Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Kaikesta huolimatta Botnica taitaa kuitenkin tulla kaupatuksi Viroon ja myynti varmistuu piakkoin.  ???

Ihmetys: Valtion verorahoilla tilataan uusi murtaja ja veronmaksajien maksama Botnica myydään ja rahat annetaan Arctia Shippingille uusien seikkailujen toteuttamiseen.

Sitten uudesta:

"Talousarvioesitys 2013

Momentille myönnetään 27 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää uuden jäänmurtajan hankkimisesta aiheutuvien menojen
maksamiseen.

Valtuus

Liikennevirastolle myönnetään oikeus hankkia uusi jäänmurtaja enintään 125,0
milj. euron sopimusvaltuuden määrästä.

Selvitysosa: Uuden jäänmurtajan muodostamalla kapasiteetilla korvataan
vanhentuneen jäänmurtaja Voiman palvelut. Hankittava jäänmurtaja varustetaan
soveltuvaksi myös avomeriolosuhteissa tapahtuvaan hätähinaukseen ja
öljyvahinkojen torjuntaan. Aluksen pitoaika on 40 vuotta. Valtuuden
mitoituksessa on otettu huomioon perusjäänmurtajan hankintakustannuksena
noin 120 milj. euroa ja öljyntorjuntalaitteiston varustamiskustannuksena
noin 5 milj. euroa. Jäänmurtajan suunnittelu ja rakentaminen kilpailutetaan
erikseen.

Uusi jäänmurtaja hankitaan jäänmurron peruskapasiteettiin siten, että
aluksen omistaa Liikennevirasto, joka kilpailuttaa operoinnin. Uuden
toimintamallin tarkoituksena on edullisempien jäänmurtopalveluiden
tuottaminen aluksille.

Jäänmurtajan hankintamenoon sisältyvät myös aluksen suunnittelusta,
tarjouskilpailusta, hankinnan valvonnasta ja luokituksesta aiheutuvat sekä
muut vastaavat hankintaan liittyvät menot.

Jäänmurtaja valmistuu toimintakaudelle 2015—2016. Murtajan huolto-,
miehitys- ja operointimenot rahoitetaan vuodesta 2016 lähtien momentilta
31.10.20. Momentin rahoitustarve ei nouse investoinnin johdosta.
Öljyntorjuntavalmiudesta aiheutuvat menot rahoitetaan momentilta 35.10.20,
jonka lisärahoitustarve on 500 000 euroa aluksen käyttöönotosta lähtien.

Valtuuden käytöstä valtiolle aiheutuu menoja 46,0 milj. euroa vuonna 2014 ja
52,0 milj. euroa vuonna 2015."

Aluksen omistaa Liikennevirasto. Mihin unohtuivat puheet liikelaitoksen omalla tulovirrallaan hankkimasta murtajasta?

"Kilpailuttaa operoinnin" Entäs kuka valvoo rakentamisen?

Yhä vakuuttuneempi olen siitä että ollaan matkalla "mukamukakapitalismiin" ja Viro tuntuu valitettavasti seuraavan samaa latua.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#256
Mielenkiintoisia kuvioita Viron "varamurtajahankinnassa":

http://www.ap3.ee/article/2012/10/15/jaamurdeteenuse-hankel-jalle-uus-tahtaeg

Tallinnan satamalle on järjestetty lisäaikaa 22.10.2012 asti (alunperin 01.10.2012, jota jatkettiin jo kertaalleen 12.10.2012 asti) eli mahdollisuus selvittää Botnica osto ja vuokraus.

Botnicasta on siis 09.10.2012 jätetty VTA:lle tarjous, mutta oliko tarjoaja Arctia vai Tallinna Sadam? Ymmärtääkseni Tallinna Sadam, joka ei vielä ole saanut kauppaa maaliin ja siksi tarjousaikaa oli jatkettava (Äripäev ei mainitse tarjouksen jättäjää).

VTA ei taida muuten paljon muilta tarjouksia odotella, koska koko tarjouskilpailusta ei sanaakaan englanniksi ja viroksi: "Pakkumiste esitamise tähtaeg on 1. oktoober 2012." eli ei mainintaa tarjouskilpailun tarjousajan jatkamisesta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#257
VTA presents:

"Procurement for Icebreaking Services in Gulf of Finland: Two Tenders Submitted
22.10.2012
Two tenders have been submitted for the public procurement announced by the Estonian Maritime Administration in order to sign a ten-year contract with a provider of icebreaking services in the Gulf of Finland.

