Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.01.2010, 17:53:53
Oikeastaan Europan haverin ei tarvitsisi näkyä FIN-SWE-luvuissa juuri ollenkaan, saatiinhan BQ kuitenkin paikkaajaksi varsin nopeasti. Ja eihän se sikäli näykään, että varmaan varaustilanteessa tapahtui jopa nousua, kun tieto korvaajasta levisi Suomen markkinoille.
Rajun kapasiteettipudotuksen myötä EST-SWE-liikenteen kohdalla olisi luullut pudotusta olevan jopa enemmän -eli puheet tarpeettoman rajusta ylikapasiteetistä siinä lienevät aiheellisia. Yllätyksenä pitäisin sitä, että mainitulla alueella rahtiyksikköjen pudotus on vain viiden prossan luokkaa -ilmeisesti Regal Starin käyttökate kohosi BQ:n Turun-retken aikana merkittävästi. Huomioiden sen, ettei Tallinkin pääkilpailija tuolla reittialueella tunnu kovin luotettavalta, voisi jopa olla ihan perusteltua ottaa jatkossa BQ:n kaveriksi Tukholman linjalle toinen fastereista esim.Baltic King-nimellä, jolloin tuote tehostuisi ja vajaatehoinen Kapellskärin linja voitaisiin lopettaa.
Hyviä pointteja kyllä. -26,4 prosentin pudotus Tal-Sto välillä joulukuussa on pieni siihen nähden, että kyse oli ns. "lippulaivan" siirrosta. Mielenkiintoista olisi tietää, että mitä matkustajakohtainen tuotto yms. on tuolla linjalla, mutta sitähän emme saa mistään tietää.  

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

Taloussanomat aiheesta:

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2010/02/05/huoltotyot-rassaavat-tallinkia/20101811/12

"Virolaisen Tallinkin tammikuu ei mennyt putkeen parhaimmalla tavalla. Tallink Gruppin matkustajamäärä pieneni tammikuussa 15 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta.

Bloomberg

5.2.2010 08:47


Itämeren suurimman lauttayhtiön Tallinkin tammikuu meni alamäessä.

Laskun syynä olivat Saksan ja Suomen välillä liikennöivien Superfast-alusten sekä Suomen ja Ruotsin välillä liikennöivän Seawindin huoltotyöt.

Kuljetetun rahdin määrä laski tammikuussa 19 prosenttia vuotta aiemmasta. "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jani Nousiainen

Eihän tuo hyvälle tammikuu näytä. tosin siinä vielä laskee lukuja Sperfastien ja Seawindin poissa olojen lisäksi vielä Venäjän uudenvuoden risteilyissä olleet kaksi alusta. Oliko ne jotain 10 pv. luokkaa pois liikenteestä.

Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Repe

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 05.02.2010, 12:21:34
Eihän tuo hyvälle tammikuu näytä. tosin siinä vielä laskee lukuja Sperfastien ja Seawindin poissa olojen lisäksi vielä Venäjän uudenvuoden risteilyissä olleet kaksi alusta. Oliko ne jotain 10 pv. luokkaa pois liikenteestä.


Superfastien merkitys on melkoisen pieni, reilu prosentti koko matkustajamäärästä.. Mielenkiintoisinta ja surkeinta on tuo Ruotsi-Viro -31%. Victoria yhden viikon tammikuusta poissa liikenteestä(uudenvuoden risteilyt), mutta siltikin tappiota reilusti Baltic Queenistä huolimatta luvuissa, täyttöastetta kun katsotaan.

Galaxy ei ilmeisesti enää vedä uutuuden viehätyksellään Turun aamuvuoroon väkeä, mutta Suomi-Ruotsi -18% on sekin aika järkyttävä luku  :-X. Sere, Symppa ja Europa kumminkin ne samat vanhat joilla ennenkin Vikingiä vastaan taisteltu, mikä nyt on alkanut mättäämään?

