Fregatti Helge Ingstad ja säiliölaiva Sola TS törmänneet Norjassa - kahdeksan loukkaantui

Aloittaja Timo Lehtinen, 08.11.2018, 22:30:00

« edellinen - seuraava »

Timo Lehtinen

Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

:o
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Pekka Laakso

Kyllä tuosta taitaa tulla norjalaisille vielä suurempi farssi kuin Therese Johaugin huulirasvasta. Todella nolo tapaus...  ;D
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jukka Ikonen

Taitaa joku tai jotkut siirtyä ylennysjonossa ihan sinne häntäpäähän? Ensiksi tuo törmäily ja sitten laiva laitetaan käytännössä riippumaan vaijereilla jotka on mitoitettu laiturissa kiinnipitämiseen. Riittääkö 10 M€ vai 100M€ telakkakuluiksi vahingon korvaamiseksi? Tuskin satojen miljoonien paattia naulatehtaalle lähetetään.

Taitaa kohta olla ilmoitusta paikallisella työnhakupalstalla ;-)

" Päällikkökokemusta omaava meriupseeri etsii töitä. Kokemusta myös vuonoajosta sekä telakointiin valmistelevista toimista.


Nimim.
Kaikki kelpaa
Oslo"

Janne Raiskinmäki


Päällystö oli varmaan kapteenin hytissä juhlimassa hyvin mennyttä harjoitusta ja sillalle oli jätetty 1. luokan matruusi Nils Knutsson yksin  ;D   

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.11.2018, 20:24:34
Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

:o

Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 16.11.2018, 13:28:40
Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.

Ei radioliikenteessä minusta ole mitään ohjainlaitevikaan viittaavaa, vaan vaikuttaa siltä, että fregatti ei väistä, koska pelkää tulevansa liian lähelle merimerkkejä ("båkene") tai kareja ("båene") ja ajaa suoraan päin tankkeria. Mitään esteitä ei aluksen oikealla puolella kuitenkaan ollut, ainakaan lehtiartikkelin «Helge Ingstad» sa de ikke kunne svinge, men kysten var klar: – Oversiktlig farvann mukaan. Tankkerin oikealla puolella oli muita aluksia.

Radioliikenne, sen norjankielinen transkripti ja tutkakuva löytyy ainakin uutisen Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS» videosta "Hør samtalen mellom skipene".

Onnettomuustutkinta aikanaan selvittänee tapahtumien kulun ja onnettomuuden syyn.


Tauno Hermola


Tauno Hermola

Tänään on julkaistu alustava onnettomuustutkintaraportti ja turvallisuussuosituksia. Alla linkit englanninkielisiin dokumentteihin.

Preliminary report 29.11.2018
Appendix: Interim safety recommendations 29.11.2018

Hannu Sarell

Fregatti Helge Ingstadin, joka törmäsi tankkeri Sola TS:sään viime syksynä Bergenin pohjoispuolella, nostovalmistelut aika pitkällä. Paikalla on Belgialainen iso nosturi Rambitz ja muuta kalustoa.

Yhdistin kaksi aihetta käsittelevää viestiketjua. -Tuomas Romu

Hannu Sarell

Helge nyt Hanoytangenissa Rambitzin ja Gulliverin nosturien varassa.

Ari Leskinen

Raato on jo proomun päällä kuivilla ja kiinnitykset käynnissä Haakonsvernin laivastotukikohtaan kuljetusta varten. Kraanoja irroitetaan jo.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Lasse Reunanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 16.11.2018, 13:28:40
Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.
Tuskin kaikkia todellisia syitä saadaan koskaan julkisuuteen. Eiköhän Norjan merivoimilla ole intressit salata joitain tietoja. Ei kait laivalla tuollaisella helpolla kotimatkalla vain luotettu pelkkään gps-navigointiin ja paikannettu omaa sijaintia väärin? Alueellahan oli tuon harjoituksen aikana todistetusti gps häirintää jonkun tuntemattoman valtion tai muun tahon toimesta. Helge Ingsted ilmoitti Sola TS:lle, että he  eivät voi väistää, koska väistön suunnassa on ranta lähellä ja matalaa. Luulivatko komentosillalla todella olevansa eri paikassa? Jos tämä on onnettomuuden todellinen syy, niin melko helpolla on tämä tuntematon taho saanut upotettua Naton sotalaivan.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Tauno Hermola

No jos tuon alustavan raportin sanoman yrittää tiivistää yhteen lauseeseen, niin Helge Ingstadin komentosillalla olevat kuvittelivat, että (kansivalot yhä päällä kulkeva) Sola TS oli öljyterminaali ja sitä on tietysti vähän vaikea väistää rannan puolelta. Mitä tällaisesta merimiestaidosta sitten pitäisi ajatella, on toinen juttu.