Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

#360
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.07.2009, 15:21:46
Kun huomioidaan, millaisilla dumppuhinnoilla Ruotsissa noita matkustajia imuroidaan, niin aika paljon siinä saa kallista viinaa virrata, ennenkuin kate kohoaa.
Niin, onhan tänä kesänä Tallink tosiaankin lähtenyt haastamaan punaista kilpailijaansa tämän aseilla, eli matkustajamääriä kasvattamaan hinnalla millä hyvänsä ja lukumääräisesti näyttää siinä jotensakin onnistuneenkin. Mutta liikevoiton kasvu jää nähtäväksi. Vähävelkaisen Vikingin luulisi kuitenkin olevan helpompaa tehdä positiivista tulosta "dumppuhinnoillakin", huomattavasti alhaisemmilla pääomakustannuksillaan. Tietenkin tässä Tallinkia puolestaan auttaa "edullinen" balttityövoima, eikä sen suunnan surkean taloustilanteen huomioiden liene lähitulevaisuudessa odotettavissa suurempia palkankorotusvaatimuksiakaan. Polttoaineen hintakehitys puolestaan vaikuttanee suunnilleen samoin kaikkiin kilpailijoihin, eli merkittävästi. Mielenkiintoista todellakin nähdä Tallinkin kuluvan puolivuotiskauden liiketulosluvut syyskuussa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Repe

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 06.07.2009, 15:21:46
Kun huomioidaan, millaisilla dumppuhinnoilla Ruotsissa noita matkustajia imuroidaan, niin aika paljon siinä saa kallista viinaa virrata, ennenkuin kate kohoaa. Mutta pakko on myöntää, että tuo STO-RIX-linjan kasvu (joka tosin siis tuo vasta lähtökohtaisen matkustaja/auto-keskiarvon 1214/121,5, jonka kuskaamiseen ei välttämättä tarvittaisi Romskun ja Festarin kapasiteettiä!) on myönteinen asia. Linja kun on EU:n sisäliikennettä ja matkailullisesti mukava oikotie idän ja lännen välillä.
Saksanliikenteessä aluskohtainen volyymi on kasvanut viime vuoteen verrattuna oikeastaan aika paljonkin. Pitää nimittäin huomioida, että 6/2008 Rostockin linjalla oli päivittäinen lähtö kumpaankin suuntaan eli yhteensä 60 lähtöä ja matkustajia/autoja/rahtia 294,25/95,7/53,2 yksikköä/lähtö. Nyt lähtöjä oli neljä viikossa eli yhteensä 34, joten kapasiteetti jakautuu vuorokohtaisesti 346,5/113,5/62 yksikköä/lähtö.

Sanoisin että 1214 matkustajan keskiarvo on jo hyvä Festivalin kokoiselle laivalle, jolla on 1937 hyttipaikkaa. Se tarkoittaa kumminkin sitä että kolme viidestä vuoteesta on käytössä keskimäärin. Romantika on hiukan suurempi, mutta ihan kohtalainen tuo matkustajamäärä on sillekin. Eri asia on se, miten talvikuukausina käy ja kuinka hyvin varustamo on saanut rahaa näistä matkustajista.

Saksanliikenteen tilanne lienee nyt paljon parempi kuin vuosi sitten, sillä polttoainekustannuksetkin ovat pienentyneet käyttöasteen mukana. :)


Jani Nousiainen

Ei pidä antaa tuon vuodepaikka määrän liikaa hämätä. Tuolla 1200 matkustajalla Festivalin kokoinen laiva voi olla loppuunmyyty, 588 hyttiä eli keskimäärin noin kaksi matkustajaa hytti. Festivalissa ja Vikingin aluksissa suurin osa hyteistä on neljän hengen hyttejä, mutta varmaan suurin osa hyteistä myydään vähemmälle kuin neljälle matkustajalle.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

Lisäksi tässä oli kyse linjan keskiarvosta, ei aluskohtaisesta, jossa voi olla isojakin heittoja. Romskua on kuitenkin markkinoitu "uutena" mahdollisuutena matkata itään...
Kesällä matkustajalukemat ovat aina korkealla ja rahdin määrä suhteellisesti pienempi. Talvikaudella sitten katsotaan, onko jollekin linjalle todellista olemassaolon tarvetta niin paljon, että peruskysyntään nähden huomattavaa ylikapasiteettiä kannattaa tarjota.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950


Timo Toivonen

Rumia lukuja, mutta onneksi on faktat kunnossa...