Seawind ei tietääkseni ole ottanut henkilöautoja ja sitä kautta matkustajia viime vuonnakaan, rekkakuskeja Seawindin kyydissä kumminkin kulkenut jonkin verran(tahtoo sanoa, että ei taida vaikuttaa suuresti noihin lukuihin).


Myöhemmin nähtävät Vikingin luvut antavat mielenkiintoisen vertailukohdan näille Tallinkin esittämille surkeille luvuille. Rahtihan on Vikingillä ollut jopa nousussa, samoin matkustajamäärät, mutta ehkä käänne huonompaan on nyt sitten tapahtunut...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 06.02.2010, 00:14:22
Myöhemmin nähtävät Vikingin luvut antavat mielenkiintoisen vertailukohdan näille Tallinkin esittämille surkeille luvuille. Rahtihan on Vikingillä ollut jopa nousussa, samoin matkustajamäärät, mutta ehkä käänne huonompaan on nyt sitten tapahtunut...
No, ehkäpä tästä nyt ei vielä kannata mennä tekemään kovin pitkälle meneviä päätelmiä, kyseessähän ovat vain yhden kuukauden luvut muutenkin matalan sesongin ajalta.
Mutta Viron lehdistössä tästä on kyllä näköjään vedetty aika isoja otsikkoja.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Repe

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.02.2010, 02:40:31
No, ehkäpä tästä nyt ei vielä kannata mennä tekemään kovin pitkälle meneviä päätelmiä, kyseessähän ovat vain yhden kuukauden luvut muutenkin matalan sesongin ajalta.
Mutta Viron lehdistössä tästä on kyllä näköjään vedetty aika isoja otsikkoja.

Totta, ei tästä kovin pitkälle meneviä päätelmiä kannata vetää. Luultavasti noiden ilmaisristeilyjen tarjoaminen kanta-asiakkaille kuitenkin liittyy tähän matkustajamäärän laskuun. Vertailukohta on viime vuoden vastaava matalasesonki.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 06.02.2010, 12:17:39
Totta, ei tästä kovin pitkälle meneviä päätelmiä kannata vetää. Luultavasti noiden ilmaisristeilyjen tarjoaminen kanta-asiakkaille kuitenkin liittyy tähän matkustajamäärän laskuun. Vertailukohta on viime vuoden vastaava matalasesonki.

Ilmaisristeilyistä puheen ollen: näissä luvuissa periaatteessa pitäisi näkyä jouluna jaettujen ilmaislippujen vaikutus. Eivätkö siis ilmaisliputkaan enää vedä väkeä matkaan?

Timo Toivonen

Perinteeksi muodostuneiden joululahjakorttien olisi tosiaan luullut pitävän matkustusmäärän vähintäänkin edellisen vuoden tasolla. Ruotsin puolella taidettiin myydä alimpia hyttiluokkia joka reitille alkuviikon lähdöillä 0-35 kr:lla ei-kantiksillekin koko tammikuu.

Mutta pahaan saumaan tuli tällainen takaisku, ettei saatu edes ns. ilmaisristeilyille ihmisiä lähtemään entiseen malliin. Saattoi tietenkin nämä kylmät säätkin asiaan vaikuttaa. Kaipa sama laskutrendi matkustajissa näkyy myös Vikingillä, jos ei, niin sitten ollut varsin menetyksekästä Tallinkin ilmaislippuhyökkäyksien torjuntataisto (onhan niitä "ilmaisristeilyjä" toki Vikingkin melkoisesti tarjonnut).
"Tere tulemast Titanicule!"

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 06.02.2010, 13:37:27
Kaipa sama laskutrendi matkustajissa näkyy myös Vikingillä, jos ei, niin sitten ollut varsin menetyksekästä Tallinkin ilmaislippuhyökkäyksien torjuntataisto (onhan niitä "ilmaisristeilyjä" toki Vikingkin melkoisesti tarjonnut).

