Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.03.2010, 13:13:30
Eivor on kuitenkin osoittautunut reitille sikäli huonoksi laivaksi, että sillä on vaikeuksia pitää aikataulua, päästä matalan veden aikana Jurmoon ja nyt tänä talvena myös ongelmia jäissä etenemisen kanssa. Näitä voitaisiin pitää sopimusrikkomuksina, joiden perusteella sopimus voitaisiin purkaa, mutta sitä LVM tuskin tekee, koska jäät ja vedenkorkeudet voidaan tulkita forcemajeureiksi. Ja jos purkupykälää ruvettaisiin todella soveltamaan, olisi edessä uusi kilpailutus ja uudet ongelmat, koska rahdinkuljetuskapasiteetiltään riittävää alusta muilla operaattoreilla tuskin olisi tarjolla (Arctialla tosin saattaisi ehkä olla joku pidennetyistä Rosaloista, mutta olisiko sekään välttämättä parannus nyt vallitsevaan tilanteeseen?).

Eivorissa on oikeastaan rahtitilaa ihan liikaakin reittialueen tarpeisiin nähden, mutta se on kaikilta kapasiteettiosiltaan tähän liikenteeseen riittävä alus. Jenseneillä olisi jopa varaa nipistää autokannesta 3-kannen keulapuoli rakentamalla sivumatkustamot yhteen ja sulkemalla keulavisiiri -tällainen suunnitelmahan aluksen matkustamotilojen mukavoittamiseksi on tehty, mutta ilmeisesti joko siksi, ettei se kuitenkaan olisi taloudellisesti kauhean järkevä investointi tai siksi, ettei varustamolla ole reitille satunnaiskeikkoja vakituisempaa väliaikaislaivaa (Lilyn rahtikapasiteetti on olematon, eli se voi ajaa vain muutaman päivän telakointituurauksia), ei remonttia ole päästy tekemään.

Totta. Avovedessä Eivor menee oikeinkin mukavasti, onhan se rakennettu Atlantin aalloille, mutta tämänhetkisitä ongelmista minulla ei ole sen kummempaa tietoa, kuin ne mitä olen lehdistä lukenut, enkä asioita mitä tietäisinkin halua kunnioituksesta entistä, hyvää, työnantajaani kohtaa täällä levitellä, eli siksi en ota sen enempää kantaa Eivorin väitettyihin ongelmiin.

Mielenkiintoinen skenaario, jos joku vanhoista Rosaloista tulisikin Utön reitille. Rahtitilaa löytyisi kyllä, mutta muuten tuntuu koko ajatuskin aika hurjalta, spekuloidahan aina saa.

Eli ajatellaan reitille nyt vaikka Jurmo II. Soiva peli varmasti, leveä rahtitila, kraanat jne, eli pystyy kyllä varmasti hyvin hoitamaan rahtiliikenteen. Vaan taitaa tulla kelirajat ja aluksen ominaisuudet vastaan? Onko esimerkiksi sinulla Mikko-Oskari tietoa, onko tuon sarjan aluksilla joku oikein asetettu keliraja? Kun ovat kuitenkin sisäsaariston reiteille rakennettuja, niin voisivat olla aika mielenkiintoisia Utön myrskyissä? Toisaalta taas jäätalvena ovat tuon sarjan alukset aika kovia menijöitä, tai ainakin ovat olleet, toki ikä on tehnyt tehtävänsä niissäkin, ja rupeaa paikat vanhuuttaan hajoamaan...

Totta on, että Kökar olisi tuolle reitille vielä varmasti hyvä laiva. Ja jäihän siihen kuitenkin perään jonkunnäköinen rahtitila, muutoksen jälkeenkin.  Kraanakin löytyy, ja jäissä on kova menijä.

Mutta, mutta. Mielenkiinnolla odotamme mitä tapahtuu 30.4.2011. Kuka ajaa? Millä ajaa? Tuleeko kenties ihan uusi liikennöitsijä?

Lassi Liikanen

#181
Tietysti, jos Rosita aikoo jatkaa liikennettä ja tahtoo uudistaa Eivorin, luulisi että Liikenneviraston kanssa voidaan sopia korvaavasta laivasta telakoinnin aikana. Muutoksethan voisi tehdä vaikka uuden sopparin alkaessa, ja LV vuokraisi SSL:ltä Aspöä siksi aikaa.

Kaikenlisäksi, voihan uudessa sopimuksessa rukata matka-aikaa hieman lisää, jos myöhästely on säännöllistä ja jatkuvaa. Konetehojen nosto taitaa olla kallis projekti Rositalle. Mutta jokatapauksessa Eivor on muuten ihan mukava alus, kestää isommatkin tyrskyt ja kapasiteetiltaan ihan riittävä.

Kiinnostaisi vaan tietää, onko SSL todella niin vakavarainen yritys, että on varaa nirsoilla ja pihdata Kökäriä itsellään? Ylipäätään ei taida Kökär kovin montaa viikkoa, vai puhutaanko peräti päivistä, olla vuodessa liikkeellä. Kun Utön-linjan sopimus menikin Rositalle, silloinhan veikkailtiin jo Suomen Saaristolaivojen tarun olevan lopussa.. tuottaako Utön majoitusbisnes yritykselle niin paljon, että sillä on varaa pitää kahta laivaa liikenteesssään (okei, yhtä laivaa säännöllisemmin ja toista vähän vähemmän säännöllisemmin)? :P

EDIT: "M/S Eivor telakalla

M/S Eivor telakalla 19.4.-23.4.2010.  M/S Lily hoitaa liikennöinnin tuona aikana. www.rosita.fi"

http://portal.fma.fi/sivu/www/fma_fi/yhteysalusliikenne/aikataulut/eivor

Eipä vaan taideta neljässä päivässä huoltotelakointia suurempaa saada aikaiseksi.  :(
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Kiirala - 27.02.2010, 21:59:33
Mielenkiintoinen tapa kiertää määräyksiä. Palkataan tiskaajaksi ja otetaan ulosmaksu perillä. Mitenkähän aluskohtaiset tutustumis- ja turvallisuuskoulutukset noiden yllämainittujen lisäksi???


Tätä tapaa on muuten hyvinkin menestyksekkäästi käyttänyt Tanskalainen Vognmandsruten, joka keksi "kahvimatruusit" - eli rekkakuskit mönstrattiin yhdelle matkalle ja heidän työtehtävänsä oli litkiä kahvia messissä. Yhtiö oli myös sekaantunut Scandinavian Star-tapaukseen - eli omistajat olivat samoja.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Ainakin joku Rosaloista -en tosin mene sanomaan, mikä eli pidennetty vai peräti Satava- on joskus ollut Utön reitillä tilapäistuuraajana. Alustyypin mahdollisista kelirajoista en tiedä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että niin JII Iniönaukolla kuin RII tai Falkö Högsåran länsipuolella ovat varmasti vuosien mittaan joutuneet Utön reitin kanssa yhteismitallisiin olosuhteisiin.
Siltikään en pitäisi mainittuja aluksia millään sektorilla parannuksina Eivoriin verrattuna. Varsinkaan näissä talviolosuhteissa, joissa yksikään niistä ei liiku... ::)

Iniössä on ensi keskiviikkona liikehdintää kevään suuntaan: Idäntie/hinaaja Ajax avaa väylän Kannvikista Åselholmaan ja Kvarnholmaan 17.3.2010 aamupäivällä. Arctia Saaristovarustamo on luvannut tänään, että liikenne väylällä aloitetaan heti väylän avaamisen jälkeen. Liikenne hoidetaan m/s Falköllä, puh. 0400 320 097.
Satavan tuuraajana jatkaa toistaiseksi ilmatyynyalus Leiju I lähinnä Lavarnin ja Åvensorin välillä, poiketen tarvittaessa Maskinnamoon ja Järvsoriin. Kivimo ja Viken palvelevat aiemmin ilmoitettujen aikataulujen mukaan kahden laiturin välisiä, ilmeisesti painotetusti raskaskuljetuksia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#184
Vuoden vaihteessa tapahtuu ainakin yksi operaattorimuutos kilpailutuksen seurauksena. JS-Ferryway tuo voittamalleen Nauvon eteläiselle reitille Norjasta ostamansa entisen armeijan yhteysaluksen ms.Nordepin. Fiskö jää toimettomaksi.
Nordep on ÅU:n tietojen mukaan rakennettu vuonna 1987 ja kuljettaa 50 matkustajaa sekä 2-4 autoa. Aluksen jäissäkulkuominaisuuksia parannetaan Virossa.

Voisipa sanoa, että jo on aikoihin eletty, kun yhteysalukselta muka edellytettäisiin, että jonkun pitäisi aina olla kyydissä:  ::)
http://www.ts.fi/online/kotimaa/186425.html

Jos oletetaan, että joku siellä saaristossa asuukin, niin silloin yhteysaluksen tärkein ominaisuus on taata mahdollisuus moiseen. Ja postipaketteja tietääkseni elintarvikelähetyksetkin ovat.
Mutta jos "matkustajavaatimus" tulee, niin kyllä sellainen keikka minullekin kelpaisi -varsinkin, jos yhteysaluksen kyydissä olemisesta vielä saisi liksaakin!

Tämäkin asia ilmeni taas kilpailutuksen myötä tapahtuneen liikennöitsijänvaihdoksen myötä, kun edellämainittu Nordep ei ollutkaan vienyt lehtinippua joka saareen. Eli kultapossukapitalistien juonia koko homma..!
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

No, miten tuon nyt sitten ottaa. Ymmärrän kyllä valtiovarainministeriön kiukun siinä tilanteessa, kun kalliille yhteysalusreissulle lähtee pari hassua postikirjetta/-pakettia. Toisaalta postipalvelut on ehdoton peruspalvelu, ja postinjakelu kerran viikossa kuulostaa aivan käsittämättömän huonolta palvelulta. Onhan se typerää tilata vaikka sanomalehteä, jos ne tulee kerran viikossa perinne seitsemän numeron nippuna? Eipä tämä saariston asukkeja riemastuta, eikä houkuttele ihmisiä mantereelta saaristonkaan suuntaan.

Säännösten ja lakien kiertäminen taas menee aivan hölmöilyksi. Kaikkien osapuolien, eli saariston asukkaiden "edustajien", Itellan, saaristokuntien eli lähinnä Länsi-Turunmaan päättäjien sekä valtion/VM:n edustajien pitäisi istua samaan pöytään ja keskustella tilanteesta. Mites olisi yhteinen posti-yhteysalus, nimeksi voisi tulla vaikka Itella?  ;D
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Mikko-Oskari Koski

Postilla on aikanaan ollut omia jakeluveneitä, joilla pystyttiin menemään jonkinlaisessa jäässäkin. Jakelukierrokset olivat pitkiä ja matkustaminenkin kävi laatuun, kun ei kiirettä ollut. Muistaakseni isoimmat näistä postin yhteysaluksista olivat sittemmin MKL:n liikenteessäkin olleet Velkua- ja Pietari Brahe-malliset. Ainakin Selkälän Timolla on hallussaan kirja, jossa tämä asia todetaan faktuaalisesti.
Postin yhteysalukset olivat toimintaidealtaan samanlaisia, kuin maanteillä kiitäneet keltaiset postibussit (toisaalta jakeluidea lienee aika pitkälti sama yhteysaluksilla muutenkin). Huonoa bisnestä, joo, mutta elinehto niille, jotka yhteyden takana asuivat. Sitä en tiedä, maksaako Itella nykyään jakelun toteuttamisesta yhteysaluksen operaattorille jotain, kaiken järjen mukaan näin pitäisi olla. Yksityisiäkin jakelijoita (suoralla kahdenvälisellä sopimuksella Itellan kanssa) on, sellaisilla seuduilla, joilla yhteysalusta ei ole.

Isoimmista yhteysaluksista ainakin ennen sotia itäisellä Suomenlahdella kulkeneella ss.Suursaarella oli oma postileima ja erillinen postin virkailija laivakonttoria pyörittämässä. Turunmaalla näin ei ole tainnut koskaan olla ainakaan millään muiden instanssien operoimilla aluksilla, vaikka esim.Nötön postikonttorin lakkauttamisen (-90-luvun puolenvälin tienoilla) jälkeenhän saarten postiosoitteissakin on mainittu aluksen nimi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Walden

#187
Hyvin alkoi sitten Ferrywayn liikennöinti....

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=205211

Suomeksi Turun Sanomissa:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/186823.html
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 07.01.2011, 18:39:13
Hyvin alkoi sitten Ferrywayn liikennöinti....

Yhteysalus Nordep herättää epäluuloja saaristossa. Nordepissa on peräramppi ja sekin liian jyrkkä.

http://www.ts.fi/online/kotimaa/187014.html

Juhani Mehto

#189
Satava näyttää AIS:in mukaan vaikuttaneen tänään Nordepin liikennealueella - sattumaa vai ei? Nordepilla ei näemmä AIS:ia olekaan.

EDIT: ÅU:n mukaan Satava korvaa Nordepin viikonlopun ajan ja ilmatyynyaluksen tulevan maanantaina.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Autojen lastaustilan sijoittelu hipoo taivasta:
http://www.ts.fi/online/kotimaa/187014.html

Paperi-TS:ssa oli tämän jutun jatkoksi mielenkiintoinen kommentti ELY-keskukselta, joka ei kertomansa mukaan ole kiinnostunut ostamiensa liikennepalveluideen toteuttajien teknisistä valmiuksista.
Sillä lailla! Kun vain raha (tai siis sen vähäisyys) ratkaisee...  ::)

Kuvasta päätellen Nordep taitaisi olla toimeensa soveliain ihan perinteisellä raanalastauksella. Autojahan liikennealueen saariin harvemmin tarvitsee viedä ja traktori kestää rajummankin kuormaustyylin. Matkustajien kannalta Nordep lienee sikäli parannus Fisköhön verrattuna, että sen matkustajatilat ovat olennaisesti suuremmat. Fisköhän oli varsinkin vilkkaimmilla vuoroillaan keskellä kesää usein varsin täysi, joskin pääsääntöisesti erinomaisen sopiva laiva juuri tälle reitille.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#191
23.2.
Jäätalvi on nyt pyäsyttänyt suurimman osan saariston yhteysalusliikenteestä. Houtskärissä leijuu ilmatyynyalus Leiju, Nauvon eteläisellä Leiju I. Hiittisissä Auran ulkopuolisen liikenteen puolestaan hoitaa SubSea Ålandin ilmatyynyalus. Viken ajaa vain Granvikista Heisalaan, Kivimo Teersalosta Rauhalaan. JII, RII, Kaita ja Finnö ovat hyytyneet laitureihinsa ja Eivor kulkee jääaikataulun mukaan.

ELY-keskus on säätänyt noita kilpailutusaikatauluja uusiksi. Pdf-linkki löytyy täältä:
http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/varsinaissuomenely/Saaristoliikenne/Sivut/Saaristoliikenne.aspx

En tiedä miksi, mutta joka tapauksessa näin on nyt käynyt, että Nauvon eteläinen sisältäen Nauvon poikittaisen on uudessa kilpailutuksessa. Ilmeisesti Nordep ei siis täytä liikenteelle asetettuja vaatimuksia. Toivottavasti tämä seikkailu jää lajissaan ainoaksi ja jatkossa ELY-keskuksen kriteeristössä painaa aina tarjouksen halpuutta enemmän se, että tarjotun aluksen tiedetään olevan linjalle paras mahdollinen. Saamme nähdä, tuoko tämä ratkaisu Fiskön takaisin Nauvon vesille.
Tämän vuoden viikolla 11 (siis pe 18.3.mennessä) jätetyillä hakemuksilla saadaan operointi vuosille 2013-21. Kolme viikkoa myöhemmin katkeaa haku Houtskärin alueelle sisältäen Iniön lisäreitin -onko tässä siis niputuksessa tähän asti Karolinan ja Jurmo II:n hoidossa ollut liikennealue ja haetaanko siihen uutta säätöä..? Tuo liikenne olisi kuitenkin kyettävä aloittamaan jo ensi vuoden alusta ja sitä olisi jatkettava samalla sopparilla vuoteen 2021 asti.
Korppoon (nykyinen alus Finnö) ja Paraisten (Viken) reitit ovat kilpailutuksessa vuodesta 2013 ja Utön (Eivor), Nauvon pohjoisen (Falkö) ja Rymättylän (Kaita) vuodesta 2014 alkaville kymmenvuotiskausille (Paraisten alue tosin vain vuoden 2015 loppuun). Nämä skabat käydään ensi talven aikana -kuin myös Velkuan (Kivimo) kilpailutus vuosille 2015-24.

***

30.3.
Rosala II on eilen aloittanut liikennöinnin Holmaan, Vänöhön ja Tunnhamniin. HS:n artikkelin kuvatekstissä oli tapahtunut mielenkiintoinen merenkulullis-freudilainen tms.lipsahdus, kun kuvassa esiintyneen täkkärin laivan sanottiin olevan Rosella...
Edelleen on epäselvää, mihin tarkoitukseen Lintan operaattorifirma Archipelago Lines on ostanut norjalaisen vuonolautan, kuinka käy JS-Ferrywayn liikennöinti Nauvon eteläisellä, jos Nordep ei liikennöintiehtoja jatkossakaan kykene täyttämään sekä se, mikä on Hiittisten reitin operoiva alus vapusta eteenpäin. Mutta mitä ilmeisimmin nämä asiat selkiintyvät samaan tahtiin jäiden sulamisen kanssa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#192
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.03.2011, 16:22:54
Edelleen on epäselvää, mihin tarkoitukseen Lintan operaattorifirma Archipelago Lines on ostanut norjalaisen vuonolautan...
Päivän Turun Sanomat kertoo, että ko. alus, eli Værøy, tulee kesäksi Lintan tilalle Östern-nimisenä. Alus ajetaan Bergenistä Nauvoon lähiviikkoina ja sen ramppeihin tehdään muutoksia ennen liikenteen aloittamista. Ylempään salonkiin sisustetaan myös baari. Liikenne aloitetaan toukokuun lopussa. Kantavuus on 67 t ja kyytiin mahtuu 17 henkilöautoa - nykyistä matkustajakapasiteettia, 126 hlöä, aiotaan anoa korotettavan 200:aan Trafilta. Archipelago Lines selvittää myös Hankan sataman vaihtamista Röölään.

Tuleva Östern
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Eilinen Turun Sanomat tietää kertoa, että Östern aloittaa liikennöinnin lähipäivinä.

Turun Sanomien juttu (mukana kuva)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Petri Lahti

m/s Eivorin Facebook-sivu kertoo:

M/S Eivor lähtee telakalle tänään illalla ja palaa aikaisintaan lauantaina. Syy telakointiin on jäähdyttimen rikkoontuminen joka on melkoisella varmuudella jäiden aiheuttama. Vara-alus M/S Lily hoitaa liikenteen kunnes Eivor on korjattu.
M/S Eivor åker till docken i kväll och är tillbaka tidigast på lördag. Orsaken till dockningen är kylaren som gått sönder troligtvis p.g.a. isarna. Reservfartyget M/S Lily sköter trafiken tills Eivor är reparerad.