Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Aika epätoivoisestii ne Tallinkilla yrittävät pressitiedotteessaan leipoa jonkinlaista menestystarinaa viimeaikaisesta  kehityksestään, vaikka, jos lukuja tarkemmin tarkastelee ei suurempaan pullisteluun mielestäni juurikaan ole aihetta...
http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/pressReleases/pr0708_tulem_05092008_eng.htm
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.09.2008, 17:37:26
Aika epätoivoisestii ne Tallinkilla yrittävät pressitiedotteessaan leipoa jonkinlaista menestystarinaa viimeaikaisesta  kehityksestään, vaikka, jos lukuja tarkemmin tarkastelee ei suurempaan pullisteluun mielestäni juurikaan ole aihetta...
http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/pressReleases/pr0708_tulem_05092008_eng.htm
Onko mielestäsi jotenkin huonoa kehitystä, jos Suomi-Ruotsi-liikennettä lukuunottamatta kaikilla linjoilla on tullut matkustajamäärissä plussaa 8:sta 39:ään prosenttiin, kuten Riian linjalla?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 08.09.2008, 21:43:06
Onko mielestäsi jotenkin huonoa kehitystä, jos Suomi-Ruotsi-liikennettä lukuunottamatta kaikilla linjoilla on tullut matkustajamäärissä plussaa 8:sta 39:ään prosenttiin, kuten Riian linjalla?
No, joku Tukholma-Riika linja on reilulla kolmellasadallatuhannella vuosittaisella matkustajallaan lähinnä kuriositeetti kokonaisuuteen nähden...
Väitteeni heikosta taloudellisesta kehityksestä perustan siihen, että huolimatta erittäin suurista satsauksista uuteen kalustoon, on Tallinkin kokonaismatkustajamäärä kasvanut ainoastaan naurettavat 1,3% ja rahti samanaikaisesti pudonnut 15.5%. Ei mielestäni anna aihetta suurempaan hehkutteluun...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.09.2008, 21:55:08
No, joku Tukholma-Riika linja on reilulla kolmellasadallatuhannella vuosittaisella matkustajallaan lähinnä kuriositeetti kokonaisuuteen nähden...
Väitteeni heikosta taloudellisesta kehityksestä perustan siihen, että huolimatta erittäin suurista satsauksista uuteen kalustoon, on Tallinkin kokonaismatkustajamäärä kasvanut ainoastaan naurettavat 1,3% ja rahti samanaikaisesti pudonnut 15.5%. Ei mielestäni anna aihetta suurempaan hehkutteluun...
Toisaalta Tallink on esim. Hki-Tll-linjalla poistanut pienempiä aluksia liikenteestä, joten lähtöjäkin on vähemmän. Onko mielestäsi muuten 15% nousu kyseisellä linjalla kuriositeetti? Lisäksi uusi kalusto on myös nostanut ainakin Hki-Tll-linjalla hintoja, joka varmasti myös osaltaan hillitsee kasvua. Rahdin putoamista selittää osittain myös Sky Windin myynti, joka on näkynyt koko vuoden rahtimäärissä. Ehkä myös Superfastien siirtyminen Hesaan on syönyt rahtimääriä, kun Hesasta on Finnlinesin rahti ja ropax-laivoilla hyvät yhteydet Saksaan
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.09.2008, 21:55:08
...on Tallinkin kokonaismatkustajamäärä kasvanut ainoastaan naurettavat 1,3%
Yksi mielenkiintoinen kysymys on mielestäni, kuinka paljon kasvua matkustajamäärissä voidaan nykypäivänä ylipänsä saada aikaan...

