Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 16:16:12
Täytyypä sanoa, etten oikein ymmärrä tätä logiikkaa, jota myös Tallink on kovasti tuputtanut laskeneiden matkustaja ja rahtimääriensä selitykseksi.
Seawindin matkustajaliikenne on loppunut ja rahtiliikennekin Skywindin osalta, mutta olisivathan ne matkustajat halutessaan ja varmaan rahtikin mahtuneet Silja-alusten kyytiin, eli mielestäni laskua ei pelkästään tällä Seawindilla kyllä voi selittää.
Lihavoidut kohdat ovat hölmöintä mitä olen tältä foorumilta vähään aikaan lukenut. Europan ja Festivalin kaistametrit yhteenlaskettuina ovat kutakuinkin saman verran mitä Sky Windin kaistametrit olivat. Siitä järkeä käyttävä voi varmasti tehdä johtopäätökset miten huonot mahdollisuudet noilla aluksilla on ollut korvata Sky Windin jättämää aukkoa...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 16:16:12
Todennäköisempää lienee siirtyminen kilpailijan laivalle(rahti, ehkäpä Finnlinesille Tku-Kap-linjalle
Analyysiä kyllä tulee vaikka firman nimi ja reittikään ei ole kunnolla tiedossa... ;) Kieltämättä FinnLinkin Naantali-Kap linja on saanut varmasti paljon Sky Windin entisiä käyttäjiä, kun Siljan rahtikapasiteetti on pudonnut noin suuresti. Lisäksi osa rahtareista ei edes halua matkustaa matkustajalautoilla juopuneiden tuulipukujen seassa, joka sekin puhuu Silja Europan/Festivalin Sky Windin korvaamismahdollisuuksia vastaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 16:32:13
Lihavoidut kohdat ovat hölmöintä mitä olen tältä foorumilta vähään aikaan lukenut. Europan ja Festivalin kaistametrit yhteenlaskettuina ovat kutakuinkin saman verran mitä Sky Windin kaistametrit olivat. Siitä järkeä käyttävä voi varmasti tehdä johtopäätökset miten huonot mahdollisuudet noilla aluksilla on ollut korvata Sky Windin jättämää aukkoa...
Analyysiä kyllä tulee vaikka firman nimi ja reittikään ei ole kunnolla tiedossa... ;) Kieltämättä FinnLinkin Naantali-Kap linja on saanut varmasti paljon Sky Windin entisiä käyttäjiä, kun Siljan rahtikapasiteetti on pudonnut noin suuresti. Lisäksi osa rahtareista ei edes halua matkustaa matkustajalautoilla juopuneiden tuulipukujen seassa, joka sekin puhuu Silja Europan/Festivalin Sky Windin korvaamismahdollisuuksia vastaan.
Hupsista, tosiaankin lipsahti se Tku vahingossa Nlin asemasta, hienoa että huomasit!
Mitä sitten tulee noihin NAANTALISTA liikennöivien ropaxien varustamoon, niin kehottaisin sinua Miran vilkaisemaan, mitä laivojen kyljessä lukee.
Ja sitten noista Seawindeista. Käsittääkseni Europa/Festival pystyy toki kuljettamaan (tietenkin junavaunuja lukuunottamatta) kutakuinkin vastaavasti rahtia ja ennenkaikkea matkustajia  samaan tapaan, kuin Seawind-aluksetkin. Vai väitätkö, että olisivat olleet niin täyteen buukattuja, ettei olisi lisää matkustajia ja rekkoja mahtunut. Omiin kokemuksiin perustuva käsitykseni on, että varsinkaan keskellä viikkoa ei matkustajakapasiteetti tai autokansikaan näillä laivoilla ei ole ollut lähimainkaan täynnä. Ainakaan ei silloin, kun olen itse kyytiin sattunut,(työnkin puolesta, kun aina silloin tällöin tulee auton  kanssa laivalla matkustettua) mutta tietenkin sinä aina tiedät paremmin.
Muuten ei kai suuresti ihailemillasi Tallinksiljan laivoilla nyt mitään "juopuneita tuulipukuja" ole?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
Mitä sitten tulee noihin NAANTALISTA liikennöivien ropaxien varustamoon, niin kehottaisin sinua Miran vilkaisemaan, mitä laivojen kyljessä lukee.
Koska perustan väitteeni tietoon enkä mutuun, niin luotan paljon enemmän siihen tietoon, että tuota liikennettä hoitaa FinnLink niminen Finnlinesin tytäryhtiö. Tämän tiedon voi lukea voi lukea mm. FinnLinkin kotisivuilta.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
Ja sitten noista Seawindeista. Käsittääkseni Europa/Festival pystyy toki kuljettamaan (tietenkin junavaunuja lukuunottamatta) kutakuinkin vastaavasti rahtia ja ennenkaikkea matkustajia  samaan tapaan, kuin Seawind-aluksetkin. .
Toki, mutta alusten kapasiteetissä on silti melkoinen ero, joka tulee vastaan juuri silloin, kun niille ruuhkaisimmille lähdöille pitäisi saada varauksia tehtyä...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
Vai väitätkö, että olisivat olleet niin täyteen buukattuja, ettei olisi lisää matkustajia ja rekkoja mahtunut. Omiin kokemuksiin perustuva käsitykseni on, että varsinkaan keskellä viikkoa ei matkustajakapasiteetti tai autokansikaan näillä laivoilla ei ole ollut lähimainkaan täynnä. Ainakaan ei silloin, kun olen itse kyytiin sattunut,(työnkin puolesta, kun aina silloin tällöin tulee auton  kanssa laivalla matkustettua)
"Varsinkaan keskellä viikkoa". :D  Rahtikin haluaa kuitenkin käyttää tiettyjä vuoroja, jotka ovat hyvin buukattuja, ja näillä vuoroilla suurempi kapasiteetti on tarpeen. Jos tavaratoimitus pitää saada perille alkuviikosta, niin tuskinpa rahtiyrittäjää kauheasti ilahduttaa se tieto, että keskellä viikkoa laivoilla olisi tyhjää. Jotenkin "tietämyksesi" tasoa kuvastaa hyvin tämä toistuva käsitys, jonka mukaan laivan on jatkuvasti oltava täysi jokaisella vuorolla tai muutoin toiminnassa on jokin pielessä. Mieleen ei ole juolahtanut sellainen, että yhtiöillä saattaa olla suuri kaistametrikapasiteetti niitä tiettyjä suosittuja lähtöjä varten ja välillä ajetaan vuoroja joilla lastikansilla voi järjestää jalkapallopelejä.

