Ensimmäinen ennuste tulevasta jäätalvesta:
https://twitter.com/SSonninen/status/1057608243550343168 (https://twitter.com/SSonninen/status/1057608243550343168)
Ilmatieteenlaitoksen jäätilanne:
https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)
Edelliset keskustelut:
Jäätalvi 2007-2008 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12237)
Jäätalvi 2008-2009 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13983)
Jäätalvi 2009-2010 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=14944)
Jäätalvi 2010-2011 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=15581)
Jäätalvi 2011-2012 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16090)
Jäätalvi 2012-2013 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=16362)
Jäätalvi 2013-2014 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17230)
Jäätalvi 2014-2015 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17578)
Jäätalvi 2015-2016 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17754)
Jäätalvi 2016-2017 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17894)
Jäätalvi 2017-2018 (http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=18042)
Ensimmäinen jääkartta julkaistu:
https://navigatormagazine.fi/uutiset/jaatalvi-on-alkanut-ensimmaiset-jaat-peramerella/ (https://navigatormagazine.fi/uutiset/jaatalvi-on-alkanut-ensimmaiset-jaat-peramerella/)
Meteor saapunut Saimaalle.
...ja ensimmäiset rajoitukset astuvat voimaan: Joulukuun 4. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan: Varkaus, Kuopio, Siilinjärvi, Puhos ja Joensuu, II yli 1300 tonnia.
Kontio ja Otso ovat käyneet eilen koeajoilla. Otso on jäänyt laituriintulon jälkeen ulommaiseksi eli viittaakohan se siihen, kumpi olisi käynnistämässä jäänmurtokautta...
Avustaminen on aloitettu itäisellä Suomenlahdella:
http://en.portnews.ru/news/269145/ (http://en.portnews.ru/news/269145/)
Ruotsiin ensi viikolla ensimmäinen rajoitus kertoo Sjöfartsverket:
" Aviserade restriktioner:
Karlsborg
From 17 dec 2018
Min isklass II och min 2000 dwt"
Lotus bunkraa juuri tällä hetkellä Otsoa. Ennakoikohan se jo jotain?
Ruotsissa Oden on jo matkalla Helsingborgista Luulajaan.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 15.12.2018, 12:03:08
Lotus bunkraa juuri tällä hetkellä Otsoa. Ennakoikohan se jo jotain?
Ruotsissa Oden on jo matkalla Helsingborgista Luulajaan.
https://www.liikennevirasto.fi/-/jaanmurtokausi-lahestyy?utm_source=twitter&utm_campaign=twitter&utm_medium=some#.XBT7goVOJjo
"Julkaistu 14.12.2018
Jäänmurtajista Otso ja Kontio ovat käyneet jo koeajolla, mutta varsinaisesti operoinnin otaksutaan alkavan joulun kieppeillä Perämeren kaaressa. Talvesta odotetaan tulevan tavanomainen, mikä merenkulussa tarkoittaa haasteita."
Urho ja Sisu ovat tänään vuorostaan koeajolla.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.12.2018, 15:04:02
https://www.liikennevirasto.fi/-/jaanmurtokausi-lahestyy?utm_source=twitter&utm_campaign=twitter&utm_medium=some#.XBT7goVOJjo
"Julkaistu 14.12.2018
Jäänmurtajista Otso ja Kontio ovat käyneet jo koeajolla, mutta varsinaisesti operoinnin otaksutaan alkavan joulun kieppeillä Perämeren kaaressa. Talvesta odotetaan tulevan tavanomainen, mikä merenkulussa tarkoittaa haasteita."
Päivän jäätiedotuksesta:
"Avustusrajoitusmuutokset: ...
Joulukuun 25. päivästä alkaen:
Tornio, Kemi ja Oulu, II yli 2000 tonnia."
Protector haki tänään irtokeulan Kotkasta ja jatkoi matkaa kohti Saimaata
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 20.12.2018, 18:05:50
Protector haki tänään irtokeulan Kotkasta ja jatkoi matkaa kohti Saimaata
Ja Saimaan kanava suljetaan jo tammikuun ensimmänen päivä.
https://yle.fi/uutiset/3-10563770
YLE kirjoittaa tänään, että ensimmäisenä suomalaisena jäänmurtajana töihin lähtee Otso joulupäivänä. Jostain syystä tätä "uutista" ei löydy nettisivulta, vaan pelkästään mobiilisovelluksesta.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.12.2018, 16:57:50
YLE kirjoittaa tänään, että ensimmäisenä suomalaisena jäänmurtajana töihin lähtee Otso joulupäivänä. Jostain syystä tätä "uutista" ei löydy nettisivulta, vaan pelkästään mobiilisovelluksesta.
https://yle.fi/uutiset/3-10569092 (https://yle.fi/uutiset/3-10569092)
PortTrafficia kannattaa tiirailla myös.
Ruotsissa taas Sjöfartsverketin talven ensimmäinen katsaus on julkistettu:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Nu-inleds-issasongen-for-vintersjofarten/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Nu-inleds-issasongen-for-vintersjofarten/)
Ale on jo valmiudessa.
"Parallellt med restriktionernas införande är även de fem svenska statsisbrytarna redo för att inleda sina respektive isexpeditioner. Planerad tågordning för isbrytarna är Ale, Ymer, Atle, Oden och Frej. Ale är i beredskap för att avgå inom 24 timmar.
- I nuläget tyder väderleken och den förväntade isutbredningen på att Ale kommer att inleda isbrytarsäsongen under vecka 52. Vattnet i Bottenviken håller en relativt hög temperatur för årstiden, vilket begränsar istillväxten, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket."
Valkyria avaa ränniä Norrbottenille Karlsborgista. :D Näyttää avustus menevän aika kauas satamasta väylällä. Olisikohan jopa niin, että Sjöfartsverket joutunut rahtaamaan pienen pätkän avustusta, koska Ale on vielä laiturissa Luulajassa?
Polar Expoler risteilee väylän lähellä. Näköjään on jääristeilyt alkaneet. 8)
Tom of... vai oliko se sittenkin Zeus of Finland on myöskin matkalla Hollannista Turkuun. "Restricted manoeuverability" ei taitaa tuoda mukanaan jotain? ??? Kurssi toistaiseksi kohti Skagenia, mutta aivan varmaa ei vielä tässä vaiheessa voi sanoa...
Päivän Pohjalainen kirjoittaa jäätilanteesta.
https://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotimaa/nyt-eletaan-merijaan-h-hetkia-jaatalvi-alkaa-pohjanlahden-rannikolla-viikon-myohemmin-kuin-kolme-vuosikymmenta-sitten-1.2829378
"J ÄÄNMURTAJAT Liikennevirasto on tehnyt päätöksen ensimmäisen jäänmurtajan lähettämisestä Perämerelle. Jäänmurtaja Otso lähtee matkaan joulupäivänä 25.12.2018.
Syksy on ollut leuto, mutta talvesta ennustetaan tavanomaista eli säätilojen odotetaan vaihtelevan laidasta laitaan. Otson toiminta-alue tulee aluksi olemaan Perämerellä, Oulun, Kemin ja Tornion alueella.
Ensimmäiset merialueiden avustusrajoitukset tulevat voimaan 25.12.2018. Liikennevirasto varautuu normaaliin talveen merellä, mutta koko talven kylmyyteen liittyvä tarkempi ennustaminen onnistuu vasta tammikuun puolenvälin jälkeen.
