Tallinkin tulos 2006/2007

Aloittaja Timo Toivonen, 26.10.2007, 20:09:03

« edellinen - seuraava »

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Kari Liimatainen

Hieman tuossa tiedotteessa pistää ainakin meikäläisen silmään semmoinen juttu, että puhutaan ensimmäisestä täydestä vuodesta "ryhmänä", jossa on siis myös Silja mukana siis 01.09.2006-31.08.2007 ja "saatua" tulosta verrataan aikaan 01.09.2005-31.08.2006, jossa Silja oli mukana vain pari kuukautta, kyllähän sitä kasvua saadaan, kun uutisoidaan näin. Mikä on todellinen tilanne, sitä ei Tallink ilmoita.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Miksu

...Niin... Eihän tuohon pallinkin tulokseen ole luottamista, jos ei kerran niiden työntekijöihinkään...
...modet  voi poistaa kyllä tämän, jos katsovat sen viisaaksi...

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 26.10.2007, 21:26:39
Hieman tuossa tiedotteessa pistää ainakin meikäläisen silmään semmoinen juttu, että puhutaan ensimmäisestä täydestä vuodesta "ryhmänä", jossa on siis myös Silja mukana siis 01.09.2006-31.08.2007 ja "saatua" tulosta verrataan aikaan 01.09.2005-31.08.2006, jossa Silja oli mukana vain pari kuukautta, kyllähän sitä kasvua saadaan, kun uutisoidaan näin. Mikä on todellinen tilanne, sitä ei Tallink ilmoita.

No eihän se nyt hyvän tähden ole mitenkään sanottua, että voimakas investoiminen näkyisi pelkästään kasvuna!!! Kyllä tässä on kuulkaas ihan vaan se kyseessä, että ei niinkään riskittömät Siljan, Superfastin, uusien omien lauttojen ja uusien linjojen hankkiminen ovat olleet kuitenkin tulokseltaan vähintään kohtuullisia panostuksia. Etenkin, kun kaikki uudelleenorganisointiin liittyvä ei todellakaan ole mitenkään halpaa tehdä samaan aikaan. Todelliset hyödyt yhteisistä toiminnoista alkaa varmaankin näkyä vasta ensi vuodesta eteen päin, kuten Pant tuossa tiedotteessa analysoikin. Nukkukaa yönne rauhassa, sinivalkoiset laivat seilaavat edelleen, vaikka niissä oliskin entistä äreämmät (positiivinen ilmaus) pilvikuviot kyljessä ja siistimmät sisätilat kuin nykyisin.

Kalevi Lehto

Ainakin tämänpäiväisessä Turun Sanomien talousuutisessa: http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-10-30,104:4:495315,1:0:0:0:0:0:
Tallinkin tulosta on luonnehdittu kohtalaiseksi. Muutenkin kyseinen lehti on mielestäni käsitellyt Tallink-yhtiötä uutisoinneissaan varsin korrektisti ja tasapuolisesti, vaikka Tallinkin taholta välillä on hieman päinvastaistakin väitetty.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jussi Littunen

#5
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.10.2007, 15:02:43
Ainakin tämänpäiväisessä Turun Sanomien talousuutisessa: linkki
Tallinkin tulosta on luonnehdittu kohtalaiseksi. Muutenkin kyseinen lehti on mielestäni käsitellyt Tallink-yhtiötä uutisoinneissaan varsin korrektisti ja tasapuolisesti, vaikka Tallinkin taholta välillä on hieman päinvastaistakin väitetty.


Juu eipä ole valittamista. Ja tulos ihan kohtuullinen olikin. :thumb:  Markkinaosuuksien vähenemistä perusteltiin Sky Windin poissaololla.
Mitä tulee Tallinkin "parjauskamppaniaan", niin mielestäni Tallink ei kuitenkaan tarkoittanut Turun sanomia. Lähinnä kai näitä ruotsalaislehtien ja median negatiivisia Silja-juttuja (Bensiini, hytti"ryöstöt", jolloin ovet oli jätetty auki... ::) ym.)

Jarkko Korhonen

Tuossa taisi olla että nettovoitto pienentyi 29,4% 94.9m€:stä 67,1m€:n.
Perämies on erämies.

Marko Mälkiä

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 31.10.2007, 21:49:24
Tuossa taisi olla että nettovoitto pienentyi 29,4% 94.9m€:stä 67,1m€:n.

Nopeasti tulkittuna näyttää siltä, että Tallinkin nettovoitto olisi pienentynyt viime vuodesta. On kuitenkin otettava huomioon Turun Sanomien artikkelinkin mainitsema Siljan ostosta kirjattu negatiivinen liikearvo viime vuodelta. Siljan arvioitiin olleen 45,4 Me arvokkaampi kuin siitä maksettu kauppasumma. Kirjanpitokäytännön mukaan tämä kasvattaa myös tulosta samalla summalla. Oikaistu nettotulos tilikaudelta 05/06 oli siis 49,5 Me, kun tämän vuoden vastaava luku on integroinnista syntyneet kertaerät mukaan lukien 67,1 Me. Nettotulos nousi siis viime vuodesta 34,6%. Jos tilikausien nettotuloksista tehdään täysin vertailukelpoiset, pitäisi myös tilikaudelta 06/07 poistaa integroinnin kertaerät 16 Me, jolloin nettotuloksen kasvu on 67,9%. Liikevaihto kasvoi 88 prosenttia edellisen vuoden 404,6 Me:sta 760,8 Me:oon. Nettotuloksen kasvu ei siis pysynyt liikevaihdon kasvuvauhdissa: liikevaihdosta kertyi tänä vuonna oikaistua nettotulosta 10,9% (12,2%).

