Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)

Aloittaja Markus Myllymäki, 25.11.2010, 15:26:15

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

#75
Edit: YLE:n artikkeli Kermas-kaupasta parin päivän takaa:

https://yle.fi/uutiset/3-10278509
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

YLE kertoi noin viikko sitten, että Kermas-kauppa olisi edistymässä, ja jopa varmistumassa heinäkuun aikana.

YLE:n uutinen (Helsingin telakan myynti Kermasille varmistumassa)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Venäjän media tietää kertoa, että Kermas-kauppa ei etene:

https://neftegaz.ru/news/view/174973-OSK-rasschityvaet-zakryt-sdelku-po-prodazhe-verfi-Arctech-Helsinki-Shipyard-do-kontsa-2018-g.-Inache-budut-problemy (venäjäksi)

Sen sijaan joku toinen venäläinen liikemies on kiinnostunut ostamaan 100% osakekannasta. Myös norjalaiset ovat kiinnostuneita. OSK:n tavoite on myydä telakka vuoden loppuun mennessä. Konkurssiakin harkittiin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id


Kalle Id

Mutta tosiaan, telakan myynti kokonaan vuoden loppuun mennessä on pirun tiukka aikataulu, kuten Rahmanov itsekin sanoo. Tuomaksen veikkaus konkurssista jos ei saada myytyä lienee ihan mahdollinen, sen verran kovasti ollaan Arctechistä eroon haluamassa. Mutta löytyykö tuolle telakalle oikeasti ostajaa? Toki siellä on osaamista, mutta mitä olen sivusta seuraillut on iso määrä osaajia lähtenyt kun eivät halua olla löysässä hirressä. Samaan aikaan telakan iso ongelma eli liian pieni rakennusallas on ja pysyy. Ei valitettavasti ole mitenkään mahdoton ajatus, että ensi keväänä Arctech lähtee ja telakka-alueelle kaavoitetaan asuntoja muun Hernesaaren jatkeeksi.

Tuomas Romu

#80
Helsingin telakkahan on tunnetusti monen mielestä väärässä paikassa ja merenranta-alue haluttaisiin vapauttaa asuinrakentamiselle, mutta toivotaan nyt kuitenkin parasta. Konseptinahan Arctech on hyvin lähellä monia norjalaistelakoita (terästyöt on lähes kokonaan ulkoistettu halvempiin maihin yrityksen keskittyessä suunnittelun jälkeen lähinnä rungon kokoonpanoon, varusteluun ja käyttöönottoon), joten laitos saattaisi kiinnostaa samalla periaatteella toimivia yrityksiä. Lisäksi Hietalahden telakka on toistaiseksi Suomen ainut katettu kuivatelakka.

En halua sen enempää spekuloida tai manata, mutta vähän pelottaa tuo "joukko norjalaisia yrityksiä" - siltä suunnalta kun löytyy yksi yritysrypäs, jota varmasti kiinnostaisi suomalainen jäänmurtajaosaaminen. Pahimmassa tapauksessa ostaja korjaa talteen Arctechin tähän asti rakentamien alusten aineiston ja sulkee telakan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Helsingin telakan kohtalosta tihkuu lisätietoja:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/233bfc51-81ee-3ce8-b802-ae0c25e7a8dc

LainaaVenäläinen talouslehti Kommersant kertoi keskiviikkona, että Arctech Helsinki Shipyardin eli Helsingin ­telakan omistava venäläinen ­valtionyhtiö United Shipbuilding Corporation (USC) myy telakan venäläisille yksityissijoittajille.

Kommersantin mukaan myös USC:n pääjohtaja Aleksei Rahmanov kertoi tiistaina Pietarissa Suomen ja Venäjän välisen talouskomission ­kokouksen yhteydessä, että helsinkiläistelakan myynti on loppusuoralla.

Kommersantin tietojen mukaan Arctechin uudet pääomistajat olisivat liikemiehet Viktor Olerski ja Rišat Bagautdinov.

Olerski on Venäjän entinen varaliikenneministeri ja Bagautdinov omistaa osan Venäjän jokiristeilyihin erikoistuneesta Vodohod-yhtiöstä ja Pola Group -laivanvarustamosta.

Helsingin telakan myyntihinta ei ole Kommersantin tiedossa, mutta lehden mukaan USC saisi kaupan kompensaationa omistukseensa Šlisselburgissa lähellä Pietaria sijaitsevan Nevskij-telakan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Kyynisempi voisi tietysti miettiä, että myymällä telakka entisen varaliikenneministerin johtamalle yhtiölle säilytetään se käytännössä edelleen (Venäjän) valtion kontrollissa, mutta kuitenkin saadaan telakka pois Yhdysvaltojen pakotelistalta.

Tuomas Romu

Onhan se varmasti noinkin, mutta ainakin henkilökohtaisesti olen iloinen, jos suomalaisille laivanrakentajille riittää töitä jatkossakin. Telakka tuskin tulee rakentamaan sota-aluksia Venäjän valtiolle jatkossakaan - Arctech on liian ei-venäläinen siihen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Joo, en toki valita telakan toiminnan jatkumista, päin vastoin. Mutta samaan aikaan se on vähän ironista, että venäläisten mielestä Arctech on niin tärkeä telakka ettei sitä saa päästää ulkomaiseen omistukseen (kuten Kommersant kertoi, jos käännökseen on luottaminen), mutta Suomelle sen ulkomaalaisomistus ei koskaan ole ollut ongelma.

Tuomas Romu

Maksumuurin takana:

TS: Helsingin telakka siirtymässä venäläisille yksityissijoittajille –  Esko Mustamäki on jättänyt yhtiön

Helsingin telakan omistaja on vaihtumassa. Venäjän valtion telakkayhtiö on myymässä raskaasti tappiollisen yhtiön yksityisille sijoittajille. Toimitusjohtaja Esko Mustamäki on saanut lähteä.

Arctech Helsinki Shipyardin hallitus on nimittänyt yhtiössä aikaisemmin hankintajohtajana työskennelleen Jevgeni Kholodovin yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi.


All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Arctechin myynti ei tunnu edistyvän.

https://www.fontanka.ru/2019/01/16/040/

Google-käännös:

LainaaUSC will be delayed in Finland: the state corporation remained with the shipyard in Helsinki, but without the Nevsky SCP

The sale of the USC state corporation to the Finnish shipyard Arctech Helsinki fell through, a senior source in the shipbuilding industry told Fontanka.

"The deal fell through at the very last stage, since on December 29 there was no final approval at the highest level. The Finnish shipyard still remains in the USK perimeter, "said the source of" Fontanka ". The state corporation officially announced to our publication that they would not comment on this topic.

In December 2018, USC President Alexei Rakhmanov reported that the sale of the shipyard should be completed no later than February 2019. At the same time, he noted that all agreements on the terms of sale have already been reached, however, there was no "legally significant document" at that time. According to Russian media reports, the buyers were the owners of Nevsky Shipbuilding and Ship Repair Plant LLC, Rishat Bagautdinov, Vladimir Kasyanenko, and their partners.

Earlier, the media wrote that one of the beneficiaries of the Nevsky CCP, and therefore the future owner of Arctech, may be the former head of Rosmorrechflot, Viktor Olersky. However, he himself repeatedly denied these rumors, explaining that he had transferred all business assets to his partners, going over to the civil service.

In addition to the monetary component of the transaction (every single media found it difficult even to estimate it), the USC should have been received in exchange for Arctech and Nevsky GCC. This is one of the few still private shipyards in the North-West, and loaded with orders. Its financial indicators are not published. Yevgeny Kuznetsov, General Director of the plant, was unavailable for comment throughout the entire working day.

It is noteworthy that in the SPARK system until 2018, information is not displayed on the receipt of noticeable state contracts by the shipyard. And in 2018, against the background of talks about a possible transition under the control of USC, Nevsky CCP received two contracts at once, each for a total of 5 billion rubles. The latter, on the construction of the railway ferry Ust-Luga - Baltiysk, received the plant as the sole supplier on December 26, 2018, when it was already rumored in the market that the deal on the exchange of shipyards would take place from day to day.

At the same time, the appointment of the deputy general director for production of Baltiysky Zavod JSC (an OSK asset) Alexander Konovalov to the position of general director of Nevsky SCP has been discussed at industry forums recently. He took an active part in the negotiations on the Finnish shipyard. This event would signal the final completion of the transaction and the transfer of the Schlusselburg plant to USC control. However, two industry sources of Fontanka, including at the Baltic Shipyard, this week denied Alexander Konovalov's move.

Arctech Helsinki Shipyard, the Finnish shipyard, is one of the most problematic assets of USC: the company has been losing money for several years. In the coming months, it will complete the execution of its only order, the construction of the ice tanker Yuriy Kuchiev, after which the staff of Arctech will actually remain without work. This tanker on New Year's holidays has already been launched. At the same time, there are no prospects for obtaining new contracts at the shipyard in Helsinki - because of sanctions, foreign banks stopped financing the company, and the contractors refused to cooperate.

Exchange for "Nevsky GCC" is not the first attempt by USC to get rid of its problematic asset. In 2018, at the last moment, a deal to exchange 55% of the shares of Arctech owned by USC for the shares of the producer of ferroalloys Afarak fell apart, while the state corporation planned to keep the remaining 45%. Alexey Rakhmanov expected to close this deal by the end of 2018, but, according to media reports, it did not take place because of the "extremely unfavorable legal background," which apparently meant sanctions.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

https://yle.fi/uutiset/3-10606848?fbclid=IwAR13qa6CdPOLQU88pjK4PAUvzQUITrUcxyLsvLi7bygV4ZYqOrdHlWWYglY

LainaaArctech Shipyardin uusi toimitusjohtaja: Helsingin telakan myynti toteutuu kevääseen mennessä

Arctech Helsinki Shipyardin eli Helsingin telakan tukala tilanne jatkuu. Tilauksia pitäisi saada, mutta ensin pitäisi löytyä uusi omistaja.

