ASPON HISTORIAN SUURIN LAIVAHANKINTA ESL SHIPPINGISSÄ
ASPO Oyj PÖRSSITIEDOTE 10.5.2010 klo 8.00
Aspo-konserniin kuuluva ESL Shipping Oy on tilannut kaksi jäävahvistettua kuivalastialusta korealaiselta, maailman johtaviin laivanrakentajiin kuuluvalta Hyundai Mipon telakalta. Uudet laivat ovat ESL Shippingin nykyistä tonnistoa huomattavasti kookkaampia, 56.150 dwt:n supramax-luokan aluksia. Kokonaisinvestoinnin arvo on noin 60 miljoonaa euroa. Jääluokaltaan 1A-alukset on räätälöity ESL Shippingille, ja ne aloittavat liikennöinnin vuoden 2012 alkupuolella.
Aspo-konsernin rahoitusasema mahdollistaa laivainvestoinnin, joka rahoitetaan tulorahoituksen lisäksi vieraalla pääomalla.
- Aspo lisää historiansa suurimmalla laivainvestoinnilla varustamonsa kilpailukykyä. Meidän kannaltamme maailmantalouden myllerrys on vaikuttanut uudisrakennusten hintoihin myönteisesti, joten nyt on oikea aika investoida ja vahvistaa Itämeren johtavan kuivarahtivarustamon asemaa kasvavilla rahtimarkkinoilla. Tonnistoverolainsäädännön muutokset ovat osaltaan vaikuttaneet päätöksiimme, ja luotamme siihen, että muutokset saatetaan voimaan eduskunnan tahdon mukaisesti, Aspon toimitusjohtaja Aki Ojanen sanoo.
Kapasiteetti kasvaa yli 50 prosenttia
- Itämeren rahtimarkkinat jatkavat kasvuaan alueen talouskehityksen toipuessa. Samalla lisääntyy ympärivuotinen tarve kuljettaa raaka-aineita yhä suuremmilla laivoilla. Kasvatamme kapasiteettiamme yli 50 prosentilla, jolloin pystymme parantamaan ja laajentamaan nykyisten asiakkaidemme palvelua. Samalla voimme osallistua uusiin hankkeisiin, joissa ympärivuotinen kuljetusvarmuus on olennaisen tärkeää. Itsepurkavat uudet alukset ovat kokoluokassaan jäävahvisteisina ainutlaatuisia. Niiden suunnittelussa olemme kiinnittäneet erityistä huomiota ympäristöseikkoihin, ja siksi aluksiin asennetaan muun muassa painolastiveden puhdistuslaitteistot. Jäämallikokeet tehdään Aker Arcticin laboratoriossa Helsingissä, sanoo ESL Shippingin toimitusjohtaja Markus Karjalainen.
ESL Shipping kuljettaa kuivia irtolasteja pääasiassa Itämeren alueella, vuonna 2009 noin 11 miljoonaa tonnia. Terästeollisuuden osuus kuljetuksista oli 53 prosenttia ja energiateollisuuden 43 prosenttia. Varustamon tonnisto koostuu 18 yksiköstä, joista 14 on varustamon omia, kolme vuokrattua ja yksi osin omistettu. Alukset ovat kantavuudeltaan yhteensä noin 215.000 tonnia. Varustamo vastaanottaa lisäksi syksyllä 2010 uuden Intiasta tilatun noin 20.000 dwt:n aluksen.
ASPO Oyj
Aki Ojanen
toimitusjohtaja
Ensimmäisen aluksen terästuotanto on aloitettu. ESL uutisoi aiheesta 21.3., mutta uutisen mukana olevan kuvan mukaan tapahtuma olisi ollut jo maaliskuun ekana päivänä.