Huvittavaa myös, että 1400 ihmisen tutkimus ei mielestäsi ole luotettava lähde, mutta jonkun satunnaisen matkailijan silloin tällöin tekemät havainnot ovat äärimmäisen luotettavia todisteita.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
mutta tietenkin sinä aina tiedät paremmin.
Hienoa, että alat vähitellen oivaltamaan, ettei tuolla Suomi24:n risteilymatkat osiolta hankitulla "tietämykselläsi" täällä pitkälle pötkitä.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
Muuten ei kai suuresti ihailemillasi Tallinksiljan laivoilla nyt mitään "juopuneita tuulipukuja" ole?
Kumma juttu, että olen muistaakseni aika moneen kertaan sanonut, etten sen enempää ihaile Tallinkia tai Viikkaria, mutta nähtävästi "paha Tallink, hyvä Viking" maailmankuvaasi ei mahdu sellainen ajatus, että sinun kanssasi eri mieltä olevat voisivat olla jotain muita kuin armottomia Tallink-fanaatikkoja. Viestejäsi kohtaan kohdistama kritiikki johtuu puhtaasti niiden jatkuvasta epäobjektiivisesta ja asiantuntemattomasta sisällöstä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 08.04.2008, 18:51:57
Mitä sitten tulee noihin NAANTALISTA liikennöivien ropaxien varustamoon, niin kehottaisin sinua Miran vilkaisemaan, mitä laivojen kyljessä lukee.

OT Mäkin vilkaisin, ja kyllä siellä näyttäis FinnLink lukevan:


Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 08.04.2008, 19:35:04 OT Mäkin vilkaisin, ja kyllä siellä näyttäis FinnLink lukevan:
Siis eihän niissä enää lue FinnLinkiä kyljessä, jos tarkkoja ollaan. ;) Muttei se sitä sitä faktaa muuta, että linjaa hoitaa FinnLink, joka myös on reitin brändi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 08.04.2008, 19:41:03
Siis eihän niissä enää lue FinnLinkiä kyljessä, jos tarkkoja ollaan. ;) Muttei se sitä sitä faktaa muuta, että linjaa hoitaa FinnLink, joka myös on reitin brändi.

