Suomen Akuankka-hinaajista

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 15.03.2001, 18:45:54

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Juha_Kamarainen - 22.11.2004, 10:48:46
Toppilan Pukseeri ry:n liepeillä Oulussa kasaa pieni, mutta pippurinen työryhmä kirjaa ns. ylijäämähinaajista eli Suomeen USA:n armeijan selvittelyelimen (Office of the Foreign Liquidation Commissioner) kautta 1946 hankituista ST-luokan aluksista.

Parhaillaan on meneillään kotimainen arkistotyö ja historiallisen osuuden ensimmäisten jaksojen kirjoittaminen.

Olemme valinneet kirjoitusotteeksi tapaustutkimuksen, jonka kohteena on M/S Alpo (ex ST-335, DR-18, N:o 18)  mutta poimuttelemme mukaan laajemmaltikin tähän laivatyyppiin liittyvää aineistoa.
Teos tulee olemaan kaksiosainen: toisessa osassa esitellään historiaa ja toinen tarkastelee M/S Alpon kunnostusta ja matkaa Oulu - Caen - Oulu kesällä 2004.

Olemme kiitollisia kaikesta avusta ja tulemme sitä myös kainostelematta pyytämään.

Tällä hetkellä erityinen kysymys: Tietääkö joku, kuka alustyypin suunnitteli, milloin ja kenelle? Virallisesti tyyppi kaiketi tunnetaan paitsi USAT ST:nä myös tunnuksella Design 257 A.  Versioitahan Suomeen tuli 74-jalkaisia sekä 86-jalkaisia.  Ne olivat olleet Yhdysvaltain armeijan kuljetusjoukkojen rullissa.

Tarkoituksemme on saada aikaan teos, jota voi lukea maallikkokin, mutta joka tarjoaa kiinnostavia hetkiä myös merenkulkuun ja näihin aluksiin perehtyneille.

Itse kirjoittajana tunnen nöyryyttä aihepiirin edessä samoin kuin kunnoitusta aluksen eri vaiheiden miehistöjä kohtaan. Hauskojakaan piirteitä aluksen historiasta ei puutu, sen takaan!

Terveisin

Juha Kämäräinen
Toppilan Pukseeri ry:n koordinaattori
Oulu


http://kotisivu.suomi.net/juha_kamarainen/

Kämäräisen kirja on hyvinkin lukemisen arvoinen tietopaketti tämäntyyppisistä aluksista kiinnostuneille. Vaikka se hyvin runsaassa määrin keskittyykin Alpon sinänsä ainutlaatuisen Ranskanmatkan kuvauksiin -ja on mukaansatempaavasti sekä kirjoitettu että kuvattu- on se myös käyttökelpoinen hakuteos, joka vastaa tässä topicissa aiemmin esitettyihin kysymyksiin varsin tyhjentävästi. Järjestelmällisesti se esittelee alusten yhteisen merisodankäyntihistorian niin Normandiassa kuin sitten Suomen vesillä "ilman vihollista" eli miinanraivauksessa.   
Kirjan nimi on tietysti sikäli vähän harhaanjohtava, etä se antaa ymmärtää hinaajateemaa käsiteltävän laajemmaltikin, kuin vain akuankka-hinaajien osalta. Mutta ehkäpä on haluttu välttää tekijänoikeuskonfliktia suuren ja mahtavan, yli-imperialistisen Disney-konsernin kanssa... ;D
Alusesittelyn saavat osakseen kaikki jäljelläolevat suomalaiset alkuankka-hinaajat (suluissa raivaajakauden numero); Alpon (18) lisäksi Famnen (2), Merikarhu (13), Normandia (7), Poitsila (17), Purha (11) ja Tolvan (12) sekä Tukholmassa käytössä oleva isomman eli A-tyypin ainoa Itämeren alueella säilynyt yksilö Leo (A1). Itselleni oli lievä, mutta silti ikävä yllätys, että Ferro(14) oli Håkansilta eläköidyttyään pilkottu rautanauloiksi; siitä kun olisi vielä voinut saada ihan hyvän huvialuksenkin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

Kirjasta on lyhyt "arvostelu" Laiva-lehden 3/05 -numerossa... ::)

Juha Kamarainen

Kirjan "Pienet hinaajat Suomessa: M/S Alpo Normandiasta Ouluun ja takaisin" nimen valinta oli aika vaikea pala. Lähdimme ajatuksesta, että "ST-hinaajat" rajaisi kirjan aiheen liian pienen joukon tietopiiriin. Se ei kävisi otsikkoon kuuluvasta tutusta käsitteestä eli teemasta. Toisekseen se olisi vähän hassu sikäli, että "ST" sisältää jo sanan hinaaja.