Käytössä merellä on Arctia Oy:n kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä lisäksi Alfons Håkans Oy:n Zeus. Saimaalla avustavat Alfons Håkans Oy:n Iso-Pukki ja Protector sekä Rauma Cata Oy:n Meteor. Tulevana talvena avustusrajoituksia satamiin asetetaan jäätilanteen mukaan samoilla periaatteilla kuin edellisinäkin talvina." MSN
Hiukan valotusta rahtauksiinkin.
Ei mitään uutta, mutta linkitetään kuitenkin:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005946304.html
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/otso-liikkuu-nyt-oulun-kemin-ja-tornion-alueella-talven-ensimmainen-jaanmurtaja-liikkeelle-kohteena-perameri/812594/
Ilmeisesti Otso käy Oulun väylällä ensin nuuskimassa ennen Tornio/Kemi akselilla aloitusta. Bunkkerikin otettiin vissiin jo Lotuksesta, joten ei tarvetta bunkrata Oulussa?
"FIOUL ETA : 2018-12-27 17:00 LT (UTC +2)"
Otso lekotti klo. 18.15.
Valeuutinen se tämäkin:
https://arenan.yle.fi/1-4274199
Kohdasta 03:30
Uutinen kertoi Otson lähteneen vaikka lähtikin vasta 20 minuuttia uutislähetyksen jälkeen.
Ohessa virallinen tiedote:
http://arctia.fi/2018/12/25/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana/ (http://arctia.fi/2018/12/25/otso-suuntaa-peramerelle-kauden-ensimmaisena-jaanmurtajana/)
Sekä Arctian IG:
https://www.instagram.com/p/Br0x4KJlmxO/ (https://www.instagram.com/p/Br0x4KJlmxO/)
Ja koko Suomen Tomppa vai oliko se sittenkin Zeus Follow Me -tekstein todellakin kiersi Skagenin ja lähestyy pian Öresundia.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.12.2018, 19:05:23
Ja koko Suomen Tomppa vai oliko se sittenkin Zeus Follow Me -tekstein todellakin kiersi Skagenin ja lähestyy pian Öresundia.
Turun sataman laivalistalla ETA 28.12. klo 06.00 - ainakin Porttrafficin mukaan ei mukana olisi lastia, ja siihen viittaa myös noin 10 solmun nopeus. Saapa nähdä!
Otso kävi matkallaan merkkailemassa reviiriään Raahen edustalla ja tulostakin syntyi:
"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 1. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Raahe ja Kalajoki, II yli 2000 tonnia."
Niin se tapahtui tiedotteen kera:
http://arctia.fi/2018/12/29/kontio-peramerelle-kauden-toisena-jaanmurtajana/ (http://arctia.fi/2018/12/29/kontio-peramerelle-kauden-toisena-jaanmurtajana/)
Ja Otsolla kauden avausavustus käynnissä kohti Torniota Soniland perässään.
Mikä lie ongelma Cristinalla kun "talutetaan" Protectorin ja Meteorin avustuksella pois Saimaalta. Ohitti juuri Parkkarin mutkat matkalla kanavalle. ???
Lainaus käyttäjältä: Heikki Imeläinen - 31.12.2018, 16:35:50
Mikä lie ongelma Cristinalla kun "talutetaan" Protectorin ja Meteorin avustuksella pois Saimaalta. Ohitti juuri Parkkarin mutkat matkalla kanavalle. ???
Alkuperäisen aikataulun mukaan piti jo eilen lähteä. Volttilähdön tekivät ennen kanavaa, koko kolmikko, joten jotain ongelmia on.
Nyt ilmeiseti yrittävät päästä Nuijamaalle yöksi, josta matka jatkunee huomenna.
https://www.finnpilot.fi/liikenneluettelo?district=Itäinen+alue&pilotageArea=Saimaa&station=&start=&end=&craft=&submit=Hae (https://www.finnpilot.fi/liikenneluettelo?district=It%C3%A4inen+alue&pilotageArea=Saimaa&station=&start=&end=&craft=&submit=Hae)
Tämmönen yhdistelmä oli Soskualla:
Kuvaa klikkaamalla löytyy muutama kuva lisää, video tulee myöhemmin.
(https://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/31.12.2018%20Hinaajat%20Protector%20ja%20Meteor%20ja%20rahtialus%20Cristina%20Soskualla/IMG_0249.jpg/_smaller.jpg) (https://tonikolhonen.kuvat.fi/kuvat/Laivakuvat/31.12.2018%20Hinaajat%20Protector%20ja%20Meteor%20ja%20rahtialus%20Cristina%20Soskualla/)
Mielenkiintoiset liikkeet: KAPITAN M.IZMAYLOV:lla. Tulossa miltei Juustilan sululle.
Liekö Cristina tarvitsemassa avustusta?
KAPITAN M.IZMAYLOV käy useastikkin Juustilan sulun alapuolen murtamassa ja joskus ajaa melkein sulkuun sisälle ;D
Enpä ole jäärajoituksissa aiemmin nähnyt moista:
"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 12. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kotka ja Hamina, II yli 2000 tonnia.
Tammikuun 16. päivästä alkaen:
Kotka Mussalo, II yli 2000 tonnia
Onko edes muita satamia jaettu osiin rajoitusten suhteen?
Pärnun ja Viron kausi käyntiin; EVA-316 huomenna Pärnuun:
https://veeteedeamet.ee/et/uudised/12-jaanuaril-algab-jaamurdmine-parnu-ja-liivi-lahel
Kuinkahan pysyy kasassa tänä talvena?
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 11.01.2019, 15:14:45
Enpä ole jäärajoituksissa aiemmin nähnyt moista:
"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 12. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kotka ja Hamina, II yli 2000 tonnia.
Tammikuun 16. päivästä alkaen:
Kotka Mussalo, II yli 2000 tonnia
Onko edes muita satamia jaettu osiin rajoitusten suhteen?
Odotetaanko Mussaloon jotain suurta jääluokatonta bulkkeria tms.? Jos olis jäärajoitus avustus menisi kaupalliseksi toiminnaksi jääluokattomalle alukselle luokkaa 10 k€/tunti. Onkohan ennakotapausta avustuksesta ilman jäärajoitusta ja onko ilmaista? (Tai siis kuten "Köpi" ja Lennart aikoinaan opettivat ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan vaan rahoitetaan väylämaksuilla.)
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 11.01.2019, 16:43:54
Pärnun ja Viron kausi käyntiin; EVA-316 huomenna Pärnuun:
https://veeteedeamet.ee/et/uudised/12-jaanuaril-algab-jaamurdmine-parnu-ja-liivi-lahel
Kuinkahan pysyy kasassa tänä talvena?
Juuri lekotti.
Huomisessa
https://parnu.postimees.ee/
varmaan juttua saapumisesta.
https://parnu.postimees.ee/6497079/parnu-lahel-algavad-jaamurdetood
Ilmeisesti Polaris ja Voima sytyttävät sinivalon mastoon ensi viikolla. Käytetäänkö muuten toimintaviiriä yhä?
Monitoimetkin uitettu aamupäivällä ulos altaasta. Eli nekin otetaan normaalirahtauksen nojassa ainakin valmiuteen. Eri asia sitten tarvitaanko niitä talven aikana.
https://parnu.postimees.ee/6498133/galerii-jaamurdja-eva-316-joudis-parnu-sadamasse
Ei oikeastaan mitään uutta. Protector mainitaan varamurtajana.
Kustannuksista:
https://majandus24.postimees.ee/6497207/eva-316-toob-parnu-sadamale-600-tuhande-eurose-abi?_ga=2.161290104.437820946.1547304754-45740455.1547304754
6 milj. euroa koko Viron jäänmurtoon ja 600 k€ Pärnunlahden murtoon.
