Viking Glory (oli: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta)

Aloittaja Mikko Salmela, 22.11.2016, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Peetu Kytöranta

Toivottavasti Amorellalle löytyy hommia Viking Linen laivastossa tämän uutukaisen jälkeenkin. No nyt ainakin pitää käyttää ahkerasti Amorellaa nää vuaret, kun on viälä olemassa.

Uskon, että uutukaisesta tulee hiano alus reitillensä, sekä ulkoisesti että sisältä. LNG-tankit kun on sisällä, niin jo se on heti positiivinen seikka ulkonäköön. Lisäksi havainnekuvassa tuo perä näyttää hyvältä, perinteiseltä. Tulee jotenkin Cinderella miäleen. Uskon, että tulee olemaan Gracea puhuttelevampi kokonaisuus.

Mikko-Oskari Koski

Minua vain yhä jaksaa ihmetyttää, mihin sitä Gracea isompaa hyttikapasiteettiä muka tarvitaan, jos tarkoitus on korvata Amorella. Tosiasiahan on, että kukaan täysijärkinen ei lähde risteilylle, jossa sekä lähtö että paluu ovat aikaisin aamulla tai kovin myöhään illalla, jos parempiakin vaihtoehtoja on. Tarvematkustajia taas on niin vähän, että Amorellankin hyttikapasiteetti on sille monesti liian runsas, siksihän alukselle sitten risteilyjä dumpataan, että kyytiin saataisiin (TKU-MHQ-osuuden päiväristeilijöiden lisäksi) edes joku muukin.
Jos uudisaluksella haluttaisiin korvata myös Cinderellan risteilytuote, se olisi monessa mielessä isku omaan nilkkaan. Ensinnäkin menetettäisiin kaikki Suur-Tukholman aluetta kauempaa tulevat vuorokauden risteilijät Birkalle tai jopa TallinkSiljalle, toiseksi Cinderellalla toisinaan nähtävät, ilmeisen hyvää bisnestä olevat koko laivan rahtaukset jäisivät pois, tai muuttuisivat ainakin huimasti hankalammiksi käytännössä toteuttaa.

Jotenkin tuntuu siltä, että reittiasetteluissa tulee tapahtumaan jokin muutos vielä hyvissä ajoin ennen aluksen valmistumista. Kerrankos sellaista sattuu, olivathan Athena ja Isabellakin aikanaan valmistumassa Naantalin ja Kapellskärin välille D2:n ja Rosellan korvaajiksi... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Vaikea ottaa kovin vakavasti tuontyyppisiä spekulaatioita, mutta yksi kysymyksiä herättävä kommentti tuossa haastattelussa oli:

LainaaVi har sökt stöd från EU för vissa miljölösningar. Förutsatt att vi får stöd är tanken att hon ska gå på Åborutten i minst fem år, säger Jan Hanses.

Suomeksi, toivottavasti edes suunnilleen oikein, "Olemme hakeneet tukea EU:lta tietyille ympäristöratkaisuille. Edellyttäen, että saamme tuet, ajatus on, että laiva tulee kulkemaan turunlinjalla ainakin viisi vuotta, sanoo Jan Hanses."

Jään ihmettelemään, millä lailla jotkin EU-tuet vaikuttavat laivan käyttöön. Toisaalta, viisi vuotta on kovin lyhyt aika verrattuna laivan koko käyttöikään; melko lyhyeksi visiitti Turku - Tukholma linjalla jäisi, jos jo viiden vuoden päästä laiva siirtyisi toiselle reitille.



Mikko-Oskari Koski

Tuollaiset tuet voivat olla hyvinkin tarkoin määriteltyjä, ja näissä määreissä linjasidonnaisuus on aika ratkaiseva tekijä. Tällä perusteella on tämäntyyppiselle alukselle kovin vaikea ympäristötukia muille linjoille saada, koska vain Turun linjalla saaristo-osuus kokonaismatkasta on huomattavan runsas. Onhan näitä tukia myönnetty ennenkin, viimeksi muuten juuri Gracelle kuten kaikki hyvin muistammekin, ja sikäli olisikin uskoakseni aika epätodennäköistä, että sitä uudisalukselle ainakaan samankaltaisin perustein myönnettäisiin. Mutta aina kannattaa yrittää...
Itämeren tilaan liittyen voisi ympäristötukea toki saada esimerkiksi sellaiselle alukselle, joka kapasiteettinsä puolesta pystyisi korvaamaan kaksi nykyalusta ja lisäksi kenties keventämään maakuljetusten paineita. Mutta silloin reitti ei olisi TKU-STO, jossa vastaan tulee helposti ajatus vuorokaudessa edestakaisin ehtimisestä ja rajallisten satama-aikojen puitteissa tapahtuvasta tyhjennyksestä ja lastauksesta. Lisäksi pitää ottaa huomioon se, että kiristyvät turvamääräykset saattavat jatkossa vaatia aluksen aina tietyin määräajoin tapahtuvan kokonaistyhjennyksen, joka saattaa olla vaikea mahdutettava runsaaseen tuntiin.

