MSC Flaminia tulessa Atlantilla - yksi kuollut ja toinen kateissa

Aloittaja Tuomas Romu, 15.07.2012, 10:33:32

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Räjähdys ja sitä seurannut tulipalo pakotti 299-metrisen MSC Flaminian miehistön jättämään aluksen tuhannen mailin päässä rannikolta, suurin piirtein keskellä Atlanttia. Paikalle saapunut öljytankkeri DS Crown poimi pelastusveneestä 22 miehistön jäsentä ja kaksi matkustajaa. Yksi mies on kateissa.

Container vessel abandoned mid-Atlantic

Kuvia aluksesta
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mika Honkonen

Onkohan kiertokanki tullu lohkosta ulos kattoo kuka kiusaa. Noistahan alkaa öljyn ja mahdollisesti polttoaineen palo.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Tuomas Romu

#2
Lastiruumasta ainakin tuossa rannikkovartioston artikkelissa puhuttiin.

edit: Yksi loukkaantuneista miehistön jäsenistä kuoli vammoihinsa:

http://www.tradewindsnews.com/casualties/280215/ship-fire-claims-two
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Vuonna 2001 valmistuneessa reilun 6.700 TEU:n saksalaisomisteisessa MSC Flaminiassa tapahtui lauantaina ruumassa räjähdys, josta alkanut palo pakotti miehistön jättämään aluksen. Yksi miehistön jäsen on kateissa, toinen on kuollut. Muu miehistö pelastui toiselle rahtilaivalle. Räjähdys tapahtui 1000 nm päässä Kanadan ja Britannian rannikoista. Räjähdyksen syy on vielä epäselvä, samaten aluksen nykytilanne. Palontorjuntahinaajien odotetaan pääsevän paikalle vasta tänään.

MSC Flaminia
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Tuonne on menossa aika mielenkiintoista sammutuskalustoa.

LainaaThe 16,500-hp ocean going tug Anglian Sovereign (built 2003)is currently being loaded with specialist firefighting gear at Inverness including a Cobra lance system that can pierce container walls and extinguish fires within boxes. But it will be Thursday or Friday before this tug reaches the last reported position of the MSC Flaminia. (TradeWinds)

All information and details given in good faith but not guaranteed!


Juhani Mehto

Alusta on alettu hinata kohti Eurooppaa, vaikka sammutustyöt ovatkin vielä kesken. Myös aluksen oma sammutusjärjestelmä on saatu taas toimimaan viilentämään tulelta säästyneitä ruumia. Yksi hinaaja vetää alusta, yksi sammuttaa ja yksi on stand by.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jari Aromaa

MARHST-sähköpostilistan kautta Lloyds List'ia lainaten, kirjoittajina Craig Eason ja Janet Porter 14.8.:
MSC Flaminia on ollut reilut kaksi viikkoa odottelemassa reilun 200 mailin päässä Iso-Britannian rannikosta, koska yksikään rantavaltio ei ole sallinut aluksen tuloa aluevesilleen. Espanja ja Irlanti olisivat artikkelin mukaan kieltäneet suoraan, Portugali seuraa minne alus on ajelehtimassa, Iso-Britannia ja Ranska odottavat lisätietoja, Alankomaiden ja Belgian kanssa varustamo on neuvotellut. Tulipalo lienee sammutettu vaikka aluksessa on vielä kuumia alueita, joissa kytee. Kallistuma on saatu oikaistua 2.5 asteeseen. Alus ui nyt veden takia 19 m syvällä ja Rotterdam on ainoa paikka, jonne alus voisi syvyyden takia mennä. Aluksessa on tiettävästi 149 konttia, joissa on vaarallisia tai räjähtäviä aineita sekä näiden lisäksi myös kontteja, joissa on kaasupulloja. Aluksen pelastaminen on nyt jäänyt byrokratiaan, koska suojapaikkaan hakeutuminen edellyttää tietoa lopullisesta määränpäästä ja määränpäät taas edellyttävät, että alus päästään tarkastamaan ja tilanne arvioimaan suojaisessa paikassa.

Tuomas Romu

Prestigestä ei näemmä ole opittu mitään. No, onneksi tällä kertaa ei ole kyse tankkerista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jari Aromaa

Jutussa viitataan juuri Prestigeen ja lisäksi Erikaan (1999) ja Castoriin (2000-2001). Castoria hinattiin pitkin Välimerta 40 päivää ennen kuin Tunisia antoi luvan lastin siirtämiseen rannikollaan. EU-direktiiviin on jäänyt porsaanreikä, koska aluksen joutuessa hätään aluevesien ulkopuolella valtiot eivät ole velvollisia suojapaikan järjestämiseen.

Jari Aromaa

MSC Flaminiaa hinataan kohti Englantia. Asiantuntijaryhmä menee alukselle tulevana viikonloppuna. Suunnitelma on hinata alus Englannin kanaalin kautta 12 m Helgolannista länteen ja sieltä Wilhelmshavenin uuteen Jade-Weser-Port-syväsatamaan.

http://www.havariekommando.de/havarie/index.html
http://www.ndr.de/regional/niedersachsen/oldenburg/flaminia105.html

Jari Aromaa


Juhani Mehto

Alus aiotaan korjata Romaniassa ja jopa ajaa sinne omin konein, kertoo Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.