Viking ADCC myyty?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.03.2013, 20:26:02

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

#75
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 18.09.2018, 19:28:09
Tässä tapauksessa villa ei kuitenkaan tarkoita huvilaa vaan kylää. Villa de Teror on tosiaan siis kylä Las Palmasin saarella ja siellä on Kanariansaaren suojeluspyhimykselle omistettu kirkko, minkä vuoksi se varmaankin laivan nimeksi valittiin.

Olisihan nimeksi voinut laittaa Villa Mariana de Teror, millä nimellä ko. kaupunki myös tunnetaan, se olisi kuulostanut jotenkin hienommalta :D

Trasmediterránealla en ennestään parikin laivaa, joiden nimi alkaa Ciudad de..; 'ciudad' on isompi kaupunki kuin 'villa', 'city'. Onhan City of.. varsin tavallinen laivan nimessä englannin kielessäkin. 'Villa' ei ole oikeastaan kylä, vaan pieni kaupunki; kylä on espanjaksi 'aldea' tai 'pueblo' 8)


Tapio Väyrynen

Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut tehdä myös seuraavaa.

Viking line olisi sittenkin ostanut aluksen ja tehnyt siitä toisen laivan Helsinki-Tallinna linjalle XPRS:n pariksi.
-olisi tullut lisää kapasiteettiä
-varalaivana silloin kun XPRS telakalla
-Tuhkolman linjan laivoja ei olisi tarvinnut käyttää reitillä
-Katamaraani kokeilu olisi jäänyt pois
-lisäkapasiteetillle olisi ollut ainan tarvetta

S Liljeström

Eikö se ollut päivälaiva?
Tallinnanreitillä hyttipaikkoja on joka tapauksessa oltava muutama.
Lisäksi kaiketi pieni.

SL

Tauno Hermola

Pieni varmaan olisi Tallinnan reitille, mutta ainakin julkaistujen havainnekuvien mukaan espanjalaiset ovat sinne muutaman hytin laittaneet; hyttien lukumäärää en ole nähnyt missään mainittavan.

Kalle Id

Vikingillä ei varmaankaan ollut kiinnostusta ottaa tuota takaisin, kun kerran olivat eroon päässeet. Tässä oli kuitenkin vuosia, kun laivalle etsittiin uutta ostajaa ja ilmeisesti se olisi irronnut verrattain halvalla.

Harri Muhonen

Nyt alkaa Villa de Teror näytää jo vähän valmiimmalta, kun on saanut valkoista maalia kylkiinsä. Koeajolla ajettu 25,5 solmun nopeutta. Olisiko alkuperäisiin spekseihin tehty jotain muutoksia, tosin eihän tuo koeajolla saavutettu ole mikään matkanopeus.

Tekstin mukaan luovutus olisi lokakuussa ja aluksella olisi mm. 52 hyttiä ja ulkouima-allas. Mille reitille alus sitten asetetaan, jää nähtäväksi.

https://ferrybalear.blogspot.com/2018/09/primeras-pruebas-de-mar-para-el-ferry.html?m=1

Tauno Hermola

Projekti näyttää taas ajautuneen loppumetreillä suuriin vaikeuksiin: telakalta on rahat lopussa, työntekijöiden palkat maksamatta kahden kuukauden ajalta, konkurssi uhkaa ja tammikuun puolivälin määräaika, jonka jälkeen tilaajalla on oikeus purkaa sopimus, lähestyy uhkaavasti. Viime viikolla piti olla lopulliset merikokeet, tämä ei toteutunut. On myös vihjailtu, ettei Trasmediterránea (joka nyt kuuluu Naviera Armasiin) olisi enää kiinnostunut vastaanottamaan alusta.

https://www.farodevigo.es/economia/2018/12/06/vulcano-mes-acabar-ferri-evitar/2011543.html

Marko Mäkelä

No johan on. On kyl ollu vaikeuksia vaikeuksien perään koko projekti.

Ville Taavitsainen

vieläkö kelpais viikkarille. taitaa vaan olla rahat loppu Kiinalaisen takia
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kalle Id

Veikkaisin, että kun laiva on tuohon kuntoon asti niin ostaja varmasti löytyy hyvinkin nopeasti jos Trasmed peruu tilauksen. Ja kun lautoissa kysyntää on edelleen enemmän kuin tarjontaa niin hinta tuskin painuu niin alas, että Viikkari sen ostaisi. Vaan olisihan se kova veto jos niin kävisi – varsinkin, koska juuri nyt on markkinatilanteesta johtuen varmaankin paras aika myydä Rosella jos siitä haluaa joskus jotain rahaa saada.

Jani Nousiainen

Siinähän olisi Eckerölle hyvä alus, jos  nykyinen diili peruuntuu.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

Jonkinlainen ratkaisu näyttää saavutetun. Trasmediterránea on luvannut olla käyttämättä peruutusoikeuttaan tammikuun puolivälissä ja aluksen omistava Banco Santander on luvannut lisää rahaa laivan loppuunrakentamiseen (yhteensä n. 12 miljoonaa euroa, josta 8 miljoona tavarantoimittajien, alihankkijoiden ja työntekijöiden saatavien maksuun), kunhan telakka on laatinut hyväksyttävän suunnitelman jäljellä olevien töiden tekemisestä.

https://www.farodevigo.es/economia/2018/12/14/vulcano-gana-tiempo-terminar-ferri/2016881.html

S Liljeström

Eikö aluksesta sitten tule jo käyttäjälleen liian kallis?
Santander omistanee koko laivan ja se siis aikarahtailee sitä.

Tauno Hermola

Tilanne näyttää olevan edelleen jumissa. Telakka on arvioinut tarvitsevansa 40 päivää "maalaus- ja sähkötöihin". Trasmediterránea vaatii telakalta korvauksia laivan viivästymisestä ja tammikuun puolivälissä varustamolla on siis oikeus yksipuolisesti irtisanoutua tilauksesta. Sopimusta osapuolten kesken, joka turvaisi telakan tarvitseman lisärahoituksen, ei ole syntynyt.

https://www.farodevigo.es/economia/2018/12/29/trasmediterranea-pide-banca-penalizacion-retrasos/2024421.html   

S Liljeström

En tunne asiaa tarpeeksi, että voisin antaa neuvoja.
Näihin vetkutteluihin löytyy kuitenkin aina joku syy.
Raha jo mainittiin, mutta myös markkinat ovat voineet muuttua, löytynyt
kenties toinen halvempi sopiva alus?
Kokeillaanhan tässä myös yhden jos toisenkin "kanttia", kun tällaiseksi
on päässyt menemään.
Tietääkö joku mille reitille Trasmediterránea alusta on suunnitellut?
Pankki tuskin haluaa sillä lailla omistaa laivaa, ettei kukaan edes lyhennä
velkaa tai että itse joutuisi toimimaan redarina.