Arvaa laiva ja kuvauspaikka

Aloittaja Aarne Saarinen, 08.10.2012, 20:33:20

« edellinen - seuraava »

Jouni Hämäläinen

Issakaisen Walo? Takimmainen
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pertti Nuottimäki

Minkähänlaisia rahteja Saimaalla elokuvattuun aikaan joskus 1960-luvun alussa kulki? Pyöreää puutavaraa ja halkoa Lappeenrantaan, oliko vielä parrujakin? Sementtiralli ehkä vielä oli käynnissä ylöspäin mentäessä.
Oliko Issakaisen Walo sama kuin entinen Walo-Apu? Noh, pikatarkistus Wikipediasta joka kertoo että Walo-Apu romuutettiin jo 1951.
Ei muuten ole aavistustakaan kyseisten laivojen identiteetistä, niin että erotuomarin vihellys jää puuttumaan.
S/s Mary, Å/f Runn

Jouni Hämäläinen

Kyllä se alko olla jo ehtoo puolella kuramyllyjen ym rahti liikenne 60- luvulla. Mikko lienee ollut niitä viimeisiä jotka vielä 60- luvun lopulla halkoja rahtasi. Jotenkin on jäänyt takaraivoon vuosi 1969 tai 8 kun Mikko vielä Puumalassa huilaili.
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pertti Nuottimäki

#303
Joku Auvisen höyry kai oli aika pitkälle 60-luvulle liikenteessä. Muistelen nähneeni jonkin mielenkiintoisen elokuvan pätkän asiasta. Oli muistaakseni laiva jo aika lailla kissanselällä.
S/s Mary, Å/f Runn

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Pertti Nuottimäki - 24.11.2015, 21:00:19
Minkähänlaisia rahteja Saimaalla elokuvattuun aikaan joskus 1960-luvun alussa kulki? Pyöreää puutavaraa ja halkoa Lappeenrantaan, oliko vielä parrujakin? Sementtiralli ehkä vielä oli käynnissä ylöspäin mentäessä.
Oliko Issakaisen Walo sama kuin entinen Walo-Apu? Noh, pikatarkistus Wikipediasta joka kertoo että Walo-Apu romuutettiin jo 1951.
Ei muuten ole aavistustakaan kyseisten laivojen identiteetistä, niin että erotuomarin vihellys jää puuttumaan.

SH:n Juha oli varmaan liikenteessä ainakin niin pitkään, kun yhtiöllä oli omia halkokuljetuksia.. Vaan milloinkas ne viimeiset laivat muutettiin öljylle? 1965? 66?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Pertti Nuottimäki

Pääkö toimii ylipäätään hitaasti vai muistiko reistailee kun tuo SH ei heti avaudu.
S/s Mary, Å/f Runn

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Pertti Nuottimäki - 02.12.2015, 10:40:25
Pääkö toimii ylipäätään hitaasti vai muistiko reistailee kun tuo SH ei heti avaudu.

Saimaan Höyrylaiva Oy.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

Olisiko ensimmäinen laiva muuten Pelkosen Weikko?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Pertti Nuottimäki

Lainaus käyttäjältä: Pertti Nuottimäki - 24.11.2015, 22:57:24
Joku Auvisen höyry kai oli aika pitkälle 60-luvulle liikenteessä. Muistelen nähneeni jonkin mielenkiintoisen elokuvan pätkän asiasta. Oli muistaakseni laiva jo aika lailla kissanselällä.

Mistähän tuon Auvisen tempaisin. Tänään kun joulupukin kontista löytynyttä mahtavaa uutta Korsteenia selasin,  selvisi että olin yrittänyt muistella Pelkosen Ahjoa, joka näkyy olleen liikenteessä vuoteen 1967 asti. Dementiaahan se vain, niin että sopii pitää mielessä jos minun kirjoittamiani luette.

Hyvää joulua ja myötäisiä tuulia uudelle vuodelle./pn
S/s Mary, Å/f Runn

Lauri Pakkanen

Kokeillaan tällaista. Kuva on heikkolaatuinen, mutta laivan ominaispiirteet siitä kyllä erottaa hyvin.

http://aijaa.com/5N5Dxo
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Jari Granlund

Kaukaan lankarulla näkyy olevan korsteenissa. Laivan nimikin näkyy keulassa mutta ainakaan mä en saanut siitä selvää. Sanoisin, että kuvassa on s/s Rauha.

Pertti Nuottimäki

Menee varmaan päin mäntyä, mutta veikkaan Männikköä.
S/s Mary, Å/f Runn

Lauri Pakkanen

Kyseinen laiva on Rauhaa huomattavasti pienempi (ja erilainen perä/kansirakenteet), muttei myöskään Männikkö.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Jari Granlund

Rauhaa veikkasin niinkin tieteelliseltä pohjalta kuin että kuva julkaistiin Rauhan nimipäivänä. Selasin Hurma-kirjan läpi, ja niistä kuvista maston sijoituspaikka sopisi ainoastaan Hurmaan, mutta ohjaushytin takana olevat ikkunat eivät. Woimassa masto on katolla, joten sekään se ole. Veikataan sitten, että s/s Kaukas.

Lauri Pakkanen

Kaukas-laivassa oli vähän erilainen (leveämpi) tuo yläkannen rakenne ja mastokin katolla. Mutta jos ei tällä viikolla löydy lisää arvauksia, niin on kai muiden laiteltava tänne vähän helpompia kuvia..
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.