Noin 11,5 Me tilikauden 06/07 tuloksesta on syntynyt omaisuuden myynnistä, siis käytännössä Sky Windista ja AutoExpresseista luopumisesta. Laivojen vuokratuloja kertyi 12 Me. Summasta on tietenkin vähennettävä laivoista Tallinkille aiheutuneet kulut. Fantaasia oli koko tilikauden ja Meloodia noin kahdeksan kuukautta vuokrattuna.

Varsinkin Landgångenilla on keskusteltu Tallinkin pitkistä poistoajoista aluksille. Suomalaisen yritysverotuksen takia esimerkiksi Viking Linen kannattaa näyttää alhaisempaa tulosta tekemällä suurempia poistoja. Virolaisessa yritysverokäytännössä ei käsittääkseni ole tarvetta tähän, koska jos voitto käytetään investointeihin, siitä ei tarvitse maksaa veroa. Toisaalta liian pienet poistot saattavat johtaa omaisuuden yliarvostukseen taseessa. Tilikauden 06/07 alusmyynneistä saatiin kuitenkin myyntivoittoa eli myyntisummat olivat suurempia kuin taseeseen kirjattu arvo.

Tallinkin eri reittien kannattavuudesta on ollut keskustelua useasti foorumilla. Liikevaihdoltaan suurin reiteistä on Suomi - Ruotsi. Suomi - Viro on noin puolet edellisestä ja Viro - Ruotsi sekä Suomi - Saksa ovat yhdessä suunnilleen Suomi - Viro -reitin kanssa yhtä suuria. Liikevoittoprosentit samassa järjestyksessä olivat 18,0, 30,9, 15,1 ja 14,8. Vaikka Suomi - Viro -linjan matkustajamäärä on kehittynyt välttävästi, on sen segmenttikohtainen voitto noussut 37,2 Me:sta 52,2 Me:oon - se olikin reiteistä selvästi kannattavin. Tallink on myös tyytyväinen Siljan reittien voittoon, joka oli 65 Me. Latvian-linjankin segmenttikohtainen tulos oli juuri ja juuri voitollinen.

Matkustajakohtainen tuotto nousi 17 prosentilla, mihin eniten vaikuttanut tekijä oli Siljan osto.

Silja Festivalin tulevasta reitistä ei ole mainintaa tulosraportissa, vaikka muut alusjärjestelyt on kerrottu. Omasta mielestäni toinen mielenkiintoinen asia ensi vuonna on Superfastien kohtalo: Alusten miehistöille on maksettava palkkaa suomalaisten työehtojen mukaan, mutta virolaisina aluksina ne eivät saa valtiolta merenkulun tukia. Lisäksi Superfast-brändi on mielestäni edelleen käytössä aluksilla, ja Tallinkilla oli muistaakseni lupa sen käyttämiseen tämän vuoden loppuun asti.

jussirt

Tuon tekstin perusteellahan Silja on saatu kannattavaksi, kyllä ne virolaisetkin siellä Tallinnassa osaavat!  :thumb:



Kysymys: Koska viimeksi Silja on ollut kannattava?

Henri Sutinen

#9
Korkomenot kasvaneet vuodessa 250%, kassavirta negatiivinen, osakekohtainen tulos -45%.

Heikkoa on.

Huomattavaa, että luottokriisi alkoi vasta viimeisellä neljänneksellä.

Ilmeisesti heikko esitys oli odotettavissa, koska osake ei tuon enempää laskenut. Nyt arvo on 1,06 euroa. Sanoisin, että tämän "credit crunchin" vaikutus sanelee pitkälti Tallinkin tulevaisuuden, ainakin tässä valossa.

Lisäyksenä, että tuohan oli vasta tilintarkastamaton tuloslaskelma... toivottavasti ei paljoa tuosta muutu tilintarkastuksen yhteydessä ;)

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 03.11.2007, 10:41:49

Kysymys: Koska viimeksi Silja on ollut kannattava?
Eiköhän asia ole niin, että kunnolla voitollista tulosta Silja on viimeksi tehnyt joskus 80-luvun loppuvuosina. Sen jälkeenkin tulos perinteisessä ruotsinliikenteessä kai olisi ollut nippanappa plussan puolella ilman Silja Operan ja Finnjetin liikenteen aiheuttamia tappioita.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Tallink on julkaissut eilen tilikauden 2006/2007 tuloksensa. Ainakin pörssissä reagoitiin tänään melkein viiden pinnan laskulla. Tallink itse kuvaa tulosta vahvaksi ja "terveeksi" huolimatta suurista investoinneista, vai kuinka tuo sitten pitäisi suomentaa.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=219763
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 18.12.2007, 14:34:37
Tallink on julkaissut eilen tilikauden 2006/2007 tuloksensa. Ainakin pörssissä reagoitiin tänään melkein viiden pinnan laskulla. Tallink itse kuvaa tulosta vahvaksi ja "terveeksi" huolimatta suurista investoinneista, vai kuinka tuo sitten pitäisi suomentaa.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=219763
Aikamoista vuoristorataa on ollutkin Tallinkin pörssiarvon kehitys viimepäivinä. Ensin pitkää loivahkoa laskua, sitten jyrkkää ja kun osakkeiden takaisinosto
-ohjelma julkistettiin, niin jyrkästi ylöspäin ja nyt tämän tiedotteen jälkeen taas jyrkästi alas. Itse en tällä hetkellä kyllä tuollaiseen paperiin rahojani pistäisi, vaikka lyhyellä tähtäimellä operoiva päivätreidaaja saattaisikin tehdä näissä kuvioissa ihan hyviä diilejä, ainakin jos osaa spekuloida ja omistaa nopean hiirikäden. Ennustaminen vain kun on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustaminen...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964