Vielä enemmän OT, sitten pitääkin seuraavalla Turun reissulla yrittää kuvata mahd. moni näistä uudelleen... ;)

Kalevi Lehto

#171
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
Huvittavaa myös, että 1400 ihmisen tutkimus ei mielestäsi ole luotettava lähde, mutta jonkun satunnaisen matkailijan silloin tällöin tekemät havainnot ovat äärimmäisen luotettavia todisteita.
Kyllä tosiaankin, omiin havaintoihini luotan paljon enemmän, kuin sinun väitteisiisi.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
Koska perustan väitteeni tietoon enkä mutuun, niin luotan paljon enemmän siihen tietoon, että tuota liikennettä hoitaa FinnLink niminen Finnlinesin tytäryhtiö. Tämän tiedon voi lukea voi lukea mm. FinnLinkin kotisivuilta.
Asiantila on kyllä ollut tiedossani, mutta tämän "eron" korostaminen tässä yhteydessä taitaa mennä pilkunnussimisen puolelle.
Silja Linenkin kohdalla siis pitäisi sitten sanoa: Liikennettä hoitaa Silja Line-niminen Tallinkin tytäryhtiö..
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
Jotenkin "tietämyksesi" tasoa kuvastaa hyvin tämä toistuva käsitys, jonka mukaan laivan on jatkuvasti oltava täysi jokaisella vuorolla tai muutoin toiminnassa on jokin pielessä.
Tällä rajoittuneella tietämyksen tasollani rohkenen kuitenkin olla sitä mieltä, että luulisin myös varustamon taholta tähän pyrittävän.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
välillä ajetaan vuoroja joilla lastikansilla voi järjestää jalkapallopelejä.
Uskoakseni näillä kustannustasoilla ei todellakaan tällaisia saisi olla...
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
Hienoa, että alat vähitellen oivaltamaan, ettei tuolla Suomi24:n risteilymatkat osiolta hankitulla "tietämykselläsi" täällä pitkälle pötkitä.
Hmm... Vaikka suomi24:llä et nimelläsi esiinnykään, niin aika usein taidat itsekin siellä "notkua" ja kommentoida, tyylisi kun on aika helposti tunnistettavaa... ;)
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 08.04.2008, 19:28:58
Kumma juttu, että olen muistaakseni aika moneen kertaan sanonut, etten sen enempää ihaile Tallinkia.
Todellakin kummaa, että niin olet sanonut... :D
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juho Jäppilä

Eli sattumanvaraiset risteilyt silloin tällöin ovat erittäin luotettava tietolähde matkustajatilanteesta?  Jospa olisit samaan aikaan mennyt tyhjällä vikingillä?
Huomioitavaa on myös Silja Europan kohdalla huomattavasti suurempi matkustajakapasiteetti suhteessa amoon tai isaan, Punaiset kun tuntuvat jo täysiltä  1500 matkustajan kohdalla niin Europalla on aika lailla väljää.........(tosin arvaan jo että seuraava kommentti on että 600 matkustajan lisäkapasiteetti joka Europalla on ei ole mielestäsi merkittävä?  )
Silja Line - On Enemmän

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 08.04.2008, 21:04:40
Eli sattumanvaraiset risteilyt silloin tällöin ovat erittäin luotettava tietolähde matkustajatilanteesta?  Jospa olisit samaan aikaan mennyt tyhjällä vikingillä?
Huomioitavaa on myös Silja Europan kohdalla huomattavasti suurempi matkustajakapasiteetti suhteessa amoon tai isaan, Punaiset kun tuntuvat jo täysiltä  1500 matkustajan kohdalla niin Europalla on aika lailla väljää.........(tosin arvaan jo että seuraava kommentti on että 600 matkustajan lisäkapasiteetti joka Europalla on ei ole mielestäsi merkittävä?  )
Nyt täytyy kyllä Kalevia puolustaa, koska tiedän hänen olevan erittäin kokenut "Ruotsinlaivamatkustaja" Tku-Sto-linjalla, uskoisin jopa, että Turunlinjalla ehkä kokenein foorumissa, jos ei rahtareita oteta lukuun. Kokemusta erittäin paljon kummallakin varustamolla matkaamisesta, joten ei ne aivan tuulesta temmattuja tuulipukumatkustajan arvailuja ole.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Juho Jäppilä

