Majakkalaivoista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 29.05.2001, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

Pasi Leino

Joo, sunnuntaina matkalla Helsinkiin ohitimme Hyökyn pakun.  :thumb:

Kervisen Lauri

Itse en ole vielä hyökylle kerennyt, mutta toivottasti joku päivä , tosi onhan sekin laiva koettu jo monta kertaa...

Kenny Leong

Majakkalaiva KEMIssä kävin aikanaan kun se vielä Helsingissä majaili siinä Korkeasaaren vieressä kun en nyt muista sen saaren nimeä niin anti olla vaan mutta tiedätte mitä tarkoitan :D
Tosiaan kiva tunnelma oli tuossa majakkalaivassa siellä vieraillessani! Konehuoneen viereen oli tehty sellainen valokuva"galleria" missä oli kuvia aluksen historiasta jne jne.
Eniten kiehtoi tunnelmallinen pikku ruokailutila aivan keittiön vieressä. "Lasivitriiniin", eli ruokailutilaan mahtui 4-6 henkilöä muistaakseni syömään ja ruokailutila oli tunnelmallisen ahdas.
Olis ollut kiva joskus olla majakkalaivalla kokemassa tuo tunnelma aaltojen keinuttaessa laivaa :-\
Nykyisin luen majakkalaivojen tunnelmasta kirjasta: Höyrylaivoja 150-vuotta.
Kyseisessä kirjassa on poikkileikkauspiirros majakkalaiva Storbrottenista vai miten se nimi nyt kirjoitettiinkaan, sekä kuvattu oloja ja tunnelmia laivalta :beer:

Sami Korppi

Hylkysaarihan se on nimeltään, missä merimuseokin vielä toistaiseksi on.

Niin ja se piti sanomani että Hyökyllä käynti on aivan must aina kun se on Helsingissä käymässä. Vielä en ole ehtinyt käymään, mutta vielähän viikkoa on jäljellä. Opin tykkäämään siitä paatista aikoinaan kun seurustelin Vehkalahtelaisen (nykyisin Hamina) kanssa. Nyt kun sillä suunnalla ei enää pahemmin pyöri niin pitää hyödyntää kaikki kerrat kun Hyöky on täällä päin  :beer:

Kenny Leong

No niinpä niin..sehän se oli eli Hylkysaari. Siellä merimuseossakin olen käynyt ja hieno paikka. Pitänee käydä sielläkin vielä ennen kuin se mahdollisesti vaihtaa paikkaa.

Mikko-Oskari Koski

#20
5.9.2004:
Eilisessä HS:ssa ollut juttu Merimuseon perusnäyttelyiden viimeisestä kuukaudesta Hylkysaaren suojissa sisälsi mielenkiintoisen ja murheellisen tiedon majakkalaiva Kemistä: Alus on päässyt niin huonoon kuntoon, ettei sinne enää tänä vuonna ole voinut päästää vierailijoita.
Ongelma on mitä ilmeisimmin sama, mikä alusta vaivasi jo sen edellisessä alennusvaiheessa vuosina -74-86: Pohjalevyjen heikko kunto. Kemi ei ole ollut telakalla vuosikausiin ja vaikka nyt kosteus ei ole syönyt sen sisätiloja, kuten edelliskerralla, ovat ongelmat periaatteessa samat.
Jokaisen museolaivan kohdalla pitäisi aina muistaa se, että aluksen ylläpito on ihan yhtä kallista, kuin liikkuvankin laivan. Ja kun museolaiva joutuu huonoon kuntoon, eikä rahoja kunnostamiseen löydy mistään, ovatkin hyvät neuvot kalliit...

Äskettäin Haminassa käydessäni kyselin Patulta Hyökyn mahdollisista telakointisuunnitelmista. Sellaisia kuulemma on, eihän vanha kunnianarvoisa Libauskijkaan ole ollut kuivilla kymmeneen vuoteen. Mutta vaikkei puhuttaisikaan "pirtuun säilömisestä", lienee selvää, että Hyökyn kunto ei ole kriittinen, vaikkei toisaalta olisi mikään yllätys, vaikka 92-vuotiaalla olisikin jotain vaivoja...

***

18.10.2004:
Kemi siirrettiin lauantaina Hylkysaaresta Viaporin telakalle. Määrärahoja sen kunnostamiseen ei ole, mutta telakka on lupautunut ottamaan aluksen toistaiseksi kuoppaan ilman niitäkin, pääasiahan on, ettei kiistatta arvokas laivavanhus uppoa esim.jäiden puristuksesta...

Mitä aluksen tulevaan museokäyttöön tulee, taitaisikin olla viisainta nostaa koko purkki pysyvästi kuivalle maalle. ::)

***

4.10.2005:
Kemi lojuu yhä Viaporissa, Hyöky ja Rellu päivystävät Kauppatorin rannassa ja Faros Vaasassa, siinä Suomen majakkalaivaston nykytila.

