M/S Arvo etsii historiaansa

Aloittaja Jouni Hämäläinen, 14.12.2005, 18:57:13

« edellinen - seuraava »

Jouni Hämäläinen

M/S Arvo Pielisen hinuri etsii historiaansa. Oheisesta linkistä löydät hakemaani.

http://personal.inet.fi/koti/jouni.hamalainen/
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Arvo on alunperin Pankajärvi, joka rakennettiin A. Ahlström Oy:n Varkauden konepajalla 1927. Tilaaja oli Saimaan Lauttausyhdistys, josta erkani omaksi osakseen Pohjois-Karjalan Uittoyhdistys vuonna 1931.
Pankajärvi siirrettiin 1930-luvulla Ruunaanjärvelle. Sotien jälkeen alus siirrettiin Pieliselle, sai Utrassa nimen Arvo ja sisuksiinsa dieselin. Mainittakoon, että aluksessa ei ole koskaan ollut höyrykonetta. Alkuperäinen kone oli ruotsalainen 20-hevosvoimainen Avance-hehkukuulamoottori. Kun alus on muutettu dieselhinaajaksi, on kuulamoottori saanut lähteä ja alus on näin ollen dieselöity (ei siis dieselöinti-sanan totutussa merkityksessä).
Alkuperäinen varpin pituus oli muuten kaksi kilometriä, varppina 16 mm teräsköysi. Aluksesta on kuva alkuperäisasussaan Jari Ropposen kirjoittamassa Pohjois-Karjalan Uittoyhdistyksen historiassa. Piirustukset löytyvät Mikkelistä, ELKA:sta.

Wirrankosken Rami

Tässä vielä alusrekisteritiedot:

ms MARENA, OIPQ
27 brt, 0 nrt, 14,1/14,1 x 4,1 x 1,4 metriä. 118 kW.
1929 Savonlinna/1952 uusittu.

Pohjois-Karjalan Uittoyhdistys myi Arvo-aluksen 13.1.1981 Frans Köpmanille Savonrantaan, nimeksi MARENA - Savonlinnan rekisteriin, vuonna 1989 kotipaikaksi Kotka ja rekisterimuutos. 7.9.1992 kauppakirjalla Jouni Hämäläinen, Puumala, rekisteröity Savonlinnaan vuoteen 1993 saakka, jolloin siirtyi MKH-rekisteriin ja poistettiin siitä 11.11.1994 koska ei käytetä kauppamerenkulkuun...

Jouni Hämäläinen

Vastaus Antti Aholle, Arvosta löytyy ns. kilpi jossa kerrotaan rakennusvuodeksi 1929 ja rakennuspaikka pitäisi olla Lypsyniemi ? Ja "saamani tiedon mukaan" kyllä siinä höyrykone on ollut aina vuoteen 1951
En tiedä olen lukenut jonkun artikkelin jossa kerrotaan mm. varppaaja Arvon uponneen Puumalaan joskus ennen ajanlaskua.
Kyse ei kuitenkaan ole samasta Arvosta.
Pitänee tarkastella ELKASTA, jos kuvat sieltä löytyvät, onko sama? Arvo.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Varkauden konepajan laivaluettelon mukaan Pankajärvi on Ahlströmin tekemä. Uittoyhdistyksen historian mukaan Pankajärvestä tuli Arvo. Tässä ovat lähteeni, mutta jos toisin todistetaan, niin mikäpä ettei. Lypsyniemen kilpi on tietysti vankkaa todistusaineistoa.
Onko sitten niin, että Varkaudessa tehdystä Pankajärvestä tuli Jynkkä ja Arvo onkin sitten Akonvesi, joka laskettiin vesille Lypsyniemessä 11.6.1929? Näinhän se voisi hyvin olla. Muita mahdollisuuksia en tähän hätään keksi.
Akonvesi työskenteli ensimmäiset vuotensa Savossa, Nilsiän reitillä, ja siirrettiin Saimaan Lauttausyhdistyksen jakaannuttua P-KU:n laivastoon. Voimanlähteenä ei tässäkään ollut höyrykone, vaan turkulainen Andros (bensa-petrooli). Akonvesi oli tiettävästi Suomen ensimmäinen työkäytössä ollut alus, joka sai voimansa puukaasuttimesta. Näin ainakin kertoo lehtitieto samaiselta kesältä. Syynä ei ollut polttoainepula, vaan kansantaloudelliset perusteet (kotimainen polttoaine). En tiedä, kuinka monta kesää häkäpönttöä kokeiltiin. Sitten alus tietysti muutettiin dieselhinaajaksi, mutta ei höyrylaivasta, vaan bensa-petroolikone sai lähteä. Dieselöitiin siis joka tapauksessa.
Ei siis höyryalus tämäkään. 1929 ei Lypsyniemestä valmistunut ainuttakaan höyrylaivaa. Seuraavana vuonna kyllä samaiselle tilaajalle höyryvarppaaja Höytiäinen ja se on taas eri laiva, nykyinen ms Fredrika Porvoosta.