Tallink suunnittelee myös vanhan kalustonsa myymistä tai vuokraamista. Kysymykseen tulevat Tallinkin kolme alusta: Vanha Tallinna, Regina Baltica ja Capella. Ne eivät ole tällä hetkellä varustamon omassa reittiliikenteessä, vaan liikennöivät muun muassa Välimerellä.

Taloussanomat 15.7.2009

Linkki :-\

"Tere tulemast Titanicule!"

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.07.2009, 10:04:40

Saa nähdä tahkoaako 4/4 kvartaalilla tarpeeksi tulosta saadakseen koko tilivuoden plussalle?

http://www.ap3.ee/Default2.aspx?ArticleID=b4a26c97-456d-46c2-a70b-950577ace55b&open=sec

Edes Äripaev ei usko Tallink Groupin saavan koko tilivuoden tulostaan plussalle, mikä merkitsee korkomarginaalien nostoa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Toivonen

#367
Täältä näkee osavuosikatsauksen tarkempia lukuja reiteittäin (s. 20):

http://www.tallink.com/NR/rdonlyres/4A553ECB-BE51-4CEA-9E54-47D724670E3F/0/interim_q3_final.pdf

Saksan liikenne teki 9 kk aikana -10 milj. tuloksen jo ennen rahoituseriä. Jos pelkkiä reittikohtaisia kannattavuuslukuja katsoo, sivun 20 taulukon mukaisesti suurimmat säästötoimenpiteet kohdistunevat muille reiteille kuin Suomi-Viro ja Suomi-Ruotsi. Tosin koko vuoden tulosta ei ehkä jatkossakaan (lue: tulevina vuosina) saada plussalle suurien korkokustannusten takia ilman, että haetaan säästöjä myös Suomesta lähtevillä reiteillä.
"Tere tulemast Titanicule!"

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.07.2009, 19:28:43
Koska firma on tuottanut tappiota ihan reilustikin kirjanpitovuoden ensimmäisten 9 kuukauden aikana, niin nuo plussat eivät välttämättä kaunista tilannetta tarpeeksi ja kokovuoden tulos saattaa jäädä tappiolliseksi. Siksi ei tilanne jossa esimerkiksi Riganlinja hurjasta kasvusta huolimatta tuottaisi tappiota ole mahdoton - ja Tallinkilla ei taida olla varaa tappioihin. Siten jokin reitti saattaa loppua kuin seinään. (Saksanlinja?)
Totta, Tallink on kyllä tehnyt tappioita, mutta myös toisaalta uudelleenjärjestelyjä jotka nyt alkuunsa näyttäisi olevan toimivia. Eri asia on sitten, että onko esim. Riian-linjalle matalasesonkina noin paljon kysyntää. Veikkaisin eniten Saksanlinjan loppua, tosin ehken ihan vielä. Talvella varmasti katsotaan asioita uudelleen, millä linjalla on todellista tarvetta käytössä olevalle kapasiteetille, eikä vaan "hetken hurmaa" kun on uusia laivoja. Sitten pistetään lappu luukulle ja lakkautetaan sellaiset linjat tai ainakin vähennetään tarjontaa.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.07.2009, 19:36:37
Myyntiin Silja Europa ja Vickan/Romsku, siis rahtialusten ja ReBan lisäksi. Silloin kalustopoistoista voisi kuvitella jotain saatavankin ja lisäksi jäljelle jäänyt tonnisto olisi tehokkaammassa käytössä.
Hyvä ratkaisu tuokin. Silja Europan kannattavuudestahan on puhuttu varmasti sen koko eliniän ajan, ja huhuthan kertoo sen tekevän enemmän miinusta kuin plussaa, joten sen ottaminen pois liikenteestä tuskin aiheuttaa muutosta huonompaan Turun-linjalla. Lisäksi Galaxyä + Romskua/Vickania samalla linjalla operoitaessa saadaan varmaan myös jonkun verran markkinointi- (onhan ne melkein sisaria) ja synergiaetuja, kun matkustaja-, auto- ja rahtikapasiteetti ovat melko samalla viivalla (vrt. Europa & Galaxy).

