Veikkaan, että Norsepowerin asentaminen Graceen oli molemmille osapuolille win-win-tilanne. Viking Linelle positiivista julkisuutta ja vaikea keksiä Norsepowerille parempaa markkinointempausta, kuin töttörön asentamisessa juuri Gracen kannelle. Eli saattoi siinä olla vähän markkinointitempaustakin mukana. Unohtamatta tietenkään Kiinan uudisrakennusta, johon saadaan hyödyllistä kokemusta.

Juuri näin!

Kimmo Rantanen

"Viking Gracen kannelle asennettu valtava "tötterö" ei tuonutkaan toivottuja säästöjä - yhtiön uuteen laivaan ei tule roottoripurjeita"


https://www.iltalehti.fi/talous/a/36de9901-d25e-4dba-923f-3d7ff86808f4

Tauno Hermola


Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 17.05.2019, 01:26:27

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/totuus-roottoripurjekokeilusta-turku-tukholma-reitilla-viking-line-purje-toimii-teknisesti-niin-kuin-pitaa-mutta-6764800

Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?
Perämies on erämies.

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 28.05.2019, 18:56:45
Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?
Tuotahan määkin kummastelin. Mitä amatöörejä siellä Vikingillä oikeen on tiedottamassa?

Tauno Hermola

#23
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 28.05.2019, 18:56:45
Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?

Toki vajaakäyttöhyteille on kysyntää, mutta onko mikään varustamo siihen kysyntään sillä lailla vastannut, että laivoissa olisi selvästi enemmän hyttipaikkoja kuin laivan suurin matkustajamäärä? Onhan Grace joka tapauksessa kapasiteetiltaan Mariellaa (2447 matkustaja- ja hyttipaikkaa) suurempi.


Kai Heino

Europalla on ainakin ollut paljon petejä. Enemmän kuin suurin matkustajamäärä. Silloin ei rakennettu juurikaan kahden alavuoteen hyttejä.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Mikko-Oskari Koski

Roottoripurjeen aika Gracella päättyy. Syyt lienevät juuri niitä, joita tässä keskustelussakin on mainittu; muita olennaisempana luultavasti se, että win-win-tie Vikingin ja Norsepowerin välillä on kuljettu loppuun. Tolppa on tehtävänsä tehnyt, ja saa mennä.
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5292067/Viking+Line+luopuu+roottoripurjeesta+Viking+Grace+aluksella?fbclid=IwAR2tDDy4BdMkK1Lw440xgAzQkfvjjKmEKunM6XgX7so_sNXZkE7P0SooJLQ

Ehkäpä seuraava roottori Itämerellä nähdään jossain pohjois-etelä-suuntaisessa liikenteessä olevassa aluksessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Voi toki kysyä, kuinka suuri win-win tämä lopulta oli Norsepowerille? Viking meni lehtien sivuille valittamaan, että purje ei toimi kuten luvattu ja teki näin luultavasti enemmän haittaa Norsepowerille kuin mahdollinen hyöty oli. Referenssien kannalta Estraden – joka sai purjeensa jo vuosia ennen Graceä – oli selvästi parempi sekä faktuaaliselta puoleltaan että siinä, ettei asiakas kussut Norsepowerin muroihin valittamalla julkisesti miten paska roottoripurje on.

Jarkko Korhonen

Se että tuo tötterö häippäsi Gracen kannalta kolmen vuoden jälkeen tarkoittanee että säästöt eivät olleet toivotunlaisia. Veikkaan että Norsen pikkujouluja ei ihan hetkeen Viikkarilla järjestetä.  :beer: ;D
Perämies on erämies.

Timo Kaskinen

Täytyy kyllä sanoa, että tuli Gracesta erittäin paljon upeamman näköinen ilman tota tötteröä.