15 vuotta Herald of Free Enterprisen tuhosta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 06.03.2002, 21:15:22

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Päivälleen 15 vuotta sitten, synkkänä iltana Townsend Thoresenin matkustaja-autolautta Herald of Free Enterprise lähti Zeebruggen satamasta kohti Doveria, muttei päässyt juuri aallonmurtajaa pidemmälle, kun avoimesta keulaportista autokannelle virranneet vesimassat kaatoivat sen. 193 henkilöä yli viidestäsadasta mukanaolleesta jäi loukkuun kyljelleen kaatuneeseen lauttaan. Onnettomuus on edelleen toiseksi vakavin eurooppalaiselle matkustaja-autolautalle sattunut.

Onnettomuus johtui inhimillisestä tekijästä: Alipuosu, jonka tehtävänä porttien sulkeminen olisi ollut, oli nukahtanut tauolla hyttiinsä ja koska perämiehen, jonka tehtävänä oli valvoa alipuosun tehneen työnsä, piti minimimiehityksen takia olla oikeastaan samaan aikaan myös brygalla, jäi luukku auki. Onnettomuuden jälkeen maailman lehdistö kuvaili Townsend Thoresenin yhtiökulttuuria jopa lauseella: Järjestelmä, joka haki onnettomuutta (samaa sitaattia on muuten käytetty myös sen Euroopan vakavimman onnettomuuden tiimoilla)...

H.o.F.E:n runko nostettiin pystyyn ja myytiin Etelä-Afrikkaan, mutta vuonna -88 se myytiin edelleen romuksi Taiwanille. Brittiläis-norjalaistaustaisen TT:n yhtiöbrändin tarina päättyi onnettomuuden jälkipyykkiin ja P&O jatkoi omaa liikennetoimintaosuuttaan nimellä P&O European Ferries.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#1
Eikös P&O:lla ole käytössä Hereld of Free Enterprisen sisar-aluksia? En mene takuuseen asiasta, mutta ainakin ovat kovasti samannäköisiä rumiluksia P&O Ferriesin laivastosta löytyy.

Miran Hamidulla

Joo sisariahan sillä on yksi kappale vielä liikenteessä, ja se ajaa P&O Stenan väreissä. Toinen sisar sensijaan myytiin ja se on sen jälkeen maannut toimettomana Oleander nimisenä kanaalin rannalla. Tuossa Herald of the Free Enterprisessä ja muissa TT/P&O aluksissahan on kanaalin omituisten roro-ramppi järjestelyjen vuoksi sellainen todella outo ja ruma keulaportti, joka oli yksi osasyy onnettomuuten, koska se lapiomainen osa siinä vesirajan tuntumassa kauhoi vettä hirmuvauhdilla laivan uumeniin avoimesta keulaportista. Kerrotaan myös että laivan jakoi keskeltä jostain kohtaa lasiseinä joka jakoi matkustajat pelastuneisiin ja kuolleissiin sen mukaan millä puolella seinää he seisoivat. Ne jotka pelastuivat joutuivat siis lasiseinän takaa seuraamaan hyvinkin yksityiskohtaisesti ihmisen hukkumisprosessia. :-/ :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#3
Kyllä noita näyttäisi kaksin kappalein P&O:n liikenteessa edelleen olevan. http://www.poportsmouth.com/sailinginfo/fleet1.htm ja http://www.poportsmouth.com/sailinginfo/fleet2.htm. Vai eivätkö nuo kaksi sitten ole samaa alussarjaa kuin Hereld of Free Enterprise?

Salomon Kaukiainen

#4
Itse asiassa Heraldin keulassa oli keulaportin alla eteenpäin työntyvä uloke, jonka alla keula-aalto normaalioloissa pysyi. Zeebruggessa laiva oli kuitenkin matalan laiturin takia keulatrimmissä ja keulan painolastitankkia alettiin tyhjentämään liian myöhään, eli vasta laivan lähdettyä satamasta. Nopeuden noustua keula-aalto pääsi kyseisen ulokkeen päälle ja edelleen vauhdilla keulaportista sisään.

Ja noi Pride of Cherbourg ja Hampshire on entisiä Townsend Thoresenin lauttoja (Viking Valiant ja Venturer), mutta Heraldia edeltävää sarjaa. Noikin laivat oli alunperin ihan menevän näköisiä, mutta niitä korotettiin 80-luvulla parilla kerroksella ja nykyään näyttävätkin lähinnä kaatuvan hetkenä minä hyvänsä...
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Miran Hamidulla

#5
Laitetaas nyt koko sisaralus sarjan linkit tähän niin ei mee lautat sekasin. Nuo Salomonin maintsemat lautat(joil ei siis oo mitään tekemist tän sarjan kans) oli tosiaa ennen ihan tyylikkäitä samoin kuin niiden kaksi edelleen alkuperäisessä asussa olevaa sisartakin. Mut nykyään nuo 2 korotettua alusta ja kaikki muutkin alukset joita P&O on korottanut ovat luultavasti maailman rumimpia autolauttoja. Ne hakkaavat jopa uudistetun Stena Nautican rumuudessaan.

http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/spirit_of_free_enterprise_1979.htm

http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/pride_of_free_enterprise_1980.htm

http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/herald_of_free_enterprise_1980.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

ferry

LainaaNe hakkaavat jopa uudistetun Stena Nautican rumuudessaan.

