Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Ilves Valta

Oli kyllä ihan mukava yllätys, että Ruotsissa jatkettiin perinteisellä nimeämislinjalla – vaikka sitäkin kevyesti uudistaen, sillä Idunhan on jumalatar, kun aiemmat ruotsalaismurtajat ovat kaikki olleet miespuolisten hahmojen mukaan nimettyjä (tai no Ymerin sukupuoli on kysymysmerkki, hänestä syntyivät jotunit niin oliko hän nyt sitten mies vai nainen, vai jotain muuta? Joka tapauksessa Idun on ensimmäinen naisen mukaan nimetty ruotsalainen murtaja).

Olisikohan liikaa toivottu, että seuraava suomalaismurtajakin olisi nimeltään perinteisempi, näiden viime vuosikymmenien bisneskonsulttinimien sijaan?

Tuomas Romu

Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vladivostokissa Venäjän kaukoidässä rakenteilla olevalla Katerina Velikaya -nimisellä jäätämurtavalla offshore-huoltoaluksella sattui tulipalo, jossa kuoli yksi ja loukkaantui kolme työntekijää:

RBC: При пожаре на уникальном судне «Катерина Великая» погиб человек (Google-käännös)

Kyseessä on yksi neljästä Damenin IBSV 10022 -konseptiin perustuvasta jäätämurtavasta offshore-huoltoaluksesta, joita Zvezdan suurtelakka "ison kiven juurella" Bolshoy Kamennyssa on väkertänyt kohta jo kymmenen vuoden ajan. Tämänkin aluksen piti alkuperäisen aikataulun mukaan valmistua jo vuoden 2019 kolmannella vuosineljänneksellä. Aluksesta tekee erikoisen sen venäläisvalmisteiset Sapphire-ruoripotkurit, joita on kehitetty ABB:n Azipod-laitteiden kilpailijaksi yhdessä yhdysvaltalaisen GE:n kanssa. Muutoin alus on samaa kokoluokkaa kuin Helsingin telakalta viime vuosina valmistuneet offshore-jäänmurtajat.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.04.2024, 07:15:48 Jos minulta kysyttäisiin, niin mielestäni aika olisi kypsä uudelle Murtajalle.
Entäpä jos Suomen seuraava uudismurtaja valmistuu vuonna 2045, jolloin sen nimeksi luonnollisesti tulisi kansainvälisen mallin mukaan "50 vuotta voitosta-50 år från seger" ja aluksen uudenmallisista jäänmurto-ominaisuuksista (millaisia ne sitten ikinä olisivatkaan) käytettäisiin nimeä "Den glider in"..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950