Viking Linen talouslukuja

Aloittaja Janne Koskinen, 12.03.2009, 15:38:44

« edellinen - seuraava »

Juhani Reku

Tänään julkistetun tilinpäätöstiedotteen perusteella nopeasti laskettuna vuosi ei ollut loppujen lopuksi yhtiölle aivan huono. 12 kuukautta vastaavaksi muutettuna liikevaihto nousi 4 prosenttia ja vakavaraisuus on erinomaisella tasolla (nettogearing 54% kun 50% on erinomainen ja 100% huono). Pankkien kannalta tilanne on myös hyvä, sillä QR on reilusti yli 1, kun 1 on hyvän raja ja 0,5 huonon. Sen sijaan CR voisi olla parempi, siinä huonon raja on 1 ja hyvän 2, VL:n osalta se on vain 1,3.

Tavallisen mattimeikäläisen eli yhtiön omistajan kannalta tilanne ei ole ihan yhtä auvoinen, sillä yhtiö ei nykyisellään ole erityisen tuottoisa osakkeenomistajille. Vaikka 0,65 euron osinko saattaa olla yhtiökokouksen niin asian siunatessa luvassakin, paremminkin yhtiö voisi osakkailleen tuottaa. Asteikolla 5 (huono sijoitus) – 15 (huono sijoitus) yhtiöön sijoituetun pääoman tuottoaste näyttää olevan 6,4. Oman pääoman tuottoaste jää huonoksi (9), eli alle kymmeneen, joka on huonon raja. Yhtiöön sijoitetulle pääomalle voisi olla siis paremminkin tuottavia sijoituskohteita, ja yhtiössä itsellään kiinni oleva pääoma tuottaa tällä hetkellä perin huonosti.

Ei siis ollenkaan huono, että uusia ajatuksia toiminnan kehittämiseksi heitellään kehiin (tästä oma viestiketjunsa toisaalla).

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

Kolme ensimmäistä kuukautta räknätty ja tulos 12 miljoonaa euroa pakkasella kohonneiden polttoainekustannusten vuoksi. Rahtipuolella outo suunta - alaspäin.

http://www.vikingline.fi/download/Lehdistotiedote%20110519%20osavuosikatsaus.pdf
"Tere tulemast Titanicule!"

Janne Koskinen

#33
Tän vois postata moneen tpiciin, mutta laitetaan tänne.

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/trippeltrubbel_for_provat_viking/388

Uutta ainakin mulle on, että espanjalaistelakka on valittanut. Tosin onko se konkurssipesä vai onko telakka vielä olemassa itsenäisenä yrityksenä?

Jonkun sortin "kulukuuri" ilmeisesti VL:llä menossa, koska eri aktiviteettien aukioloaikoja on lyhennetty laivoilla?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 20.05.2011, 13:10:01


Jonkun sortin "kulukuuri" ilmeisesti VL:llä menossa, koska eri aktiviteettien aukioloaikoja on lyhennetty laivoilla?



Ben Lundqvist toteaa öljyn kallistumisesta, ettei mikään ole varmaa. Lundqvist osti kalliista öljystä kärsineen Viking Linen osakkeita 1,2 miljoonalla eurolla. Lue lisää: http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110576947 R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko Lantta

En tiedä että kuuluuko tämä uutinen tänne osioon, mutta haku ei parempaakaan kertonut.  ;D

Viking XPRS:llä nimittäin eilen kulki 5 000 000. asiakas.

http://www.vikingline.fi/download/20110614_xprs_5miljoonaa.pdf

Tiina Smit

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/08/24/viking-linen-alkuvuosi-jai-tappiolliseksi/201111805/12

Uudet talousluvut. Lisäksi mielenkiintoinen uutinen Kauppalehdessä (maksullinen versio), että VL:n hallitus pohtii 100 miljoonan euron osakeantia optiolaivan ostoon. Päätös toisesta laivasta tehdään elo-syyskuussa.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 24.08.2011, 16:19:58
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2011/08/24/viking-linen-alkuvuosi-jai-tappiolliseksi/201111805/12

Uudet talousluvut. Lisäksi mielenkiintoinen uutinen Kauppalehdessä (maksullinen versio), että VL:n hallitus pohtii 100 miljoonan euron osakeantia optiolaivan ostoon. Päätös toisesta laivasta tehdään elo-syyskuussa.