Tämän voi tulkita miten haluaa, mutta tuskin tällaista lausuntoa ainakaan annetaan, mikäli volyymeissä olisi 15 prosentin aukko:

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/02/08/viking-linen-toimitusjohtaja-tarkeinta-saada-rahat-takaisin/20101927/139

"Eklundin mukaan Helsingin ja Tukholman sekä Turun ja Tukholman välisessä liikenteessä volyymit ovat pysyneet viime aikoina vakaina."

Timo Toivonen

Sama laskutrendi myös helmikuussa:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=239947

On siinä lainottajille vähän selittelemistä. Rahdissa päästiin sentään lähes edellisvuoden helmikuun tasolle, mikä nyt ei kauheasti ole sekään.
"Tere tulemast Titanicule!"

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.03.2010, 17:38:10
Sama laskutrendi myös helmikuussa:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=239947

On siinä lainottajille vähän selittelemistä. Rahdissa päästiin sentään lähes edellisvuoden helmikuun tasolle, mikä nyt ei kauheasti ole sekään.
Matkustajat vähenivät helmikuussa Suomi-Ruotsi välillä vuoden takaisesta 38925. Puolestaan Ruotsi-Latvia välin matkustajamäärä oli 27399 mikä on 11526 matkustajaa vähemmän kuin matkustajamäärän väheneminen pelkästään Suomen ja Ruotsin välillä. On aivan selvää, että tätä pitää pyrkiä ottamaan kiinni kesällä, mutta näin ei voida jatkaa enää ensi talvena. Nyt tarvitaan hyviä ratkaisuja... 

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 04.03.2010, 22:21:08
Matkustajat vähenivät helmikuussa Suomi-Ruotsi välillä vuoden takaisesta 38925. Puolestaan Ruotsi-Latvia välin matkustajamäärä oli 27399 mikä on 11526 matkustajaa vähemmän kuin matkustajamäärän väheneminen pelkästään Suomen ja Ruotsin välillä. On aivan selvää, että tätä pitää pyrkiä ottamaan kiinni kesällä, mutta näin ei voida jatkaa enää ensi talvena. Nyt tarvitaan hyviä ratkaisuja... 
Kieltämättä tuo 27399 matkustajaa on aika surkea määrä. Nopeilla laskutoimituksilla kun lasketaan..

Romantikan matkustajakapasiteetti on 2500 pax, Silja Festivalin 1886 pax (FoF-tieto). Periaatteessa päivittäin olisi siis mahdollisuus kuljettaa 4386 matkustajaa.

27399 kun jaetaan kuukauteen, eli 30 päivään, saadaan tulokseksi noin 913 matkustajaa per päivä. Olettamalla, että matkustajat menevät suunnilleen 50-50 laivakohtaisesti, se tekee 456 ja puoli matkustajaa per päivä ja per laiva.

Tulos sinänsä on huono: Romantikan kapasiteetistä tuo on alle viidenneksen ja Festivalinkin kapasiteetistä vain noin neljännes. Autokannella henkilöautoja on 147 per päivä, kahdelle laivalle jaettuna se tekee noin 73,5 henkilöautoa per vuoro. Tämäkin on alle kolmannes kyseisten lauttojen henkilöautokapasiteeteista. En osaa sanoa, paljonko rahti täyttää sitten vielä autokantta.

Tosiaan, jotain pitäisi tehdä vajaateholla toimivalle Riian-linjalle. Mutta mitä? Latvia on pahassa kriisissä, joten pikkuisesta 2,2 miljoonan asukkaan Latviasta, jossa ihmiset taistelevat tuskissaan leivän saamisesta pöytään tuskin heltiää paljoa matkustajia. Ruotsalaiset ovat tunnetusti ihmisiä, joita ei saa risteilylle kuin halvoilla lipuilla. Ruotsissa on siis potentiaalia, mutta jostakin syystä ruotsalaisiakaan ei ole saatu matkalle mukaan.