Jouni Hämäläinen

Antti Aholle. kiitos hyvistä tiedoista.
Jynkkä seisoo samassa laiturissa Arvon kanssa ja Jynkkä tehty 1927 joten sattuu Pankan tiedot siihen.
Se kun mainitsin Lypsyniemen en ole siitä varma kilvessä ei mainita tekopaikkaa vaan valmistusvuosi että RT numero. Mielenkiintoinen projekti kun ei ole oikein "fakta" tietoa. Minun saamani tiedot perustuvat edellisen omistajan kertomaan. (entinen merimies)
Muutamia vuosia sitten ostin Utrasta kaikki Burmaisterin osat ja tiedustelin Arvon uiton aikaista historiaa
mutta tuloksetta (ei oikein yhteistyö halua)
Se varmaan pitää paikkansa että Arvo on ollut varppari, koska oli tasaperäinen alkujaan.
Kesällä 2001 kävin Arvon kanssa Piellisellä siellä uitto hommissa oleva henkilö ajoi kupeelle ja sanoi onko tämä se vanha Arvo jne. Tarinat jäivät kesken uiton takia eli jäi tiedot saamatta ym.
Eikun tutkaillaan eiköhän se joskus selviä. ???
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Varmasti selviää, ja hieno alus ja hieno historia, vaikka ei höyrylaiva olisi ollutkaan! Onko Jynkkä siis myöskin Puumalassa? Entä tiedätkö muista P-KU:n entisistä hinaajista? Lohi on kai Joensuun seudulla vielä? Sellainenkin moottorihinaaja taisi olla kuin Meri, missä sitten lieneekään...

Jouni Hämäläinen

Kyllä Jynkkä on Puumalassa ja ollut n. 15 vuotta. Tehtiin Jynkän omistajien kanssa ns. kimppa laituri. On vielä "ammatti käytössä".
Meri sielailee Puumalassa kesäisin, omistaja Matti Muurinen Lahti. Aikaisemmin talvehti Sulkavalla nyt ilmeisesti jossain Anttolan seuduilla
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Wirrankosken Rami

Tästähän mielenkiintoinen asettelu tuli! :)
Mitä tulee aluksen höyrykoneistoon, saattaa olla yksi syy erehdykseen se, että Enso-Gutzeitilla oli vuonna 1911 Kotkassa rakennettu höyryvarppaaja PANKAJÄRVI (12,0 x 2,10 x 1,20 m), joka työskenteli Pielisen alueella ja sitten Saimaan Lauttasyhdistyksellä oli myös höyryvarppari PANKAJÄRVI (1926 Varkaus, 13,0 x 3,75 x 1,0 m) samoilla vesillä. Tästä tuli sittemmin RUUNAANJÄRVI P-K U:n laivastossa. Tästä seuraavassa.

Mennäänpä uudelleen alkuun ja yritetään katsoa miten nämä oikein menevät.
P-K U perustettiin 1.5.1931 jakamalla Saimaan Lauttausyhtiö kahtia.
PKU:lle siirtyi mm. yllä mainittu 1926 Varkaudessa tehty PANKAJÄRVI.
Vuonna 1934 Enso-Gutzeitilta ostettiin neljä varppaajaa: Möhkö, Koita, Karali ja Nuorajärvi.
Vuonna 1935 PANKAJÄRVI (1926) siirrettiin Ruunaanjärvelle ja se sai nimen RUUNAANJÄRVI. Samana vuonna kerrotaan, että "vuonna 1934 ostettu moottorivarppaaja MUURUVESI on siirretty Pankajärvelle ja saanut nimen PANKAJÄRVI!