Polaris liikkeelle huomenna:
https://twitter.com/i/web/status/1084781320901931014
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.01.2019, 19:20:03
Polaris liikkeelle huomenna:
https://twitter.com/i/web/status/1084781320901931014
Näkyy lähteneen Helsingistä.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.01.2019, 09:37:32
Tahkoluotoon bunkraamaan?
http://arctia.fi/2019/01/15/polaris-kohti-peramerta/ (http://arctia.fi/2019/01/15/polaris-kohti-peramerta/)
Arctian jäänmurtaja Polaris lähti liikkeelle kohti Perämerta Helsingin Katajanokalta tiistaina 15.1. kello 8 jälkeen kuluvan talven kolmantena jäänmurtajana. Polaris täyttää matkalla nesteytetyn maakaasun (LNG) tankkinsa Porin Tahkoluodossa. LNG-tankit täytettyään Polaris siirtyy avustusalueelleen Perämerenkaarelle ja aloittaa avustuksen.
THE(t)is is back! ;D
Polariksen perässä menossa pohjoista kohti.
Onkohan menossa katselemaan riitteitä Holmsundiin vai minne? ::) Holmsundiin alhaisin rajoitus, joten on omiaan TheIs:lle mennä sinne. ;D
Mutta varmaan hyvin kulkee Polariksen avaamassa riitteessä lounaissaaristossa ;D
Eikös tämä TheIS olekin Sjöfartsverketin rahtauksessa?
Puhdas arvaus: Joko PolarIs tai THE(t)Is käy matkalla avaamassa rännin Vaasaan ja mahdollisesti PolarIs myös Pietarsaari/Kokkola/Kalajoki? Wasa Express on telakalla Koplissa, niin jonkun sen rännin on Vaasaan avattava, jos Vaasaan ennen Wasa Expressiä joku kippo on menossa? Pikkukipoilla voi jo tehdä tiukkaa Enstenin jälkeen. ::)
Sjöfartsverketin mukaan myös Atle on jo lähtövalmiudessa. Ymer on lähtenyt merelle tänään. Thetiksestä ei vielä mainintaa...
"Isbrytarnas aktiviteter
Ale: Assisterar Bottenviken
Atle: 48h gångberedskap
Frej: Förtöjd Luleå
Oden: Förtöjd Luleå
Ymer: Assisterar Bottenviken"
Alen omalla tilillä Instagram kuvassa lukee, että "kohti Vänerniä" eli The(t)Is siis "korvaa" Alen Merenkurkussa.
Sjöfartsverket näköjään luottaa säätieteilijöiden Kristallipalloon, että tulisi jokseenkin normaali jäätalvi. Vänernillä ei pelkillä hinaajilla ja/sekä Scandikalla tai Balticalla silloin selvitä.
Ymer ottanut ainakin väliaikaisesti Otson paikan Kemi/Tornion edustalta mutta eiköhän Polaris suuntaa sinne huomenissa. Kontio jatkaa edelleen Oulun suunnalla ja Otso valunee etelää kohti jääkentän laajentuessa.
Päivän jääkartan mukaan Thetis olisi Ruotsin puolella tämän hetken koordinaattorimurtaja. Enpä muistakaan nähneeni Håkun vehkeitä vastaavassa roolissa kuin Selkämerellä tai Merenkurkussa, kun Zeus (of Finland) on ollut sillä alueella yksinään.
Miksiköhän Sjöfartsverket siirtää Alen jo tässä vaiheessa Vänernille, kun siellä näkyy samaisen jääkartan mukaan olevan jäätä vain muutaman lahden pohjukassa, sekä enimmäkseen olevan jopa 3-4 asteista vettä... ???
Sjofartsverket tiedottaa Alen matkasta Vänernille. Myös käy ilmi, että The(t)Is "vuokramurtaja/inhyrda isbrytaren" on näköjään käypä ratkaisu jäänmurtoon. ;D Siis viikolle 4 asti ainakin ::) Viikolla 4 alkaisi sitten loppujen oikeiden murtajien jäänmurtokausi järjestyksessä: Atle,Oden ja lopuksi Frej tarpeen mukaan.
Mutta mitäs jos jäätilanne kehittyykin siihen malliin, että joku noista oikeista murtajista lähteekin aikaisemmin liikkeelle vapauttamaan The(t)Is:in ahtojäistä alemmaksi Merenkurkuun tasaisen jään pariin? ::)
Tarvitaan hieman lisää pakkasta ja päälle etelätuulta, niin voi vuokramurtajalla tulla kiirettä... ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Snabb-istillvaxt-i-de-svenska-farvattnen---isbrytaren-Ale-till-Vanern/
Frej on liikkeellä ja Sjöfartsverketin mukaan Frej ja Atle avustaa nyt myös Perämerellä. :) Atle tosin vielä laiturissa tällähetkellä. ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
The(t)Is siirtyy pian alespäin kohti Merenkurkkua ::)
Mainitaan jo The(t)Is "Södra Bottenviken/Norra Kvarken".
Pian koko lätäkkö jäässä ennusteen mukaan Merenkurkkuun asti.
http://ice.fmi.fi/data/baltic-sea/sea-ice-forecast/?area=nbs&var=drift&time=1548061200
The(t)Is on käynyt avaamassa ränniä Capella ex. Jurmo II saaritolautalle askettäin. ::)
Hyvä niin. Viimetalvena tämän lautta meni rikki pahasti jäiden puristuksessa...
Näitähän sattuu aina välillä jäänmurrossa. FWN Solide kolauttanut keulan/bulbinsa Kontion haarukkaan/perään hallitsemattomasti, ja pienet vauriot keulaan/bulbiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e8a2816-3818-4904-b25a-154217054f21
Oi aikoja, oi tapoja:
"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."
Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)
Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.01.2019, 12:39:54
Oi aikoja, oi tapoja:
"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."
Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)
Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
Eiköhän se Voima ainakin aktivoidu, kun 1C-jäärajoitus tulee voimaan? Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)
Ostaja on tässä typerässä tilaaja/tuottaja mallissa (voi vee mitä Kokoomus sontaa) Liikennevirasto.
Arctia/Finstaship joskus haaveili mallista, jossa Liikennevirasto ostaisi könttäsummalla satamien jäänmurron. Onneksi sentään tähän hölmöyteen ei menty, vaikka järki jäänmurrossa ja muussa merenkulun viranomaistoiminnassa on ollut kateissa vuodesta 2002.
Voima lähti liikkeelle.
Jäänmurtaja Voima itäiselle Suomenlahdelle
http://arctia.fi/2019/01/26/jaanmurtaja-voima-itaiselle-suomenlahdelle/
Turun satamalistalle päivitetty ...of Finlandille lähtöennakko huomiseksi. Eli pian nähdään lähteekö se todella, kuin myös Sisukin...