Näin ollen päädyimme "suomentamaan" ilmauksen ST ja takakansitekstissä selvensimme, että kyse ei ole mistä tahansa pienistä hinaajista vaan nimenomaan täsmällisesti ST-tyyppisistä jenkkidieseleistä eli akuankoista. Itselleni tuo nimitys muuten tuli tutuksi vasta tällä palstalla - nyt en muista käyttikö Bengt Sjöström sitä erinomaisessa artikkelissaan "Ylijäämähinaajat: uusi hinaajatyyppi sodanjälkeisissä satamissamme". Harkitsimme otsikkoon myös sanaa "ylijäämähinaaja", mutta hylkäsimme senkin liian spesifinä. Se olisi ehkä voinut myös sekoittaa Tid-hinaajat mukaan.

Toisekseen jouduimme miettimään pitkin matkaa sitäkin, kumpi tulee ensin - Alpo kotiseutuhenkisesti vai yleisempi ilmiö. Valinta oli, että ensin esitellään historia sekä luokan, Suomessa säilyneiden alusten että Alpon osalta ja toinen osa käsittelee Alpon matkaa Normandiaan touko-kesäkuussa 2004.

Parhaillaan muuten, kun luonnostelen esitelmää kirjamme syntyprosessista, palailevat kirjaprojektin aikaiset tunnelmat ja kokemukset (lokakuu 2004 - 6.kesäkuuta 2005) mieleen. Suosittelen lämpimästi laivakirjojen tekoa. Saa Ramikin arvioitavaa... Monella teistä on siihen paljon parempi tietopohja kuin minulla oli kun aloitimme.

Seppo Tapola mainitsi LT:t (Large Tug -tyypin hinaajat). Sivustolla http://www.nafts.net/armytugs.htm väitetään entistä A 1:tä eli nykyistä Leoa (Tukholmassa) LT-tyypin edustajaksi. Kyseessä on kuitenkin 86-jalkainen eli isompi ST. LT-hinaajia ei tullut Suomeen ainakaan vuoden 1946 erässä enkä ole myöhemmistäkään kuullut. Jopa ST:t tuntuivat olevan kansanhuoltoministeriön jossain vaiheessa tekemän arvion mukaan Suomeen liian isoja...mikä on jenkin "pieni hinaaja" oli sodanjälkeisessä Suomessa aikamoinen alus.

Kimmo Rantanen

Hinaajista ainakin Normandia on nyt siirtynyt Suomenlinnaan Poitsilan seuraksi. Onkohan Poitsilaa siirretty nykyiseltä paikaltaan vuosikausiin? Ainakin pohja näyttää tehokkaasti ruostuneelta - koskahan vajoaa?




Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 02.08.2006, 16:27:30
Hinaajista ainakin Normandia on nyt siirtynyt Suomenlinnaan Poitsilan seuraksi. Onkohan Poitsilaa siirretty nykyiseltä paikaltaan vuosikausiin? Ainakin pohja näyttää tehokkaasti ruostuneelta - koskahan vajoaa?



Lehtosen Mika veti kyllä Poitsilan runkoon kunnon maalikerrokset muistaakseni vuonna -99 tai 2000. Onko alus sen jälkeen käynyt kuivilla, ei ole tiedossani.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kullervo Sonninen

Kotkassa oleva hinaaja on myynnissä ja siitä on olemassa myynti-ilmoitus jollain nettipalstalla. Hinta taisi olla jotaim 80000 euron paikkeilla.

Jukka Kaijanmäki

Normandia on vain käymässä Suomenlinnassa. Huomenna olisi tarkoitus lähteä jatkamaan matkaa nähtävästi Tallinnan suuntaan.
Alun perin oli tarkoitus järjestää ST-hinaajien Suomeen tulon 60-vuotisjuhlapurjehdus ja kokoontua Hankoon tulevana viikonloppuna.
Kävi kuitenkin niin, että Alpolle tuli muuta tekemistä ja Purha ei aivan tullut purjehduskuntoon. Merikarhu ei aikeistaan ilmoittanut ja kun Poitsila makaa lähinnä varastona Suomenlinnassa.
Näin ollen hieno ajatus kaikkine oheisohjelmineen kuihtui vain Normandian lipunnäyttöön Suomenlahden alueella.
Mitä aluksen myyntiin tulee, niin kaikkihan on tietysti mahdollista, mutta omistajaperheellä on kyllä tarkoitus seilata sillä Saimaalla ensi kesänä.

