15 vuotta Herald of Free Enterprisen tuhosta

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 06.03.2002, 21:15:22

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#15
El Salamin liikenteessä tuo ex-voileipä on kuitenkin muutettu yhä enemmän matkustaja-alukseksi, siinä ei vältämättä ole nykyään juuri lainkaan autopaikkoja (ainakin nuo hirvittävät autokansikorotusrakenteet näyttävät muutetun hyteiksi). Tällainen ratkaisu ei ihmetytä, sillä Punaisemeren pyhiinvaellusliikenteessä, jossa alus nykyään toimii, on tärkein tehtävä saada mahdollisimman paljon aika vaatimattomia kulkijoita meren yli. Mekan pyhiinvaellusmatkan loppuosahan on tehtävä jalan, joten en ihmettelisi, vaikka alempikin autokansi toimisi nykyään jonkinlaisena yhteismajoitustilana.

Tuo Herald of Free Enterprisen onnettomuus taisi olla innostajana myös elokuvaohjaaja Krzystof Kieslowskille, joka päätti upean väritrilogiansa veljeysteemaosion Punainen lauttaonnettomuuteen Englannin kanaalissa. Kaatuneesta lautasta (onnettomuuskuvat leffassa ovat juuri H.o.F.E:sta) pelastuvat ensimmäisessä veneessä väritrlogian keskeiset henkilöt: Sinisen Juliette Binoche, Valkoisen Zbigniew Zamakowsky ja Punaisen Iréne Jacob. Kieslowskin selvänäkijyydestä juttu kertoo jotain, sillä se oli jo kuvattu ja editoitukin siinä vaiheessa, kun Estonian onnettomuus tapahtui.
No joo, tää tais nyt mennä taas brassailuksi taideleffojen tuntemuksellani, mutta väritrilogia on oikeasti katsomisen arvoinen. Jo siksi, että Punaisen pääosassa on Maailman Ihanin Nainen (Iréne Jaob, makuasia!!!), jonka TIETYSTI kuuluukin pelastua kaatuneesta lautasta...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kervisen Lauri

En kyllä kovinkaan mielelläni matkustaisi kyseisellä RUMILUKSELLA, mutta sitäkin mielummin potkaisisin sit kylkeen,
ja katsoisin kuinka alus kaatuu satama-altaaseen. Mutta sitten kuitenkin tulisi joku saudipoliisi pidättämään
 minut... ;)
Hirveä laiva, mutta missä on Merten JulkisivuLautakunta....

jvikman

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 06.03.2002, 23:47:23 Itse asiassa Heraldin keulassa oli keulaportin alla eteenpäin työntyvä uloke, jonka alla keula-aalto normaalioloissa pysyi. Zeebruggessa laiva oli kuitenkin matalan laiturin takia keulatrimmissä ja keulan painolastitankkia alettiin tyhjentämään liian myöhään, eli vasta laivan lähdettyä satamasta. Nopeuden noustua keula-aalto pääsi kyseisen ulokkeen päälle ja edelleen vauhdilla keulaportista sisään.

Jeps ja onnettomuustutkinnassa Heraldin sisaraluksella suoritettiin videokuvauksia. Kamerat asetettiin keulaan ja huomattiin aluksilla olevan ns. kriittinen nopeus minkä jälkeen vettä alkaa ryöppyä autokannen korkeudelle. Nopeus taisi olla jotain 16-17 solmun luokkka ja jos se olisi alitettu niin laiva todennäköisimmin olisi pysynyt pystyssä.