– Neuvotteluja yrityskaupasta johtaa omistajamme USC eikä Arctech Shipyard itse ole mukana prosessissa lainkaan, Helsingin telakan uusi toimitusjohtaja Evgeniy Kholodov kertoo Ylelle.

Telakan entinen toimitusjohtaja Esko Mustamäki ei ole enää yhtiön palveluksessa.

Toimitusjohtaja Kholodov sanoo uskovansa, että yrityskauppa saadaan toteutettua päätökseen vielä tämän kevään aikana.

– Mutta tässä vaiheessa, kun neuvottelut ovat vielä kesken, emme voi kommentoida kaupan etenemistä tämän enempää.

Helsingin telakka kuuluu Venäjän valtion omistamaan United Shipbuilding Corporation -konserniin. Suomen telakalle on etsitty jo pitkään uutta omistajaa, koska emoyhtiötä vastaan suunnatut Yhdysvaltain Venäjän vastaiset talouspakotteet tekevät sen toiminnasta lähes mahdotonta.

Pankit eivät halua rahoittaa Venäjän valtion omistamaa telakkayhtiötä.

Uuden omistajan löytyminen olisi välttämätöntä uusien tilausten saamiseksi. Niitä taas ei saada, ellei omistaja pysty järjestämään laivojen rakennusaikaista rahoitusta.

– Käymme parhaillaan lupaavia neuvotteluja uusista tilauksista. Uskomme, että projektit lähtevät etenemään, kun yrityskauppa saadaan päätökseen, toimitusjohtaja Kholodov vakuuttaa.

Hänen mukaansa telakan palveluksessa on nyt 430 työntekijää. Alihankkijoiden palveluksessa on 200 työntekijää.

– Olemme sopineet määräaikaisista lomautuksista, joihin ryhdytään työtilanteen mukaan. Sen sijaan irtisanomisia ei ole suunnitteilla, Kholodov sanoo.

Helsingin telakalla on nyt valmistumassa jäätä murtava suurtankkeri, joka on levein alus, mitä Helsingin telakalla on rakennettu. Yuriy Kuchiev -niminen alus luovutetaan maaliskuun aikana. Uusia tilauksia ei ole julkistettu.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c6f0353a-06d4-3134-b037-455461572f5d

LainaaKL: Raskaasti tappiollista Helsingin telakkaa yritetään myydä nyt halvalla – konsultit etsivät ostajia naapurimaista

Kauppalehden tietojen mukaan konsultit järjestelevät ostokonsortioita Suomesta, Norjasta ja Baltiasta.

Helsingin telakan myynti saattaa ratketa lähikuukausien aikana, kertoo Kauppalehti. Venäläiset myyvät raskaasti tappiollisen Helsinki Arctech Shipyardsin – mahdollisesti vain muutaman kymmenen miljoonan euron kauppahinnalla.

Venäläinen United Shipbuilding (OSK ) maksoi telakasta kahdeksan vuotta sitten noin 20 miljoonaa euroa.

Halpa hintalappu on tuonut liikettä telakan porteille. Konsultit kokeilevat kepillä jäätä. Eri lähteiden mukaan Suomesta, Norjasta ja Baltiasta on alkanut ilmaantua ostokonsortioita Helsingin telakalle, joka hallitsee erikoisalukset, kuten jäänmurtajat. Pienemmän kokoluokan risteilijöitä ja matkustaja-autolauttojakin voi valmistaa hallissa.

Helsinki Arctech Shipyardsin toimitusjohtaja Evgeny Kholodov toteaa kysyttäessä vain, että telakka vetää puoleensa joitakin potentiaalisia ostajaehdokkaita.

Konsultit eli neuvonantajat kokoavat nimilistaa Helsingin telakan ostoon Pohjoismaista ja Baltiasta. Venäläinen United Shipbuilding Corporation on lähes kolmen vuoden ajan yrittänyt etsiä ostajaa aina Itä-Eurooppaa myöten, mutta ilman lopputulosta.

Venäjälle asetetut talouspakotteet painoivat OSK:n ja Helsingin telakan rahoitusvaikeuksiin. Pula pääomista johti myöhästymisiin alusten luovutuksessa. Viimeisin tilaus eli arktinen tankkeri valmistuu tämän kevään aikana, Sen jälkeen telakkaa uhkaa sulkeminen ilman uusia laivatilauksia.

Nyt rakenteilla oleva tankkerikin on myöhästynyt lähes vuodella. OSK:lle on ehkä selvinnyt, että Helsingin telakka ei selviä ilman länsimaista omistajaa, joka pystyy turvaamaan rahoituksen.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Mikäli ostaja löytyy, niin eikö se olisi hyvä asia?
Kun kesken oleva tankkeri on luovutettu, sitten mennään päivä kerrallaan.
Minulta on mennyt ohitse, kuinka kauan telakka saa paikalla olla?
Asuntoja on jo tulossa aika lähelle.

SL