 ;D ;D ;D  Täs oli päivän paras  se on aivan sama kuinka kokenut matkaaja kyseisellä linjalla on  niin se ei tee hänen käsitystään luotettavaksi tietolähteeksi laivan käyttöasteesta,
Silja Line - On Enemmän

Tero Nurminen

Ainakin Naantalin-Kapellskärin välillä liikenöivillä FinnLinesin/FinnLinkin aluksilla on viimeisten vuosien aikana ollut aikamoista rahdin ja matkustajien kasvua.
Sitä mikä on tilanne nyt kun Skywind on pois niin vertailu kannattaa suorittaa vasta huhtikuun luvuista syystä että FinnClipper tuli uudistettuna liikenteeseen maaliskuun puolivälissä 2007.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 08.04.2008, 21:23:10
;D ;D ;D  Täs oli päivän paras  se on aivan sama kuinka kokenut matkaaja kyseisellä linjalla on  niin se ei tee hänen käsitystään luotettavaksi tietolähteeksi laivan käyttöasteesta,

No hyvä, että joku edes vetää päivän parhaat, mutta harmi vain, että Tallink ei julkaise reittikohtaisia lukuja pörssitiedoitteissaan...siellähän on vain Suomi-Ruotsi, ei esim. Turku-Tukholma...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Juho Jäppilä

Juu nyt ei sinäänäs ole kyse tämän hetken matkustajamääristä. Mutta on se ihmeellistä, että sama ihminen ei voi uskoa 1400 ihmisen tutkimusta ja samanaikaisesti hänen itse tekemänsä havainnot ovat absoluuttinen totuus matkustajamääristä?  Näin se pojat ei vaan mene.
Totuus lienee, että molemmat yhtiöt Silja ja Viking ovat erinomaisia laivayhtiöitä joiden pääasiakasryhmät poikkeavat jonkin verran toisistaan.
Silja Line - On Enemmän

Tero Nurminen

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 08.04.2008, 21:53:55
Juu nyt ei sinäänäs ole kyse tämän hetken matkustajamääristä. Mutta on se ihmeellistä, että sama ihminen ei voi uskoa 1400 ihmisen tutkimusta ja samanaikaisesti hänen itse tekemänsä havainnot ovat absoluuttinen totuus matkustajamääristä?  Näin se pojat ei vaan mene.
Totuus lienee, että molemmat yhtiöt Silja ja Viking ovat erinomaisia laivayhtiöitä joiden pääasiakasryhmät poikkeavat jonkin verran toisistaan.


Jos viittaat tuohon "valittujen pölöjen" tutkimukseen niin onhan siellä muutama mielenkiintoinen "luotettavin tuote" esim särkylääkkeissä Burana vaan miten käy kun ihminen jolla on asetosalisyylii allergia ottaa sitä ja toinen on kastelli talopaketeissa.Kun luin niitä vastauksia niin tuli vaan mieleen että siinä on ihmiset vastannut vain sen mikä on ensimmäiseksi tullut mieleen.
Todenhan näyttää se minkä määrän kukin firma kuljettaa suhteessa kapasiteettiin.....
Noiden viime lukujen perusteella näyttäisi tuo Viron matkailu lisääntyneen aika reilusti joten on mielenkiintoista nähdä miten Galaxyn Turkuun tulo vaikuttaa Suomen ja Ruotsin välillä vai alkaako ihmiset olemaan "kypsiä" tuohon risteilyyn ja siirtyvät halpa lentoyhtiöiden asiakkaiksi ja tekevät pidennettyjä  kaupunkiviikonloppu lomia esim Turusta Gdanskiin.

Juho Jäppilä

No niin  katsellaan...Eli kyse on lähinnä siitä, että yhden ihmisen on mahdotonta tehdä omien havaintojensa perusteella tilastoja rahti- tai matkustajamäärien kehityksestä,
Silja Line - On Enemmän