Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 09.04.2010, 22:44:37
Noita lahjakortteja on taidettu jakaa muillekin kuin kanta-asiakkaille ilmeisesti tavallista ahkerammin, sillä ainakin kavereillani on Siljalle noita kortteja ollut useampia.

Toisaalta niin koko kansalle kuin kanta-asiakkaillekin jaetut alennus- ja vapaaliput ovat sikäli ansa noin rajuna matkustajamäärien nousuna toteutuessaan, että se on kuin pajatson olisi tyhjentänyt. Vaarana on, että kuukauden tai parin komeat luvut kostautuvat seuraavina kuukausina puolityhjinä laivoina. Aika harvassa ovat ne, jotka joka kuukausi jaksavat laivalla ravata.

Tuomas Masalin

Kyllä kevät & kesä ajaa ihmiset laivalle (toivottavasti kesä osuu tänä vuonna viikonlopulle). Ei risteillessä jaksamista tarvita, päinvastoin, ellei matka ole pelkkää :beer:.

Oliko Vana Tallinnin myynti joku epäonnistunut aprillipila vai ei?
Superfastit seilanneevat Maritimeihin, mutta onko Regina Balticasta kuulunut mitään?

Mikko-Oskari Koski

#482
Ei ole kuulunut mitään varmistettua minkään Tallinkin makuutetun aluksen (VT, ReBa, Kapella, Faster7 ja F8) tulevaisuuden käytöistä. Yhdenkään meneminen kaupaksi pyydetyllä hinnalla tuskin tulee toteutumaan. Ei käy kateeksi varustamoa, joka joutuu tuollaista määrää jokseenkin käyttökelposia aluksia seisottamaan. Ja kuinka pitkään ne alukset tällaisen jälkeen enää edes ovat kovin käyttökelpoisia..?  ::)

Tällaisetkin asiat on syytä muistaa puhuttaessa varustamon kokonaistilanteesta. Vaikka tuotto olisi kuinka hyvä, eivät nämä alukset tuota mitään, jos kohta eivät tietysti syökään niin paljoa, kuin söisivät kannattamattomassa liikenteessä.
Tuli muuten tuosta RIX-STO-linjasta mieleen vielä sellainen juttu, että onko jollakulla faktoja siitä, onko Romantika tai Festari käytössä ReBaa edullisempi alus? Jos kustannukset (satamamaksut, henkilöstö- ja polttoainekulut) ovat samat tai uudemmilla aluksilla jopa edullisemmat, on Romskun sijoittaminen ReBan korvaajaksi ihan järkevä ratkaisu siitäkin huolimatta, ettei reitin keskipoka riitä täyttämään edes ReBan kapasiteettiä kuin puoleksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Toivonen

Jotain hyvää kuitenkin ilmassa, ainakin tilapäisesti:

Matkustajamäärät laivoilla nousevat tuhkapilven vuoksi

Pitkään jatkuva tulivuorenpurkaus taitaisi olla varustamoille melkoinen lottovoitto.
"Tere tulemast Titanicule!"

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 16.04.2010, 12:42:34
Jotain hyvää kuitenkin ilmassa, ainakin tilapäisesti:

Matkustajamäärät laivoilla nousevat tuhkapilven vuoksi

Pitkään jatkuva tulivuorenpurkaus taitaisi olla varustamoille melkoinen lottovoitto.
Epäonnen toivominen lentoliikenteelle ei ole yhtään hyvänmaun mukaista, koska se aiheuttaa suuria tappioita Euroopan laajuisesti. Tosin paikallisesti tarkasteltuna laivaliikenteellä on kyllä ollut omat ongelmansa talven aikana.

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 16.04.2010, 13:19:42
Epäonnen toivominen lentoliikenteelle ei ole yhtään hyvänmaun mukaista, koska se aiheuttaa suuria tappioita Euroopan laajuisesti.

Ja kukas sellaista ainakaan täällä olisi toivonutkaan.
"Tere tulemast Titanicule!"

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 16.04.2010, 13:36:42
Ja kukas sellaista ainakaan täällä olisi toivonutkaan.
Ei siellä, mutta näin yleisesti. Juuri tällä viikolla luin kirjoituksia, että lentoyhtiöillä voisi alkaa mennä vähän paremmin...

