Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 05.04.2010, 16:30:56
Johan pomppas. Näitä lukuja kelpaa esitellä:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=240662

Luvuissa näkyy vahvasti WINTER-lahjakorttien vaikutus, niiden piikkiin menee suurelta osin nuo kasvuprosentit, mutta hyvä että laivat vielä vetää porukkaa.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Tuomas Masalin

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 05.04.2010, 18:43:44
Luvuissa näkyy vahvasti WINTER-lahjakorttien vaikutus, niiden piikkiin menee suurelta osin nuo kasvuprosentit, mutta hyvä että laivat vielä vetää porukkaa.
Ei vaikuta lahjakortit rahdin kasvuun.

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

#469
Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 05.04.2010, 16:30:56
Johan pomppas. Näitä lukuja kelpaa esitellä:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=240662
Kyllä vain, johan pomppasi luvut! Niiden eteen on painettu varmasti myös duuniakin... Tosiaan lahjakortteja jaettiin ja Viking Line sekoili maaliskuussa huomattavasti pahemmin kuin Tallink Silja, joten tarkkaillaan kehityksen suuntaa vielä pidemmällä aikavälillä. Lisäksi oli vielä ahtaajien lakko.

Tässä on vielä reilut parisen kuukautta ennen kesäkautta.  


Jani Nousiainen

Varmasti ahtaajien lakko ja lahjakortit on osaltaan vaikuttanut , mutta henkilöautojen määrän kasvuun ei kumpikaan varmaan paljoa vaikuta. Eli reittimatkaajia on kulkenut selvästi enemmän ja ne on kovemman hinnan maksavia kuin risteilymatkustajat.  :beer:  Kokonaisuutena komeat luvut, kiinnostavaa nähdä mitä huhtikuun luvut on ne kertoo sitten enemmän onko hetkellinen piikki vai jatkuuko kasvu.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Juhani Gronlund

Mitä nämä lahjakortit on ja kenelle niitä on jaettu ja kuinka paljon ? Ahtaaja lakolla ainakin varmaan jokin merkitys rahdin määrän nousuun mutta voi myös olla että lakon takia lakon aikana rahtipalveluiden hinnat nousivat melkoisesti.

Tuomas Masalin

#472
^ Joululahjakortti Tallink Clubin Gold- ja Silver-tasojen jäsenille jouluna ja identtinen talvilahjakortti, joilla sai ilmaisen Tukholman tai Tallinnan risteilyn hytilliselle matkustajia, ja olivat molemmat voimassa maaliskuun loppuun.

Vieläkin on Saksanlaivat "huollossa"...

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 05.04.2010, 21:57:15
Kyllä vain, johan pomppasi luvut! Niiden eteen on painettu varmasti myös duuniakin... Tosiaan lahjakortteja jaettiin ja Viking Line sekoili maaliskuussa huomattavasti pahemmin kuin Tallink Silja, joten tarkkaillaan kehityksen suuntaa vielä pidemmällä aikavälillä. Lisäksi oli vielä ahtaajien lakko.

Vuosikausia jatkuneen sekoilun jälkeen yksittääisten kuukausien komeita lukuja on tietysti kiva esitellä silloin tällöin. Ja kyllä duunia on tehty kun ilmaislippuja on jaeltu. Huhtikuun "kanta-asiakaskuukaudella" ja polkumyynnin jatkamisella tilastoja saataneen tältä osin pidettyäkin ennallaan.

Eipä tämä siis aiheuta kovin suurta tarvetta arvioida Tallinkin tilannetta uudelleen. Varsinkin, kun tätä edeltänyt kuukausi oli surkein pitkään aikaan. Yhtiön on kokonaisuudessaan amatöörimäisesti hoidettu, joten tuskin tällä linjalla on kovin pitkään varaa enää jatkaa. Polttoaineen hinta ja nousevat korot sekä puolentoista vuoden päästä lankeava lasku lyhennysvapaista pitävät huolen siitä, että alennusmyynnit ovat kohta pelkkä muisto.


