Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.10.2019, 17:00:45
Kokeillaanpa, onnistuisiko tämä linkitys.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1666308726838837&set=gm.2269873433302906&type=3&theater
"Sivu ei ole saatavilla
Seuraamasi linkki voi olla virheellinen tai vanhentunut."

Eipä onnistunut.

Kalle Id

Telakka siis rakentaa autonkuljetuslaivoja, jotka tulivat Vikingille yllätyksenä ja niiden rakentaminen estää Gloryn kokoamisen aloittamisen kun telakka-altaassa ei ole tilaa. Kuitenkin "telakka ei ainakaan ole meille ilmoittanut mistään viivästyksistä," vesillelasku on 20.6.2020, koeajot lokakuussa ja luovutus vuoden loppuun mennessä. Mitään muuta varsinaista tietoa jutussa ei ole.

Kalle Id

Uuden laivan sivuille on tullut osio teknisistä innovaatioista: https://www.newship.vikingline.fi/tekniset-innovaatiot/

Laivaan tulee tämän mukaan sekä hukkalämmön että LNG-tankkien mukana tulevan hukkakylmän hyödynnysjärjestelmät, sekä dynaamiset ilmastointi- ja valaistusjärjestelmät. Sen sijaan (kuten oikeastaan tiesimmekin jo), flettner-roottoreita laivaan ei sittenkään tule. Lisäksi sivulta löytyvät tekniset tiedot paljastavat laivan pituuden kasvaneen 222,55 metriin alkujaan puhutusta 218:sta.

Kai Heino

Leveys on melkomoinen. 35 m. Kuvasta katsoen korkeus on melkoinen. Olisiko jo 13 kantta. Iv- koneiden päällä ehkä on 14. Muutama bruttotonni mahtuu.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kalle Id

Pikaisesti laskettuna ja vertailtuna tuohon on tulossa sama 12 kantta kuin Gracessä, erona vaan se että (ikkunoista päätellen) ylimmälle kannelle tulee muutakin matkustajatilaa kuin ulkokannet.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 24.10.2019, 23:06:28
Leveys on melkomoinen. 35 m. Kuvasta katsoen korkeus on melkoinen. Olisiko jo 13 kantta. Iv- koneiden päällä ehkä on 14. Muutama bruttotonni mahtuu.

Tulipa tuosta leveydestä mieleen: Jos jonain kauniina päivänä Viikkari päättäisi laittaa Gloryn vaikkapa tuuraamaan Helsingin linjalle, niin kai tuo vielä Kustaanmiekasta mahtuisi? Ainakin tiukempaa olisi kuin nykyisillä Kustaanmiekan läpi kulkeville....

Ville Taavitsainen




tuossa tuo vertailu tolppien kanssa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Mika Blomberg

Kyllä se hyvin mahtuu Kustaanmiekasta. Eikö pituus ole enemmän ongelma kun leveys, Kustaanmiekka on räjäytyksen ( Kun FInnjet tuli 1977 ) jälkeen 90 metriä leveä, pikemminkin ongelman aiheuttaa käännös, ja jostain luin että 225 metriä pitkä laiva pystyy vielä kääntämään. Finnlinesin star luokan laivathan menivät läpi, ja ne on 218 metriä pitkiä. Hieno laiva tulossa.

Tauno Hermola

On näemmä perää muotoiltu vähän perinteisempään suuntaan; nuo kaarevat linjat (jotka olivat mukana jo mm. ADCC:ssä) eivät ole enää niin selvästi esillä. Savupiippu on kyllä aika hassun näköinen ;)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 30.10.2019, 11:32:39
Kyllä se hyvin mahtuu Kustaanmiekasta. Eikö pituus ole enemmän ongelma kun leveys, Kustaanmiekka on räjäytyksen ( Kun FInnjet tuli 1977 ) jälkeen 90 metriä leveä, pikemminkin ongelman aiheuttaa käännös, ja jostain luin että 225 metriä pitkä laiva pystyy vielä kääntämään. Finnlinesin star luokan laivathan menivät läpi, ja ne on 218 metriä pitkiä. Hieno laiva tulossa.
P&O Cruisesin 1995 valmistunut Oriana (nykyinen kiinalainen Piano Land) on käsittääkseni pisin Kustaanmiekasta ajanut, 260 metriä (leveys 32,20). Minulla oli pitkään säästössä lehtileikkeenä jomman kumman Ilta-Yrjön juttu aiheesta, mukana oli hieno ilmakuvakin laivasta Kustaanmiekassa, mutta se on johonkin vuosien saatossa hävinnyt.