Nyt herää kysymys, mikä oli tuo yllättäen ilmaantunut Muuruvesi? Sen on pakko olla yksi neljästä E-G:ltä ostetusta aluksesta. Voisiko se olla alunperin Möhkö? Tulin siihen tulokseen koska muut E-G:n ostokset mainitaan vuoden 1935 alusluettelossa vaan ei Möhköä, josnka nimi taasen putkahtaa esille yllättäen maininnalla: "Varppaaja Kyykoski peruskorjattu Möhköllä ja uudeksi nimeksi Möhkö"! Tämä oli 1909 Kotkassa rakennettu ss-varppi (13,0 x 3,0 m). Itse asiassa Kyykoski itsekin ilmestyy P-KU:n listoille "tyhjästä".

Palatkaamme takaisin PANKAJÄRVI ex Muuruveteen. Vuonna 1952 kerrotaan, että PANKAJÄRVI on saanut uuden moottorin, 135-140 hv:n Burmeister & Wainin. Samalla sille annettu uusi nimi ARVO.

Summa summarum: aluksen ensimmäinen alkuperäinen nimi näyttääkin vielä olevan hakusessa...Jokin E-G:n varppaaja se kuitenkin näyttää olleen, Lypsyniemen konepajalla tehty.

Antti Aho

Olen yhä sitä mieltä, että kyseessä on Akonvesi-nimellä Saimaan Lauttausyhdistykselle Lypsyniemestä valmistunut moottorivarppaaja, joka kulki tuliteränä häkäkaasun voimalla Taipaleen kanavasta ylös joskus juhannuksen 1929 tienoissa. Saiko se sitten melko tuoreeltaan Muuruvesi-nimen? Siellähän ne vesialueet, nykyisen Juankosken kaupungin alueella, maantieteellisesti ovat melkein yhtä.

Jouni Hämäläinen

Hyvää tietoa, pannaan vettä myllyyn. Arvossa on skailetti joka viittaisi sen olleen höyry kun taas ns. moottori käyttöiset olivat ilman skailettia. Esim. Jynkästä tämä puuttuu. Sekä Arvon rungosta voi nähdä siinä olleen halkopoksin luukku joka on vieläkin paikoillaan tosin sisäpuolelta umpeen laitettu.
Tosin ajatustani sotkee, Skailetti on ollut konehuoneen takapäässä jolloin voisi kuvitella koneen olleen sen alla toisaalta
purkaessani keulahyttiä konehuoneen ja hytin välistä löytyi ovi joka olisi ollut kattilan etupäässä tosin se mahtuisi siinä olemaan eihän tämän kokoisen aluksen kattila olisi ollut kovin iso.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja haasteellinen projekti kiitos teille tutkaillaan ! :thumb:
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Selvitellään... Muistelin, että minulla oli jossakin tuon Akonveden mittatiedot, jotta voisi vertailla, mutta enpä nyt löytänytkään. Arvon historia selviää kyllä, varmasti.

Jouni Hämäläinen

Historiasta sen verran, joskus nettiä selaillessa etsien jotain löysin jutun jossa oli foto viimeisen kapinan ajoilta
luultavasti jostain karjalan vesiltä ilmeisesti jatkosodan aikoihin siinä kuvassa (hieman epätarkka) oli runko malliltaan aivan samanlainen kun Arvo hinaten puolustusvoimien lauttakalustoa M-35.
Kuvasta päättelin sen olevan karjalasta koska rannoilla oli ns. kuorittuja pätkä ropseja.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Jouni Hämäläinen

Sen verran olen saanut aikaan että Jynkästä löytyi paperit jotka kertovat sen olleen ennen nykyistä nimeä RUUNAA  rakennus vuosi 1927. Joten se voidaan jättää laskuista pois
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Antti Aho

Jynkkä on siis justiinsa se, joka Varkaudessa Pankajärvi-nimellä rakennettiin ja josta tuli sitten Ruunaanjärvi tai Ruunaa, mitenkä se nyt sitten on katsastuspapereihin merkitty. Mitkä ovat Jynkän vaiheet uittoyhdistyksen jälkeen? Onko alus samassa asussaan kuin uiton aikana? Mikä on Jynkän nykyinen moottori?