The MA informed potential tenderers of the planned procurement as early as 28 August 2012, and a notice was also sent to the EU Publications Office with a view to notifying interested parties outside Estonia. The deadline for submitting tenders was today, 22 October.

It is hoped that a contract can be awarded to a provider of icebreaking services for the years 2013 to 2022, for the winter navigation season that lasts from 20 December to 20 April, except for the first season, when the starting date will be 02 January 2013. The icebreaker that is to perform icebreaking operations in the Gulf of Finland shall be required to assist ships and convoys in entering and leaving the ports of Muuga, Kunda and Sillamäe, as well as the ports in Tallinn Bay, Kopli Bay and Paldiski Bay, and be equipped for towing in ice. The area to be serviced extends from the edge of the ice sheet to the water areas of the named ports.

Earlier, the MA announced public procurements for a year (2010) and even five years (2009, 2011), but no tenders were submitted, and last year it was necessary to purchase icebreaking services pursuant to simplified procedure. Only one tender was submitted and the contract was awarded to the Vidar Viking."

Hmmm: "It is hoped that a contract can be awarded to a provider of icebreaking services for the years 2013 to 2022, for the winter navigation season that lasts from 20 December to 20 April, except for the first season, when the starting date will be 02 January 2013."
Eli olisiko Botnican luovutus 01.01.2013?

"Two tenders have been submitted for the public procurement announced by the Estonian Maritime Administration in order to sign a ten-year contract with a provider of icebreaking services in the Gulf of Finland." Epäilen että molemmat tarjoukset olivat Botnicasta toinen Tallinna Sadamin ja toinen Arctian tekemänä. Teatterikäsikirjoituksen mukaan Arctian tarjous on niin kallis, että TS:n tarjous voittaa.  ;D

EDIT: No jälkiviisaasti voisi todeta että käsikirjoitus toteutui näytelmässä sangen hyvin !  ;D

http://www.ap3.ee/article/2012/10/24/tallinna-sadam-voitis-suurhanke-krobeda-hinnaga

"Tänavusel suurhankel osales lisaks Tallinna Sadamale veel üks pakkuja - Norra firma Viking Supply Ships AS, kellelt renditi mullu ka eelnimetatud Vidar Viking jäämurdjat."

Mitähän muuten TA:lla oli tarjota? Kaksi murtajaa, jotka kuitenkin sidottu SMA:lle sopimuksin? Eli ehdollinen rahtaus SMA:n niin suodessa?

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#258
HS: Botnica-jäänmurtaja myytiin Viroon 50 miljoonalla

LainaaValtion jäänmurtajavarustamo Arctia Shipping on myynyt tappiota tuottaneen monitoimimurtaja Botnican Viroon 50 miljoonalla eurolla.

Arctia ja Tallinnan Satama allekirjoittivat kauppasopimuksen tänään. Botnican myynnin jälkeen Arctian laivastossa on yksi öljyntorjuntamurtaja, kaksi monitoimimurtajaa ja neljä perinteistä jäänmurtajaa.

Botnica on parhaillaan Välimerellä, jossa se on työskennellyt vedenalaisten töiden tukialuksena. Laiva siirtyy uudelle omistajalle työn päätyttyä marraskuun lopussa.

edit: Jaa äh, tästä olikin jo toisella alueella. No, liittyy tämäkin jäänmurron tulevaisuuteen Suomessa :>
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#259
http://www.demari.fi/politiikka/paakirjoitukset/8529-jaanmurto-turvattava-ja-bisnestakin-tehtava

"Skismaa on tullut siitä, että jäänmurtajia hallinnoiva valtionyhtiö Arctia Shipping olisi halunnut hoitaa uudenkin murtajan operoinnin ja hallinnan. Se olisi myös tilannut perusmurtajan sijasta monitoimimurtajan, jolla voisi tehdä bisnestä arktisten alueiden öljy- ja kaasukentillä.  Juuri offshore-toiminnan avulla Arctia on pystynyt kääntämään liiketoimintansa voitolliseksi."

Tarkoitushan oli että Arctia omalla tulovirrallaan hankkii murtajat mutta, koska se ei siihen kyennyt, niin valtion oli puututtava peliin ja koska offshore-toiminta on ollut 20 vuotta (melkein) tappiollista, niin oli luonnollista tilata perinteinen (onko toi perus jotenkin perussuomalaisiin viittaava?  ;)).

