Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta

Aloittaja Vesa Penttilä, 11.12.2014, 15:11:08

« edellinen - seuraava »

Ilpo Kuivanen

Jotenkin jäi sellainen mielikuva, että Tallink ei ole vielä kertonut ihan kaikkea tämän laivan spekseistä; eli en yhtään ihmettelisi, jos tämä ei sitten lopulta olisikaan ns. shuttle-alus, vaan ehkä lähempänä perinteisempää risteilyalusta.

Mitathan tuossa ovat kuin noissa enemmän risteilyliikenteeseen tehdyissä aluksissa, itse asiassa olen sitä mieltä, että tuon kääntäminen tunnissa täydellä pokalla on aika lailla mahdotonta (esim. TKU-STO-risteilyillä suurin osa matkustajista ei poistu laivasta, tuolla poistuvat käytännössä kaikki). Toisekseen jos mentäisiin normiaikatauluilla kuusi lähtöä päivässä, pitäisi joka tapauksessa tuollakin vetää se 22.30 lähtö, jolloin ei matkustajia nytkään pahemmin ole jotain sunnuntain työmatkalähtöä lukuunottamatta.

Mutta mistäs noista tietää...

Joonas Kortelainen


Timo Toivonen

#32
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 12.12.2014, 12:25:08
Mutta kun siinä ei ole hyttejä...

Kallistuisin sille kannalle myös, että jotain olennaista tästä uudesta laivasta on vielä kertomatta. Tämän hetken havainnekuva ja hintalappu eivät mielestäni oikein kohtaa, ellei tätä ole osin tehty kullasta. Eikös Starin hintalappu ollut jotain 110 milliä? Ja tämä yli 100 milliä enemmän. Huh huh. Inflaatiokin huomioiden, melkoinen lisä pidemmästä rungosta ja kaasutekniikasta. Josko niitä hyttejä (ja kansia) ehkä lisätään seuraavaan havainnekuvaan, konseptikin saattaa muuttua? Jos oikein korkealentoisiin visioihin lähdetään, voisikos tässä olla vihjaus triangeliliikenteeseen. Ei nyt ehkä tällä laivalla siihen ryhdyttäisi, ellei pistetä nyt julkistettuja suunnitelmia ihan ylösalaisin.

Hyvä aika muuten pistää tilausta pikkuhiljaa sisään, kun on eduskuntavaalit tulossa, niin rahoitus lienee läpihuutojuttu.
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Kortelainen

Ja lähes samanlaiset ja hinnaltaan samankaltaiset laivat ilman kaasukäyttöä on kuitenkin Rauman telakalta samanlaiseen liikenteeseen luovutettu. Miksi pörssiyhtiö ilmoittaisi hakevansa rahoitusta pika-alukseen pika-alusreitillensä ja yhtäkkiä muuttaisi sen risteilylauttatilaukseksi?

Joni Huopana

Niinpä. Ja mitä järkeä olisi tehdä nopeasta laivasta (yö)risteilylaiva?

Arto Papunen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 12.12.2014, 12:25:08
Mutta kun siinä ei ole hyttejä...

Liki ainut asia mihin Tallinkin Suomen facebookissa on vastattu että laivaan tulee matkustajille hyttejä.
En tosin itse usko, että niitäkään älyttömästi tulee. Ja oma mielipide onkin, että Superstar tuosta muualle voisi lähteä. Tullut itselle olo, että se Superstar olisi keulaikkunoineen parempi hieman pidemmällä reitillä.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 11.12.2014, 23:12:39
Ja ne korotukset voit unohtaa, se on jo maksimoitu. Lisäksi missään ei tietääkseni mainittu optioiden jotka Viking jätti käyttämättä olleen millään tavalla sukua XPRSlle, se on olettamus jotka ihmiset ovat automaattisesti linkittäneet tuohon.
Mielestäni jossain (Vikingin 50-vuotiskirjassa ehkä?) kerrottiin, että Turun-optiot nimenomaisesti olisivat olleet XPRS:n laajennettuja painoksia.

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 11.12.2014, 23:54:08
Myös Tallink käytti Starin sisaraluksen option Baltic Queenin rakentamiseen
Baltic Queenin rakentaminen oli kyllä alkujaan Baltic Princessin sopimuksen yhteydessä sovittu optio. Voi tietysti olla, että optiot "yhdistettiin" ja BQ rakennettiin BP:n optiolla, mutta Starin option rakennusslotissa. Tämä on tosin silkkaa teoretisointia.

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 12.12.2014, 01:10:48
Aika mielenkiintoista nähdä millä kokoonpanolla tulevaisuudessa Tallinnaan ajellaan. Nykyisellä aikataulumallilla ei ehkä jatketa. Voisi kustannussäästöt tuolla möhköllä ajellessa olla aika minimaalisia hiljaisimmilla aamu-/iltalähdöillä, joilla saattaa olla vain se sata matkustajaa kyydissä (paljonko lie rahtia?)
Uusi möhkö tulee kuitenkin todennäköisesti olemaan LNG-moottoreiden ansiosta halvempi ajaa kuin nykyiset pienemmät, joten veikkaisin että jos vuoroja jätetään väliin niin vanhemmat jäävät satamaan ennemmin.

Lainaus käyttäjältä: Mika Honkonen - 12.12.2014, 03:49:03 Onko nyt niin ettei alukseen tule ollenkaan polttoöljytankkeja jolloin kaasusäiliöt voi sijoittaa runkoon ?
Kauppalehti kertoo laivaan tulevan dual fuel -moottorit (samantapaiset siis kuin Viking Gracessä), eli sekä LNG:lle että perinteisemmälle polttoaineelle tulee tankit.

Samaisessa artikkelissa Tallinkin tuleva tj Janek Stelmeister kertoo myös, että varustamossa ei olla vielä päätetty nykyisten laivojen kohtalosta uuden valmistuessa - joko uusi siis tulee nykyisten rinnalle, tai korvaa toisen niistä. Päätökset tehdään lähempänä laivan valmistumista, kun nähdään miten markkina kehittyy.

Kalevi Lehto

Mahtaakohan taas tämän myöta löytyä Tallinkin laivastosta toinenkin alus Riga-Stockholm-liikenteeseen?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

Eturivin starttipaikan saaminen autolle tämän uuden Tallink RS:n (Ruuhkasukkulan) autokannelta taitaa ainakin olla tavoittelemisen arvoinen asia, sen verran nykyisten laivojenkin saapumiset Länsisataman liikennettä jumittavat. Eikä nykyisin Tallinnan päässäkään aina niin herkkua ole autolla satama-alueelta pois päästä (siellä taitaa pitkän tähtäimen kehittämissuunnitelmissa tosin olla maininta satama-altaan viereen avattavasta uudesta ajoväylästä).
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 12.12.2014, 17:47:29
Liki ainut asia mihin Tallinkin Suomen facebookissa on vastattu että laivaan tulee matkustajille hyttejä.
En tosin itse usko, että niitäkään älyttömästi tulee. Ja oma mielipide onkin, että Superstar tuosta muualle voisi lähteä. Tullut itselle olo, että se Superstar olisi keulaikkunoineen parempi hieman pidemmällä reitillä.

Puhuin nyt havainnekuvasta. :D Eli siis varmasti on samaan tyyliin hyttejä kuin Starilla, mutta kuten tässäkin langassa jo tullut todettua, niistä ei olisi muuhun liikenteeseen ilman suuria muutoksia. Superstar voi olla sikäli poikkeus, että sen sisaret on suunniteltu pidemmille reiteille ja Finlandian modaaminen osoittaa että laivat toimivat verrattain hyvin sekä pitkillä että lyhyillä reiteillä.

Ville Taavitsainen

Eikä kukaan pääse narisemaan tällä kertaa että pelastusveneet peittäisi merinäköalat :)
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Sami Kinnunen

Tossa havainnekuvassa näkyy vain FRB/MOB-veneitä. Eikö normaaleja pelastusveneitä tarvita?

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Sami Kinnunen - 13.12.2014, 14:43:48
Tossa havainnekuvassa näkyy vain FRB/MOB-veneitä. Eikö normaaleja pelastusveneitä tarvita?

Ei tarvita. Monessa muussakaan uudessa ei ole mitkä on lyhyillä tai saaristo reiteillä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Lassi Mastomäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 13.12.2014, 16:34:15
Ei tarvita. Monessa muussakaan uudessa ei ole mitkä on lyhyillä tai saaristo reiteillä.
Eli onko pelastusvenetarve korvattu pelastuslautoilla tilan säästämiseksi?

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Lassi Mastomäki - 13.12.2014, 16:45:48
Eli onko pelastusvenetarve korvattu pelastuslautoilla tilan säästämiseksi?

Kyllä. Ovat myös halvempia ja miehistön ei tarvitse testata niitä säännöllisesti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!