Ruotsissa taas Sjöfartsverket päivittänyt, että yhä laiturissa olevat Frej (oli alkuviikosta jo liikkeellä tuuramassa Ymerin vaihtopäivän aikana) ja Oden ovat jo valmiudessa:
"Frej 24h stand by
Oden 48h stand by"
Rannikolla on lukuisia teollisuussatamia, jotka tarvitsevat myös jäänmurtoa. Idäntien Varma tulee aina Paraisilta asti murtamaan väylän Pohjankuruun. Mjösundiin Kemiön saarella tulee erittäin harvoin laivoja mutta eilen tuli Nina ja Varma kävi rikkomassa sataman jäät. Tätä kirjoitettaessa Xanthia on matkalla Förbyhyn Särkisaloon ja Håkansin Artemis on paikalla ajaen ympyrää satamassa.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 26.01.2019, 19:31:15
Rannikolla on lukuisia teollisuussatamia, jotka tarvitsevat myös jäänmurtoa. Idäntien Varma tulee aina Paraisilta asti murtamaan väylän Pohjankuruun. Mjösundiin Kemiön saarella tulee erittäin harvoin laivoja mutta eilen tuli Nina ja Varma kävi rikkomassa sataman jäät. Tätä kirjoitettaessa Xanthia on matkalla Förbyhyn Särkisaloon ja Håkansin Artemis on paikalla ajaen ympyrää satamassa.
Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 22.01.2019, 12:46:47
Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)
No niin, onko kyse ylläolevasta poislukien itse satamat? Väylien jäänmurto kun kuuluu tietääkseni Liikennevirastolle, ja liikennevirastolla on sopimukset Arctian kanssa ::)
Koska hinaajan täytyy sinne satamaan mennä jäät murtamaan, niin samallahan sitten valtio saa rännin käytännössä korvauksetta satamaan, jos paikalla ei muuten ole satamahinaajaa, vaan se tulee sinne jostain muualta... ::)
Onko näin?
Sisu lähtenyt hetki sitten kohti Perämerta :D
http://arctia.fi/2019/01/27/sisu-jaanmurtoon-peramerelle/
EDIT: Sisulle heti avustus matkalla pohjoiseen. Skagenbankenin avustus Suomenlahdella ensin kohti Inkoota. :D
Urhon osaksi jääkin sitten Sköldvikin/Hgin liikenne tässä kuviossa?
Seuraavaksi sahaillaankin sitten "Rauman romuja" käyntiin.
Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 26.01.2019, 18:43:44
Turun satamalistalle päivitetty ...of Finlandille lähtöennakko huomiseksi.
...of Finland lähtenyt Turusta hetki sitten.
Sisu taas avaa vielä ränniä Kantvikiin, ennen kuin jatkaa matkaansa länteen.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07 Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Onhan niillä taannoin solmitun yhteistyösopimuksen mukaan tarvittaessa käytettävissä myös Tarmo ja Botnica... :P
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07
Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Ei välttämättä. Talvina 2010 ja 2011 oli Ruotsilla keskitalven aikaan vain yksi Atle-luokan murtaja Perämerellä ja Suomellakin ajoittain vain kolme murtajaa (Otso, Kontio ja toinen Urho-luokan murtajista). Nykytilanteessa saa tulla melkoisen kova talvi, jos Suomi ei pystyisi pitämään Perämerellä neljää murtajaa, joten Ruotsi voisi nytkin pudottaa Perämerellä omien murtajiensa määrän yhteen ja siellä olisi silti enemmän jäänmurtovoimaa, mitä oli talvina 2010 ja 2011. Jos Ruotsilla olisi Ahvenanmeren ja Merenkurkun välillä esim. kaksi Atle-luokan murtajaa, Oden ja päälle vielä Thetis ja joku väyläalus ainakin henkisenä tukena niin kyllähän näilläkin luulisi jotain saavan aikaan.
Sjöfartsverketin mukaan sekä Oden ja Frej lähtevät jäitä särkemään. Odenin pitäisi lähteä jo tänään klo12 paikallista aikaa "Avgår Luleå 28/1 1200LT". On kyllä AIS:n mukaan vieläkin klo 13:30 LT laiturissa. ::) Frej lähtee huomenna.
The(t)IS Norra Kvarken/Norra Bottenhavet, eli Holmsundista-Sundsvalliin asti tarpeen vaatiessa tällä hetkellä? Nordvalen jätetään oikean jäänmurtajan/jäänmurtajien hoiviin piakkoin. ::)
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
Frej lähtenyt hetki sitten (jotakuinkin klo 16:30 Ruotsin aikaa) Luulajasta. Oden taas lähti eilen noin klo 15 Ruotsin aikaa. Ohessa vielä Sjöfartsverketin tiedote, että kaikki ruotsalaismurtajat sekä Ari-Jukan suosikkimurtaja ThetIS ovat nyt jäänmurrossa:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Samtliga-fem-statsisbrytare-i-drift-/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Samtliga-fem-statsisbrytare-i-drift-/)
Lainaus:
"De svenska statsisbrytarna samt den inhyrda isbrytaren Thetis assisterar sjöfarten till och från hamnar längs norrlandskusten och i Vänern. I Bottenviken assisterar och koordinerar Atle, Oden och Frej. Ymer ligger i Kvarken och koordinerar svenska och finska isbrytare i det området, där även Thetis assisterar. Ale ligger i Vänersborgsviken i Vänern och har genomfört säsongens första assistanser där."
Håkun kotisivuilla on myös pari tiedotetta jäänmurrosta:
https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/)
https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/)
Lainauksia:
"Thetis has a contract with Swedish Maritime Administration, Sjöfartsverket, from 15.1. to 15.4."
"Zeus operates usually in Bothnian Sea and Kvarken area. Zeus' season continues until 30.4."
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 30.01.2019, 02:01:57
Håkun kotisivuilla on myös pari tiedotetta jäänmurrosta:
https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/icebreaker-zeus-her-way-sea-bothnia/)
https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-starts-her-icebreaking-season/)
Lainauksia:
"Thetis has a contract with Swedish Maritime Administration, Sjöfartsverket, from 15.1. to 15.4."
"Zeus operates usually in Bothnian Sea and Kvarken area. Zeus' season continues until 30.4."
Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.
Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45 Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.
Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
Mikähän tuon Hermeksen tilanne tällä hetkellä mahtaa edes olla, onko siitä operoivaksi peliksi vai ei? Sitähän siirrettiin Turun ja jo sittemmin Håkun käytöstä poistuneen Suomenlinnan telakan väliä hinaamalla, eli omin konein se ei ole liikkunut pitkään aikaan. Itse olen olettanut, että se olisi ikään kuin Thetiksen uiva varaosavarasto, mutta toki voin olla käsittänyt täysin väärinkin. Ken tietää! ???
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45
Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.
Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
"Offshorella" murretaan jotakuinkin tasaista, välillä hyvinkin paksua jäätä, siihen ne ominaisuudet sitten loppuvatkin. Edes edesmenneistä "Viikingeistä" ei ollut apua kunnon ahtojäissä. Niissä on liian pieni massa sekä muita sopimattomia/vajaita ominaisuuksia.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 02.02.2019, 09:40:45
Millainen on jäänmurto bisneksenä? 4 kk sopimuksella pitää tehdä vuoden tili, sillä lopun vuotta Thetikselle ei taida löytyä keikkaa. Myös sisarlaiva Hermes on edelleen Turussa ilman sopparia.
Tällä palstalla on lukemattomia kertoja todistettu, että jäänmurtajasta ei ole offshore hommiin mutta Thetis ja Hermes kääntävät homman päälaelleen eli offshore aluksella murretaankin jäätä, jolloin lopputulos lienee taloudellisesti parempi.
