Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 15.01.2008, 11:07:31
Ai niin, Tukholmassa oli muuten Tallinkin terminaalissa kylttejä jossa pahoitettiin uuden varausjärjestälmän aiheuttamia ongelmia.

Onhan noita Turun terminaalissakin useita.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

jonas

Kyllä vaan, Star vuolee selvästi kultaa Galaxyn kanssa. Pakko johtua tuo Tallinnan liikenteen kasvu myös osaksi siitä, että Ruotsin matkat juuri Siljalla eivät kiinnosta tämänhetkisellä tuotteella samalla tavalla kuin ennen. Edelleen olen ihan varma, jos ei isompia mössejä tule, vuoden päästä on ihan eri luvut taulussa Galaxyn ja seuraavana vuonna Luxuryn saavuttua Turun linjalle.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 15.01.2008, 11:07:31
Hieman piristynyt? Kun samalla katsotaan että matkustajat myös voivat kuluttaa enemmän rahaa Starilla, niin eiköhän Tallinnan liikenne voi ihan hyvin.
Varmaankin voi johtua myös siitä, että onhan Tallinkilla nyt huomattavasti enemmän päivittäisiä vuoroja vuodentakaiseen verrattuna.
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.01.2008, 16:49:58
Ruotsin matkat juuri Siljalla eivät kiinnosta tämänhetkisellä tuotteella samalla tavalla kuin ennen. Edelleen olen ihan varma, jos ei isompia mössejä tule, vuoden päästä on ihan eri luvut taulussa Galaxyn ja seuraavana vuonna Luxuryn saavuttua Turun linjalle.
Jos nyt syksyyn mennessä Tallink saisi Galaxynsä vihdoin laitettua Turun linjalle, niin enpä usko sen myötä ainakaan suomalaisten matkustajien määrän juurikaan lisääntyvän. Turun aamuvuoron ajoitushan(jota on käsitelty täällä toisaallakin) on nykyisellään sellainen(klo.8.00.), ettei siihen ole oikein mahdollista ehtiä kuin ihan Turusta ja lähiympäristöstä. Juna ja bussiyhteydethän saapuvat satamaan vasta tämän ajankohdan jälkeen, eli niiltä pääsee vain Vikingin laivalle. Venäläisten matkustajien määrää suurempi alus voisi ehkä lisätäkin, onhan Festivalin kapasiteetin pienuus kai ollut ainakin joillakin vuoroilla rajoittavana tekijänä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 20:35:57
Varmaankin voi johtua myös siitä, että onhan Tallinkilla nyt huomattavasti enemmän päivittäisiä vuoroja vuodentakaiseen verrattuna. Jos nyt syksyyn mennessä Tallink saisi Galaxynsä vihdoin laitettua Turun linjalle, niin enpä usko sen myötä ainakaan suomalaisten matkustajien määrän juurikaan lisääntyvän. Turun aamuvuoron ajoitushan(jota on käsitelty täällä toisaallakin) on nykyisellään sellainen(klo.8.00.), ettei siihen ole oikein mahdollista ehtiä kuin ihan Turusta ja lähiympäristöstä. Juna ja bussiyhteydethän saapuvat satamaan vasta tämän ajankohdan jälkeen, eli niiltä pääsee vain Vikingin laivalle. Venäläisten matkustajien määrää suurempi alus voisi ehkä lisätäkin, onhan Festivalin kapasiteetin pienuus kai ollut ainakin joillakin vuoroilla rajoittavana tekijänä.

Eikö tämä ole jo käsitelty muualla?!?!?! Galaxy suunnataan siis RUOTSALASILLE, ne kun on lähdössä kyytiin ilta-aikaan siltä toiselta päätepysäkiltä, mihin rakkaan kotikaupunkisi laivat joka päivä päätyvät.

Kalevi Lehto

No niin, tässä uusimpia lukuja Tallinkilta. Hel-Tal välillä näyttää matkustajamäärä nousseen vuodentakaisesta, mikä kai osittain selittyy päivittäisten vuorojen lisääntymisellä Star-aluksen myötä. Silja-liikenteen osalta näyttää edelleenkin aika lohduttomalta kaksinumeroisten pudotuslukujen valossa.
http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=220944
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

Aika odotettuja lukuja paitsi Star on vetänyt vielä paremmin kuin oletin; saapi nähdä mikä on tilanne Viking XRPS:n jälkeen kykeneekø Superstar yhä lisäämään matkustajalukuja. Saksan liikenne Helsingistä näyttäisi matkustajien suhteen vihdoinkin vetävän, mutta rahdin suhteen epäilyttää yhä oliko siirto Hangosta sittenkin oikea veto.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.02.2008, 11:42:11
Aika odotettuja lukuja paitsi Star on vetänyt vielä paremmin kuin oletin; saapi nähdä mikä on tilanne Viking XRPS:n jälkeen kykeneekø Superstar yhä lisäämään matkustajalukuja. Saksan liikenne Helsingistä näyttäisi matkustajien suhteen vihdoinkin vetävän, mutta rahdin suhteen epäilyttää yhä oliko siirto Hangosta sittenkin oikea veto.
Ja tietenkin tässä on nyt kysymyksessä vuoden hiljaisimpien aikojen lukuja, joten mitään kovin merkittäviä johtopäätelmiä ei mielestäni näistä voi tehdä loppuvuotta ajatellen. Todennäköisesti Tallinkin matkustajaluvut vielä kasvavat kevään mittaan viimevuotiseen verrattuna, kun Superstar aloittaa liikennöinnin, mutta pitäisi kai kasvaa sitten aika merkittävästikin, että olisi tulokseen jotakin positiivista vaikutusta ja hieman allekirjoittanutta kyllä ihmetyttää, mistä tähän markkinaan jotakin suurempaa kasvua olisi mahdollisuutta saada, kun vielä samanaikaisesti kilpailijoillakin kalusto uudistuu ja suurenee.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

No nyt tuo Siljan lasku oli enään n.10 %, joulukuussa n.15 %, marraskuussa n.15% ja lokakuussa n.20%. Parannusta sekin.