Gracelle myönnettyyn ympäristötukeen sisältynyt velvoite pitää alus Suomen lipulla ja vain TKU-STO-liikenteessä tulee muuten täyteen hyvissä ajoin ennen uudisrakennuksen valmistumista, joten sekin voi tulla kyseeseen alusratkaisuna jossain muualla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarno Setälä

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.05.2017, 13:22:46
Tosiasiahan on, että kukaan täysijärkinen ei lähde risteilylle, jossa sekä lähtö että paluu ovat aikaisin aamulla tai kovin myöhään illalla, jos parempiakin vaihtoehtoja on.

Lapsiperheiden, eläkeläisten, yhdistysten ym. suosiossahan nuo aamulähdöt tuntuvat olevan. Itsekin tykkään, kun pienen lapsen kanssa pitää muutenkin mennä nukkumaan jo hyvissä ajoin ennen puolta yötä - mielellään jo 21-22 kieppeillä. Herätyskin tapahtuu päivästä riippumatta 05-07 välillä 8)

Jos siis haluaa matkallaan rentoutua, syödä hyvin ja vaikka shoppailla, niin ei aamulähdössä ole mitään vikaa. Tosin Galaxyn lähtö on aavistuksen liian aikainen, kun matka satamaan on kuitenkin vähän pitkä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.05.2017, 22:55:20
Gracelle myönnettyyn ympäristötukeen sisältynyt velvoite pitää alus Suomen lipulla ja vain TKU-STO-liikenteessä tulee muuten täyteen hyvissä ajoin ennen uudisrakennuksen valmistumista, joten sekin voi tulla kyseeseen alusratkaisuna jossain muualla.

Epäilemättä Grace on näistä kahdesta ensimmäinen Turku - Tukholma linjalta lähtijä, jollei sitten uudisrakennuksen rungon suunnittelu epäonnistu vieläkin pahemmin ;D

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 18.05.2017, 15:24:27
Epäilemättä Grace on näistä kahdesta ensimmäinen Turku - Tukholma linjalta lähtijä, jollei sitten uudisrakennuksen rungon suunnittelu epäonnistu vieläkin pahemmin ;D

Mitä Gracen rungossa on vikaa eli siten selitettynä, että maallikkokin ymmärtää.

Kalle Keinonen


Karri Koho

#98
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 18.05.2017, 17:08:28
Mitä Gracen rungossa on vikaa eli siten selitettynä, että maallikkokin ymmärtää.

Tässä on uteliaan "maallikon", teknisellä taustalla, näkemys asiasta ja tästä on puhuttu aiemminkin täällä. Ongelma on siis se, että Grace nostaa 12 solmun nopeudella suhteellisen suuren keula-aallon. Tämä on siksi ongelmallista, koska Tukholman saaristossa on juuri tuo nopeusrajoitus (nyt: v.2017) pitkällä osuudella. Ja aikataulu on tiukka ja sitä on sitten kai ajettava. Alus on optimoitu, eli laskennan perusteeksi  on otettu 15 ja 22 solmun nopeudet, jotka ovat (liike)toiminnan kannalta tärkeimmät, koska koko nopeuskaalalle alusta ei voi kaiketi nykyteknologialla optimoida. Toki ei varmaan ole toivottu tällaista efektiä. Veden aaltoliikkeen lainalaisuudet, aallonpituudet, bulbin tilavuus ja muhkeus, keulan ja perän kokosuhteet ja linjat yritetään siis sovittaa yhteen, jotta aallot minimoituisivat. Nopeus vaikuttaa aaltojen pituuteen, korkeuteen ja paikkaan. Sopivalla muotoilulla saadaan aaltoja yhdistettyä eli hävitettyä eli neutraloitua. Laivat ovat nykyään erittäin tarkkaan optimoituja. Pienikin epäsuhta jossain, niin se näyttää isolta heti kun verrataan muihin nykylaivoihin. Suurilla nopeuksillahan 15-22 ja alle 12 solmua Gracen aallot ovat aika olemattomat.