Kalevi Lehto

#274
Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 08.09.2008, 22:12:14
Onko mielestäsi muuten 15% nousu kyseisellä linjalla kuriositeetti?
Ottaen huomioon kapasiteetin kasvun samanaikaisesti, en pitäisi kovin hyvänä.
Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 08.09.2008, 22:12:14 Lisäksi uusi kalusto on myös nostanut ainakin Hki-Tll-linjalla hintoja,
?? Kyllä minun mielestäni tänä vuonna reitillä on ollut aika paljon enemmän tarjoushinnoittelua...
Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 08.09.2008, 22:12:14 Yksi mielenkiintoinen kysymys on mielestäni, kuinka paljon kasvua matkustajamäärissä voidaan nykypäivänä ylipänsä saada aikaan...
No, Viking on tänä vuonna kokonaisuutena yltänyt lähes seitsemäntoista prosentin kasvuun, Hel-Tal linjalla peräti 61,3%.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Kaskinen

Lähdimme 23.09 katsomaan Silja Galaxy laivaa. Rehellisesti täytyy sanoa, ettei siellä kyllä pahemmin matkustajia ollut. Lauantai-aamu ja lähtijöitä ehkä 200! Buffetissa klo 12.00 niin väljää, että laskin syöjät 32 henkilöä. Taxfreessä auki jopa 1 kassa, eikä minkäänlaista jonoa koko aikana. Maarianhaminassa laivan vaihto ja takaisin Turkuun. Eikä ihmismäärä Europalla ollut yhtään sen suurempi, vaikka laiva oli ollut pe iltalaiva Turusta.  Samaan aikaan Vikingin koko viikonloppu oli loppuunmyyty. (Yritimme ensin varata matkan Viikkarilta).  Kyllä ne asiakkaat ovat paljolti siirtyneet punaiselle kilpailijalle, vaikka kalusto on paljon iäkkäämpää.

justus-94

Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 09.09.2008, 13:15:49
Lähdimme 23.09 katsomaan Silja Galaxy laivaa. Rehellisesti täytyy sanoa, ettei siellä kyllä pahemmin matkustajia ollut. Lauantai-aamu ja lähtijöitä ehkä 200! Buffetissa klo 12.00 niin väljää, että laskin syöjät 32 henkilöä. Taxfreessä auki jopa 1 kassa, eikä minkäänlaista jonoa koko aikana. Maarianhaminassa laivan vaihto ja takaisin Turkuun. Eikä ihmismäärä Europalla ollut yhtään sen suurempi, vaikka laiva oli ollut pe iltalaiva Turusta.  Samaan aikaan Vikingin koko viikonloppu oli loppuunmyyty. (Yritimme ensin varata matkan Viikkarilta).  Kyllä ne asiakkaat ovat paljolti siirtyneet punaiselle kilpailijalle, vaikka kalusto on paljon iäkkäämpää.

Täällähän on ennustajakin paikalla, jos tuota lähtöpäivää tarkastelee. Taitaa muutenkin olla puna-valkoiset lasit päässä.

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Justus Nieminen - 09.09.2008, 14:51:06
Täällähän on ennustajakin paikalla, jos tuota lähtöpäivää tarkastelee. Taitaa muutenkin olla puna-valkoiset lasit päässä.

ja kun kirjoituksen päivämäärää katsoo niiin huomaa että 23.08 oli la, 23.09 on tiistai joten tainnut pieni typo tulla..  ::)

Eikä omiin kokemuksiin perustuvaa negatiivista faktaa silja-tallinkin laivoista täällä saa kertoa, ne ovat heti asennevikaista tai väärät lasit päässä kerrottua totuuden muuntelua.  :o

Jan Holm

Näin se vain on että Tallink on tällä  hetkellä häviöllä matkustajien suhteen :thumb:
Kyllä tätä on jo ennustettu heti siitä lähtien kun SILJA LINE myytiin Tallinkille.
ja moni muukin asia jo vajonnut pohjalle Tallinkin kehityksissä!!

