Kokemäenjoen vesistön laivat

Aloittaja Tarmo Hurskainen, 10.12.2005, 14:59:16

« edellinen - seuraava »

Wirrankosken Rami

#30
Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 08.07.2006, 13:26:27
Onko Tampereen alapuolisissa vesissä näiden kahden lisäksi vastaavia laivoja vain Mallasvesi ja Saarikylissä kotilaituriaan pitävä Wellamo? Onko Rami tietopankissasi Jatkon ja Ainon mittoja?
Tarkennetaan, että Wellamo ei enää pitä kotiaan Saarikylissä. ALus ostettiin runsas viikko sitten Valkeakoskelle.

Alavesillä on näiden lisäksi paljon muitakin vanhoja laivoja.
Muun muassa:
-Amiraali (siitä ei nyt tässä ole saatavissa tietoja),
-Jenni, Uiton ex-varppaaja Ukko
-Kostia
-Moikka
-Syvinki
Tässä muutama mainitakseni....

Ainon mitat ovat 11,6 x 2,7 x 1,2 m. Tosi lyhkänen kaunotar. Ulkonäkönsä perusteella se vaikuttaa paljon kokoaan isommalta.
Jatko on 17,7 x 3,3 x 1,4 m -kokoluokkaa.

Niilo69

Täällä Valkeakoskella Moikka alus on vaihtanut nimeä ja tunnetaan nykysin nimellä Hiivari.
Muita muutksia alukseen omistajanvaihdon yhteydessä ei tainnut olla?

Kimmo Rantanen

Ratinansuvannossa on taas pitkästä aikaa valtaosa Pyhäjärven uljaasta kauppalaivastosta, kuten kuvasta näkyy: :beer:


Kuvassa vasemmalta Laukontorin rannassa itsenäisyyspäivänä Hopealinjan Silver Swan, Silver Star, Silver Moon ja Tampere, sitten Tammerlaivojen Tammerkoski, Rosendahl, Viikinsaari ja Ratina sekä oikeassa laidassa tietenkin "kaljalaiva" Suvi.

Ps. Aamulehden juhlalehdessä on artikkeli siitä, miten nykypäivänä todennäköisesti uutisoitaisiin höyrylaiva Kurun onnettomuus:
http://www.aamulehti.fi/teema/juhlalehti/4591.shtml

Tarmo Hurskainen

#33
Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 07.12.2006, 00:36:54
Ratinansuvannossa on taas pitkästä aikaa valtaosa Pyhäjärven uljaasta kauppalaivastosta, kuten kuvasta näkyy: :beer:

Ahdastahan siellä olisi, jos purjehduskaudella kaikille paateille pitäisi olla laituripaikka. Jo vuosia sitten oli esillä suunnitelma, jonka mukaan satamaan tulisi pistolaiturit, mutta johonkin on sekin paperi hautautunut. Suomen vilkkain sisävesisatama.

Tarmo Hurskainen

Kannattaa ehkä vilkaista Nordiska Kanaler-sivustolta Valkeakosken kanava:

http://kanaler.arnholm.nu/suomi/finland/valkeakoskif.html

Sinne on tänä syksynä lisätty kuvia - myös vanhoja - joissa on mielenkiintoisia aluksia. Kiitokset hienoista historiallisista kuvista Ari Sirénille.

Tarmo Hurskainen

#35
Koskesta voimaa -sivuille on lisätty muutama mielenkiintoinen vanha kuva Tampereen laivoista.

http://www.historia.tampere.fi/liikku/index2d.htm

http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/VIIIb.htm

Tunnistuksia jälkimmäisestä kuvasta?

Ja vielä vertailuksi noihin Kimmon kuviin sama paikka vuonna 1927.

http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/lauksat.htm

Tarmo Hurskainen

Jatketaanpa yksinpuhelua aiheesta. Koskesta voimaa -sivustolla on nyt myös seikkaperäisempi kertomus s/s Kurusta. Mukana myös kuva laivasta korotettuna. Tuota kuvaa en ainakaan itse ollut aikaisemmin nähnyt.

http://www.uta.fi/koskivoimaa/liikkuminen/1918-40/kuru.htm

Mikko Manka

Tunnistuksia: Ainakin tuossa etualalla ovat Vahanta ja Tervalahti. Taaempana olevista laivoista on vaikea sanoa muiden kuin Pohjolan osalta. Toisaalta joissakin muissa kuvissa järjestys menee siten, että Pohjolan takana olivat Tarjanne (pois tästä kuvasta), Ylöjärvi ja Aitolahti. Joten nämä ovat mahdollisia, jopa todennäköisiä. Eipä tämä nyt tietenkään paljon auttanut.