Sisarukset taisi irrota suunnilleen teräksen kilohinnalla. Kannattavuus riippunee paljon siitä miten kalliiksi niiden kunnossa/luokassa pitäminen maksaa. Kallis telakointi voi syödä katteen vuosiksi, mutta tuurilla voi olla hyväkin business; uutuurilla huono.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.02.2019, 16:35:10
Mikähän tuon Hermeksen tilanne tällä hetkellä mahtaa edes olla, onko siitä operoivaksi peliksi vai ei? Sitähän siirrettiin Turun ja jo sittemmin Håkun käytöstä poistuneen Suomenlinnan telakan väliä hinaamalla, eli omin konein se ei ole liikkunut pitkään aikaan. Itse olen olettanut, että se olisi ikään kuin Thetiksen uiva varaosavarasto, mutta toki voin olla käsittänyt täysin väärinkin. Ken tietää!
Muistaakseni Hermes on käynyt (ainakin) kerran jopa koeajolla, joten se olisi kai ajettavassa kunnossa. Siihenhän maalattiin viime vuoden aikana vihdoin jopa nimikin! ;D
Urho bunkrattiin perjantaina:
https://twitter.com/i/web/status/1091266790842347520
Veikkaisin lähtöä viikon sisään ellei lauhtuminen pilaa kohtalaisesti alkanutta jäätalvea.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.02.2019, 23:03:00
Urho bunkrattiin perjantaina:
https://twitter.com/i/web/status/1091266790842347520
Veikkaisin lähtöä viikon sisään ellei lauhtuminen pilaa kohtalaisesti alkanutta jäätalvea.
Viime viikonlopun lumimyrsky Merenkurkussa ja pohjoisempana on järjestellyt jääkalikat uuteen järjestykseen Ruotsin rannikkoa kohden. Päivän jääkartan mukaan todella iso avovesialue/erittäin levinnyttä ajojäätä rannikon kiintojään ulkopuolella Pietarsaaresta Raaheen. ::)
Kestää hetkiaikaa, että jäät ajelehtii takaisin Suomen rannikkoa kohden, sekä uuden jään paksuuntuminen avovesialueelle.
Ruotsin puolella nyt entistä pidemmät avustusmatkat.
Näinhän nämä jäätilanteet vaihtelevat. Useinmiten on kyllä toisinpäin. Eli jäät ajautuvat/pakkautuvat usein enemmän Suomen rannikkoa kohden.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 27.01.2019, 16:43:07
Seuraavaksi sahaillaankin sitten "Rauman romuja" käyntiin.
Jos tästä kunnon talvi tulee? niin svenskeiltä kyllä kalusto loppuu.
Ollut pakkasta sen verran, että Atle on mennyt murtamaan rännin Ångermanjoelle. Vielä mahdollista, mikäli pakkaset tulevat takaisin tulevan viikonlopun suojasään jälkeen, että yhtä Atle luokan murtajaa tarvittaisiin Sundsvallin edustalla. Tällöin myös mahdollista, että The(t)Is lähtisi etelämmäksi Gävlen suuntaan.
Tässä tapauksessa Merenkurkuun tarvittaisiin yksi monitoimi. :)
Loviisassa käyneessä Athoksessa ei taida olla rajoitusten mukaista jääluokkaa, sillä Håkun Neptun avusti sen sisään Orrengrundin lounaispuolelta, ja on nyt avustamassa sitä ulos Loviisasta. Voima ei Athosta avusta.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Athos-9246267.html (https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Athos-9246267.html)
Neptun ei jostain syystä näy AIS:ssa omalla nimellään vaan on ns. nimetön maali. Löytyy MMSI:llä 230279000.
Uusi päivittäin päivittyvä KIINTOJÄÄ kartta:
http://balfi.nsdc.fmi.fi/fi.html :)
Ei mitään mullistavaa uutta tietoa, mutta kuitenkin. :)
Ale ihmettelee sen Instagramissa minne kaikki jäät katosi Vänernillä. ???
"Odotellaan uutta jäänmuodostumista. Jos uutta jäätä ei enää muodostu, voisi matka takaisin pohjoiseen alkaa". Näin vapaasti käännän itse sen sanoman... ::)
PortTrafficin mukaan sekä Fennica että Nordica tekevät koeajon, Fennica huomenna ja Nordica perjantaina. Saa nähdä onko niille vielä talven aikana käyttöä?
Urho lähtenyt aamukymmeneltä skattalta mutta suunta vielä epävarma.
Edit. Itään päin näyttäisi suuntaavan
Arctian tiedote asiasta:
http://arctia.fi/2019/02/13/jaanmurtaja-urho-itaiselle-suomenlahdelle/ (http://arctia.fi/2019/02/13/jaanmurtaja-urho-itaiselle-suomenlahdelle/)
Urho korvaa itäisellä Suomenlahdella siellä tammikuun 26. päivä alkaen työskennelleen jäänmurtaja Voiman. Syynä vaihdokseen on Voimalla ilmennyt tekninen vika, jonka laajuutta selvitetään. Voima odottaa Haminassa selvitystä tarvittavista korjaustoimista. Korvaamisella mahdollistetaan avustustoiminnan jatkuminen itäisellä Suomenlahdella Voiman teknisen vian selvityksen ajan.
Kuten toisesta viestiketjusta ilmeni, Voima täytti eilen 65 vuotta. Toivottavasti ei ole mitään vakavampaa vikaa.
Lainaus käyttäjältä: Marko Kosamo - 13.02.2019, 10:37:13
Urho lähtenyt aamukymmeneltä skattalta mutta suunta vielä epävarma.
Edit. Itään päin näyttäisi suuntaavan
Hyvä ettei turhaan bunkrattu.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.02.2019, 14:37:04
Hyvä ettei turhaan bunkrattu.
Kyllähän se soppa siellä tankeissa "levättömänä" pysyisi seuraavaankin jäänmurtokauteen riippuen polttoaineen koostumuksesta. ::) ;D
OffTopic: Vuonna 2011 kaadoin rannikkovartioston soppaan "levänestoainetta" suoraan muovipulloista tankkirekan luukuista sisään Holmsundissa ennen pumppausta merivartioston isoon säiliöön siiinä aluksen vieressä. Kyseinen soppa oli standardi lähes rikitön -32 pakkaskestävyydeltään oleva lämmitysöljy Ruotsissa ;D
Ja KBV:hän meni silloin kuin raketti Holmsundin väylän sohjon lävitse. ;D
Lakonuhkaa ilmassa jälleen kerran:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiehilta-lakkovaroitus-tyotaistelu-pysayttaa-koko-suomen-kauppamerenkulun-ellei-palkankorotuksista-paasta-sopuun/639f8b5d-a955-4dfd-bc42-6923fcb1e160 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiehilta-lakkovaroitus-tyotaistelu-pysayttaa-koko-suomen-kauppamerenkulun-ellei-palkankorotuksista-paasta-sopuun/639f8b5d-a955-4dfd-bc42-6923fcb1e160)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiesten-lakko-vaikuttaisi-kaikkien-suomalaisten-elamaan-arctia-sanoo-meritse-kulkeva-vienti-ja-tuonti-pysahtyvat/97232e53-1ccc-4709-b15c-3f918521f698 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiesten-lakko-vaikuttaisi-kaikkien-suomalaisten-elamaan-arctia-sanoo-meritse-kulkeva-vienti-ja-tuonti-pysahtyvat/97232e53-1ccc-4709-b15c-3f918521f698)
Zitting antanut kommentteja YLE:lle:
https://yle.fi/uutiset/3-10644488 (https://yle.fi/uutiset/3-10644488)
Jäänmurrossa silti paras neuvottelutilanne tällä hetkellä.
Arctian kommenttia:
http://arctia.fi/2019/02/15/merimies-unioni-vaarantaa-talvimerenkulun-vaatimalla-merkittavia-parannuksia-jo-ennestaan-merenkulkualan-kalleimpiin-tyoehtoihin/
Kymen Sanomissa Voiman teknisestä viasta ja itäisen Suomenlahden jäätilanteesta.