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.09.2008, 07:45:33
No, Viking on tänä vuonna kokonaisuutena yltänyt lähes seitsemäntoista prosentin kasvuun, Hel-Tal linjalla peräti 61,3%.
Ei liity ehkä suoraan Tallinkiin, mutta Hel-Tll-linjalle tullut XPRS lienee tuon kasvuprosentin (61,3%) takana, ja kun Rosella korvasi Ålandsfärjanin, en pitäisi kokonaiskasvulukuja kovinkaan ihmeellisenä asiana.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 09.09.2008, 21:00:07
Ei liity ehkä suoraan Tallinkiin, mutta Hel-Tll-linjalle tullut XPRS lienee tuon kasvuprosentin (61,3%) takana, ja kun Rosella korvasi Ålandsfärjanin, en pitäisi kokonaiskasvulukuja kovinkaan ihmeellisenä asiana.

Kyllä, Vikingin ilmoittavat luvut ovat nähtävissä tässä ketjussa sekä tietenkin Viikkarin kotisivuilla ;)

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 09.09.2008, 21:00:07
Ei liity ehkä suoraan Tallinkiin, mutta Hel-Tll-linjalle tullut XPRS lienee tuon kasvuprosentin (61,3%) takana, ja kun Rosella korvasi Ålandsfärjanin, en pitäisi kokonaiskasvulukuja kovinkaan ihmeellisenä asiana.
Eipä kuitenkaan vastaavia lukuja ole Tallinkilla näkynyt, vaikka ovat saaneet tuolle reitille tänä vuonna kaksikin uutta laivaa...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juho Jäppilä

Ainiin ne Tallinkin edelliset laivat oli ihan yhtä vanhoja ku rosellla??  Haloo!!! Rosella oli joku kippo menneisyydestä  kun Galaxyn ja BP:n erot tasollisesti nollissa.  Varsin luonnollista saada tuollaisella kapasiteetti ja alus muutoksella 67 % kasvu. Sama kuin uusi automerkki tulee myyntiin niin onhan myynniskasva alkuu 100%  hah-
Silja Line - On Enemmän

Jani Nousiainen

Kasvua ei välttämättä tarvita numeroissa , eiköhän kuuden aluksen Fantaasia, Meloodia , AE 1-4 korvaaminen kahdella kustannus tehokkaammalla yksiköllä tuo jo todella merkittäviä säästöjä kuluihin. Ja kuitenkin kuljetettujen autojen määrä on kasvanut reitillä 32% ja matkustajamääräkin lähes 10% vuoden takaiseen.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Nyt on taas syytä panna jäitä hattuun puhuttaessa voimakkaasti käymistilassa olevasta puljusta. Tallinkin tuotekuva varsinkin TLL-HEL-linjalla on muutaman viime vuoden aikana muuttunut erittäin ratkaisevasti, kun karjankuljetuskaukalot ja pikamenijät on korvattu paremmin Schengen-alueen sisäliikenteeseen sopivilla Shuttleilla. Risteilytuotteessa ei oikeastaan ole mitään olennaista muutosta tapahtunut sitten Romskun valmistumisen, vaikka kapasiteetti toki onkin nykyään vähän isompi. Halpaa kyytiä hakevat etsivät nykyään palvelunsa muualta.
Saksanreitillä sekä Ruotsin ja Baltian välisillä linjoilla Tallinkin liikenne hakee vielä muotoaan. Ja varmaan ainakin jossain määrin imagoaankin.
Siljan tuotemerkki on kärsinyt imagohaittaa, mutta noin yleisesti ottaen Turunlinjan uudelleenjärjestelyt kyllä näkyvät noissa kokonaisluvuissa edelleen.

Jos matkustajamäärät ovat kasvaneet, se on uutisoinnin paikka. Siitä Luulea Läänelle palkka maksetaan, että hän kehittää tiedotettavaa -ja bisneksen kannalta on aina parempi esittää asiat omalta kannalta positiivisella tavalla.
Sitäpaitsi lopulta vain tuotto ratkaisee. Ei se, mistä rahat ovat tulleet. Kovan rahan asiakkaat tuottavat paremmin, kuin dumppuristeilijät.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950