Linkki (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=202&area=453)
ESL SHIPPING ALLEKIRJOITTI 25 MILJOONAN EURON LAIVARAHOITUSSOPIMUKSEN
ASPO Oyj PÖRSSITIEDOTE 4.3.2011 klo 13.30
Aspo-konserniin kuuluva ESL Shipping Oy on tänään 4.3.2011 allekirjoittanut laivarahoitussopimuksen Pohjola Pankki Oyj:n kanssa. Luottosopimuksen määrä on 25 miljoonaa euroa ja laina-aika 10 vuotta. Allekirjoittu sopimus on osa yhtiön toisen korealaiselta Hyundai Mipon telakalta tilaaman 56.150 dwt:n supramax-aluksen noin 30 miljooonan euron kokonaisrahoitusta. Koreasta on tilattu kaksi supramax-alusta, jotka aloittavat liikennöinnin vuoden 2012 alkupuoliskolla. Ensimmäisen Koreasta tilatun aluksen rahoitussopimus allekirjoitettiin 12.8.2010.
ASPO Oyj
Aki Ojanen
toimitusjohtaja
Ekan aluksen vesillelasku oli 15. syyskuuta. ESL:n sivulla olevassa kuvassa on nimi peitetty, mutta telakan omassa uutisessa aluksen nimi paistaa komeasti kuvissa, eli aluksesta tulee ESL:n historian kuudes ARKADIA. Huomioitavaa on, että aluksen rakentaa Hyundain telakka Vietnamissa, eli Hyundai Vinashin.
Telakan uutinen: KLIK (http://www.hyundai-vinashin.com/hvspr/news02.php?id=210)
Uutisessa oleva kuva suurempana: KLIK (http://www.hyundai-vinashin.com/images/news/IMG_1485.jpg)
ESL:n kuva: KLIK (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=279)
Joo niin rakennetaan tossa nurkan takana eli katotaan mitä tulee sieltä ulos kun intian rakennelma oli pikkasen uusi ESLle kanssa
tässä telakan sijainti
Hyundai Vinashin Shipyard
12°29'10.11"N
109°16'53.61"E
http://www.hyundai-vinashin.com/contactus/contactinfo.php (http://www.hyundai-vinashin.com/contactus/contactinfo.php)
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.10.2011, 15:45:44 Telakan uutinen: KLIK (http://www.hyundai-vinashin.com/hvspr/news02.php?id=210)
Uutisessa oleva kuva suurempana: KLIK (http://www.hyundai-vinashin.com/images/news/IMG_1485.jpg)
ESL:n kuva: KLIK (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=279)
ESL on sittemmin korvannut uutiskuvansa sivukuvalla aluksesta. Talvisiin oloihin soveltuvat katetut komentosillan siivet tulevat tekemään aluksesta useimpia perusbulkkereita tyylikkäämään näköisen. :)
http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=279 (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=279)
Toisen aluksen kölinlasku tapahtui 8.11.
ESL:n tiedote (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=288)
EDIT: muutin otsikon paremmin tilannetta kuvaavaksi
SST:n uutispalsta kertoo, että ensimmäisen aluksen kastetilaisuus pidettiin tänään. Eli nyt on virallisestikin Arkadia.
Millo tää eka mahtaa lähteä ulos??
Nopeasti valmistuu. On nyt luovutettu.
http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=324&area=453 (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=324&area=453)
SST uutiskirjeen mukaan olisi jo huomenna lähdössä kohti Hong Kongia, jossa olisi vielä varustelua, bunkraamista ym. tarpeellista. Sen jälkeen suuntaisi kohti Vancouveria, jossa lastataan hiiltä Raaheen, jossa oltaisiin maaliskuun alussa. Ja tulo täten Panaman läpi.
http://www.sjofartstidningen.se/nyheter/index.php (http://www.sjofartstidningen.se/nyheter/index.php) > Löytyy noin viikon ajan tuolta.
Tosi hyvä juttu ESL ja toivotaan hyvää jatkoa tulevaisuudessa ja tosi hyvä reiting valinta tässä tapauksessa
JA KAIKIKKLE,, kattokaa mun hommien julkastamista jossa olen ollu 1996 asti mutta nyt se on laitettu sivuille
Arkadia löytyy nyt vihdoin myös Marinetrafficista (http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=230624000). On näemmä saapunut tänään aamulla Hong Kongin edustalle redille.
katos vaan niimpä näkyy olevan,, hyvä että saivat lastin HKG kautta
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 09.01.2012, 13:44:05
katos vaan niimpä näkyy olevan,, hyvä että saivat lastin HKG kautta
SST uutisten mukaan, linkki ylempänä, Hong Kongissa vain bunkkerikäynti...
