Poistuvat/myytävät laivat

Aloittaja Arttu Laaksonen, 17.12.2000, 14:46:37

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#15
Naantalin terminaalin toisessa kerroksessa on mahdollista pitää esim.yksityiset juhlat. Se on N:n kaupungin tila ja periaatteessa kenen tahansa vuokrattavissa. Sama pätee myös Turun kaupungin omistamaan, lähinnä tullin käytössä olevaan rakennukseen, joka palveli Vikingin terminaalina ennen nykyistä.
WQ:sta on pyydetty 12 miljoonaa dollaria. Alus ei tiettävästi ole vieläkään mennyt kaupaksi. Fennian myynti RG:lle tuskin lihotti SeaContainersin kukkaroa paljoakaan, koska Rabbe Grönblom ei sanojensa mukaan maksanut siitä pyydettyä neljää miljoonaa (dollaria).
Ånedin oli jossain vaiheessa EffJohnin tytäryhtiö, mutta nykyään sen omistuspohja on kyllä muualla kuin SeaContainersin piirissä. Baltic Star on, nykyisessä raiskatussa ulkoasussaan ja banaanilippuineenkin, laivalegenda aivan toisella tavalla kuin lautat tai Birka Princess, joten ei pidä ihmetellä, että sillä on omat suosijansa.

**

Vuodessa tapahtuu paljon: Fennia, WQ ja moni muu alus maailman merillä on päätynyt uusiin käsiin. Jorkka taas ei Koplista ole liikahtanut, mutta sehän ei ole meidän syymme...

**

Kreikassa olevista entisistä Itämerenlaivoista Agios Nektarios eli Apollo/Ålandspilen on tietääkseni vielä olemassa, tosin aika paljon muutettuna ja alkuperäisestä feikkikorsteenistakin on tehty kesämökki... Kapellan taru on varmaan lopussa, mutta Marella eli Alcaeos voisi olla pelastettavissa. Samoin Hansa Expressinä alunperin tunnettu Clydesdale. Viimemainittu saattaisi olla näistä tarjokkaista jopa järkevin museoitava, koska se on rakenteellisesti melko lähellä alkuperäistä asuaan ja liikennöi Suomen vesillä sentään 19 merkittävää vuotta.

Mitä tulee tykkivene Karjalan museointihankkeeseen, se on kuulemma vastatuulessa. Ilmeisesti joku muukin kuin minä on huomannut, ettei aluksessa ole muuta arvokasta kuin turbiinikone ja se voidaan esitellä yleisölle parhaiten vitriiniin nostettuna...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#16
"Toisaalta on hyvä, että vanhoja aluksia myydään romuiksi, onpahan taas yksi ruosteläjä maailmassa vähemmän. Parempi myydä romut romuksi kuin että ne päätyisi jollekin keinottelijalle joka ei piittaa meriturvallisuudesta pätkän vertaa."
- En nyt sanoisi niinkän eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka laiva säilyisi tälläisen keinottelijan hallussa niin pitkään että laiva rupeaisi saamaan niin paljon laivahistoriallista arvoa, että se kannattaisi ostaa takaisin ex-kotimaahan. Kyllä tosi laivaharrastaja pitää laivan säilymistä aina parempana kuin uppoamista tai romutusta!
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#17

Lainaa"Toisaalta on hyvä, että vanhoja aluksia myydään romuiksi, Kyllä tosi laivaharrastaja pitää laivan säilymistä aina parempana kuin uppoamista tai romutusta!

Jaa että minä ilmeisesti sitten ole tosi laivaharrastaja vai?>:( Minähän sanoin tuossa aiemmin, että "Olisihan se varmasti aiheellista pelastaa, mutta valitettavasti varustamoja ei kiinnosta pelastaa legendaarisia laivoja vaan ne myydään mieluummin romuksi kuin säilytetään tyhjän panttina". Tarkoitin tuolla romutuksella lähinnä todella puhkiruostuneita laivoja. Jos on toimiva ja turvallinen sekä ihmisille että ympäristölle, niin ei sitä tartte tuhota, mutta jos laiva luokkaa ruostunut ja vaaraksi ympäristölle ja ihmisille sekä meriturvallisuudelle niin silloin sen voi romuttaa.

wirrankoski

#18
Tulee tuossa mieleeni kuinka mennä viikolla eräs henkilö soitti Raumalta. Hänen isoisänsä toimi aikoinaan mm. FÅA:lla päällikkönä legendaarisilla laivoilla. Itse hän oli aikanaan seuraamassa samojen laivojen (Ariadne yms) romuttamista Helsingin Katajanokalla. Jo tuolloin oli kuultu lauseita, että "vielä tulee sekin päivä jolloin tätä tekoa tullaan katkerasti katumaan". Silloiset FÅA:n tirehtöörit olivat huvittuneina kuunnelleet ja olleet sitä mieltä, ettei noin vanhoille laivoille VOI OLLA ENÄÄ MITÄÄN KÄYTTÖÄ, eikä niillä muuta arvoa ole kuin se mitä romukauppias niistä maksaa!

Nostalgic-Rami