Amerikkalaishinaajien Suomeen tulosta 60 vuotta – juhlakokoontuminen tulossa

Aloittaja Juha Kamarainen, 12.02.2006, 11:24:39

« edellinen - seuraava »

Juha Kamarainen

Amerikkalaishinaajien Suomeen tulosta 60 vuotta 8. elokuuta 2006 – juhlakokoontumista suunnitellaan

Suomen valtio hankki vuonna 1946 USA:n armeijan ylijäämästä Hollannista ja Belgiasta 24 dieselhinaajaa. Hinaajat edustavat mm. Normandian maihinnousussa käytettyä kalustoa ja ne on valmistettu pääosin vuosina 1943 ja 1944.  Hinaajat palvelivat Suomessa sodanjälkeistä miinanraivausta sekä satamia, puutavarayhtiöitä ja puolustusvoimia. 60:n vuoden jälkeen hinaajahankinnasta on Suomessa jäljellä seitsemän alusta, nykyisiltä nimiltään Alpo (Oulu), Famnen (Turku/Nauvo), Merikarhu (Hamina), Normandia (Kotka), Poitsila, Purha (Helsinki) ja Tolvan (Siilinjärvi).

Alusten vaiheista sekä M/S Alpon matkasta Normandiaan kesällä 2004 on ilmestynyt oululaisen Toppilan Pukseeri ry:n kustantama kirja Pienet hinaajat Suomessa: M/S Alpo Normandiasta Ouluun ja takaisin. Kirjan on kirjoittanut Juha Kämäräinen.

Suunnitteilla juhlakokoontuminen

M/S Alpon ystävät kutsuvat näiden hinaajien omistajia, miehistöjä ja niistä muutoin kiinnostuneita tahoja sekä alusten kotikaupunkeja mukaan suunnittelemaan kokoontumista alusten Suomeen tulon 60-vuotismuistoksi. Alustavaksi ajankohdaksi on kaavailtu heinä-elokuun vaihdetta 2006.

Toiveemme on, että mahdollisimman moni näistä aluksista saataisiin tuolloin koolle esimerkiksi Helsinkiin tai Hankoon, jotka olivat niiden ensimmäiset satamat Suomessa ja alusten toiminta-aluetta miinanraivauksen aikana.

Tarkoituksemme on:
1.   esitellä aluksia niiden nykymuodossa ja kertoa niiden vaiheista yleisölle ja medialle
2.   muistuttaa mieliin sodanjälkeinen merialueiden miinanraivaus, joka suoritettiin erittäin vaativissa oloissa ja teki vesistämme jälleen turvallisia 28:n miehen uhratessa henkensä.
3.   osoittaa kunnioitusta näiden alusten entisille miehistöille, erityisesti aluksia käyttäneille miinanraivaajaveteraaneille.

Lisätietoja antaa Oulussa hanketta johtava Toppilan Pukseeri ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Vesa Nummela. Vesan tavoitat parhaiten numerosta 050-4125200 tai sähköpostitse vesnum@elisanet.fi.

Tiedotteen laati ja välitti Juha Kämäräinen juha.kamarainen@mail.suomi.net

Bengt Fredriksson

tervehdys! tolvanin uusi kotipaikka on turku 2008 vuoden alusta. ostin hänet mauri furulta 2007 loppuvuonna. tolvan hinaattiin kesällä 2008 kuopiosta turkuun.kiitos muuten hienosta kirjasta (pienet hinaajat suomessa.)  paljon terveisiä t. bengt fredriksson bf-cargo oy ab

Bengt Fredriksson

eikä tässä viellä kaikki,syksyllä 2008 tolvanissa kävi ei kutsut vieraat(lausutaan paskahousut)kylässä,varastivat brygän komea ratti,sb ja bb lanternat sekä keulamaston 2 alimmaista valoa plus brygän vanha vedettevä kello.naapuri hinaajasta vietiin myös ratti.verikoirat on päästetty nuuskimaan, ne ovat sitä pureeva sorttia. että tämmöstä täält turust.

Pekka Pirkola

Onnea uudelle hankinnalle! Harmillinen juttu,tuo varkaus. :-\ Onkos Tolvanissa vielä alkuperäinen Atlas-diesel? Voisiko tulla kesällä luvanvaraisesti kyläilemään laivalle,kun edellisestä kerrasta alkaa olla jo yli 20 vuotta.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Erkki Tirkkonen

Taitaa näitä "sotalaevoja" olla Saimaalla lisääkin. Miten lienee kelpaisiko Lappeenrannassa oleva Rutola ja Puumalalainen Norma tuohon "regattaan".
Laivoihin voi tutustua sivulla Suur-Saimaan Wanhatlaiwat.

Teemu Knuutila


Juhani Mehto

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Hömppi

#7
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 16.01.2009, 20:30:50
Taitaa näitä "sotalaevoja" olla Saimaalla lisääkin. Miten lienee kelpaisiko Lappeenrannassa oleva Rutola ja Puumalalainen Norma tuohon "regattaan".
Laivoihin voi tutustua sivulla Suur-Saimaan Wanhatlaiwat.

Regattaahan suunniteltiin vuonna 2006, toteutuiko koskaan?
Rutola on aivan liian "uusi" valmistui vasta 1948, eikä ole amerikkaishinaaja, vaan Ranskalaista tekoa. Norma valmistui 1943, eli se sopii kyllä ikänsä puolesta, ex H-3, Tid 49, mutta se on valmistettu englannissa, ei ameriikassa.

Erkki Tirkkonen

Unohdetaan koko juttu, en tosiaan huomannut että alunperin puhuttiin vuodesta 2006. Annetaan Rutolan ja Norman liikkua suolattomassa vedessä, kestävät paremmin isältä pojalle.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 16.01.2009, 20:36:42
Kuuluuko muuten Rauma Catan Minos hinaaja tohon joukkoon ???
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.01.2009, 21:55:51
Kuuluuhan se.

Eipä taida kuulua. Eikös tuo Minos ole noita Englantilaisia TID hinaajia, ei Amerikkalaisia ST-hinaajia.

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 16.01.2009, 20:36:42
Kuuluuko muuten Rauma Catan Minos hinaaja tohon joukkoon ???
Ei kuulu. Minos ex Tapio ex Kuutti on Thornessa, Richard Dunston-pajalla Englannissa  1942 rakennettu, Normandian maihinnousuun tarkoitettu alus. Alus oli Hollmingin omistuksessa, jolloin se lähes uudisrakennettiin. Holming myi  sen Eskoship Oy:lle (Esko Saarinen), joka myi sen Mäntyluodon Metalli Oy:lle. Se oli myös Mäntyluoto Tug Servicen omistuksessa. Konkurssin jälkeen Rauma Cata osti sen 1996.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: John Hacklin - 17.01.2009, 17:41:47
Ei kuulu. Minos ex Tapio ex Kuutti on Thornessa, Richard Dunston-pajalla Englannissa  1942 rakennettu, Normandian maihinnousuun tarkoitettu alus. Alus oli Hollmingin omistuksessa, jolloin se lähes uudisrakennettiin. Holming myi  sen Eskoship Oy:lle (Esko Saarinen), joka myi sen Mäntyluodon Metalli Oy:lle. Se oli myös Mäntyluoto Tug Servicen omistuksessa. Konkurssin jälkeen Rauma Cata osti sen 1996.

Eihän se tietysti kuulukaan, ajatuksissani mietin vain noita toisen maailmansodan veteraanihinureita, vaikka kyse oli nimenomaan amerikkalaisperäisistä hinaajista. Onneksi täällä on jollain enemmän ajatusta mukana!
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.01.2009, 18:02:29
Eihän se tietysti kuulukaan, ajatuksissani mietin vain noita toisen maailmansodan veteraanihinureita, vaikka kyse oli nimenomaan amerikkalaisperäisistä hinaajista. Onneksi täällä on jollain enemmän ajatusta mukana!
En tiedä, onko ajatusta, mutta aihe on kovin tuttu. Niistä amerikkalaisista sen verran, että palvelin aikoinaan laivastossa  Ms Pirttisaaressa, joka oli näitä amerikanostoksia. Atlas Imperial oli valtavankokoinen masiina ja jotain 350 hepoa kyyditti meitä sotilasmestari Helmisen johdolla pitkin Suomen rannikkoja. taisi olla jossain vaiheessa Greenpeacen omistuksessa ja nyttemmin lienee lahtelaisomistuksessa.
TID-hinaaja Minos on aikoinaan tuttu siitä, että olen sen aikoinaan muutaman kerran katsastanut ja jopa joskus katsastusuran jälkeen jopa murrellut jäitä sen kanssa. Sen verran, mitä sillä nyt sai murrettua.

Sami Forsman

Muistanko väärin vai oliko Mars Hinaaja englannin tekeleitä..muistaakseni Hacklinin omistutuksessa

John Hacklin

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 17.01.2009, 20:24:57
Muistanko väärin vai oliko Mars Hinaaja englannin tekeleitä..muistaakseni Hacklinin omistutuksessa
Ensinnäkin pari selvennystä.: Oli joskus olemassa Werner Hacklin ja hänen laivanvarustamonsa. Aikanaan ilmeisesti isohko. Sitten oli olemassa hänen veljenpoikansa Nils Hacklinin sipsuliike, jolla oli mm. hinaaja Mars II, joka oli entinen RaumaII. Tämä RaumaII mm. törmäsi K-8 veneeseen Raumalla, jolloin muistaakseni 26 nuorta naista hukkui.
Käsittääkseni tämä Mars II ei ollut näitä englantilaisia  vaan jotain muuta amerikkalaista sarjaa,varma en ole. Selvennyksenä vielä;
Tein elämäntyöni saksalaisissa ja suomalaisissa varustamoissa, sekä viimeiset, lähes 26-vuotta Merenkulkuhallituksen/laitoksen/Finnpilotin palveluksessa, eikä minulla ole kytköksiä kuin esivanhempien kautta ko.firmoihin samannimisyyden vuoksi.
Toki minulla on kerättynä kuvamateriaalia perintönä W Hacklinin laivoista,niinkuin muistakin suomalaisista laivoista.