Uskon, että Kiinan uudisrakenteen suunnittelu on haastavaa, kun leveyttä tulee 3 metriä lisää verrattuna Graceen, pituuden pysyessä ennallaan ja takakansi on rakennettu täyteen; saadaanko "höyhenenkevyesti soljuva perä"? Nuo modernit WDA- (aallon tamppaava ahteri) peräthän ovat aika pitkiä ja solakoita ja loppuosaltaan (ducktail) nousevat vesilinjasta ilmaan vaakatasoon laivan paikoillaan ollessa.  Vanhahko artikkeli WDA:sta ja runkosuunnittelusta Aker Yardsilla, iltalukemista: http://virtual.vtt.fi/maritimeinstitute/seminar2006/cfd_use_in_aker_yards_turku.pdf


Mika Blomberg

Viikkari on sanonut useaan otteseen linjat, eli uusi laiva Turun aamulähdölle, muu tonnisto sitten 80 % varmuudella jatkaa nykyisillä reiteillään, ja oma arvioni on että joskus 2022-2024 viikkari tulee toisen kiinattaren Mariellan tilalle, sillä Helsinki-Tukholma kalusto on pakko uusia. Ja Tallinnaan varmasti jo ennen vuotta 2020 yrittävät löytää secoundhand aluksen, vanhan Superstarin ym ( niin kun Eckerö teki ). Cinderella on nykyisellä linjalla se viikkarin kannattavin matkustajapuolen laiva.

Jari Joenperä

Miloinkohan varausvahvistus tulee, samalla on varmaan otettava kantaa option?

Kalle Id

3.7. mennessä pitäisi varmistua, kertoi Sjöfartstidningenin artikkeli toukokuussa.

Mikko-Oskari Koski

#102
Lainaus käyttäjältä: Jarno Setälä - 18.05.2017, 07:57:46
Lapsiperheiden, eläkeläisten, yhdistysten ym. suosiossahan nuo aamulähdöt tuntuvat olevan. Itsekin tykkään, kun pienen lapsen kanssa pitää muutenkin mennä nukkumaan jo hyvissä ajoin ennen puolta yötä - mielellään jo 21-22 kieppeillä. Herätyskin tapahtuu päivästä riippumatta 05-07 välillä 8)

Jos siis haluaa matkallaan rentoutua, syödä hyvin ja vaikka shoppailla, niin ei aamulähdössä ole mitään vikaa. Tosin Galaxyn lähtö on aavistuksen liian aikainen, kun matka satamaan on kuitenkin vähän pitkä.
Jos nyt ihan väärin en ole käsittänyt, niin Turun aamulähdön matkustajapuolen merkittävin asiakasryhmä Vikingillä ovat Turun päiväristeilijät, jotka vaihtavat MHQ:ssa Kreisiin. Galaxylla taas on merkittävä rooli kisassa Tukholman vuorokauden kruisailijoista Birkan ja Cinderellan kanssa.
Jos Vikingin uudisaluksen on tarkoitus korvata sekä Amorellan että Cinderellan vuorot, on aikataulua pakko muuttaa. Silloin Turun aamulähtö aikaistuisi väkisin niin epämukavaksi, että päiväristeilytuote kärsisi. Toisaalta jos rahtimäärät olisivat kasvussa, voisi Amorella pysyä aamupäivällä Turusta ja iltaisin Kapellskäristä lähtevällä vuorolla, jossa pystyttäisiin säilyttämään jossain muodossa päiväristeilykin, toki edellyttäen, että Kreisin päivämatkakin kulkisi Pitkännenän kautta. (Merkkejä rahdin kasvusta ei kuitenkaan ole ainakaan niin paljoa, että joku liikennealueen operaattoreista kolmatta alusta linjalle tarvitsisi).

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 29.06.2017, 11:48:46
Cinderella on nykyisellä linjalla se viikkarin kannattavin matkustajapuolen laiva.
Tärkeä ja huomionarvoinen pointti (joka toki olisi paikallaan perustella faktapohjaisestikin)! Cinderellan tuotetta on kovin paha ruveta siirtämään sellaisenaan alukselle, jonka pitäisi pystyä tarjoamaan myös muita palveluita. Ja ajatus, että uudisalus ja Cinderella jäisivät kisaamaan samoista asiakkaista Tukholman iltalähtöihin, on jokseenkin tuhoon tuomittu, koska asiakasmäärät ovat lopulta rajalliset.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Antti Kosonen

Meri on edelleen sininen ja kauneimmat laivat valkoisia.

Kalle Id

"Kulkee myös Turun kautta" on ihan mahtavaa otsikointia, ikäänkuin Turussa vain poikettaisiin osana pidempää linjaa. Pitää tunnustaa, että itse ehdin useampaan kertaan epäillä koko sopimuksen toteutumista.