Lainaus:
"Voima oli liikkeellä Kotkan edustalla, kun toisen keulapotkurin ympärille sotkeutui ohut nailonköysi. Lopulta köysi pääsi sisään potkuritunneliin rikkoen potkurin tiivisteen. Arctia Oy:n viestintäpäällikkö Eero Hokkasen mukaan mitään haveria tai vastaavaa ei tapaukseen liittynyt, vaan kyseessä on tekninen vika.
Nailonköysi on saattanut olla jonkun kalastajan käytössä merellä.
Voiman saaman vian tarvitsemia korjaustoimia selvitetään edelleen Haminassa. Arctia arvioi, että korjaustöihin menee ainakin kaksi viikkoa. Vielä ei ole selvillä, missä korjaukset tehdään."
"Jäänmurtaja Urhon päällikön Timo Aaltosen mukaan jäätilanne itäisellä Suomenlahdella on helpohko, mutta sen verran jäätä on, että jäänmurtajaa tarvitaan.
— Perjantain vastaisena yönä avustimme yhden aluksen ulos Haminasta. Rankin ja Merikarin välillä oli myös yksi pieni alus kiinni jäissä ja sen avustimme Haminaan.
Aaltonen kertoo, että laivaliikenne nimenomaan Haminaan tarvitsee apua. Kotkan liikenne sujuu ilman murtajaa, sillä voimakkaat länsituulet ovat ajaneet jäät pois Orrengrundin ulkopuolelta. Myös Kaunissaaren itäpuolella on iso avovesialue.
— Rankin kohdalla jääkenttä liikkuu ja pienemmät alukset eivät pääse siitä lävitse."
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/9cfef4c7-0533-418e-ad04-d516383d0351 (https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/9cfef4c7-0533-418e-ad04-d516383d0351)
Voima lähtenyt Haminasta kohti Turkua. PortTrafficin mukaan se todellakin on menossa Turun satamaan eikä esim. Naantaliin telakalle.
KySa kertoo Voiman tilanteesta lisää:
Lainauksia:
"Jäänmurtaja Voiman keulapotkurivauriot korjataan Rauman telakalla. Alus lähti Haminan satamasta lauantaina illalla ja saapui Turkuun maanantaina puolen päivän aikaan. Arctia Oy:stä kerrotaan, että Voima jää pariksi päiväksi Turkuun ja siirtyy myöhemmin tällä viikolla Raumalle."
"Arctian mukaan telakoinnin kestoa ei tässä vaiheessa ole syytä arvailla. Vasta Raumalla selviää, kuinka pitkän ajan korjaustyöt vievät."
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/06040e30-1fda-4ac3-8dc8-1e9b2573ce96 (https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/06040e30-1fda-4ac3-8dc8-1e9b2573ce96)
Melko todennäköistä, että Voiman jäätalvi oli siinä...
...of Finland tulossa näyttää olevan menossa Saaristomeren läpi Suomenlahdelle. Urholla myös vaihtopäivä Haminassa.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.02.2019, 01:38:10
...of Finland tulossa näyttää olevan menossa Saaristomeren läpi Suomenlahdelle. Urholla myös vaihtopäivä Haminassa.
Jos tulee lakko, niin Zeus hoitanee Suomenlahden ja ruotsalaiset hoitavat Perämeren liikenteen eli leutona talvena huono lakkoilla.
Päivän jäätiedotuksesta:
"Jäänmurtajat: Otso, Kontio, Polaris ja Sisu avustavat Perämerellä. Zeus avustaa itäisellä Suomenlahdella. Urho on matkalla Perämerelle."
...of Finland onkin jo Haminassa.
Lisäksi Voima on lähtenyt hetki sitten Turusta. Ja Ruotsissa Ale on kuulemma matkalla Uumajaan. On nyt Trollhättanin kanavassa tulossa pois Vänerniltä.
Tämäkin talvi alkaa taittua liian aikaisessa vaiheessa, päivän jäätiedotuksesta kopioitua:
"Avustusrajoitushelpotukset: Tästä päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Loviisa ja Mussalo, II yli 2000 tonnia."
Sinänsä kiintoisaa, että Mussalo on nykyään eriytetty Kotkasta jäärajoitussatamana.
Urho ohittaa Fagerholm 21.2.2019 matkalla Perämerelle. https://youtu.be/pgWUaPfk9DU
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 14.02.2019, 20:40:09
Lakonuhkaa ilmassa jälleen kerran:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiehilta-lakkovaroitus-tyotaistelu-pysayttaa-koko-suomen-kauppamerenkulun-ellei-palkankorotuksista-paasta-sopuun/639f8b5d-a955-4dfd-bc42-6923fcb1e160 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiehilta-lakkovaroitus-tyotaistelu-pysayttaa-koko-suomen-kauppamerenkulun-ellei-palkankorotuksista-paasta-sopuun/639f8b5d-a955-4dfd-bc42-6923fcb1e160)
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiesten-lakko-vaikuttaisi-kaikkien-suomalaisten-elamaan-arctia-sanoo-meritse-kulkeva-vienti-ja-tuonti-pysahtyvat/97232e53-1ccc-4709-b15c-3f918521f698 (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimiesten-lakko-vaikuttaisi-kaikkien-suomalaisten-elamaan-arctia-sanoo-meritse-kulkeva-vienti-ja-tuonti-pysahtyvat/97232e53-1ccc-4709-b15c-3f918521f698)
Zitting antanut kommentteja YLE:lle:
https://yle.fi/uutiset/3-10644488 (https://yle.fi/uutiset/3-10644488)
Jäänmurrossa silti paras neuvottelutilanne tällä hetkellä.
Merimies-Unionin lakonuhka peruuntuu, sovintoehdotus hyväksytty:
Kauppalehti (https://www.kauppalehti.fi/uutiset/merimies-unioni-ja-varustamot-palkkasopuun-ulkomaisen-tyovoiman-kayttoon-pienta-joustoa/affc9d8e-96b6-4a8e-bf67-ae28c1e7a32d)
https://www.smu.fi/uutiset/merimies-unioni-hyvaksyi-merenkulun-tyoehtosopimuksia-koskevan-sovintoesityksen/ (https://www.smu.fi/uutiset/merimies-unioni-hyvaksyi-merenkulun-tyoehtosopimuksia-koskevan-sovintoesityksen/)
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006014032.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006014032.html)
Silti konepuolella on vielä lakonuhka voimassa 9. maaliskuuta alkaen:
"MAANANTAINA ryhdyttiin sovittelemaan myös toista merenkulun työkiistaa.
Suomen Konepäällystöliitto ja Suomen Varustamot ovat neuvotelleet ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa ja kauppa-aluksissa sekä jäänmurtajilla työskentelevää konepäällystöä koskevista työehtosopimuksista.
KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO on ilmoittanut konepäällystöä koskevasta työnseisauksesta, joka alkaa 9. maalikuusta kello 10, ellei osapuolten välillä ole saatu siihen mennessä ratkaisua uusista työehtosopimuksista."
Vähiin käy jäät itäisellä Suomenlahdella:
"Avustusrajoitushelpotukset: Tästä päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
..., Kotka ja Hamina, II yli 2000 tonnia.
...of Finland kierteli tänään Haminan väylät ja käväisi vielä tsekkaamassa jäätilanteen Loviisassa. Nyt näyttää poistuvan alueelta. PortTrafficissa ETA Turkuun torstaiksi.