Aspon sivuilla muutama kuva arkadiasta (sivun alalaidassa)
http://www.aspo.fi/portal/fi/media/tiedotteet/porssitiedotteet?id=1575195
Joo Siinä se on joko se on lähteny matkaan? ja menee ilmeisesti panaman kautta
Vastaan kuitenkin, että oletettavasti on Tyynellämerellä matkalla Kanadaa kohti. Eiköhän se Panamasta, näin talvella ei oikein pohjoisia reittejä kannata kokeilla. ;D
edit: Poistettu viittaus toiseen topiciin
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.01.2012, 14:08:22
Arkadiasta on oma aiheensa toisaalla. :deal:
Vastaan kuitenkin, että oletettavasti on Tyynellämerellä matkalla Kanadaa kohti. Eiköhän se Panamasta, näin talvella ei oikein pohjoisia reittejä kannata kokeilla. ;D
Kiitoksia
ei ole nyt kerenny menemään joka puolelle,,mutta se on hyvä et ne on menny sen kautta
AIS näyttää, että Arkadia saapuu illalla Vancouveriin.
Arkadia lähti Vancouverista eilen illalla kohteenaan Balboa.
Nyt on Arkadia lisätty esl shippingin fleet listaan, listalla on muutama kuva, tietoja ja piirrustukset
http://www.eslshipping.com/files/attachments/esl/fleet/arkadia.pdf
Arkadia on nyt seilannut Panaman läpi. MT mukaan seuraava määränpää olisi Hollannin Antilleille kuuluva Sint Eustacius, pitääköhän ollenkaan paikkansa vai olisiko esim. proviantin täydennystä tai bunkkerinottoa? Sen jälkeen kai kohti Raahea...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.02.2012, 16:03:03
Arkadia on nyt seilannut Panaman läpi. MT mukaan seuraava määränpää olisi Hollannin Antilleille kuuluva Sint Eustacius, pitääköhän ollenkaan paikkansa vai olisiko esim. proviantin täydennystä tai bunkkerinottoa? Sen jälkeen kai kohti Raahea...
Vahva ot, Hollannin Antilleja ei enää ole. On nykyään Curacao!
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 17.02.2012, 20:53:44
Vahva ot, Hollannin Antilleja ei enää ole. On nykyään Curacao!
Curacao sekä Aruba ja Sint Maarten. Ja kolme alankomaalaista kuntaa, jotka sijaitsevat Karibianmerellä(!).
Arkadia on nyt ylittänyt Atlantin ja on tulossa kanaaliin.
Hyvä että ESL loysi sille kivan reitin ja paljon lasteja paikasta toiseen ettei käyny niin kun edelliselle joka tuli tosi pitkän matkaa "Matkustaja laivana" ;D
mites seuraavat on rakenteilla??
Lainaus käyttäjältä: Jani Oja - 03.03.2012, 20:43:38
Arkadia on nyt ylittänyt Atlantin ja on tulossa kanaaliin.
Aiempien SST uutiskirjeen tietojen perusteella olisi kuitenkin kulkenut tyhjänä Tyynenmeren yli Vancouveriin. Tai näin siis olin ymmärtänyt.
Mutta asiaan, olisikohan mitään mahdollisuutta, että tulisi lastinsa purettuaan Helsinkiin näyttäytymään varustamon vieraille?
Vastaanpa itselleni, että ei kovin hyvät mahdollisuudet, sillä IMP väittää Arkadian jatkavat Raahesta Kokkolaan, eli mitä todennäköisimmin saa sieltä lastin. Raahen edustalla purettavaa lastia kevennetään syväyden vuoksi Taliin samaisen lähteen mukaan.
Arkadia saapui aamuyöstä raahen edustalle.
saapuko yhtenä kappaleena ja kaikki on ok?? :thumb:
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 10.03.2012, 10:40:43
saapuko yhtenä kappaleena ja kaikki on ok?? :thumb:
Eiköhän se ihan kunnossa ole. Eipähän ainakaan ole Intiassa valmistettu ;)
Lainaus käyttäjältä: Jani Oja - 10.03.2012, 17:52:57
Eiköhän se ihan kunnossa ole. Eipähän ainakaan ole Intiassa valmistettu ;)
OK, se on sit ihan ok vaikka on tehty vietnamissa, mutta luulen että niillä on kaikki pomot koreasta joten luultavasti tulee ja kestää,,
katotaan miten menee jäissä talvella.. :o
Arkadia saapui Raahen syvälaituriin tänään klo 1715
Kalevan nettisivuilla juttu Arkadiasta sekä 13 kuvaa
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/massiivinen-arkadia-alus-matkasi-neitsytmatkallaan-raaheen/570949/
Tuossa Kalevan artikkelissakin mainittiin, että jatkaa purettuaan Vysotskiin. Aiempi mainintani Kokkolasta koskikin Taliin kevennettyä lastia.
Kuulemma Nassauborg lastaa Loviisassa puutavaraa Egyptiin. Eli olisiko Arkadian valmistuminen päättänyt sen rahtauksen ESL:lle?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.03.2012, 14:19:46
Tuossa Kalevan artikkelissakin mainittiin, että jatkaa purettuaan Vysotskiin. Aiempi mainintani Kokkolasta koskikin Taliin kevennettyä lastia.
Kuulemma Nassauborg lastaa Loviisassa puutavaraa Egyptiin. Eli olisiko Arkadian valmistuminen päättänyt sen rahtauksen ESL:lle?
Miten se muuten on, onko Arkadia mix crew vai onko koko kansa suomalaisia??
Ja tulee Imp mukaan sitten Vysotskista Inkooseen.
Tässä se tulee aamulla Inkooseen:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519486
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519485
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519484
Lainaus käyttäjältä: Jukka Koskimies - 21.03.2012, 14:55:10
Tässä se tulee aamulla Inkooseen:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519486
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519485
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1519484
Se on tosi hyvän näkonen
Arkadia lähti juuri Inkoosta kohteenaan Ust-Luga
Jaha,, Arkadi oli rakennettu täällä
More arrests in Vietnam shipping scandal
Former Vinashin chairman Pham Thanh Binh was last month jailed for 20 years, while eight other former executives at the shipbuilder were handed sentences of between three and 19 years.The executives were accused of losing more than US$43 million, mostly from the procurement of an Italian-made high-speed passenger boat as well as two electricity plants.
Some loss-making sea transport projects at Vinashin have been transferred to Vinalines.
Koko juttu tossa ala linkissä
http://naftrade.weebly.com/3/post/2012/04/more-arrests-in-vietnam-shipping-scandal.html (http://naftrade.weebly.com/3/post/2012/04/more-arrests-in-vietnam-shipping-scandal.html)
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 17.02.2012, 23:49:37
Curacao sekä Aruba ja Sint Maarten. Ja kolme alankomaalaista kuntaa, jotka sijaitsevat Karibianmerellä(!).
Ja neljäs on Bonaire, paratiisi maan päällä :-)
Lainaus käyttäjältä: Emppu Kauranen - 09.04.2012, 12:33:32
Ja neljäs on Bonaire, paratiisi maan päällä :-)
Osittainen offtopic, joka voitaneen siirtää toiseenkin topiciin. Nimittäin Fennicakin piipahti Sint Eustaciuksen vesillä AIS mukaan. Joten Suomen lippua hulmuaa noilla lämpimillä vesillä nytten. Mahdollisesti jatkoa voi seurata molempien sisarien muodossa, ja Godbyn Midaksen...
Viestintäviraston netistä löytyvän laivaluettelon mukaan Arkadiaa seuraava kutsutunnus ja MMSI-numero tulevat alukselle nimeltä Kumpula (call sign OJPC, MMSI 230625000), joten arvailu toisen aluksen nimestä alkaa olla turhaa...
Kumpula on kastettu Vietnamissa 18.5.: LINKKI (http://www.hyundai-vinashin.com/hvspr/news02.php?id=247).
Luovutus on toukokuun lopussa.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.05.2012, 15:36:21
Kumpula on kastettu Vietnamissa 18.5.: LINKKI (http://www.hyundai-vinashin.com/hvspr/news02.php?id=247).