Totta puhut, Stena Nautica nyt näyttää kun se olisi alittanut liian matalan sillan ja siinä sivussa karauttanut nokkansa rantakallioon - mutta nuo rumilukset muistuttavat lähinnä hanuria kulmikkaan ulkokuorensa ansiosta, minkähänlaista jälkeä syntyisi jos aluksien päälle laitettaisiin iso metalliharkko
;D

Onnittelut sulle Miran, kohta tuhat postia - huh-uh  :D

Miran Hamidulla

#7
Kun tuli nuo P&O:n korotetut rumilukset puheeks niin pakko kai mainita niistä se kaikkein rumin eli tämä http://www.faktaomfartyg.crosswinds.net/free_enterprise_VI_1972.htm laiva lienee järkyttävin mitä maan päältä löytyy ja kaatuisi varmasti kyljelleen jos sitä potkaisisi kylkeen. ;D Sinänsä osuvaa, että laivan nimi on ollut ennen Pride of SANDWICH sillä aikamoinen kerrosvoileipä tuo paatti on. Menee jotenkin vähän rumien laivojen analysoinniksi nää keskustelut täällä foorumissa näinä aikoina. Liekö syynä siihen sitten erään ufolta näyttävän laivakummajaisen paluu Aasiasta Itämerelle? ;D ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#8
Täytyy kyllä sanoa, että Stena Nautica on vielä kaunotar verrattuna tuohon Pride of Sandwichiin. Täytyy vain ihmetellä, mikä järki on ollut rakentaa moisia rumiluksia. :o:o

Mikko-Oskari Koski

#9
Pride of Sandwich-tyyppisesti oli kai aiottu korottaa joku muukin vanhoista Thoresen-lautoista, mutta Heraldin onnettomuus katkaisi tämän kierteen. Korotuksen ideanahan oli saada ylemmällekin kannelle sopimaan rekkoja, joita sinne ei Spirit-luokan lautoissa (eikä myöskään niiden pidennetyissä sisaraluksissa Pride of Calaisissa ja Doverissa) saa ajaa. Tosin Heraldissa oli onnettomuusmatkalla joku raskas ajoneuvo ahdettu ylemmällekin tasolle...

Townsend Thoresenin lauttojen nimistä näki muuten, kuka ne omisti. Viking-alkuiset olivat norjalaistaustaisen Thoresenin, Free Enterprise-sanat sisältävät European Ferriesin ja muut, esim.N.F.Tiger, P&O Normandy Ferries-nimisen, nyttemmin EF:iin fuusioidun yhtiön omaisuutta.

Mitä tulee Pride of Free Enterprise-lauttaan, joka nykyään makaa Dunkerquessa Oleander-nimisenä, ei sen tulevaisuus vaikuta kovinkaan ruusuiselta. Tuon kokoluokan aluksia kun ei maailmalla juuri liikenteeseen tarvita. Ellei sitten Vaasa-Uumaja... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#10
Lainaa
(eikä myöskään niiden pidennetyissä sisaraluksissa Pride of Calaisissa ja Doverissa)
Lienet nyt sekoittanut lautat sillä nämä sisaret Pride of Dover ja Calais eivät ole minkään muiden aluksen sisaria eikä niitä myöskään ole koskaan pidennetty. Kyseisten lauttojenhan on sanottu olevan maailman suurimpia lyhyille merimatkoille suunniteltuja autolauttoja enkä kyllä sitä epäilekään.

http://www.faktaomfartyg.com/pride_of_calais_1987.htm
http://www.faktaomfartyg.com/pride_of_dover_1987.htm
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#11
En ole sekoittanut, vaan P.o.C&D ovat nimenomaan Spirit-luokan mallista suurennettuja aluksia, eivät tietenkään niiden sen paremmin kuin minkään muunkaan lautan sisaraluksia. Kun Heraldin onnettomuus tapahtui, niiden rakenteisiin tehtiin jotain muutoksia alkuperäissuunnitelmiin verrattuna (älä kysy mitä) ja illoin jossain puhuttiin "rakenteilla olleista H:n sisaraluksista", mikä tieto sitten tietysti oikaistiin jos muistettiin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Lainaaja illoin jossain puhuttiin "rakenteilla olleista H:n sisaraluksista", mikä tieto sitten tietysti oikaistiin jos muistettiin...
Eli kyseessä on taas tälläinen samallainen ilmeisesti lehdistön tekemä virhe kuten "Estonia ja Meloodia olivat sisaraluksia" väite...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Pätäri

#13
Lainaa
Kun tuli nuo P&O:n korotetut rumilukset puheeks niin pakko kai mainita niistä se kaikkein rumin eli tämä http://www.faktaomfartyg.com/free_enterprise_VI_1972.htm laiva lienee järkyttävin mitä maan päältä löytyy ja kaatuisi varmasti kyljelleen jos sitä potkaisisi kylkeen. ;D Sinänsä osuvaa, että laivan nimi on ollut ennen Pride of SANDWICH sillä aikamoinen kerrosvoileipä tuo paatti on.

Eipä voi itsekään sanoa, kuin että huh-huh...enpä ole mitään noin rumaa kelluvaa vielä itsekään nähnyt-tuossa on jo syytä olla paiunopiste melkoisen alhaalla. Tosin tuo keulan lisärakennelmaviritys vakauttaa varmaan aika tavalla, mutta kuitenkin....onneksi tuollaisia UFO:ja (Unbelievable ugly Floating Obect?:)) ei täällä näe....

Matti Kauppinen

#14
Lainaa
http://www.faktaomfartyg.com/free_enterprise_VI_1972.htm

Heh, olisihan se villi näky kun vaikkapa Silja toisi tuollaisen "lautan" vaikkapa Helsingin ja Tallinnan välille tai Sea Windin liikenteeseen. ;)

Olisihan tuokin alus kieltämättä metka saada omiin kuva-kokoelmiin.