Kyllä tuo Star vetää hyvin väkeä. Eilen kun tulin Länsisatamaan niin katselin tuolta Galaxyn kannelta Stariin virtaavaa väkijoukkoa ja autojen määrää! Ihmisiä meni paljon, mutta autoja todella paljon. Kello oli noin 16.45 sunnuntaina, eikai mikään paras aika lähteä Tallinnaan?

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 11.02.2008, 15:10:33
No nyt tuo Siljan lasku oli enään n.10 %, joulukuussa n.15 %, marraskuussa n.15% ja lokakuussa n.20%. Parannusta sekin.

Kyllä tuo Star vetää hyvin väkeä. Eilen kun tulin Länsisatamaan niin katselin tuolta Galaxyn kannelta Stariin virtaavaa väkijoukkoa ja autojen määrää! Ihmisiä meni paljon, mutta autoja todella paljon. Kello oli noin 16.45 sunnuntaina, eikai mikään paras aika lähteä Tallinnaan?
Ainakaan Tallinkin osakkeen noteeraukseen ei näillä luvuilla ole näyttänyt olleen mitenkään piristävää vaikutusta. Kurssi on laskenut edelleen, toistaiseksi alhaisimpaan arvoonsa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jaak Erik Laja


Janne Koskinen

Kehitys vaikuttaa hyvältä, mutta Finnlines haastaa Saksan liikenteessä. Kannattaisiko miettiä Superfastien reittiä uudestaan. Tosin Hangossakin Scandlines haastaa eli ei taitaisi Hankoon paluullakaan olla suurta vaikutusta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

jonas

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.03.2008, 21:43:44
Kehitys vaikuttaa hyvältä, mutta Finnlines haastaa Saksan liikenteessä. Kannattaisiko miettiä Superfastien reittiä uudestaan. Tosin Hangossakin Scandlines haastaa eli ei taitaisi Hankoon paluullakaan olla suurta vaikutusta.

Nyt alkaa näyttää hyvältä! Taitaa olla menestyksen avaimet kuitenkin käsissä kun 1. neljännes oli kokonaisuudessa noin paljon parempi kuin edellisenä tilivuonna. Huhut yhden Superfastin vuokraamisesta Kanadaan voivat pitää paikkansa, varsinkin kun 2 aluksella taataan ilmeisesti myös jokapäiväiset lähdöt? Tuon Tallinnan yhteyden luulisi voivan hoitaa Starilla ja Superstarilla... Milloinkas muuten se nimenmuutoksen tulisi tapahtua noille fastereille?

Jarmo Jokinen


TallinkSiljan matkustajalukujen kasvuun on varmasti vaikuttanut noiden ilmaisten joululahjakorttien höveli jako.
Niillähän pääsi matkustamaan helmikuun loppuun asti, jopa hiihtolomasesonkina, toisin kuin edellisvuosina.

Petri Lindqvist

Lainaus käyttäjältä: Jarmo Jokinen - 05.03.2008, 00:00:32
TallinkSiljan matkustajalukujen kasvuun on varmasti vaikuttanut noiden ilmaisten joululahjakorttien höveli jako.
Niillähän pääsi matkustamaan helmikuun loppuun asti, jopa hiihtolomasesonkina, toisin kuin edellisvuosina.

Matkustajaluvut eivät sinällään tosiaan kerro tulojen kannalta yritykselle vielä mitään. Tärkeämpää olisi nähdä lukuja matkustajakohtaisesta tuotosta. Eipä taida Tallink Silja näitä lukuja julkistaa.

jussirt

#134
No, nyt oli kyllä ihan hienot luvut Tallink Siljalta tähän  :thumb:

Nimittäin koko matkustajamäärän lisääminen kolmanneksella ei ole kauhean huono saavutus..

Mutta varjoisampi puoli:

Saksan liikenne ei oikein ota onnistuaakseen. Rahtimäärä tippui kolmanneksella, eikä se kauhean hyvä asia ole. Rahdillahan se Superfastien "voitto" on aina tuotu, ja matkustajilla pienenmpi arvo. No, jos olen ymmärtänyt väärin niin matkustajamäärät nousivat neljänneksen. Olisi ihan viisasta vuokrata yksi kolmikosta muualle, sillä matka on pitkä Helsingin ja Rostockin välillä ja kun on vielä tuollaiset bensa-imuri laivat kyseessä, jotka tietenkin kuluttavat paljon polttoainetta kun ovat niin nopeita aluksia. Jotain olisi tuolla saralla tehtävä.

Tallinnan liikenne kasvoi hyvin, mutta muistamme että viime vuonna samaan aikaan reitillä ei liikennöinyt kun Galaxy, kun nyt taas Star ja Galaxy.

Suomi-Ruotsi liikenne alkaa elpyä. Lahjakortit tietenkin vaikuttivat asiaan, mutta uskon kuitenkin, että johtajien toilailut alkaisivat unohtua pikkuhiljaa ja luottamus palata Siljaan. Nyt kun ne pöllöt Tallinkin sikapomot eivät menisi juhlimaan tätäkin tulosta...