Edit: PortTrafficiin merkattu vain päiväkäynti Turussa, mitä ilmeisimmin bunkraus ja miehistönvaihto. Eli kausi jatkuu tuon mukaan...
MaritimeTrafficin mukaan Zeus menossa Kaskisiin. PortTraffic varmaan luotettavampi. Thetis on siirtynyt Suomen kalustoon, kun näkyy Suomen jäänmurtajien tiedoissa ja on nyt Kaskisissa. Toisaalta Ale on Vaasan edustalla. Ruotsin rannikolla ei paljon jäitä näy. Ymer ja Frej jo luovuttaneet ja vetäytyneet levolle...
... of Finland on ajellut tänään väyliä läpi Taalintehtaalle ja Förbyhyn, joissa on vielä jäärajoitus, ennen kuin suuntaa Turkuun. Viime talvena myös Nordica ajeli nuo väylät vielä siirtyessään Suomenlahdelta takaisin Raumalle.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 27.02.2019, 13:23:49
... of Finland on ajellut tänään väyliä läpi Taalintehtaalle ja Förbyhyn, joissa on vielä jäärajoitus, ennen kuin suuntaa Turkuun. Viime talvena myös Nordica ajeli nuo väylät vielä siirtyessään Suomenlahdelta takaisin Raumalle.
Varmasti miehistölle mukavaa vaihtelua, kun satamat vaihtuvat erikoisempiinkin. Portnetin mukaan tänään olisi jopa tulossa laiva Taalintehtaalle eli ms Österbotten. Viime vuonna ko. satamassa kävi 10 laivaa.
Nyt ZoF sitten on lähtenyt Turusta. Jääkartalle se on sijoitettu jotakuinkin Uudenkaupungin ja Saaristomeren välille, toisaalta jäätiedotuksessa sitä ei edes mainita. Thetis jököttää yhä laiturissa Kaskisissa.
Rauman satamalistan mukaan (PortTrafficissa ei vielä mitään mainintaa) Voima olisi mitä ilmeisimmin lähdössä telakalta huomenna illalla.
Voima haalattiin vasta tänä aamuna montusta Nordican perään varustelulaituriin, ja PortTrafficin mukaan sen pitäisi olla huomisaamuna lähdössä kohti Helsinkiä. Aika epätodennäköiseltä näyttää josko sitä enää tänä talvena tarvittaisiin jäänmurrossa...
Edit: Voima matkalla Helsinkiin.
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 25.02.2019, 14:31:11
Silti konepuolella on vielä lakonuhka voimassa 9. maaliskuuta alkaen:
"MAANANTAINA ryhdyttiin sovittelemaan myös toista merenkulun työkiistaa.
Suomen Konepäällystöliitto ja Suomen Varustamot ovat neuvotelleet ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa ja kauppa-aluksissa sekä jäänmurtajilla työskentelevää konepäällystöä koskevista työehtosopimuksista.
KONEPÄÄLLYSTÖLIITTO on ilmoittanut konepäällystöä koskevasta työnseisauksesta, joka alkaa 9. maalikuusta kello 10, ellei osapuolten välillä ole saatu siihen mennessä ratkaisua uusista työehtosopimuksista."
Konepuolen lakonuhkaan sovintoesitys, vastaukset osapuolilta klo 14:
https://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-ja-jaanmurtajia-koskevassa-suomen-konepaallystoliitto-ry-n-ja-suomen-varustamot-ry-n-valisessa-tyoriidassa-annettu-sovintoehdotus- (https://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-ja-jaanmurtajia-koskevassa-suomen-konepaallystoliitto-ry-n-ja-suomen-varustamot-ry-n-valisessa-tyoriidassa-annettu-sovintoehdotus-)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.03.2019, 07:42:14
Konepuolen lakonuhkaan sovintoesitys, vastaukset osapuolilta klo 14:
https://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-ja-jaanmurtajia-koskevassa-suomen-konepaallystoliitto-ry-n-ja-suomen-varustamot-ry-n-valisessa-tyoriidassa-annettu-sovintoehdotus- (https://valtakunnansovittelija.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaanliikennetta-ja-jaanmurtajia-koskevassa-suomen-konepaallystoliitto-ry-n-ja-suomen-varustamot-ry-n-valisessa-tyoriidassa-annettu-sovintoehdotus-)
Sovinto saavutettu, jäänmurtajat eivät menee enää tänä jäänmurtokautena lakkoon, sillä Laivanpäällystöliiton työnseisauksen uhka ei niitä enää koske.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006022991.html (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006022991.html)
Talvi on tullut takaisin Merenkurkkuun ja Perämerelle. Jääkartallakin on taas 3 Sjöfartsverketin murtajaa merkittynä :thumb:
Perämeri on taas saanut jääkatteen pientä avovesialuetta lukuunottamatta.
Kymen Sanomat kirjoittaa vielä Voimasta. Jutun mukaan Voima on tavallaan vielä valmiudessa, vaikka tuskin sitä enää tällä kaudella tarvitaan.
Kymen Sanomat (https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/d9a49734-b8bc-44f5-82bc-c2cc0ff4ce35)
Sjöfartsverket päivittänyt jäänmurtajiensa tilannetta:
Ale Assisterar Bottenviken
Atle Förtöjd Luleå - avslutat säsong
Frej Förtöjd Luleå, 12 h beredskap
Oden Förtöjd Luleå - avslutat säsong. Förberedes sommarens arktis expedition
Ymer Assisterar Bottenviken
Thetis Assisterar norra Kvarken / Bottenviken
Atle on siis lopettanut kautensa tänään, ja pitkään laiturissa jo ollut Frej on siirretty pikavalmiuteen. Ari-Jukan suosikki Thetis jatkaa kauttaan edelleen.
Onko tuo Thetis Ruotsin ja Suomen yhteisvuokrauksessa, kun molemmat maat mainitsevat sen "omien" murtajiensa joukossa. Eli molempien jäätiedotteissa mainitaan sen avustavan Merenkurkussa.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.03.2019, 13:05:53
Onko tuo Thetis Ruotsin ja Suomen yhteisvuokrauksessa, kun molemmat maat mainitsevat sen "omien" murtajiensa joukossa. Eli molempien jäätiedotteissa mainitaan sen avustavan Merenkurkussa.
Ei käsittääkseni voi olla yhteisrahtauksessa, Sjöfartsverketin rahtauksessa on tietääkseni tällä hetkellä. Tosin taisi jopa olla kuitenkin välillä myös hetken Väylän rahtauksessa tänä talvena? Sjöfartsverket ja Väylä ilmeisesti sopivat keskenään kuitenkin kuka Håkulle maksaa, ja vain yksi maksaja kerralla.
Mutta yhteistyön puitteissa avustuksen hoitaa aina käytännössä lähimpänä oleva murtaja, tai murtajana toimiva alus ::) kuten The(t)Is.
Merenkurkussa Odelgrundilta Nordvalenin kautta pohjoiseen on vain yksi väylä, ja sen kautta kulkevat kaikki alukset Uumajan ja Vaasan pohjoispuolelle. Näinollen jäätiedoituksessa voidaan myös mainita Sjöfartsverketin murtaja/murtajana toimiva alus ::), eikä pelkästään Väylän komennossa olevia Suomalaisia murtajia tai sitä yhtä "Follow Me:nä" tunnettua Håkun hinaaja/murtaja yhdistelmää. ::)
Ale on usein ollut avustamassa Vaasan väylällä, vaikka se on Sjöfartsverketin murtaja. Vaasan väylällä avustamassa on myös aikaisempina kovempina jäätalvina välillä käynyt joku kolmesta Ruotsin Atle/Sisu-luokan murtajasta.