Timo Renberg

#22
Yksi Akuankka-hinaaja (MS Famnen) tulee myyntiin Turusta. Taitaa vaan olla kova pyynti kun ei ole mennyt kaupaksi vaikka ostajakanditaatteja on käynyt katsastamassa aikaisemminkin. Harmi jos menee Suomen rajojen ulkopuolelle.
Vesibussi Merikotkakin tulee jälleen myyntiin.
(vai onko hintojen tarkastusta?)

http://www.djurgardsvarvet.se/ Myyntiin tulevat alukset

Raine Taponen

Tässä selasin valokuviani ja pisti silmään yksi, josta ajatus. Mahtaakohan olla suomen pieninhinaaja?  http://www.aijaa.com/v.php?i=825806.jpg R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 12.08.2007, 21:44:58
Tässä selasin valokuviani ja pisti silmään yksi, josta ajatus. Mahtaakohan olla suomen pieninhinaaja?  http://www.aijaa.com/v.php?i=825806.jpg R.T

Pietarissa vuonna 1907 rakennetulla ja nykyään Loviisan merenkulkumuseon kokoelmiin kuuluvalla hinaaja Onnilla ei itseasiassa ole mitään yhteyksiä topicin aiheena oleviin ST-hinaajiin, joita siis hankittiin Normandian maihinnousun jälkeen Suomeen jenkkien ylijäämävarastosta...

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Timo Renberg - 07.10.2006, 14:30:46
Yksi Akuankka-hinaaja (MS Famnen) tulee myyntiin Turusta. Taitaa vaan olla kova pyynti kun ei ole mennyt kaupaksi vaikka ostajakanditaatteja on käynyt katsastamassa aikaisemminkin. Harmi jos menee Suomen rajojen ulkopuolelle.
Vesibussi Merikotkakin tulee jälleen myyntiin.
(vai onko hintojen tarkastusta?)

http://www.djurgardsvarvet.se/ Myyntiin tulevat alukset

Kimmo Rantasen aiemmin mainitsemaan  "Normandian maihinnousuun liittyen" Miten nämä sitten ko. maihinnousuun liittyy Suomen Akuankka hinaajina? Tietääkseni  Merisotakoulun luennoilla näitä. Eikä sen koommin tuota postaamaani Nordströmmin Looviisalaista hinaaja Onnia mainita. Sen sijaan hinaaja Alpo osallistui muistaakseni ko. maihinnousuun josta aiemmmin palstalla. Mikäli suomesta osallistui useampia hinaajia mitkä ne olivat? Onko foorumilla merisotahistorioitsijoita jotka tietäis kertoa asiasta enemmän. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko-Oskari Koski

Ensimmäinenkään suomalainen alus ei osallistunut Normandian maihinnousuun, vaan Suomeen ostettiin sodan jälkeen jenkkien ylijäämävarastosta tokka hinaajia, joita kutsuttiin yleisesti Akuankka-hinaajiksi. Näitä oli kahta eri tyyppiä.
Hinaajien alkuperäinen tehtävä oli paikata runsaita aukkoja laivastossa raskaan raivauskauden ajan ja kun mainittu työ oli tehty ne myytiin, kolmea poikkeusta (Purha, Pyhtää, nyk.Famnen ja Pirttisaari, nyk.Normandia) lukuunottamatta, jotka jätettiin armeijan huolto- ja kuljetusaluksiksi.

Normandian maihinnousuhistoriaan liittyneitä aluksia Suomen aluskannassa on toki ollut muitakin. Tunnetuimpina varmaan tss.Vking, joka Dinard-nimisenä toimi sairaalalaivana ja ms.Klara, jonka tehtävänä Plymouth Trade-nimisenä oli poimia merestä alasammuttuja lentäjiä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 13.08.2007, 14:39:27
Ensimmäinenkään suomalainen alus ei osallistunut Normandian maihinnousuun, vaan Suomeen ostettiin sodan jälkeen jenkkien ylijäämävarastosta tokka hinaajia, joita kutsuttiin yleisesti Akuankka-hinaajiksi. Näitä oli kahta eri tyyppiä.
Hinaajien alkuperäinen tehtävä oli paikata runsaita aukkoja laivastossa raskaan raivauskauden ajan ja kun mainittu työ oli tehty ne myytiin, kolmea poikkeusta (Purha, Pyhtää, nyk.Famnen ja Pirttisaari, nyk.Normandia) lukuunottamatta, jotka jätettiin armeijan huolto- ja kuljetusaluksiksi.

Normandian maihinnousuhistoriaan liittyneitä aluksia Suomen aluskannassa on toki ollut muitakin. Tunnetuimpina varmaan tss.Vking, joka Dinard-nimisenä toimi sairaalalaivana ja ms.Klara, jonka tehtävänä Plymouth Trade-nimisenä oli poimia merestä alasammuttuja lentäjiä.

Kiitän vastauksestasi ja aiemman kirjoitukseni oikaisusta. Tekstisi toi palstalle selvennystä asiasta jota jäin miettimään. Tässä aiheesta poiketen kysynkin. Onko tuo mainitsemasi ms.Klara sama alus joka on tai oli Aurajoen Martinsillan kupeessa joskus aikoinaan kummasteltavana? R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 13.08.2007, 14:58:33
Onko tuo mainitsemasi ms.Klara sama alus joka on tai oli Aurajoen Martinsillan kupeessa joskus aikoinaan kummasteltavana? R.T

Kyllä. Klarasta enemmän seuraavassa topicissa: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=508.0

Jouni Hämäläinen

J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/