Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Repe

#315
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 06.02.2009, 14:08:28
Varmasti vaikuttaa todella paljon myös nuo "joululahjakortit", niitä reissuja on noissa kasvulukemissa todella paljon, mutta myöskään Galaxyn vaikutusta ei voi väheksyä.

Niin ja onpa varausjärjestelmäkin ollut nyt kunnossa - tiedä miten sen kanssa olleet ongelmat vaikuttivat viime vuonna esimerkiksi venäläisturistien risteilyihin/lauttamatkoihin Siljalla. Uudenvuoden jälkeenhän on paras venäläissesonki.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 06.02.2009, 14:08:28
Varmasti vaikuttaa todella paljon myös nuo "joululahjakortit", niitä reissuja on noissa kasvulukemissa todella paljon, mutta myöskään Galaxyn vaikutusta ei voi väheksyä.

Samat lahjakortithan siellä oli vuosi sitten.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 06.02.2009, 22:35:04
Samat lahjakortithan siellä oli vuosi sitten.
Oli, mutta silloin piti maksaa matkustajamaksut, polttoainelisämaksut, jotka teki matkasta jopa n. 30 eur hintaisen (itselläni 28 eur), joten moni saattoi jättää lahjakortin käyttämättä. Nyt noilla korteilla pääsi matkaan tasan nollalla eurolla !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Tuon Superfast-liikenteen osalta lopettaminen lienee vain ajan kysymys. Ehkä vielä kesälomakauden ajavat, mutta ihmettelenpä, jos vielä syksyllä liikenne jatkuu, mikäli nyt ei mitään "ihmeparannusta" nykylukuihin ilmene. Superfast-aluksille, ainakin yhdelle, voisi löytyä uutta käyttöä ikälopun Seawindin korvaajana. Junakannen rakentaminen Superfastiin ei varmaankaan olisi ylivoimaista. Tosin junalauttaliikenne ei kai ole ollut sekään mitenkään erityisen kannattavaa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jussi Littunen

Superfastin liikennelukujen yhteydessä puhutaan jatkuvasti siitä, että viime vuonna Tallinkilla oli vielä käytössään kolmas alus. Tätä on sanottu aiemminkin ja myös taloussanomien toimittaja huomioi asian jutun lopussa.  Jos ajatellaan, että vaikka kuinka on kolmas alus poistettu niin silti kahden jäljelläolevan pitäisi maalaisjärjen mukaan kuljettaa yhdessä sitten myös sen kolmannen aluksen rahdit, olettaen että ne eivät ole olleet täynnä ja niillä on tilaa, mitä niiltä ainakin näiden lukujen mukaan näyttää löytyvän. Nyt tästä saa sellaisen kuvan, että kolmas alus otetaan pois ja yhtäkkiä onkin matkustajaluvut laskussa. Onko joku muu minun kanssani samoilla linjoilla ja epäilee, että noin suuri pudotus ei tule yhden aluksen puuttumisesta, vaan todennäköisemmin reitiltä on katoamassa kuljetettavaa (ainakin Tallinkilta)?

En nyt esitä tätä minään asiantuntijalausuntona, mutta henkilökohtaisesti kysyn, voisiko tämä olla realistisempi syy matkustaja- ja rahtikatoon kuin jatkuvasti annettava selitys aluksen puuttumisesta. Jos reitti olisi kannattanut, ei yhtä alusta tietenkään olisi kannattanut poistaa.


Mikko-Oskari Koski

Ihan luonnollista kehitystähän tuo on, sillä vuorotarjonnassa tapahtuneet muutokset ja maailmantalouden lama tuskin voisivat kuljetuslukuihin juuri muulla tavoin heijastuakaan.
Tallinkin Saksanlinjan lukemissa pitää huomioida vuorovähennyksen lisäksi myös se, että -kuten taannoin epäilinkin- kaikki Viron ja Saksan välinen kuorma on jäänyt aluksilta pois. Se, ettei sitä aikanaan tilastoitu erikseen, oli minusta jo sillon kummallista ja nyt sitäkin omituisempaa, kun pudotukset sitten joudutaan selittämään ties millä.

Rahdinkuljetuksen kannalta dramaattisin muutos aiempaan verrattuna on kyllä tapahtunut Viron ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Neljänneksen pudotus merkitsisi jo käytännössäkin sitä, että Vana Tallinn pitäisi makuuttaa Paljassaareen Kapellan viereen ja Regal Starillekin voisi olla tuottoisampiakin työpaikkoja (esim.SeaWindin korvaajana?). No, ehkäpä BQ:n tulo TLL-STO-linjalle järkeistää näitäkin kuvioita -viimeistään sitten, kun huomataan, miten paljon tyhjiä kaistametrejä Itämeren poikki seilaa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

grandy75

Menee osaksi off topic mutta satuin uutisissa tänään kuulemaan että Turun reitillä matkustajamäärät kasvaneet, Galaxyn myötä...

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/varsinais-suomi/2009/02/viennin_hiljeneminen_nakyy_turun_satamassa_536681.html

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Maria Kurtto - 10.02.2009, 16:43:53
Menee osaksi off topic mutta satuin uutisissa tänään kuulemaan että Turun reitillä matkustajamäärät kasvaneet, Galaxyn myötä...

http://yle.fi/uutiset/alueelliset_uutiset/varsinais-suomi/2009/02/viennin_hiljeneminen_nakyy_turun_satamassa_536681.html

Kertokaa nyt mitä lukuja ja lausuntoja pitäisi uskoa.. hesarin tilaston mukaan silja on menettänyt matkustajia 2007 vs. 2008
http://www.hs.fi/kuva/1135243543286?orientation=horizontal

Kuukausittainen ja laivakohtainen tilasto olisit tietysti mielenkiintoista nähdä, mutta taitaa mennä liikesalaisuuksien pariin..

