Jotain vähän erillaista.
LainaaThe dimensions of the Stad Ship Tunnel will be 1.7 kilometers long, 37 meters high and 26.5 meters wide.
(http://i1.wp.com/gcaptain.com/wp-content/uploads/2017/03/14802328520_ed5cf95a70_o.jpg?resize=800%2C450)
http://gcaptain.com/worlds-first-ship-tunnel-to-bypass-dangerous-seas-in-norway/
Fiksu ajatus! Missähän tuota voisi muualla käyttää, ehkä osassa Eurasia-kanavaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasia_Canal)? :D
Edit:
Itse asiassa Eurasia-kanava ei näytä olevan lainkaan hyvä kandidaatti laivatunnelille: yllättävästi kanavan koko ajateltu 700 km reitti ei missään kohoa 27 m merenpintaa korkeammalle ja on vielä niin suorakin, ettei mahdollisuuksia vuorten alitse tehtyihin oikaisuihin taida missään kohtaa olla.
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 09.03.2017, 21:35:14
Fiksu ajatus! Missähän tuota voisi muualla käyttää, ehkä osassa Eurasia-kanavaa (https://en.wikipedia.org/wiki/Eurasia_Canal)? :D
Se, että sitä tehdään Norjaan ei ole sattumaa. Siellä on reikä maassa mistä tulee seteleitä.
Toki niitä reikiä on tuolla ehdottamallasi suunnallakin, mutta siellä on vähän erillaiset prioriteetit rahankäytölle juuri nyt. Eikä ne ole sosiaalipalveluita. :-7
Olen miettinyt, että liikkuuko Norjan tunnelissa laiva ennen Länsimetron käyttöönottoa.
Tuota juttua lukiessa sivusto ehdotti vähän vanhempaa uutista samasta aiheesta, 2008 vuodelta:
http://gcaptain.com/a-tunnel-for-ships/
Lisäksi pisti silmään fotoshopattu laiva, on kovasti Baltic Princessin maalaus alaosassa, ikkunoiden määrä täsmää vaikka punainen raita onkin vaihtunut kannen verran alaspäin. Kuitenkin tunnelista annettujen mittojen mukaan saattaisi Baltic Princess kokea pienen kolauksen läpi ajaessaan.
Lainaus käyttäjältä: Pete Lehto - 10.03.2017, 16:18:50
Tuota juttua lukiessa sivusto ehdotti vähän vanhempaa uutista samasta aiheesta, 2008 vuodelta:
http://gcaptain.com/a-tunnel-for-ships/
Lisäksi pisti silmään fotoshopattu laiva, on kovasti Baltic Princessin maalaus alaosassa, ikkunoiden määrä täsmää vaikka punainen raita onkin vaihtunut kannen verran alaspäin. Kuitenkin tunnelista annettujen mittojen mukaan saattaisi Baltic Princess kokea pienen kolauksen läpi ajaessaan.
Ettei tämän kanssa kävisi samalla tavalla kuin Panaman kanavassa, nyt alusten mitat on mitä on ja tulevaisuudessa yhden aikakauden fiksatut infran mitat on ongelma. En toki tiedä miten tuota voisi ratkaista muuten kuin laittamalla paljon ylimääräistä tilaa. :)
Tunnelihan on pääasiassa suunniteltu palvelemaan Hurtigrutenin liikennettä, ja minulle kerrotun mukaan useampikin paikka Norjan rannikolla rajoittaa Hurtin laivojen maksimikoon suunnilleen nykyisiin suurimpiin aluksiin. Näinollen tuosta ei muodostuisi vastaavaa yksittäistä pullonkaulaa.
Nyt on tainnut tulla vahvistus projektille
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/pituus-1-7-km-nyt-se-varmistui-norja-rakentaa-maailman-ensimmaisen-tunnelin-laivoille-6634529
Muistaakseni noi T&T:n jutut katoavat joten laittaa talteen jos kuvittelee lukevansa myöhemmin.
CNN juttu aiheesta http://edition.cnn.com/2017/04/06/europe/ship-tunnel-norway/index.html
Tunnelille on näytetty nyt vihreää valoa, ja sen valmistuminen voisi olla ajankohtaista 2025-2026.
https://splash247.com/norway-presses-ahead-with-the-worlds-first-ship-tunnel/
https://navigatormagazine.fi/uutiset/norjan-hallitus-nayttaa-vihreaa-valoa-maailman-ensimmaisen-laivatunnelin-rahoitukselle-rakennustyot-saattavat-alkaa-jo-tana-vuonna/
https://youtu.be/Sfv0-WWxYNk