Naapurimaassa on toisin. Skeppsholmenin rannassa ovat Vinga ja Fladen asuntolaivakäytössä, Djurgårdenilla Finngrundet
museolaivana ja Biskopsudden aallonmurtajan päätykoristuksena. Ja kun mennään kauemmas, tulee Lidingön Gåshagan rannassa vastaan vielä jatkuvasti myyntilistoilla oleva pahin pankki (Värsta Banken)
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS32/fs32gb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS10B/fs10bgb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS25/FS25GB.HTM
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS21/fs21gb.htm
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/SCHWEDEN/FS23/fs23gb.htm

Eikä tuo viisikko edes ole koko Ruotsin jäljelläoleva majakkalaiva-armaada, Göteborgissa on museoituna uudempi Fladen ja jompikumpi entisistä Grundkalleneista kuuluu Tukholman rantojen värikkääseen aluskantaan valkorunkoisena. Muitakin saattaa olla.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#21
Rellun eli ex-Relandersgrundin, Reservin ja Wuolteen omistaja Susanna Seppä on liittynyt Majakkaseuraan, mutta laivahistoriallisesti tätä aika paljon merkittävämpi tieto on, että aluksen pohja tullaan kuluvan talven aikana kunnostamaan tulevien ravintola-asiakkaiden paineita ajatellen. Alus on nyt Viaporin ulkoaltaassa. Seppä yrittää saada alukselle jatkossa toimiluvan Helsingistä, mutta ellei se onnistu, on Kotkan Kantasatamassa laituripaikka odottamassa.
Tietysti pitää muistaa, jos historiallisista arvoista puhutaan, sellainen pikku nyanssi, ettei Rellussa ole oikeastaan jäljellä juuri mitään alkuperäistä, paitsi runko. Mutta käyttökierrätystähän tämä lienee sanan varsinaisimmassa merkityksessä. Eikä Rellua ole kukaan koskaan museolaivaksi väittänytkään. Kuin ei myöskään Vaasan Farosta.
http://www.feuerschiffseite.de/SCHIFFE/FINNLAND/relanders/rellugb.htm

Ja Vaasan Faroksestahan on juttua täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=5004.0
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 19.12.2005, 20:37:57
Tietysti pitää muistaa, jos historiallisista arvoista puhutaan, sellainen pikku nyanssi, ettei Rellussa ole oikeastaan jäljellä juuri mitään alkuperäistä, paitsi runko. Mutta käyttökierrätystähän tämä lienee sanan varsinaisimmassa merkityksessä.
Niin, kaikki nuo kansirakenteet ja tilpehöörit rakennettiinn Relluun Kotkassa pian Susannan tuotua se Kotkaan ravintolaksi. Nyt en muista tähän hätään mistä Rellu Kotkaan löydettiin - Haminassa se ei tietääkseni enää tuolloin lojunnut, olihan romuttamon ranta jo siihen aikaan siivottu -, mutta eipä siitä Kotkaan saapuessaan ollut jäljellä kuin pelkkä runko ja puoliksi katkaistut korsteeni ja valotorni.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Suomenlinnan telakalla makaavan Kotkalaisen ravintolalaiva Rellun ruostevauriot ovat paljastuneet pelättyäkin pahemmiksi. Kymmenisen vuotta sitten Tallinnassa tehdyissä korjauksissa oli pohjasta uhohtunut kokonaan sinkitys. Ruoste on päässyt iskemään pohjan rakenteisiin tosi pahasti, Rellun omistaja Susanna Seppä kertoo. Jos Rellu olisi jäänyt kuluvan talven ajaksi Kantasatamaan, olisi se varmasti uponnut. Paikoin veden piti ulkopuolella pelkkä maali. Aluksen sisäpohja on hiljattain hiekkapuhallettu. Uutta rautaa päästään hitsaamaan pikapuoliin. Kotkansilmä-lehdessä kerrottiin viime syksynä Rellun pohjarakenteiden syöpymisestä. Tuolloin vesi velloi ruumassa ja kaarien syöpyminen oli selvästi nähtävissä. Suomenlinnassa tehty hiekkapuhallus paljasti sitten karun totuuden. Hitsipuikkoja on poltettava melkoinen kasa ennen kuin Rellu kelluu taas turvallisesti. Kustannusarviota Seppä ei ole vielä ynnännyt. Kalliiksi korjaus kuitenkin tulee. -En kuitenkaan luovuta. On tässä niin kauan touhuttu. Susanna Sepällä on onneksi laaja ystäväpiiri, joka on tukenut Kantasataman maamerkiksi muodostunutta Rellua. Viime syksynä Rellulla järjestettiin telakointibileet ja syystori, joiden tuotolla rahoitettiin korjausurakkaa. Varoja kerättin myös Silakkamarkkinoilla Helsingin kauppatorin rannassa. Rellu on Suomenlinnan historiallisessa kuivatelakka-altaassa hyvässä seurassa. Altaassa talvehtii myös majakkalaiva Kemi sekä kaksi lähes satavuotiasta luotsikutteria eli Pitkäpaasi ja Alpha. Suomen 25 perinnealuksesta telakalla ovat myös Kotkalainen Vivan sekä Astrid, Ingeborg, Inga-Lill, Ingrid, Freja ja Inga.

Kaupunkilehti Ankkuri 1.2.2006


Eipä Susanna Seppä ainakaan rahan takia tuohon projektiin ole lähtenyt, vaan rakkaudesta laivaansa. Harvinaista kiinnostusta konkreettiseen laivaharrastukseen löytyy tuolta naiselta, ei voi muuta sanoa. Kaikki kannatuksen vuoksi ensi kesänä Kotkassa liikkuvat Rellulle kaljottelemaan tai kahvittelemaan niistä hienoista emalimukeista.
PS. Maistakaa kuuluisia Rellun lohileipiä! :beer:

Mikko-Oskari Koski

Suomen Majakkaseura vetoaa jäseniinsä, jotta Relandersgrundin pohja saataisiin edes jonkinlaiseen kuntoon ennen Viaporin kevättelakointia 25.4.2006. Jos siis hallussasi on sopivaksi katsomasi rahasumma tai tiedossasi ammattitaitoinen laivahitsaaja*), ota yhteys osoitteen www.majakkaseura.fi kautta löytyviin tahoihin.

Majakkalaiva Kemin tilanne Viaporissa on sikäli lohdullisempi, että se saa ainakin viimeksi kuultujen tietojen mukaan jäädä isoon altaseen niin pitkäksi aikaa, kunnes Kotkan museosta järjestyvä laituri (tai toivottavammin kuivan maan!) paikka on selvä.

*)Sanotaan, että niitatuilla ja hitsatuilla laivarungoilla on huomattaviakin luonne-eroja; siis nimenomaan merellä käyttäytymisessä. Lisäksi yhdellä tyylillä kerran tehtyä alusta ei voi korjata toisella. Jos jollakulla foorumilaisella on tästä aiheesta oikeasti faktatietoa, pyydän avaamaan siitä uuden topicin, jossa kertoisi tarkemmin. Kiinnostaisi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Mitalikampanjalla varoja Rellun pelastamiseen

Kiirettä pitää.  :thumb:

Ankkuri

Ari Elenius

Majakkalaiva Helsingistä on kolmen sivun kuvitettu erikoisreportaasi Seurassa 2/1959 "Silmä sammuu aavalla merellä".

Olin joskus 80-luvulla muutaman kerran kolaamassa Hyökyä Aurajoessa.

Kimmo Rantanen

Jättitelakka Rellun pelastustalkoisiin

Telakka-alan jättiyritys Aker Yards ojentaa auttavan kätensä kotkalaisen majakkalaiva Relandersgrundin eli Rellun korjaamiseksi. Aker antaa kaksi miestä ja laitteet kahdeksi viikoksi, Rellun mistaja Susanna Seppä iloitsee.

Seppä on viettänyt unettomia öitä Suomenlinnan telakalla makaavan laivansa kanssa. Ensi viikolla telakan allas näet täytetään ja Rellun läpimädän rungon korjaustyöt ovat vielä pahasti kesken. Runkoon hitsataan hätäpaikkoja ja pidämme aluksen pumppujen avulla pinnalla kymmenen päivää. Kun muut alukset on saatu pois altaasta, työt jatkuvat. Niiden arvellaan vievän koko toukokuun, Seppä selvittää...


:thumb: Koko uutinen  :deal:

Mikko-Oskari Koski

Kunnioitimme Majakkaseuran iskuryhmän toimesta eilen Viaporin telakkaa läsnäolollamme ja kävimme koputtelemassa niin Rellun kuin Keminkin pohjia. Ruostetta on kumpaisessakin, mutta Rellun kohdalla remontti on edennyt miellyttävällä tavalla ja absoluuttinen tuho ei enää näytä olevan tapahtumassa. Tuleeko altaaseen vesi 12. vai 15.5., riippuu nyt aika pitkälti siitä, vaatiiko mittausalus Suunta päästä merelle jo perjantaina vai sallitaanko sen jäädä kuoppaan viikonlopun yli.
Rellun pohjan seuraava mielenkiintoinen reaktio lienee kemiantuntijoiden erikoisalaa: Kuinka suhtautuvat toisiinsa kolmen eri aikakauden metallilevyt, joista osa on kiinni niiteillä ja osa hitsaussaumoilla..?
Rellulle on vetämässä laituripaikka Stadista. Lohivoileivissä ei ole valittamista.. 8)

Kemin tilanne on paljon ikävämpi. Rahaa sen kunnostamiseen ei ole ja jos pohjalevyjen kunto jatkossakin on se, mikä se nyt on (tai huonompi), uhkaa tätä sinällään majakkalaivastomme autenttisinta ja siten myös arvokkainta yksilöä muuttuminen sukellusveneeksi -elleivät museoviranomaiset päätä sijoittaa alusta pysyvästi kuivalle maalle.

Hyökykin on Stadissa vielä tämän viikon. :beer:
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.05.2006, 14:33:44
Rellulle on vetämässä laituripaikka Stadista.
Kemin tilanne on paljon ikävämpi.
Hyökykin on Stadissa vielä tämän viikon.

Helsingissä lienee Suomen majakkalaivojen kokoontumisajot.  ;D 8)