Markus Valo

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 30.10.2019, 22:43:46
P&O Cruisesin 1995 valmistunut Oriana (nykyinen kiinalainen Piano Land) on käsittääkseni pisin Kustaanmiekasta ajanut, 260 metriä (leveys 32,20). Minulla oli pitkään säästössä lehtileikkeenä jomman kumman Ilta-Yrjön juttu aiheesta, mukana oli hieno ilmakuvakin laivasta Kustaanmiekassa, mutta se on johonkin vuosien saatossa hävinnyt.

Toinen niistä kirjoitti asiasta juuri noin kuukausi sitten, mukana myös video:
Kustaanmiekka on niin hankala paikka matkustaja-alukselle, että se hakee vertaistaan koko maailmassa – katso, miten Silja Serenade ja Viking Gabriella selvittävät sen (IS 27.9.2019)

Joonas Vähämäki

LainaaViking Linen uuden laivan toimitus siirtyy 2021 syksyyn – työt viivästyivät koronan vuoksi hieman

Viking Linen uuden aluksen, Viking Gloryn arvioitu luovutus viivästyy ensi vuoden syksyyn. Alun perin alus piti saada valmiiksi Xiamenin telakalla Kiinassa kesäksi 2021. Uusin arvio on, että alus luovutetaan vuoden 2021 toisella puoliskolla, syksyn aikana.

Viivästyksen syynä on koronavirus, joka hidasti rakennustöitä kiinalaistelakalla alkuvuoden aikana. Töihin päästiin palaamaan maaliskuun alussa. Työt telakalla keskeytyivät kiinalaisen uuden vuoden lomien takia tammikuussa, minkä aikana useat telakan työntekijät jäivät kotikaupunkeihinsa karanteeniin koronaviruksen vuoksi. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan työt telakalla etenevät nyt hyvässä tahdissa.

https://yle.fi/uutiset/3-11547063

Tuomas Honkala

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 30.10.2019, 11:32:39
Kyllä se hyvin mahtuu Kustaanmiekasta. Eikö pituus ole enemmän ongelma kun leveys, Kustaanmiekka on räjäytyksen ( Kun FInnjet tuli 1977 ) jälkeen 90 metriä leveä, pikemminkin ongelman aiheuttaa käännös, ja jostain luin että 225 metriä pitkä laiva pystyy vielä kääntämään. Finnlinesin star luokan laivathan menivät läpi, ja ne on 218 metriä pitkiä. Hieno laiva tulossa.

Kustaanmiekka ei ole mikään ihmeellinen hidaste verrattuna vaikkapa pukin mutkaan Turussa.
1971 lentotukialus HMS Bulwark vieraili Helsingissä Katajanokan kaijassa. Mitoiltaan alus vastaa ngli:n uutukaista.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 05.04.2017, 17:56:22
Viking Line on tänään 5. huhtikuuta allekirjoittanut ehdollisen alusrakennussopimuksen kiinalaisen telakan Xiamen Shipbuilding Industry Co:n kanssa uudesta matkustaja-aluksesta reitille Turku–Ahvenanmaa–Tukholma. Aluksen toimitus on vuonna 2020. Lopullinen sopimus edellyttää sekä ostajan että myyjän hallituksen hyväksyntää sekä solmittuja rahoitusjärjestelyjä. Sopimuksen arvo on noin 194 miljoonaa euroa. Sopimus sisältää myös option toisesta aluksesta.

Uuden aluksen on tarkoitus olla useiden suomalaisten ja eurooppalaisten laitetoimittajien yhteistyöprojekti. Energiatehokkaan aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus noin 63 000 tonnia. Matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa ja rahtitilan pituus on 1 500 metriä. Sisustuksen osalta Viking Line aikoo luottaa skandinaavisiin arkkitehteihin. Suunnittelussa on painotettu sekä ympäristön huomioonottavia ratkaisuja että innovatiivisia energiatehokkuussovelluksia. Uusi alus tulee tarjoamaan uusia matkustajaelämyksiä vieraille.

Samansuuruisilla valmistumisaikataulun poikkeamamarginaaleilla tässä taidetaan liikkua kuin Amorellan kohdalla aikanaan..?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950