Niin ja noin kyvyttömälle varustamolleko, joka sai murtajat "ilmaiseksi" eikä silti kykene voitolliseen tulokseen; pitäisi antaa uuden murtajan hoito  ilman kilpailutusta (tiedän että työehtosopimus on kilpailijoita kalliimpi, mutta etu "ilmaisesta" kalustosta suurempi)?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Virossa halutaan muuttaa jäänmurron rahoitusta:

http://www.e24.ee/1042104/ministeerium-jaamurdmine-peab-jaama-uldteenuseks

Tallink on ilmeisesti ollut masinoimassa tätä kampanjaa, jossa murtoavustusta käyttävät maksaisivat jäänmurrosta eli sitä ei kerättäisi väylämaksuissa kuten tähän asti.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

#261
Smury Suomen ja Ruotsin jäänmurtosopimuksesta:

"Eduskunnan hyväksymä Suomen ja Ruotsin välinen jäänmurtosopimus herättää syvää huolta


Eduskunta hyväksyi 13.11.2012 täysistunnossaan hallituksen esityksen HE (70/120) Suomen ja Ruotsin välisestä jäänmurtosopimuksen voimaansaattamisesta.




Suomen Merimies-Unioni:
Suomalaisten jäänmurtajien ja työntekijöiden työt turvattava

Suomen ulkomaankaupan häiriötön toteutuminen talviolosuhteissa on turvattava riittävällä jäänmurtokapasiteetilla. Lähtökohtana on kuitenkin oltava se, että Suomen oma jäänmurtajakalusto ja suomalainen henkilöstö on työllistettävä ennen kuin turvaudutaan ulkomaalaiseen jäänmurtaja-apuun.


Kokemukset kuluneelta talvelta 2011-2012 ja tapa, jolla Suomi-Ruotsi jäänmurtosopimusta on sovellettu, ovat kuitenkin osoittaneet, että käytäntö on ollut kokonaan toinen: suomalaiset murtajat ovat seisoneet satamassa samaan aikaan, kun ruotsalaiset murtajat ovat avustaneet aluksia Suomen satamiin ja satamista. Näin ei saa tapahtua.

Jos uutta Suomi-Ruotsi jäänmurtosopimusta tullaan soveltamaan samalla tavalla, eli käyttämällä ruotsalaisia jäänmurtajia suomalaisten sijaan, seuraukset suomalaisten jäänmurtajien henkilöstölle tulevat olemaan vakavia. Siitä, että murtajia seisotetaan toimintakauden aikana satamassa ja siitä, että niille kertyy liian vähän operointipäiviä, ei seuraa ainoastaan todennäköisiä lomautuksia vaan myös ongelmia saada tulevaisuudessa osaavaa ja pätevää henkilökuntaa."

Linkki esitykseen:

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+70/2012&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/lk-60ya.htm

Venäjällä on suunniteilla paitsi lk 60-sarjan atomimurtaja, niin myös lk 110, jonka akseliteho 110 MW=149600 akselihevosvoimaa ja pituutta 193,6 m ja leveyttä 38 m. Jos perämerelle aiotaan repiä 95000-110000 dwt bulkkeri maaliskuussa kuten uusien kaivoshankkeiden myötä haaveillaan, niin semmoinen tarvitaan Perämerellekin; ehkä suomalais/ruotsalaiseen omistukseen kuten on kaavailtu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#263
110 megawatin jakaminen kolmelle akselille kuulostaa varsin villiltä ajatukselta. Syväyksen perusteella potkurien halkaisija voisi olla siinä kuuden ja puolen, seitsemän metrin tienoilla eli metrin verran suurempi kuin Arktika-luokassa, mutta tehoa olisi kuitenkin yli tuplasti enemmän kuin vanhoissa murtajissa. Materiaalivahvuudet tulevat siis olevaan varsin mielenkiintoisia ja epäedullisesta potkurigeometriasta johtuen hyötysuhde vähintäänkin kyseenalainen. Ehkä noilla tehoilla kannattaisi jo harkita neljää potkuria?

LK-110:n päämitat ja käytetyt jäänpaksuudet ovat melko kaukana jäävastuskaavojen mukavuusalueelta, eikä runkomuodostakaan ole juuri tietoa, mutta tekemällä joitain oletuksia ja käyttämällä lähtökohtana Arktika-luokan murtajien propulsiojärjestelmää (BIM'n jäänmurtaja listassa ilmoitettua paalutyöntöä) skaalattuna suuremmalle teholle voidaan harjoituksenomaisesti muodostaa jonkinlainen karkea h-v-käyrä 500 kPa:n tasaisessa jäässä:










hice [m]v [kn]
0.519.8
1.015.6
1.512.1
2.08.9
2.56.4
3.04.3
3.52.3

Ainakin speksatulle paksuudelle tulos vaikuttaisi järkevältä, mutta koska suhteellisen paksun jään murtamista suurilla nopeuksilla ei ymmärrettävistä syistä ole juurikaan tutkittu, ei tulos välttämättä ole erityisen luotettava. Toisaalta, tuskin metrisessä jäässä täydellä teholla ajettaisiinkaan.