Mikko-Oskari Koski

Suomen ja Ruotsin välisessä rahtiliikenteessä, jossa ahtaajalakon välilliset vaikutukset ehkä olisivat voineet näkyä, oli tapahtunut ainoa pudotus aiempaan verrattuna. Tosin Suomen ja Viron välisessä rahdissa huomattavaa nousua. Että sikäli...
Mutta liikennelukemissa ei tosiaan ole valittamista. Ympäristönäkökohdatkin toteutuvat, kun tyhjiä kaistametrejä ja hyttejä ei ajella turhanpäiten edestakaisin herkällä Itämerellä.

En ole tietoinen, millaiset edut ClubOnen lahjakortilla muissa maissa oli -tai siis oliko kortteja niissä edes jakelussa. Luultavasti kyllä, sillä sen verran näyttävää on nimenomaan kulkijamäärien kasvu Ruotsin ja Baltian välisillä linjoilla. Silti on eri asia, onko edes 1548:n matkustajan keskiarvo, joka TLL-STO-linjalla nyt toteutui, vielä riittävä täyttämään varustamon kassaa, jos asiakkaat eivät liiemmälti kuluta laivan palveluita. No, tämän saamme nähdä.
Ruotsissa erityisen voimakkaasti nyt markkinoitu Riian reitti sai sekin kohtalaisen korkean keskimääräisen käyttökatteen, 733 matkustajaa ja 23 rahtiyksikköä/lähtö. Tämä on tietysti huimasti alle linjan kapasiteetin ja varmasti edelleen aiheuttaa keskusteluja siitä, mitä tehdä jatkossa. Ihan tyhjänä ei Festaria ja Romskua silti ole tarvinnut ajaa, eli reitin nykyinen liikennamalli sai varmaan ainakin jatkoaikaa.
Suomen ja Ruotsin välillä matkustajakeskiarvo lähtöä kohden olisi tasamenolla 1567, todellisuudessa kuitenkin hiukan korkeampi, koska jäähäikkien takia muutama vuoro jäi ajamatta. Ainakin Helsingin reitillä oli useita loppuunmyytyjäkin vetoja. Tullessani kuukauden viimeisellä lähdöllä Galaxylla Tukholmasta Turkuun oli aluksen matkustajamäärä jokseenkin tasan tuo keskiarvo, heittoa vain parikymmentä henkilöä alakanttiin... 8)

Mielenkiintoinen kysymys on myös tuo Ahvenanmaa. Viime viikolla Galaxylla pääsin ensi kertaa kunnioittamaan läsnäolollani vuoroa, jonka käynti saarivaltakunnassa oli pelkkä leimanhakureissu -toki olen hyvin tietoinen, että juurikin TS:llä näitä poikkeamisia on harva se yö kaikilla tax-free-linjoillaan, Vikingillä taas ei käytännössä koskaan. Mutta kuinka suuret ovat oikeasti ne asiakasmäärät, jotka Ahvenanmaalle kulkevat (onkoTS:llä sellaisia normaalistikaan kesäkauden ulkopuolella)? Entä missä tilastoissa heidän pitäisi näkyä (MHQ-TLL=FIN-EST, MHQ/LNS-STO=FIN-SWE, mutta entä MHQ/LNS-TKU mahdolliset päiväristeilijät mukaanlukien ja MHQ-HEL)?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 06.04.2010, 13:09:39
Eipä tämä siis aiheuta kovin suurta tarvetta arvioida Tallinkin tilannetta uudelleen. Varsinkin, kun tätä edeltänyt kuukausi oli surkein pitkään aikaan. Yhtiön on kokonaisuudessaan amatöörimäisesti hoidettu, joten tuskin tällä linjalla on kovin pitkään varaa enää jatkaa. Polttoaineen hinta ja nousevat korot sekä puolentoista vuoden päästä lankeava lasku lyhennysvapaista pitävät huolen siitä, että alennusmyynnit ovat kohta pelkkä muisto.
Katsotaan lähikuukaudet ensin ja miten tämä vuosi kehittyy kokonaisuudessaan syksyä kohden, mutta on varmasti totta että pommin vaara kytee tuonnempana.     