Päätös olisi hyvin odotettu. Kun rahaa voidaan kerätä omistajilta ja välttää siten yhtiön velkaantuminen kilpailijan tavoin, miksi niin ei tehtäisi. Se turvaa yhtiön toimintamahdollisuudet jatkossakin. Osakeannin hyvä puoli markkinoilta otettuun velkaan nähden on se, että sitä kautta saatua rahaa ei tarvitse maksaa takaisin, eikä rahapulan takia tarvitse tehdä kalliita velkajärjestelyjä toiminnan elvyttämiseksi (vrt. Tallinkin maksuvapaat).

Tosin pörssikurssit ovat tällä hetkellä niin alhaalla, että henkilökohtaisesti en kyllä kiirehtisi asian kanssa  ::)

....ellei sitten tietyillä, viime aikoinakin ahkerasti omistustaan kasvattaneilla suuromistajilla ole tarkoitus kasvattaa osuuttaan entisestään, ja halvalla.

Tiina Smit

Tuohon Tallinkin velkaantumiseen sen verran, että Tallink on kerännyt sijoittajilta rahaa kahdesti, Viking ei koskaan listautumistaan lukuunottamatta. Tallink sai listautuessaan Tallinnan pörssiin kenties 100-200 miljoonaa, jonka jälkeen toteutettiin vielä 134 miljoonan euron osakeanti lainanmaksua varten. Silti 1,1 miljardin velat edelleen harteilla. Joten Viking Linen 100 miljoonan euron anti olisi siinä mielessä melko pieni, mutta kattaisi noin puolet uudesta aluksesta.

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/svara_vagval_vantar_viking_line/449

Sjöfartin artikkelissa kerrotaan Vikingin vähentäneen viimeisen vuoden aikana n. 100 työntekijää, osa kausityöntekijöitä. Lisäksi hintoja nostettu muun muassa ruokapuolella ja laivoilla ilmaisista muovipusseista siirrytty maksullisiin (ainakin XPRS). Kulukuurin tulokset nähtävissä seuraavassa osavuosikatsauksessa, sillä suurin osa korotuksista otettiin käyttöön vasta kesäkuun puolella.

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 26.08.2011, 14:23:25
Tuohon Tallinkin velkaantumiseen sen verran, että Tallink on kerännyt sijoittajilta rahaa kahdesti, Viking ei koskaan listautumistaan lukuunottamatta. Tallink sai listautuessaan Tallinnan pörssiin kenties 100-200 miljoonaa, jonka jälkeen toteutettiin vielä 134 miljoonan euron osakeanti lainanmaksua varten. Silti 1,1 miljardin velat edelleen harteilla.

Totta. Mutta samalla täytyy suhteuttaa nuo kaksi antia investointiohjelman laajuuteen. Yhtiö on ottanut velkaa mm. seitsemän laivan ja kahden laivayhtiön hankintaan. Vikingillä on hankinnassa tällä hetkellä yksi ja tulevaisuudessa ehkä vielä toinen alus.

Vuonna 2015 koittava rikkipäästörajojen tiukentaminen puolestaan lisää paineita korjausinvestointeihin (rikkipesurit). Jos niskassa on vielä tuolloinkin hirveä velkalasti, voi ainoana vaihtoehtona olla siirtyminen huomattavasti (Tallinkin mukaan jopa 80 prosenttia) kalliimpaan polttoaineeseen. Siksi velkataakan kasvattamisen vaihtoehtoa kannattaa tässä yhteydessä ehdottomasti käyttää.