Tervahöyryistä etualalla oleva voisi olla Tarmo tai Osmo, ottaen huomioon kaksikerroksisen tyyrikopin.
MM
Lainaus käyttäjältä: Tarmo Hurskainen - 26.12.2006, 13:20:20
Koskesta voimaa -sivuille on lisätty muutama mielenkiintoinen vanha kuva Tampereen laivoista.

http://www.historia.tampere.fi/liikku/index2d.htm

http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/VIIIb.htm

Tunnistuksia jälkimmäisestä kuvasta?

Ja vielä vertailuksi noihin Kimmon kuviin sama paikka vuonna 1927.

http://www.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1918-40/lauksat.htm

-Höyrykone on siitä hyvä kone, että se kulkee kunhan ne osat siellä konehuoneessa on- Kustaa Pajula

Lauri Pakkanen

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 07.07.2006, 14:10:14
Aivan! Ja kiitokset todellakin Kimmolle. Tässä sitten se kaivattu Jatko-laiva Valkeakosken rannassa viime sunnuntaina. Takana näkyy vanha, 1906 rakennettu Aino-alus (ex höyryhinaaja Mänttä IV ja Kotka).

Onkos mitään tietoa, mihin tuo Jatko on nyt viety talveksi? Jouluaattona sitä ei Valkeakoskella ainakaan tuossa kohdassa (tai koko kanavan yläpuoleen alueella) näkynyt... Onko se viety jonnekin sisätiloihin koneen ja kattilan asentamista varten?
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Wirrankosken Rami

#39
Ei ole tietoa Jatkon paikasta.

Ohessa tuorehko kuva tuhoon tuomitusta (?) Pohjolasta. Katsokaa ja itkekää!




Lauri Pakkanen

#40
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 30.12.2006, 12:59:12
Ei ole tietoa Jatkon paikasta.

Ohessa tuorehko kuva tuhoon tuomitusta (?) Pohjolasta. Katsokaa ja itkekää!





Katsottu ja itketty.

Onko Pohjolassa kone ja kattila vielä tuolla tallella? Vai jossain varastossa?

Voitaisiin vaikka foorumin porukalla sen verran tempaista, että käytäisiin peittämässä tuo laiva kunnolla edes....

Tämä kyllä lienee omistajan hommaa.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Wirrankosken Rami

Kone on varastossa mutta kattila laivassa sadeveden ruostutettavana...

Ari Sirén

Jatko on telakalla odottamassa kattilan ja koneen asennusta. Sen kotisatama ei tulevaisuudessa ole Valkeakosken kanavalla. Rantaa hallitseva Valkeakosken kaupunki ei ymmärrä laivojen tarpeita. Jatkolle osoitettiin paikka, jossa sen kääntäminen ja rantautuminen veneliikenteen seassa oli  vaarallista niin laivalle kuin sulutusta odottaville veneille. Jatkon laituripaikan kohdalla kanava on kapea, siinä on sulutusta odottavien odotusalue ja normaalivuosina voimakas virtaus. Rannasta ei löytynyt tilaa s/s Wellamollekaan, joka piti satamaansa vierasvenelaiturissa jatkuvan häätöuhan alla. S/s Jatko säilyy Valkeakosken vesissä, mutta sen laituri on kaupungin ulkopuolella.

Valkeakosken kaupungin suhtautuminen vanhoihin laivoihin ihmetyttää, koska useat kaupungit haluavat laivoja keskeisiin rantoihinsa näkyville. Valkeakoskella kanavan paras ranta on varattu paitsi noin 10 metrisille veneille, ennenkaikkea ryyppysakeille. Osa rannasta on ilkivallan vuoksi pimeänä, mikä taas varmaan oli osasyynä erään laivan vahingoittamiselle syksyllä 2006.

Pohjolasta minulle on kerrottu, että sen kunnostaminen on nyt täysin toivoton urakka. Paitsi että puuosat ovat lahonneet pois ja ruoste tehnyt tehtävänsä, on laivan runko vääntynyt huolimattomassa telakoinnissa. Onneksi edes kone on tallella.

Tatu Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Ari Sirén - 03.01.2007, 13:37:37
Pohjolasta minulle on kerrottu, että sen kunnostaminen on nyt täysin toivoton urakka. Paitsi että puuosat ovat lahonneet pois ja ruoste tehnyt tehtävänsä, on laivan runko vääntynyt huolimattomassa telakoinnissa. Onneksi edes kone on tallella.

Jospa muuan naistaiteilija takoisi Pohjolasta Tampereen kaupungille komean lehmäpatsaan kosken rannalle plaseerattavaksi. Tai vaikka... [keksi itse lisää]

Ari Sirén