Virolaisilla on jo paljon omia risteilyitään, muunmuassa Tukholmaan ja Helsinkiin. Sittenpä ei taida lähistöllä paljon vaihtoehtoja olla: eivät liettualaiset taida kauheasti olla kiinnostuneita tekemään Ruotsin-risteilyä Riiasta. Liettuan jälkeen mennään jo maantieteellisesti kovin pitkälle, josta asiakaskuntaa tuskin löytyy.

Harmittavan huonossa jamassa taitaa Tallinkin Latvian-linja vaan olla. :(
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Santeri

#463
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 04.03.2010, 23:07:33
Kieltämättä tuo 27399 matkustajaa on aika surkea määrä. Nopeilla laskutoimituksilla kun lasketaan..
Ja asiaa hämmentää sopassa se, että samalla pitää täyttää myös Tallinna-Tukholma linjaa. Edelleen sitä mieltä, että uusi laiva Tukholmasta vain vuoropäivinä Tallinnaan ja Riikaan, ei kolmea uutta laivaa.

Vaikka taloudelliset näkymät hieman paranisivat vielä tämän vuoden puolella niin meillä, Ruotsissa kuin Baltiassa, menee kuitenkin vuosia ennen kuin menee taas vakaasti. Tukholman seudulla on jo erityisesti ensiasunnon ostajia koskeva asuntokupla käsillä niin ei tämä maailma mitenkään erityisen ruusuiselta tule ihan heti näyttämään Tallinkille eikä monelle muullekaan.

Mikko-Oskari Koski

Helmikuussa oli vain 28 päivää, mutta se ei kauheasti noita vuorokohtaisia käyttökatteita paranna.
STO-RIX lienee ensisijaisesti matkalaivalinja, vaikka sitä markkinoidaankin risteilylinjana. Samaa vikaa taitaa olla STO-TLL-reitissäkin, jossa matkustajamäärät näyttävät jo siltä, että liikenteellisesti turhalla MHQ-visiitillä palavat löpötkin taitavat pian maksaa enemmän, kuin mitä aluksilla myydyistä viinoista kaikkineenkaan jää firmaan.
Aiempi näkemykseni, että STO-TLL pitäisi kehittää sekä risteily- että ropax-linjaksi ottamalla BQ:n kaveriksi toinen fastereista on näilläkin lukemilla ihan perusteltu ajatus. Rahtiliikennettä Viron ja Ruotsin välillä on helmikuun aikana mennyt sen verran, että kaikilla kolmella aluksella on varmasti ollut suhteellisen väljää, mutta kahdelle olisi ollut tarjolla suhteellisen mukavat nelisenkymmentä rahtiyksikköä/lähtö. Matkustajatkin olisivat erinomaisesti mahtuneet kumpaisenkin laivan kyytiin ja kiertävä aikataulu olisi mahdollistanut niin päivä perillä- kuin pikaristeilytkin. Varustamo saisi lisäksi tarvitsemaansa pätäkkää kun sekä Victoria (tai vaihtoehtoisesti Silja Europa) että Regal Star voitaisiin myydä -ja toisin, kuin Kapella tai Vana Tallinn, ne voitaisiin jopa saada kaupaksi...
STO-RIX saattaisi kehittyä risteilymeininginkin voimin sillä Riikahan on sinällään ehdottomasti Itämeren alueen hienoimpiin kuuluva risteilykohde. Linjan jatkuva päivittäistarjonta edellyttää kuitenkin myös ylimenijöitä, joiden saaminen saattaa olla haasteellista, kun itäinen Eurooppa ei välttämättä ruotsalaisautoilijoita houkuttele, eivätkä myöskään Venäjän markkinat ole kaikkein avoimimmat Latvian suuntaan. Siitäkin huolimatta, että Neva Toursin busseja STO-RIX-lautoilla ymmärtääkseni aika useinkin yli menee. Reitin alukseksi Romantika on selkeästi ylimitoitettu, eikä Tallink voi väittää, ettei tässä olisi otettu tietoista riskiä -linja ei ole koskaan ollut millekään operaattorilleen minkäänlainen megalomaaninen menestys.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950