Mutta haluaako nykyhetkellä kukaan ostaa Silja Europaa? Alus on suhteellisen suuri, joten lamamaailmassa ei ehkä ole kysyntää noin isolle laivalle. Ikäkin alkaa jo olla pian ongelma (20 vuotta), joten nyt alkaa Tallinkilla olla viimeiset mahdollisuudet myydä se pois, vielä kun siitä voi saada jotain voittoakin. Romantikan/Victorian myyminen sensijaan on ehkä helpompaa.

Kapellasta ja Vana Tallinnista tuskin saa enää mitään irti. Regal Starinkin kysyntä on varmaan aika nihkeää huonossa rahtitilanteessa, Regina Baltica on onneksi saatu hetkeksi jaloista pois. Ainiin, ja epätaloudellinen AutoExpress 2 bongahtaa Venezuelasta tänä vuonna takaisin ellei sitä myydä/vuokrausta jatketa..  :-\
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Joonas Vähämäki

Laitetaanhan tämä uutinen tähän, koska kyllähän se koskee myös Tallinkia.

http://www.iltalehti.fi/talous/200907179944142_ta.shtml

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

#372
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 21.07.2009, 06:20:57
Tässä TS: n uutisointia Tallinkin taloudellisesta tilanteesta:
http://www.ts.fi/online/talous/62087.html
Se hieman vie noista johtaijien palkanalennuksista uskottavuutta, että 20 prosentin palkanalennus tuntuisi rivimiehen lompakossa hieman enemmän. Jos johtajan palkka on esimerkiksi 100 000 euroa ja siitä höylätään -20 prosenttia, jää 80 000 euroa. Kun rivimiehen 20000 euron palkasta höylätään -20 prosenttia, jää 16000 euroa jolloin alennus on palkkaan nähden huomattavasti tuntuvampi. Näihin kun lasketaan vielä verojen vaikutus niin ero vielä kasvaa. Niinpä palkanalennuksia ei voida suuremmassa mittakavaassa toteuttaa olipa taantuma tai ei ja meni miten meni.

Ei näihin säästötalkoisiin voi lähteä muut kuin korkeapalkkaiset mukaan.

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 21.07.2009, 07:48:09
Se hieman vie noista johtaijien palkanalennuksista uskottavuutta, että 20 prosentin palkanalennus tuntuisi rivimiehen lompakossa hieman enemmän. Jos johtajan palkka on esimerkiksi 100 000 euroa ja siitä höylätään -20 prosenttia, jää 80 000 euroa. Kun rivimiehen 20000 euron palkasta höylätään -20 prosenttia, jää 16000 euroa jolloin alennus on palkkaan nähden huomattavasti tuntuvampi.

No, itseasiassa alennus on palkkaan nähden molemmissa tapauksissa ihan yhtä tuntuva, koska kyse on prosentuaalisesta alennuksesta. Ts, suhde on molemmissa sama. Mutta voidaan toki olettaa, että rivimies tarvitsee kipeämmin sitä 20 prosentin osuuttaan kuin johtaja.

Lassi Liikanen

http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti.fi/2009/07/22/myrskya-luvassa-itamerelle/

Aihetta on sivuutettu muuallakin mutta tossa Kauppalehden näkökulma asiasta. Mistäköhän muuten tuo sitaatti on kotoisin.. "Viking Linen uusi johto on jopa vihjannut yhtiön voivan uudistaa laivakalustoaan, koska nyt aluksia saa edullisesti."  ;) Ja juurihan tuli pörssitiedote, jonka mukaan laivatilaukset EIVÄT ole nyt ajankohtaisia. Tietysti jos uusi johto on eri mieltä..
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala