Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Tero Halonen

Olisiko tietoa, mikä majakkalaiva? on viime päivinä siirretty Helsingin Hylkysaaren laituriin, entisen majakkalaiva Kemin paikalle?
Aluksen rungon muoto ja väritys viittaisivat majakkalaivaan, mutta kansirakennelmat ovat peitetty ja mahdollisesti purettu ja torni sekä mastot puuttuvat.

Sami Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: Tero Halonen - 30.04.2014, 10:28:53
Olisiko tietoa, mikä majakkalaiva? on viime päivinä siirretty Helsingin Hylkysaaren laituriin, entisen majakkalaiva Kemin paikalle?
Aluksen rungon muoto ja väritys viittaisivat majakkalaivaan, mutta kansirakennelmat ovat peitetty ja mahdollisesti purettu ja torni sekä mastot puuttuvat.
En tiedä historiasta, mutta kävin kuvaamassa: http://i.imgur.com/tG4ABQ4.jpg Tämä oli Suomenlinnan telakalla kesäkuussa 2012. Siitäkin kuva mulla: http://i.imgur.com/rxAA9it.jpg

Tero Halonen

#92
Kiitos kuvista. Kyseessä on kuin onkin majakkalaiva,
ex-Fladen, ex?-Vinga
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS32/fs32gb.htm

Rami Kristian Wirrankoski

Kun alus tuli Suomeen/Suomenlinnaan, siitä oli iso juttu Hesarissa jokunen vuosi sitten. Omistajana tais olla joku arkkitehti, joka bygaa båtskista asuntoa.

Mikko-Oskari Koski

Entinen Vinga näytti olevan Vanhan Kauppahallin kulmilla ja kovasti ravintolaterassin tuntua siinä oli hakusessa.
Tietääkö joku tarkemmin? Laiva näyttäisi ainakin päällisin puolin olevan ihan kunnossa. Mahtaako sen kuljetuskoneistokin olla?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Lehtinen

Majakkalaiva Kemin kunnostaminen on pääsemässä alkuun! Korjaustyöhön esitetään lähes 900 000 euroa.

Ylen juttu:

https://yle.fi/uutiset/3-11045938?fbclid=IwAR17XPGJrv3wfByxp8jTBfkQFovHmEt96ioRkihxEXgMNW_ghSsxKMY0TNg
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Mikko-Oskari Koski

Kemi on siirretty Viaporin ulkoaltaaseen. Todennäköisesti sen pohjaa korjataan nyt isolla jyskeellä koko talven ajan, jotta keväällä voidaan taas uittaa Vellamon taakse lisäremppaan.
https://yle.fi/uutiset/3-11668574

Tämänkin keskustelun aiempia juttuja läpi käymällä huomaa, että Kemin pohja on aktiivikäytöstä poistumisen jälkeen levinnyt jo kolmesti; ensimmäisen kerran -80-luvulla, jolloin laiva vietiin paikattavaksi Savonlinnaan, toisen kerran 2004, jolloin tilapäissäilytyspaikka löytyi Suokista ja nyt jälleen.
Aiempi näkemykseni, että laiva pitäisi nostaa kuiville, on entistä voimakkaampi. Muuten siihen hakatut kunnostusmäärärahat ovat kirjaimellisesti rahan kippaamista mereen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lasse Reunanen

#97
Itse olen kyllä eri mieltä tuosta maihin nostosta. Maihin nostetut "museolaivat" ovat kyllä poikkeuksetta rapistuneet säälittävään kuntoon. Kun niiden eteen ei ole pakko tehdä mitään korjauksia, jätetään ne täysin hoitamatta. Esimerkkeinä otetaan vaikka höyrylaivat Utra Jakokoskella, Uitto 6 Lapin metsämuseossa ja Ahkera Laitaatsillassa. Ahkeran pelastukseksi onneksi tuli lahjoitus maakuntamuseolle ja edelleen kannatusyhdistykselle, joka on vuosien työn tuloksena saanut aluksen kelluvaan kuntoon ja lähiaikoina myös liikkumaan omin konein. Uitto 6 lienee jo siinä kunnossa, ettei pelastettavaa enää juurikaan ole ja suuntana tullee olemaan Kuusakoski Oy. Utra on vielä kohtuusiistin näköinen ulkoisesti, mutta vaatisi sekin mittavan kunnostustyön. Tehdyt kunnostukset on olleet lähinnä ruosteen piiloon maalaamista näkyviltä ulkopinnoilta.

Kemille ainoa oikea ratkaisu olisi muodostaa sen ympärille jonkunlainen kannatusyhdistys tai vastaava yhteisö, joka kunnostaa/kunnostuttaa Kemin omin konein liikkuvaksi museolaivaksi, hieman Turson tai vaikka Wennon tyyliin. Tällöin se voisi käydä kesäisin tienaamassa tilausajoin osan omista kuluistaan ja yhdistyksen aktiiviporukka pitäisi laivan kunnissa. Rahoitus ja aktiivisen porukan löytäminen toki ei ole helppoa, mutta ei mahdoton tehtävä, jos asia päätetään toteuttaa ja sen eteenpäinviemiseksi löytyy oikea tahtotila. Tuo muutaman ratsupaikan pohjaan laittaminen ei ole kuin välttämätöntä hätäensiapua, joka kostaantuu myöhemmissä korjauksissa.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.