Luovutus on toukokuun lopussa.
katos vaan onko kumpulasta kuvaa missään??
ja millo se lähtee liikkeelle ja minne suuntaan jos on tietoo
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 20.05.2012, 03:41:04
katos vaan onko kumpulasta kuvaa missään??
ja millo se lähtee liikkeelle ja minne suuntaan jos on tietoo
Tässä pari:
http://hugin.info/3023/R/1615454/514986.JPG
http://hugin.info/3023/R/1615454/514987.JPG
http://hugin.info/3023/R/1615454/514985.JPG
Tuo viimeinen on aika hieno kuva
ESL:n virallinen tiedote Kumpulasta:
http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=396 (http://www.eslshipping.com/portal/en/news/?bid=396)
Kumpula löytyy vihdoin AIS:sta, on ollut ankkurissa Singaporessa, oletettavasti ottavat bunkkeria siellä.
MMSI: 230625000 (taitaa kyllä olla jo mainittukin, mutta kerrataan vielä)
Joo
eli katotaan pääseeko he sieltä omin avuin takasin sinne pohjoseen vai meneeko ne kattomaan somalian rata hiekkoja,, toivottavasti ei... jos menee sitä kautta vai sitten he ottaa lastin SG kanssa ja vie sen jenkkilään ja tulee sitä kautta sinne pohjoseen
Seuraava määränpää Samarinda Indonesiassa, todennäköisesti ottavat sieltä lastia...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 07.06.2012, 22:37:25
Seuraava määränpää Samarinda Indonesiassa, todennäköisesti ottavat sieltä lastia...
Ei löytynyt ainakaan Samarindan sataman listalta.
Mutta jos on sinne menossa, niin sehän on päiväntasaajan eteläpuolella. Muistaako kukaan, koska ESL:n laiva on viimeksi eteläisellä pallonpuoliskolla käynyt, vai onko koskaan?
Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 08.06.2012, 10:44:21
Ei löytynyt ainakaan Samarindan sataman listalta.
Mutta jos on sinne menossa, niin sehän on päiväntasaajan eteläpuolella. Muistaako kukaan, koska ESL:n laiva on viimeksi eteläisellä pallonpuoliskolla käynyt, vai onko koskaan?
Eix vanha arkadia käyny kun se toimiutettiin,, kun mä olin sillo jo vanhassa kontulassa,, ja vanha eirahan meni minne millonkin,, joskus jopa ilman aurinkoa,,,,
mut miten oli sen vanhan arkadian kanssa....
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 08.06.2012, 12:51:15
Eix vanha arkadia käyny kun se toimiutettiin,, kun mä olin sillo jo vanhassa kontulassa,, ja vanha eirahan meni minne millonkin,, joskus jopa ilman aurinkoa,,,,
mut miten oli sen vanhan arkadian kanssa....
Japanissa valmistettu (Tsu) Arkadia meni neitsytmatkallaan Panaman kautta hakemaan jenkeistä hiiltä Eurooppaan, joten silloin ei lähelläkään päiväntasaajaa.
Vanha Eira kiersi kyllä pallon, mm. Chilessä vieraillen, mutta tietääkseni myös Panaman kautta.
Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 08.06.2012, 13:44:32
Japanissa valmistettu (Tsu) Arkadia meni neitsytmatkallaan Panaman kautta hakemaan jenkeistä hiiltä Eurooppaan, joten silloin ei lähelläkään päiväntasaajaa.
Vanha Eira kiersi kyllä pallon, mm. Chilessä vieraillen, mutta tietääkseni myös Panaman kautta.
ok olen ollu molemmissa ja olin vanhassa kontulassa sillo ku vanha arkku tuli ja eiralla vaan koitettiin pysysä ammuntojen ulkopuolella kun oltiin välimerellä menossa mustalle kun jenkit pommitti libya...
ne oli kivoja aikoja vanhassa eirassa
Indonesiassa se Kumpula tosiaan vaikuttaa. AIS:ssa määränpäänä lukee tällä hetkellä Pemancingan.
Arkadia on muuten viime viikot kulkenut jatkuvasti Ust Lugan ja Kontinentin väliä, nyt matka suuntautuu Belgian Ghentiin.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.06.2012, 23:48:45
Indonesiassa se Kumpula tosiaan vaikuttaa. AIS:ssa määränpäänä lukee tällä hetkellä Pemancingan.
Arkadia on muuten viime viikot kulkenut jatkuvasti Ust Lugan ja Kontinentin väliä, nyt matka suuntautuu Belgian Ghentiin.
Ox Kumpula viel pinnalla koska sitä ei ole näkyny täällä AIS ssä olleskaan 18/6 jälkeen missä oli LAT 4, 36 ,118S Lon 115, 31,869E
sillo
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 23.06.2012, 06:32:36
Ox Kumpula viel pinnalla koska sitä ei ole näkyny täällä AIS ssä olleskaan 18/6 jälkeen missä oli LAT 4, 36 ,118S Lon 115, 31,869E
sillo
Kumpula oli lastannut Indonesiassa, sen jälkeen ei tosiaankaan AIS havaintoja.
Arkadia sen sijaan on lähtenyt hitusen pidemmälle reissulle kuin normaalisti: Gdyniasta Algerian Annabaan.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.06.2012, 14:15:05
Kumpula oli lastannut Indonesiassa, sen jälkeen ei tosiaankaan AIS havaintoja.
Arkadia sen sijaan on lähtenyt hitusen pidemmälle reissulle kuin normaalisti: Gdyniasta Algerian Annabaan.
Katos vaan se on hyvä reissu Arkadialle,,,kumpula on varmaan jossain matkan päällää
Arkadia jatkaa kaukomatkailuaan.... MarineTrafficin mukaan Atlantilla menossa määränpäänään Venezuela
katos,, se on kivaa tietoa hemmoille sillä ja Vezuelan mammoille,,, :beer: :thumb:
niinkun tiedetään,, pitkät merimatkat on hyvä rahan tulo seuraavaan satamaan,,,jne..... :P
Mainitaan vaikka tässä ketjussa, että edellinen Arkadia (PFS Narayana) on äskettäin myyty kotimaansa romuttajille eli Alangiin.
Kumpula sen sijaan on AIS havaintojen mukaan käynyt viimeksi Sri Lankan Colombossa.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 28.07.2012, 19:19:48
Mainitaan vaikka tässä ketjussa, että edellinen Arkadia (PFS Narayana) on äskettäin myyty kotimaansa romuttajille eli Alangiin.
Kumpula sen sijaan on AIS havaintojen mukaan käynyt viimeksi Sri Lankan Colombossa.
Kumpula sanotaan "Näin" että ilmeisesti kävi Bunkraamassa hemmot hernepyussyjen kanssa sinne ja ne maksaa taas kerran ihan kivan hinnan firmalle hernepyssyistä..
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 29.07.2012, 06:53:03
Kumpula sanotaan "Näin" että ilmeisesti kävi Bunkraamassa hemmot hernepyussyjen kanssa sinne ja ne maksaa taas kerran ihan kivan hinnan firmalle hernepyssyistä..
Colombosta saa toki ihan koneitten tarvitsemaa bunkkeriakin. Ei taida Brasilian matkalle mitään pyssymiehiä tarvita. Haajanen taitaa olla keikkaa vaille
Ai niin, polakithan tais viedä Markon pyssykät :=))
Myös johtavan "srab-dealerin" GMS:n uutiskirje tiedotti (ex Arkadian) PFS Narayanan romutuspaikaksi Chittagongin, mitä pidän varsin luotettavana lähteenä.
Nyt kannattaa seurata ikätovereiden, niin ikään Japanissa tehtyjen EFFOAn Tauruksen ja Telluksen vaiheita. Nimillä Ntabeni ja Aalborg seilaavat alukset ovat viime aikoina pyörineet mm Etelä-Afrikan länsirannikolla, josta ei aivan hirveä matka olisi Intian Valtameren poikki vaikka Alangiin.
Kuvassa Äänimeri -sivustolla http://www.aanimeri.fi/index.php?q=gallery&g2_itemId=9814 (http://www.aanimeri.fi/index.php?q=gallery&g2_itemId=9814) rakenteilla olevat Arkadia ja Taurus.
Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 01.08.2012, 20:13:14
Colombosta saa toki ihan koneitten tarvitsemaa bunkkeriakin. Ei taida Brasilian matkalle mitään pyssymiehiä tarvita.
Niin Brasilian Tubaraoon Kumpula on matkalla. Kiertää juuri Etelä-Afrikan kärkeä...
Eipä taideta nähdä Kumpulaa kotivesillään tänä vuonna. Lähtenyt Brasiliasta Singaporen suuntaan eli Aasiaan on matka. Singaporehan lienee vain bunkraus- ja täydennyspaikka. Arkadia sen sijaan on matkalla Amsterdamin alueelle.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.09.2012, 10:32:39
Eipä taideta nähdä Kumpulaa kotivesillään tänä vuonna.
[...]
Arkadia sen sijaan on matkalla Amsterdamin alueelle.
Mahdetaankohan Arkadiaakaan nähdä tänä vuonna Suomessa, sillä nyt senkin matka on kohti Brasiliaa.
Kumpula on päässyt Singaporeen bunkraamaan jne, ja seuraavaksi on MT:n mukaan suuntaamassa Japania kohti. Arkadia sen sijaan näyttää olevan matkalla Kanadan Port Alfrediin...
Kumpula on nyt matkalla Jokohamasta ison meren yli Vancouveriin, jonne eta joulupäiväksi. Arkadia on niin ikään matkalla Kanadaan, tosin Atlantin puolella. Perillä pitäisi olla parin päivän kuluttua.
Voisikohan Vancouverista olla tulossa samanlainen Raahen lasti kuin Arkadialla viime talvena? Saataisiin Kumpulakin kotivesille...
Parempi seilata lämpimässä kuin tulla tänne hakkaamaan jäitä! ;D
Kumpula on ensi viikolla Hampurissa, mikä tarkoittaa myös aluksen ensikäyntiä Euroopassa.
Jatkaa Hampurista Ust Lugaan, tosin kiertäen kanavan. Eli samalla kertaa käydään Itämerelläkin.
Ust Luga -> Pori, Tahkoluoto ETA 21.4
Onko tietoa milloin Kumpula tulisi Helsinkiin ?
Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 17.04.2013, 16:15:55
Onko tietoa milloin Kumpula tulisi Helsinkiin ?
Mahtaatko edes tullakaan, sehän on sen verran suuri, että tuskin kannattaa Helsingissä käydä. Ensiksi pitäisi vielä keventää redillä pienempään alukseen syväyden vuoksi. Inkoossa voi käydä, Arkadia siellä on käynytkin.
Mistä saa tietoa milloin saattaisi tulla Inkooseen ?
Lainaus käyttäjältä: Matti Rainio - 17.04.2013, 16:41:06
Mistä saa tietoa milloin saattaisi tulla Inkooseen ?
Helpointa on seurata aluksen seuraavaa määräsatamaa Marinetrafficista kun huomaa aluksen olevan näillä vesillä.
Kiitos neuvosta
Suurin Suomen lipun alla purjehtivista rahtilaivoista kävi ensimmäistä kertaa Suomessa. M/s Kumpula valmistui vuosi sitten korealaiselta telakalta.
Ennen Poriin saapumistaan Kumpula on vienyt Brasiliasta soijapapuja Japaniin sekä rahdannut lasteja Brasilian ja Kanadan väliä.
SATAKUNNAN KANSA
http://www.satakunnankansa.fi/Lehdess%25C3%25A4+t%25C3%25A4n%25C3%25A4%25C3%25A4n/1194809507088/artikkeli/suurin+suomalainen+lipui+tahkoluotoon.html
Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 24.04.2013, 20:54:15
Suurin Suomen lipun alla purjehtivista rahtilaivoista...
Joopa joo...
Päivän painetussa Satakunnan kansassa oli tarkennus Kumpula uutisointiin. Uutisessa oli tarkoitettu et suurin kuivarahti alus suomen lipuna alla. Itse kyl asian ymmärsin alkuperäisestäkin tekstistä, ettei kerinny herne livahtamaan nenukkaan... Rahtialushan tankkerikin on tietty.
Arkadia lähti tänäkin kesänä Baffininsaarelle lastaamaan rautamalmia. Kärjistäen sanottuna Kanadan arktisista vesistä suomalaiskulkijoiden suhteen: Nordica out, Arkadia in. :D
http://www.eslshipping.com/en/news/arkadia-heads-back-to-the-canadian-arctic (http://www.eslshipping.com/en/news/arkadia-heads-back-to-the-canadian-arctic)