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 06.04.2010, 23:13:18
Katsotaan lähikuukaudet ensin ja miten tämä vuosi kehittyy kokonaisuudessaan syksyä kohden, mutta on varmasti totta että pommin vaara kytee tuonnempana.     
Joo, tässä on kyllä Tallinkille tarjolla se klassinen "harakan nokka-pyrstö" ongelma, nimittäin jos nyt ruvettaisiin nousevia kustannuksia kompensoimaan nostamalla tuntuvasti laivamatkojen hintatasoa, niin tässä yleisessä taloudellisessa tilanteessa tulisi se aivan epäilemättä olemaan myrkkyä matkustajamäärien kasvutoiveille. Toisaalta, jos taas hintatasoa ei saada nousemaan, niin riittääkö rahaa lainanmaksuun? Ehkä kuitenkin järkevämpää olisi jatkaa tarjoushinnoittelua ainakin risteilymatkustajien houkuttelemiseksi, kuluttavathan ne rahaa laivalla kuitenkin, eli tuottavat ainakin enemmän, kuin tyhjien matkustajapaikkojen kuljettaminen. Tarvematkalaisten ja rahdin osalta voisi ehkä hinnankorotuksiin olla paremmin mahdollisuuksia?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 09.04.2010, 17:01:07
Ohessa Taloussanomien juttu Tallinkin matkustajamääristä:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2010/04/06/lumi-ajoi-tallinkin-laivoille/20104835/139
"Näkin mukaan koko lähimatkailumarkkina on nyt kasvussa. Tallinkin hän sanoo lähteen maaliskuuhun uusilla ideoilla.
– Huomioimme kanta-asiakkaitamme risteilytarjouksilla. Mihinkään polkumyyntiin ei kuitenkaan lähdetty, hän vakuuttaa."

Eiväthän jaetut kanta-asiakaslahjakortitkaan ole täysin ilmaisia muuta kuin subjektiivisella tasolla, koska niistähän menee matkustajamaksut sekä lunastaessa matkan terminaalista tai matkamyymälästä menee joko 5 tai 8 euron palvelumaksu.   

Repe

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 09.04.2010, 19:10:35
"Näkin mukaan koko lähimatkailumarkkina on nyt kasvussa. Tallinkin hän sanoo lähteen maaliskuuhun uusilla ideoilla.
– Huomioimme kanta-asiakkaitamme risteilytarjouksilla. Mihinkään polkumyyntiin ei kuitenkaan lähdetty, hän vakuuttaa."

Eiväthän jaetut kanta-asiakaslahjakortitkaan ole täysin ilmaisia muuta kuin subjektiivisella tasolla, koska niistähän menee matkustajamaksut sekä lunastaessa matkan terminaalista tai matkamyymälästä menee joko 5 tai 8 euron palvelumaksu.   

Noita lahjakortteja on taidettu jakaa muillekin kuin kanta-asiakkaille ilmeisesti tavallista ahkerammin, sillä ainakin kavereillani on Siljalle noita kortteja ollut useampia.Tosian, tuo 8 euroa/henkilö on melko korkea maksu, neljän hengen hytin hinnaksi kun tulee 32 euroa. Tammikuusta Maaliskuun loppuun sillä hinnalla pääsee kyllä Viking Clubin kautta viikkolähdöille lähes poikkeuksetta. Eli ihan hyvin TallinkSilja tienaa noilla vapaalipuillakin sinänsä..

Varmasti ihmiset innostuvat "vapaalipusta" enemmän kuin esim Vikingin B-hytti 26 euroa tarjouksesta. Siltikin toivon todella ettei tälläisiä matkustajamaksuja otettaisi yleisemmin käyttöön. :-\

Hienot luvut Tallinkilta, mutta varmasti pitkälti noilla vapareilla tienattu - mutta kuten todettu ei 32 euroa Hki-Sto linjan 4-hengen hytistä ole mikään poikkeuksellisen huono hinta edes ;). Markkinaosuudet nousevat ainakin, saa nähdä miten tulokselle käy.