Mikko-Oskari Koski

Vikingistä puhuminen on tällä foorumilla viime aikoina ihan ymmärrettävästi keskittynyt Gracea ja mahdollisia reittimuutoksia käsitteleviin keskustelulankoihin, mutta raaka fakta -joka sanelee merkittävän määrän tulevaisuuden pelimerkkien käyttötavoistakin- on silti tässä:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2012/02/16/viking-line-ennakoi-vakea-kay-entiseen-malliin/201223345/12

Optimistisesta otsikoinnista huolimatta jutun kärki on, että Vikingin tulos jäi viime kalenterivuonna vaatimattomammaksi kuin oli odotettu. Tappiota ei tehty, mutta voittokin olisi voinut olla isompi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tiina Smit

Kuten jotkut asioista tietämättömät saattaisivat luulla, liikevoitto ei oikeastaan kerro mitään Vikingin tilanteesta. Tuloksesta on otettu pois ennakkomaksut (Gracen ennakkomaksuja maksettu viime vuonna jo yli 26 miljoonaa), velkojakin lyhennettiin lähes 10 miljoonaa. Lisäksi Vikingillä on kassassaan varoja lähes 60 miljoonaa euroa, kertyneitä voittovarojakin yli 160 miljoonaa. Eli tilanne ei ehkä ole niin toivoton, kuin tuloksenteko kyvystä saattaisi päätellä.

Liikevoitto (n. 8 miljoonaa) jaetaan lähes kokonaisuudessaan osinkoina omistajille. Toki parempi tulos antaisi mahdollisuuden lyhentää velkoja nopeammin.

Toisaalta Tallinkin tilanne on huomattavasti parempi tuloksen kannalta, ja se lyhenti viime vuonna velkojaankin yli 100 miljoonalla eurolla. Eli myös Tallink on pian siinä kunnossa, että uusia ruotsinlaivoja pystyisi tilaamaan.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 08.03.2012, 19:27:55
Toisaalta Tallinkin tilanne on huomattavasti parempi tuloksen kannalta, ja se lyhenti viime vuonna velkojaankin yli 100 miljoonalla eurolla. Eli myös Tallink on pian siinä kunnossa, että uusia ruotsinlaivoja pystyisi tilaamaan.
Voihan toisaalta olla niin, että Tallinkilla tosiaankin olisi halua hankkiakin uutta kalustoa ainakin Turun linjalle(kulahtanutta Silja Europaa korvaamaan) vastavedoksi Vikingin uutuudelle. Tosin voi toki olla niinkin, ettei Tallinkin rahoittajilla sellaista halua tällä hetkellä ole...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tiina Smit

http://www.sjofart.ax/sv/nyheter/tallink_utklassar_viking_line/568

Sjöfartin artikkelissa havainollistetaan Viking Linen ja Tallinkin eroja. Viking Linen työntekijä saa keskimäärin 40 000 euroa, Tallinkilla keskimäärin 19 000 euroa, ja palkkakustannukset molemmilla on suunnilleen samat. Siitäkin huolimatta, että Tallinkin kaksi kertaa enemmän työntekijöitä.

Artikkelissa todetaan, että molemmat ovat yhtä hyviä tekemään rahaa, mutta palkkakustannukset ovat ainoa tekijä, joka koituu Vikingin kohtaloksi. Eli lieneeköhän Vikingillä jossain vaiheessa ulosliputukset edessä, joko Ruotsiin tai jopa vielä halvempiin maihin.

Timo Tuomivirta

#44
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 09.05.2012, 10:53:09
Jos se olisi pelkästään ostohinnasta kiinni, niin Vikingillä olisi enemmänkin tonnistoa - samaten kilpailijoillakin. Se ongelma ei olekaan ostohinnassa, vaan liikennöintikuluissa. Ne ovatkin korkeat. Viking on tänään julkistanut osavuotiskatsauksen, joka ei ole kaunista luettavaa. http://www.vikingline.fi/download/Lehdistotiedote%20120509%20osavuosikatsaus.pdf
Esimerkiksi Ruotsin kruunun vahva kurssi nakertanee Viking XPRSin tulosta. Lyhyesti sanottuna niin huonompaan suuntaan ollaan menossa ja Viking vuotaa rahaa. Kyseessä on tietenkin talven tulos, mutta jotta sen saisi kompensoitua olisi muut neljännekset taottava entistä parempaa tulosta - nousevien polttoainekulujen aikana.

Vaikutus? Viking Gloryn (eli Kloorin) tilaaminen on epätodennäköistä. Tosin - Color Line uudisti vastaavassa tilanteessa koko laivastonsa - mutta silloin oli korkeasuhdanne ja lainarahaa oli helposti saatavilla. Nyt ei.

Niin totta puhut noista nousevista polttoainekuluista. Polttoöljyä ei saa pian käyttää rikkipäästöjen takia ja diesel öljyn käyttö menovetenä on liian kallista.

Ei siis ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä LNGn. Politiikka ja hinta siihen ohjaavat ja pakottavat. Täytyy todeta, että aika kettuja nuo Ahvenanmaalaiset, sillä heidän tonnistonsa on pääsääntöisesti iäkästä ja helpompi vaihtaa lyhyemmällä aikajänteellä LNGn kuin Tallink Silja-Line. Uskallan väittää, että IMOn päästöt säädökset on ollut Viikkarilla tiedossa jo piiitkän aikaa sitten. Investointeja viivytetty, kunnes aika on ollut kypsä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Viking_Line#Current_fleet

http://en.wikipedia.org/wiki/Tallink#Current_fleet

http://en.wikipedia.org/wiki/Silja_Line#Current_fleet


Täytyy vielä lisätä, että suorastaan mestarillinen liike vielä saada laivan hankintaan ympäristötukea, vaikka käytännössä laiva olisi kai hankittu joka tapauksessa. Syynä juuri nuo kohonneet polttoainekustannukset.

Uuden laivan tilaaminen copy pastena tulee Viking Linelle halvemmaksi kun ensimmäisen tilaaminen, sillä suurin kustannushan yleensä on suunnittelu. Eli vaikka ympäristötukea ei tulisikaan on äärimmäisen todennäköistä, että toinen tilaus tulee joskus.

Rahallisesti LNGn siirtymisessä suurin rahamäärä menee infrastruktuuri investointeihin. Olisi myös outoa, että Viking Line investoisi rahallisesti merkittävän rahasumman LNG infrastruktuurin hankintaan ja kehittämiseen, siten että kaikki investoinnit koskisivat vain yhtä kokeelliseksi jäävää alusta. 

..Toki ympäristö tukea voisi saada jopa toisen tilauksen koko hankintahintaan, jos laivaan lisäisi taas jotakin uutta tekniikkaa, kuten jo pitkään pikkualuksissa käytössä olleista polttokennoista. Polttokonnollahan ei laiva liiku mihinkään, mutta kaipa se tarpeeksi energiaa luo satamassa oloa varten.


Tallinkin siirtyminen LNGn on hyvä kysymys. Polttoöljyn hinta korkea, mutta vaihtoehdot aika vähissä??
Heidän pitäisi varmaan myydä nykyistä kalustoaan pois vielä kun voivat, sillä LNGn tullaan siirtymään pikkuhiljaa kaikkialla (kymmenen vuoden sisällä) 


Itse pidän uuden laivatilauksen tulemista äärimmäisen todennäköisenä. Syynä juuri nuo mainitsemasi kohonneet polttoaine kulut, lakipakotteet, ja jo jonkin verran maailmaa nähnyt kalusto..

Kikkailu ja pelimies meininki toisen aluksen ympärillä on kuitenkin oletettavaa ja toista alusta ei suoraan tulla tilaamaan. Viking Line osaa investointeihin liittyvän pelin nimittäin varsin hyvin. Oletan, että ensin lasketaan tämä ensimmäinen alus vesille ja toivotaan, että Turun tilauskirjat ovat tyhjillään. Tilaajalla on silloin ostajan markkinat eli tilausaiheeseen palataan 2013 (ei aiemmin).