Merivartiosto pelasti proomusta kolme henkilöä Porin edustalla

Aloittaja Timo Lehtinen, 25.10.2008, 20:35:49

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Turun meripelastuskeskus sai launtaina iltapaäivällä ilmoituksen hinaajasta, jolla oli ongelmia Porin edustalla. Hinaajalla oli perässään proomu joka oli irronnut hinauksesta, hinaajan miehistöstä kolme henkilöä oli jätetty proomulle tehtävänään ankkuroida se ennen karikkoja, Mäntyluodon sataman luoteispuolella. Tehtävä ei onnistunut ja proomu ajelehti karikolle kovassa lounaistuulessa. Hinaajan kapteeni pyysi tällöin apua kolmen miehistönjäsenen evakuointiin proomulta. Evakuoinnin suoritti Super- Puma meripelastushelikopteri Turusta. Henkilöt vinssattiin helikopteriin karilla olevasta proomusta ja heidät kuljetettiin Porin merivartioasemalle. Pelastetut henkilöt siirrettiin myöhemmin merivartioasemalta satamaan jonne hinaaja myöhemmin saapui. Hinaajan miehistö oli Venäjältä.

Meipelastustapahtumaan osallistuivat mainittujen yksiköiden lisäksi myös Länsi-Suomen merivartioston vartiolaiva Tiira. Mäntyluodon luotsiaseman luotsivene ja West coast VTS.

Kyseessä ilmeisesti Dimitris ja Multibrava yhdistelmä.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Näyttäisi ollut lähtenyt tyhjänä Porin Tahkoluodosta aikaisin aamulla.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Teemu Knuutila

#2
Tämä samainen yhdistelmä on sekin ollut aiemminkin vaikeuksissa Suomen vesillä, esim. Inkoon väylällä, tämä tapaus kuitenkin meni täysin luotsin piikkiin, hän kun erehtyi väylästä......
Ei ton kokoisia proomuja ohjailla kuin leikkiautoa, tuuli tekee oman merkittävän osansa epäonnistumiseen. Hinauskaapeli katkeaa erittäin helposti, vaikka se olisi aivan uusikin ja paksu (50mm), mikäli se pääsee "repimään" eli vaijerin tulisi olla kokoajan niin pitkällä, ettei se nousisi vedenpinnan yläpuolelle hinattaessa. Tämähän on tietenkin mahdotonta kapeilla ja mutkaisilla saaristoväylillä... Mutta vauhtia merkittävästi hidastamalla kaapeli kyllä kestää sen pienen nykimisenkin kelissä, jos se ei ole ns. loppuun kulunut.
Mut nää on aina tapauskohtaisia juttuja ja lähes jokakerta erilaisia tapahtumia, kun lähestytään satamaa / saaristoa vaijeria kelataan sisään, saatetaan ottaa kylkihinaukseen jne. Kippari päättää tietty mitä tehdään. Joskus, vaikka kaikki olisi tehtykin täysin käsikirja tyyppisesti oikein, saattaa yllätyksiä siunaantua. Ennakointi on kaiken A ja O mutta ihminen ja tekniikka, jompikumpi tai molemmat saattavat pettää.... Proomu on kuulemma erittäin tukevasti Suomalaisessa kraniitissa kiinni, toivottavasti kans on, ettei allokko hakkaa sitä paskaksi sinne !

Jorma Heiniluoto

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 26.10.2008, 21:05:54
Tämä samainen yhdistelmä on sekin ollut aiemminkin vaikeuksissa Suomen vesillä, esim. Inkoon väylällä, tämä tapaus kuitenkin meni täysin LLL:n luotsin piikkiin, hän kun erehtyi väylästä......

Tapaus sattui 29.11. 1998, jolloin Luotsausliikelaitosta ei ollut olemassakaan. LLL on perustettu vasta vuonna 2004.

Teemu Knuutila

Aivan totta ! Mutta luotsin erehdyksestä johtui silloinen karille ajo. Eli kyllä luotsitkin erehtyvät, onneksi kuitenkin hyvin harvoin.

Teemu Knuutila


Ari Ahto

Mistä Teemu päättelet, että proomu on irti? Jos katsot AISia niin siinä lukee kyllä Dimitris+Multibrava, mutta vain hinaaja on Tahkoluodon laiturissa. Proomu on edelleen tukevasti karilla.

Teemu Knuutila

#7
Ahaa, perustan tietoni paikkakunnalla asuvalta perämies tuttavaltani saatuun tietoon, joka on tilannetta seurannut. Proomulle olisi viety pienemmällä aluksella hinaus kaapeli jonka jälkeen proomu olisi irroitettu suuremmalla hinurilla vetämällä kauempaa, syvemmiltä vesiltä käsin. Mutta jos näin ei ole niin sitten ei niin olekkaan...
Lisäksi ainakin yksi proomun keula ankkureista oli ilmeisesti saatu laskettua ja jotenkin pitämään, sillä proomun keula on kuitenkin tuulta vasten, sekä ilmeisesti vapaassa vedessä. Jos proomu olisikin irroitettu matalikolta, sitä varmaankin pidetään matalikon välittömässä läheisyydessä vaurioiden todentamiseksi ja tarkistamiseksi, sillä jos ja kun tankkeihin on tullut repeämiä on niiden laajuus ym. selvitettävä ennen kuin proomu voidaan hinata satamaan tai telakalle, sillä jos vauriot ovat niin pahoja, että se on uppoamisvaarassa on tietenkin parasta pitää proomu matalikon kupeessa jolle se tarvittaessa taas voitaisiin nopeasti siirtää takaisin uppoamisen estämiseksi. Sukeltajat tarvitsevat kuitenkin vapaata vettä vaurioiden todentamiseen / tutkimiseen.
Mutta tosiaan tuo tieto, että se olisi karikolta irroitettu perustuu kaverilta kuulemaani, eikä näin ollen ole kiveen kirjoitettu, vaikka kaverini onkin hinuri miehiä...

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 27.10.2008, 22:25:09
Ahaa, perustan tietoni paikkakunnalla asuvalta perämies tuttavaltani saatuun tietoon, joka on tilannetta seurannut. Proomulle olisi viety pienemmällä aluksella hinaus kaapeli jonka jälkeen proomu olisi irroitettu suuremmalla hinurilla vetämällä kauempaa, syvemmiltä vesiltä käsin. Mutta jos näin ei ole niin sitten ei niin olekkaan...
Lisäksi ainakin yksi proomun keula ankkureista oli ilmeisesti saatu laskettua ja jotenkin pitämään, sillä proomun keula on kuitenkin tuulta vasten, sekä ilmeisesti vapaassa vedessä. Jos proomu olisikin irroitettu matalikolta, sitä varmaankin pidetään matalikon välittömässä läheisyydessä vaurioiden todentamiseksi ja tarkistamiseksi, sillä jos ja kun tankkeihin on tullut repeämiä on niiden laajuus ym. selvitettävä ennen kuin proomu voidaan hinata satamaan tai telakalle, sillä jos vauriot ovat niin pahoja, että se on uppoamisvaarassa on tietenkin parasta pitää proomu matalikon kupeessa jolle se tarvittaessa taas voitaisiin nopeasti siirtää takaisin uppoamisen estämiseksi. Sukeltajat tarvitsevat kuitenkin vapaata vettä vaurioiden todentamiseen / tutkimiseen.
Mutta tosiaan tuo tieto, että se olisi karikolta irroitettu perustuu kaverilta kuulemaani, eikä näin ollen ole kiveen kirjoitettu, vaikka kaverini onkin hinuri miehiä...


Ei kannata kaveereta enää kyseisen kaverin kanssa...  ;)

Proomun keula on suomalaisen peruskallion päällä tukevasti, ja siinä se kannattaa pitääkin.....  ;) :o :-X :deal:

En puhu enempää asiasta!  :deal:

Teemu Knuutila

#9
Paiskaa Jari vaikka PM:ää tilanteesta, siksi reilusti asia minua kiinnostaa...


JNordman

Multibrava yhä tukevasti suomalaisella kalliolla.
Irrotustyö voi olla aika hankalaa.

Ari Ahto

Oletko Jari taas ollut yhteydessä Teemun 'peräsmiesystävään' vai mistä moinen tieto on peräisin? Minun tietojeni mukaan proomu saatiin eilen irti ja on nyt kiinnitettynä 10m laituriin Irroitustyö kesti kauan lähinnä huonojen sääolosuhteiden takia.

Teemu Knuutila

#13
Lainaus käyttäjältä: Ari Ahto - 02.12.2008, 12:16:41
Minun tietojeni mukaan proomu saatiin eilen irti ja on nyt kiinnitettynä 10m laituriin Irroitustyö kesti kauan lähinnä huonojen sääolosuhteiden takia.

no kappasvaan ! Kelluuko se ihan itse, tarviiko paineilma avustusta ? Miten laajat vauriot ?

Jussi Lähde

Milläs ponttooni vedettiin irti matalasta? Oliko Dimitris itse vai paikallinen satamahinaaja Kraft?