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 15.02.2009, 20:07:00
Kertokaa nyt mitä lukuja ja lausuntoja pitäisi uskoa.. hesarin tilaston mukaan silja on menettänyt matkustajia 2007 vs. 2008
http://www.hs.fi/kuva/1135243543286?orientation=horizontal

Kuukausittainen ja laivakohtainen tilasto olisit tietysti mielenkiintoista nähdä, mutta taitaa mennä liikesalaisuuksien pariin..

Tuossa HS:n matkustajamäärätaulukkoon liittyvässä artikkelissa sanotaan, että

Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen mukaan yhtiö sai syksyllä pyöränsä pyörimään, ja se näkyy etenkin Turun–Tukholman reitillä: loppuvuoden kuukaudet olivat vahvasti plussalla, vaikka koko vuosi oli edelliseen verrattuna yhä miinusmerkkinen.
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Toivonen

#324
Nollakasvua matkustajamäärissä, rahdeissa melkein kolmanneksen kokonaispudotus vuoden takaiseen.

Saksan liikenne... no joo päätelkää itse.

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090304_FebStat.htm

(EDIT: joo korjasin tuota viestiä, kun katsoin vahingossa alkuun koko toisen kvartaalin lukuja)

Varmaan parempia lukemia odotettiin, kun noita lahjakorttien voimassaoloaikaakin hieman pidennettiin.
"Tere tulemast Titanicule!"

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.03.2009, 18:38:49
Nollakasvua matkustajamäärissä, rahdeissa melkein kolmanneksen kokonaispudotus vuoden takaiseen.

Saksan liikenne... no joo päätelkää itse.

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090304_FebStat.htm

(EDIT: joo korjasin tuota viestiä, kun katsoin vahingossa alkuun koko toisen kvartaalin lukuja)

Varmaan parempia lukemia odotettiin, kun noita lahjakorttien voimassaoloaikaakin hieman pidennettiin.

Joo, ainakin tuo Viro-Suomi-linjan matkustajamäärien lasku on yllätys: Ainakin Baltic Princess on vetänyt matkustajia, viimekin viikonloppuna porukkaa oli pilvin pimein: ja hieman, joskin ei kokonaan OT:nä: Palvelu laivoilla on parantunut ! On lupa odottaa parempia lukuja tulevaisuudessa, ja johan Xprs:n pikainen remontointikin kertoo jotain...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jani Nousiainen

Varmaan taantuma alkanut vähentämään Suomessa töissä käyvien määrää. Rahtiliikenteen luvuissa kyllä näkyy selvästi talouden muutokset. Vastaavasti neljänneksellä henkilöautojen määrä kasvanut huomattavasti. Saa nähdä kuinka kauan katsovat Saksan liikenteen kehitystä, heikolle kyllä näyttää.  Viikonloppuna oli tosiaan hyvin porukkaa Baltic Princessillä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.03.2009, 20:56:11
Joo, ainakin tuo Viro-Suomi-linjan matkustajamäärien lasku on yllätys: Ainakin Baltic Princess on vetänyt matkustajia, viimekin viikonloppuna porukkaa oli pilvin pimein: ja hieman, joskin ei kokonaan OT:nä: Palvelu laivoilla on parantunut ! On lupa odottaa parempia lukuja tulevaisuudessa, ja johan Xprs:n pikainen remontointikin kertoo jotain...

Kannattaa muistaa että BP on vain 1/6 Helsinki-Tallinna liikenteestä ja suurimmasta osasta vastaa Star/Superstar joilla taas kulkee paljon työmatkamatkustajia joiden osuus on vähentynyt ja tulee jatkossakin vähentymään rajusti. BP vetää matkustajia viikonloppuisin, mutta arkilähdöillä on aina ollut melko rauhallista, näin oli jo Galaxyn liikenöidessä enkä usko BP:n matkustajamäärissä mitään suuria muutoksia tapahtuneen.

Jonkinverran menetyksiä korvaa Starin/Superstarin päiväristeilyjen agressiivinen tarjoushinnoittelu, eli vajetta yritetään paikata sitä kautta.

Kalevi Lehto

Ainakin alkoholiveron tuleva korottaminen Suomessa saattaa hieman lisätä tallinnanmatkaajien määrää. Mutta pystyykö vähän lisääntyvä matkustajamäärä polttoainelaskun alenemisen ohella kompensoimaan romahtaneita rahtituottoja, siinä se kysymys on? Mielenkiintoista nähdä kehityksen suunta, kun yhtiö seuraavan kerran kertoo tuloksestaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.03.2009, 20:25:14
Ainakin alkoholiveron tuleva korottaminen Suomessa saattaa hieman lisätä tallinnanmatkaajien määrää.

Lisäksi mukaan saattaa tulla minun jo jonkin aikaa odottelema ja tänään Hesarissaki spekuloitu seikka, eli Viron kruunun devalvaatio. Hesarissa spekuloitiin jopa 30% devalvaatiolla, mikä kaiken järjen mukaan suorastaan räjäyttäisi viinaturismin huikeaan kasvuun. Varsinkin jos se yhdistyy uuteen alkoholiveron korotukseen Suomessa. Tosin Tallinkille Viron mahdollinen devalvaatio ei olisi ainoastaan myönteinen asia, sillä merkittävä osa firman veloistahan on käsittääkseni muissa valuutoissa kuin Viron kruunussa.