Kiitos. Hämmästytti vaan kun tänäänkin 12.45 merisään yhteydessä mainittiin Thetiksen avustavan Merenkurkussa. Ei tietenkään muita Ruotsin murtajia. Toisaalta Sjöfartsverketin sivuilla on tämän päiväisen tiedon mukaan "heidän" laivastossaan. No pääasia, että liikenne sujuu, miten sitten kulut tasataankin.
...of Finlandin kausi on päättynyt. On matkalla Vaasan edustalta Turkuun, ja Turun satamalistan mukaan jatkaa myöhemmin matkaansa Turusta Hollantiin.
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 24.03.2019, 15:32:44
Hämmästytti vaan kun tänäänkin 12.45 merisään yhteydessä mainittiin Thetiksen avustavan Merenkurkussa. Ei tietenkään muita Ruotsin murtajia. Toisaalta Sjöfartsverketin sivuilla on tämän päiväisen tiedon mukaan "heidän" laivastossaan. No pääasia, että liikenne sujuu, miten sitten kulut tasataankin.
Kuten Ari-Jukka edellä mainitsikin niin takavuosina (vuoden 2010 molemmin puolin) oli yksi ruotsalainen Atle-luokan murtaja Merenkurkussa yhteiskäyttöisenä (yleisimmin varmaan Frej) ja toisinaan se mainittiin jäätiedotuksessakin. Silloin homma käsittääkseni pelasi niin, että laskettiin, monenko vuorokauden edestä sille kertyi talven mittaan töitä Suomen satamiin kulkevan liikenteen avustuksissa ja korvaus maksettiin sen mukaan. Joskus Viking-luokan murtajiakin oli vastaavalla tavalla yhteiskäytössä. Esim. talvella 2010 oli Selkämerellä ja Ahvenanmerellä Vidar Viking.
Sjöfartsverketin jäätalven tilannekatsauksen mukaan Thetis lopetti eilen jäänmurtorahtauksensa, mutta ZoFin lopetettua kautensa kokonaan, on Thetis siirtynyt Väylän rahtaukseen tuon paikalle Vaasan saaristoon, minkä vuoksi näkyy nyt jäätiedotuksessakin.
"Även Ymer ligger till kaj i Luleå, dock med 24 timmars beredskap. Kvar i tjänst är Ale och Frej samt Ymer som ligger i beredskap i Luleå. Samtliga tre är stationerade i Bottenviken. På förmiddagen den 2 april avslutade Thetis sin isbrytningsexpedition.
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Mycket-lindriga-isforhallanden-i-svenska-farvatten-/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Mycket-lindriga-isforhallanden-i-svenska-farvatten-/)
Frej avustamassa Ajoksesta laivaa. Sitä ennen kävi Hailuodon pohjoispuolella jatkamassa Sisun Oulusta auttaman laivan avustusta? Onko halvempaa käyttää ruotsalaisten saman luokan Frejtä. kuin Sisua? Sisu nyt parkissa...
Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 05.04.2019, 00:17:12
Frej avustamassa Ajoksesta laivaa. Sitä ennen kävi Hailuodon pohjoispuolella jatkamassa Sisun Oulusta auttaman laivan avustusta? Onko halvempaa käyttää ruotsalaisten saman luokan Frejtä. kuin Sisua? Sisu nyt parkissa...
Eiköhän se tänä päivänä mene jäänmurtoyhteistyön nojalla niin, että lähimpänä oleva murtaja avustaa on se sitten suomalainen tai ruotsalainen. Lisäksi tässä vaikuttanee sekin, että Frej tavallaan on tuurannut alueella sekä Sisua että Polarista, joilla on ollut vaihtopäivä eilen ja tänään.
Nyt lopetti kautensa sekä Sjöfartsverketille että Väylälle hommia paiskinut jäänmurron liikkuva taidonnäyte Thetis. Matkalla Turkuun.
Sisu lopettelee jäänmurtokauttaan Kalajoen edustalla. Määränpääksi päivitetty jo Helsinki.
Håku julkaissut virallisen tiedotteen ZoFin ja Thetiksen jäänmurtokauden päättymisistä:
https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-and-zeus-have-completed-their-icebreaking-season/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/thetis-and-zeus-have-completed-their-icebreaking-season/)
Urho avusti vielä aamupäivällä Furuvik-nimisen sementinkuljetuslaivan ulos Oulusta, mutta avustuksen jälkeen lähtikin jo Helsinkiä kohti.
Urho näkyy sittenkin avustavan yhä Furuvikiä, vaikka on jo paluumatkalla.
Oheinen Twitter-tili kannattaa laittaa seurantaan:
https://mobile.twitter.com/WinterAuthority (https://mobile.twitter.com/WinterAuthority)
Jäänmurtokausi loppui jo Ruotsin puolella. Ohessa Sjöfartsverketin tiedote kauden tilastoilla:
http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-avslutar-arets-isbrytarsasong/ (http://sjofartsverket.se/sv/Press/Isbrytaren-Ale-avslutar-arets-isbrytarsasong/)
Päivän jäätiedotuksen mukaan: "Jäänmurtajat: Polaris ja Otso avustavat Perämerellä."
Kontiolla ennakko PortTrafficissa Helsinkiin maanantaiaamuksi. Otsolla taas ennakko myöhemmin ensi viikolla.
https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1124632953567567872 (https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1124632953567567872)
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 04.05.2019, 13:05:09
Päivän jäätiedotuksen mukaan: "Jäänmurtajat: Polaris ja Otso avustavat Perämerellä."
Kontiolla ennakko PortTrafficissa Helsinkiin maanantaiaamuksi. Otsolla taas ennakko myöhemmin ensi viikolla.
https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1124632953567567872 (https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1124632953567567872)
Otso lopettaa tänään eli PolarIs jää todellakin kerrankin kauden viimeiseksi murtajaksi:
https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1125319738794676224 (https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1125319738794676224)
Polariksellekin on jo annettu tuloennakko Helsinkiin PortTrafficissa eli jäänmurtokausi päättyy piakkoin...
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.05.2019, 12:03:30 Polariksellekin on jo annettu tuloennakko Helsinkiin PortTrafficissa eli jäänmurtokausi päättyy piakkoin...
Nyt jäänmurtokausi sitten päättyi, Polariskin suuntaa kotilaituriinsa:
https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1126379006557732864 (https://mobile.twitter.com/WinterAuthority/status/1126379006557732864)
Edit: Viralliset tiedotteet ohessa:
https://vayla.fi/-/viimeinen-jaanmurtaja-polaris-lahti-kotimatkalle#.XNWl3-yU-f0 (https://vayla.fi/-/viimeinen-jaanmurtaja-polaris-lahti-kotimatkalle#.XNWl3-yU-f0)
http://arctia.fi/2019/05/10/jaanmurtokausi-paattyy-11-toukokuuta/ (http://arctia.fi/2019/05/10/jaanmurtokausi-paattyy-11-toukokuuta/)
Ja nyt päättyi koko jäätalvi, päivän jäätiedotuksesta:
"JÄÄTIEDOTUS 14.05.2019
Itämeri on jäätön
Jäänmurtajat: Jäänmurtokausi on päättynyt.
Avustusrajoitukset: Ei avustusrajoituksia.
...
Tämä on talven viimeinen jäätiedotus.
Jääpalvelu toivottaa kaikille hyvää kesää!"
https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne (https://ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne)