Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

2709

Suomalainen alus merihädässä Ruotsissa

Finnlines-varustamon rahtialus Finnbirch on kaatunut kovassa myrskyssä Gotlannin lähistöllä Ruotsissa. Aluksessa on 14 miehistön jäsentä, ja ilmeisesti kaikki ovat joutuneet jo jättämään aluksen. Yksi pelastushelikopteri on jo paikalla ja toinen matkalla. Alueella on myös useita kauppa-aluksia.
Julkaistu 1.11.2006 17:57:00 TS

Alus http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=265902

Otsikkoa tarkennettu

als

Taitaa olla Gotlannin pohjoispäässä, koska sinne on kokoontunut isokasa aluksia (esim: Hesperia) :o Paha juttu, toivottavasti ei tule minkäänlaisia henkilövahinkoja... :-\

Joppelis

onkohan tosiaan suomalainen taitaa olla vain rahdattu birchin kotikaupunki on ainakin stocholm.  ???

Aleksi Lindström

#3
Huomasin tän ekaks Landgångenilla, "Finnbirch slagit runt" ja ajattelin et ei kai toi meinaa että kaatunut  :'( mutta niin se vaan oli. Johan myrkyn lykkäs, toivottavasti koko miehistö saadaan / saatiin turvaan.


Miran Hamidulla

Se taitaa olla sitten ensimmäinen 11:sta Stena Searunner sarjalaisesta joka kohtaa loppunsa. Polttoleikkuri olisi varmasti kutsunut lähivuosina jo ensimmäisiä sarjan yksilöitä muutenkin, mutta meri taitaa ottaa ensin omansa... :'(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Lehtinen

Finnbirchin haveripaikka on Gotlannin lounaispuolella ja paikalla on Tomke,Marneborg ja Largo. Finnhansa on myös lähistöllä. Onneksi paikka on vahvasti liikennöity niin kuolonuhreilta ehkä selvitään.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Ari Savolainen

Byssän tietotoimisto tiesi juuri kertoa että reki on 40 graadia slaagsiidassa, ohjaikukyvytön,
4 svedua ja 10 filpparia päällä, eivät pysty laskemaan pelastusvenettä.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Antti Numminen

Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 01.11.2006, 19:56:47
eivät pysty laskemaan pelastusvenettä.

Eihän noista veneistä paljoo apua tuossa kelissä ole. Ainakin tuon ylläolevan shipspotting-linkin takaa löytyy vanhoilla avopelastusveneillä varustettu alus.
Siinä voi tulla aika ikävä olo, kun aalto pyyhkäisee ensimmäisen kerran ylitse. Vai mitä luulette?

Waltteri Seretin

Uutisista kuulin äskettäin, että laivan miehistöä ei ole vielä onnistuttu pelastamaan. Toivottavasti pelastuvat.
Menneitä: Silja serenade 13.7.2005, Silja Europa 4.7.2006.

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Waltteri Seretin - 01.11.2006, 20:08:46
Uutisista kuulin äskettäin, että laivan miehistöä ei ole vielä onnistuttu pelastamaan. Toivottavasti pelastuvat.
Niimpä toivottavasti. On kyllä paha juttu :'( Pitääpi kattella uutisia. Viime yönä oli kyllä siellä päin kova tuuli. Toivottavasti saadaan pelastettua alus sekä miehistö!

Pekka Laakso

#11
Olosuhteista kiinni pitkälti miten ja kuinka nopeasti pelastustoimet pystytään aloittamaan itse käytännön tasolla. Helikoptereita vaan kehiin...

Epäilen, että kävi vain huonojen yhteensattumien summa, eli normaalia kovempi myrsky ja lastia mahdollisesti kiinnitetty löyhemmin, jolloin lastia on päässyt irtoamaan kiinnikkeistään aluksen keinuessa. Eihän Itämerellä muistaakseni nimittäin ole sattunut vastaavanlaista turmaa ro-ro alukselle (nyt rajataan viiva lastilauttoihin poislukien Estoniat, Jan Heweliuszit jne) sitten Karelian kaatumisen 1986...

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kille

Lainaus käyttäjältä: Antti Numminen - 01.11.2006, 20:05:14
Eihän noista veneistä paljoo apua tuossa kelissä ole. Ainakin tuon ylläolevan shipspotting-linkin takaa löytyy vanhoilla avopelastusveneillä varustettu alus.
Siinä voi tulla aika ikävä olo, kun aalto pyyhkäisee ensimmäisen kerran ylitse. Vai mitä luulette?
joo ei tuossa kelissä kannata edes harkita veneen laskemista, se olisi älytöntä ja ihan hyödytöntäkin. Kyllä laiva on turvallisin paikka miehistöllä tällä hetkellä. Minunkin mielestä ainut järkevä syy kaatumiseen on lastin siirtyminen kuten ylempänä sanotaan, eikös hiililastissa ollut Malmi kaatunut vähän samalla lailla eli lasti siirtyi. Tosin siinä loppu oli surullinen :-[

jsivu

MTV3:n uutisissa sanottiin että alus on uponnut

Aleksi Lindström

Ei näkynyt AISsissa enää pariin tuntiin, upposi kuitenkin vasta n. klo 20.45 Suomen aikaa. Tähän mennessä ruotsalaisten lähteiden mukaan pelastettu helikopteriin kuusi miehistön 14 jäsenestä.