Mikko-Oskari Koski

Tallinkilla ja Euroopan ilmailuliikenteellä on sellainen yhteinen piirre, että molemmilla on ylitarjontaa. Tallink syytää risteilytuotteita Itämerelle, vaikka keskitettyyn tarjontaan ja tehokkaaseen rahdin-ja matkustajien ajoon olisi resursseja ja erilaiset lentofirmat erivahvuisia tarjouksia puolityhjiin koneisiin, jotka yhtä hyvin voitaisiin jättää kentille, kun asiakkaat mahtuisivat naapurinkin kyytiin.
Kukaan vähänkään järjissään oleva ei varmasti missään tapauksessa toivo minkäänlaisia onnettomuuksia kenellekään. Mutta se, että muutama lentofirma saataisiin tällaisen luonnonkatastrofin aiheuttaman liikenneseisokin ja siitä suoranaisesti seuraavan likviditeettikriisin myötä konkurssiin, olisi oikein tervetullut parannus ylikuormitettuun liikenteeseen. Samaan tapaan kuin olisi Tallinkin liikenteen järkeistäminen -vaikka jollain niistä tavoista, joita tälläkin foorumilla on esitetty... 8)

Kokonaan eri kysymys on, miksei Tallink lämmitä Fastereita Saksanliikenteeseen nyt. Asiakaspohjaa olisi varmaan tulossa, vaan kuinka kauan..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Gronlund

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.04.2010, 14:33:07
Ei ole kuulunut mitään varmistettua minkään Tallinkin makuutetun aluksen (VT, ReBa, Kapella, Faster7 ja F8) tulevaisuuden käytöistä.
Tuli muuten tuosta RIX-STO-linjasta mieleen vielä sellainen juttu, että onko jollakulla faktoja siitä, onko Romantika tai Festari käytössä ReBaa edullisempi alus? Jos kustannukset (satamamaksut, henkilöstö- ja polttoainekulut) ovat samat tai uudemmilla aluksilla jopa edullisemmat, on Romskun sijoittaminen ReBan korvaajaksi ihan järkevä ratkaisu siitäkin huolimatta, ettei reitin keskipoka riitä täyttämään edes ReBan kapasiteettiä kuin puoleksi.

Kyllä Festivalin ja Romantikan aluskustannukset ovat suurempia kuin Reban, mutta Reban makuuttaminen edullisempaa kuin Fastivalin tai Romantikan. Miehistö kustannukset nykyisillä matkustajamäärillä kaikilla laivoilla kutakuinkin samat, festivalilla ja Romanticalla suuremmat polttoaine ja voiteluaine kustanukset niin merellä kuin satamassa. Fastivalin ja varsinkin Romantikan vakuutuskulut paljon suuremmat kuin Reballa. Tämän lisäksi pääoma / rahoituskulut Romantikalla ja festivalilla suuremmat kuin Reballa ainakin teoriassa koska Tallinkin lainat luultavasti järjestetty  ns. kokonaisvelkapaketteihin jolloin aluskohtaisia pääomakustannuksia ei perinteisessä muodossa ole.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 16.04.2010, 15:28:06
Mutta se, että muutama lentofirma saataisiin tällaisen luonnonkatastrofin aiheuttaman liikenneseisokin ja siitä suoranaisesti seuraavan likviditeettikriisin myötä konkurssiin, olisi oikein tervetullut parannus ylikuormitettuun liikenteeseen. Samaan tapaan kuin olisi Tallinkin liikenteen järkeistäminen -vaikka jollain niistä tavoista, joita tälläkin foorumilla on esitetty... 8)

Kummallinen toive. Markkinatalous hoitaa epäterveet yritykset kyllä ihan ilman luonnonkatastrofejakin.
Perämies on erämies.

Santeri

#490
Myötätuuli puhalsi edelleen huhtikuussa:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=241740

Lisäyksenä vielä, että huhtikuun 2008 lukuihin verrattuna voidaan puhua jopa ilotulituksesta:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=233785

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 04.05.2010, 17:26:59
Myötätuuli puhalsi edelleen huhtikuussa:
Tavallaan, kun puhalsi tuhkapilven taivaalle...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Uusimmat luvut:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=242527

Kolmannen kvartaalin matkustajamäärä kasvoi ihan mukavasti viime vuoteen verrattuna ja mukavasti nousua myös rahdissa.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 03.06.2010, 17:05:38
Uusimmat luvut:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=242527

Kolmannen kvartaalin matkustajamäärä kasvoi ihan mukavasti viime vuoteen verrattuna ja mukavasti nousua myös rahdissa.
Pikkusen hymyilyttää tosiaan tuo Suomi-Saksa-linja, toukokuussa 2.597 matkustajaa koko kuukaudessa, toivotaan, että edes kesä menee matkustajien suhteen paremmin, rahtia tosin jonkun verran liikkui...muilla reiteillä meni +-merkkisesti, hyvä niin...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Noissa koko kvartaalin luvuissa tietenkin vaikuttaa tuo aika poikkeuksellinen Eyjafjallajökull-tekijä. Plussalla varmaan muutenkin olisivat, mutta todennäköisesti selvästi vähemmän.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964