Kuinkahan suurta avustusnopeutta tuollaiselle ympärivuotisille liikenteelle on kaavailtu? Ne parimetriset jääkalikat, jotka jäänmurtajan perässä pompsahtelevat pintaan, jättäisivät vähänkään suuremmilla nopeuksilla takuulla jälkensä osuessaan kauppalaivan keulaan. Varustamot tuskin haluavat sijoittaa jäänmurtajaluokan jäävahvistuksiin...

Mikäli jokin varustamo, vaikkapa ESL, alkaisi säännöllisesti liikennöidä mainitsemasi kokoisilla aluksilla Perämerellä, kannattaisi todennäköisesti investoida Nesteen tapaan double acting -tyyppisiin aluksiin. Ehkä tätä voisi korkeampien hankintakustannusten takia jollain tavalla tukea valtion taholta, sillä mikäli isot laivat pärjäisivät itsenäisesti jäissä, ei valtion tarvitsisi investoida suurempiin jäänmurtajiin.

Olen kuitenkin melko skeptinen näiden uusien kaivoshankkeiden suhteen. Saa nähdä, kuinka Talvivaaran ongelmat vaikuttavat asioihin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#264
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Masalin - 06.08.2012, 14:10:36
Baltic Shipyard rakentaa 60 MW ydinjäänmurtajan.
http://en.rian.ru/business/20120806/175012549.html

LK-60/Project 22220:n terästyöt aloitettiin marraskuun puolivälissä (kaksi viikkoa sitten) Baltzavod shipyardilla; valmista tullee nopeammin kuin Let 50 Popedyn tapauksessa.

OT: Ko. telakalla on yhteistyötä myös Wärtsilän kanssa:

http://www.motorship.com/news101/ships-equipment/ship-machinery-and-system-production-in-russia
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Ari Leskinen

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Janne Koskinen

#266
Tanskassa lelut pois, mutta puolustusvoimat vastuussa jatkossakin yksityisin hinaajin:

"Den nye lov om isbrydning betyder, at søværnet ikke længere har nogen isbrydningsopgaver. SOK har dog fortsat ansvar for at indgå kontrakter med private isbrydere i den vestlige Limfjord, Limfjorden mellem Aalborg og Hals Barre, Smålandsfarvandet og farvandet syd for Fyn.


SOK får desuden ansvar for at oprette og vedligeholde en database over, hvilke private skibe, der kan tilbyde isbrydning. Endelig har SOK fortsat ansvar for ismeldetjenesten og for at udsende varsler om is, så længe sæsonen varer.

Det bliver private skibe, der fremover kommer til at varetage isbrydningen i dedanske farvande. Fartøjerne, der får behov for assistance til isbrydning, skal selv kontakte en privat udbyder.

Det er besluttet, at isbryderne, DANBJØRN, THORBJØRN og ISBJØRN skal sælges hurtigst muligt. Datoen, for hvornår isbryderne udgår af flådens tal, er endnu ikke fastlagt. Når det sker, overføres isbryderne til Forsvarets Materieltjeneste, der skal stå for salget. "

Huomioitavaa: "DANBJØRN, THORBJØRN og ISBJØRN skal sælges hurtigst muligt."
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Saa nähdä, odottaako keulapotkurillisia 60-luvun sisaruksia Grenån laivapurkamo vai olisiko esimerkiksi veli venäläisellä käyttöä satamamurtajille. 8.7 megawattia akseleilla ja 17 metriä leveyttä ovat melko vähäisiä meriittejä nykymarkkinoilla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari Leskinen

 :o Olen haistelevinani jobin tynkää. Työttömälle kelpais.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Janne Koskinen

#269
Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 08.12.2012, 19:22:41
:o Olen haistelevinani jobin tynkää. Työttömälle kelpais.

Liikenneviraston hankintajobi uuden murtajan suhteen on jo jaettu. Haku loppu 31.12.2012 ja homma alkaa 02.01.2013. Kenellä on yhden päivän irtisanoutumisaika? Ja haastattelut, karsinnat ja valinnat 01.01.2013 ja nimitys samana vuorokautena? Jokin ei täsmää?

Työ alkaa    02.01.2013

Haku päättyy    31.12.2012  klo 16:15

Tälläkin kertaa tulija on Arctialta, joten se siitä puoluettomuudesta.  >:(
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama