Viking Grace

Aloittaja Timo Selkälä, 12.06.2009, 09:40:03

« edellinen - seuraava »

Karo Suopuro

Eikö riitä että tankataan vain Tukholmassa, vai miten on  ???
Ja eikös tossa ollut vielä kaksi jotain muuta firmaa mitkä voisivat rakentaa Turkuun tankkauspisteen...

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 13.01.2011, 13:36:58
Jos kaasuyhtiön edellyttämä kysyntä täyttyy, sillä on valmiudet rakentaa Turun Pansioon tai Naantaliin LNG-terminaali, jonne tuotaisiin nesteytettyä maakaasua Keski-Euroopan vientivarastoista.

Tuossahan sanotaan suoraan, että kaasu tuotaisiin Keski-Euroopasta, eikä kaasuputkea siis rakennettaisi. Käsittääkseni putki on ollut jäissä siitä lähtien kun Neste hylkäsi Naantalin jalostamon laajennussuunnitelmat. Ja sen rakentaminen kestää joka tapauksessa niin kauan, ettei putkea olisi lähimaillakaan silloin kun tuo Vikingin alus valmistuu, vaikka rakentaminen aloitettaisiin heti.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Toni Redsven

Jos mistään mitään tiedän niin yhtiö jolla olen töissä ka:n kuljettaja rakentaa tuossa naapuri pellolla juurikin tuota suunniteilla olevaa kaasulinjaa joka menee hyvinkään kautta, minne se selviää kartasta. Eli ko putki on rakenteilla, nyt nielee vain kyse siitä että mitä tuo venäjältä tuleva putki tuo ja mitä sillä tehdään?

Timo Tuomivirta

#558
Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 13.01.2011, 21:18:09
Jos mistään mitään tiedän niin yhtiö jolla olen töissä ka:n kuljettaja rakentaa tuossa naapuri pellolla juurikin tuota suunniteilla olevaa kaasulinjaa joka menee hyvinkään kautta, minne se selviää kartasta. Eli ko putki on rakenteilla, nyt nielee vain kyse siitä että mitä tuo venäjältä tuleva putki tuo ja mitä sillä tehdään?

LNG ja maakaasu asioille avattu oma topiikkinsa täällä-->
Vapaa keskustelu /  LNG jakelusuunnitelmat Suomen laivoihin & suomen maakaasu infran laajennus
http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=15665.0

Toivottavasti miettimäni topiikin otsikko ei ole liian ylimalkainen & leveäperäinen?

Veikkaisin, että kyseisestä asiasta nousee vielä aika reipastakin keskustelua, kun uudistilauksen polttoaineenjakelu ja sen eri mahdollisuudet tulevat ajankohtaisemmaksi.

Timo Selkälä

Löysin tämän lankulta ja koska en muista nähneeni sitä täällä:
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Finnvera+luotottaa+Vikingin+uutta+alusta+180+miljoonalla/1135263137605

Finnveran tytäryhtiö Suomen Vientiluotto rahoittaa Viking Linen uutta risteilyalusta 180 miljoonalla eurolla. Luotto myönnetään OECD:n vientiluottoja vastaavin ehdoin. Se kattaa noin 70 prosenttia aluksen hinnasta, kertoi Finnveran varatoimitusjohtaja Topi Vesteri tiistaina.

Luoton takaisinmaksuaika on 12 vuotta. Vientiluotto saa luottoon jälleenrahoituksen Suomen valtiolta. Varat siihen myönnetään valtion vienti- ja alusluottoja koskevan jälleenrahoitusvaltuuden puitteissa.

Viking Line teki lokakuussa STX Finlandin kanssa esisopimuksen noin 240 miljoonan euron hintaisesta risteilylautasta. Sopimukseen sisältyi optio toisesta lautasta. Kauppa varmistui joulukuussa, kun liikenneministeriö myönsi Viking Linelle 28 miljoonan euron ympäristötuen hankkeeseen.

Risteilylautta rakennetaan STX Finlandin Turun telakalla. Tilaus toi telakalle töitä noin 2 600 henkilötyövuotta. Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitille tuleva alus valmistuu 2013. Se on suunniteltu 2 800 matkustajalle.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Tämä on sikäli mielenkiintoinen tieto, että kuvio taannee alushankintaan rahoituksen, joka absoluuttisesti ei tuossa tilanteessa vaadi muun tonniston realisointia (tosin ei toki sitä estäkään). Ainoa riski on,ettei uudisalus olekaan kaikinpuolinen menestys, mutta sekinvoidaan nähdä vasta sitten, kun purkki on ollut jonkin aikaa liikenteessä ja sen toimivuus on testattu ja uutuudenviehätys risteilijöiden silmissä mennyt.
Vikinghän on sikäli varma luototettava, että äärimmäisen varovainen ahvenanmaalainen talonpoikaisvarustamokirjanpito taannee takaisinmaksun... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.01.2011, 13:11:03
Ainoa riski on,ettei uudisalus olekaan kaikinpuolinen menestys, mutta sekinvoidaan nähdä vasta sitten, kun purkki on ollut jonkin aikaa liikenteessä ja sen toimivuus on testattu ja uutuudenviehätys risteilijöiden silmissä mennyt.
Vikinghän on sikäli varma luototettava, että äärimmäisen varovainen ahvenanmaalainen talonpoikaisvarustamokirjanpito taannee takaisinmaksun... 8)
Niin, mitenkähän lienee, perustaako Viking uudisrakennuksensa kannattavuuden ajatukseen, että uuden laivan kiinnostavuuden myötä olisi mahdollista ehkä nostaa matkalippujen ja kuljetusten hintoja, vai pelkästään siihen, että suurempikapasiteettiseen alukseen mahtuu melkein samoilla kuluilla huomattavasti enemmän rahtia ja risteilykansaa rilluttelemaan ja rahaa törsäämään? Hintojen nostaminen voisi kuitenkin olla ehkä vaikeaa, nimittäin milläpä muulla Tallink sitten lähtisi tavallaan altavastaajana vanhemmalla kalustollaan kilpailemaan, kuin hinnalla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Walden

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.01.2011, 13:11:03
Tämä on sikäli mielenkiintoinen tieto, että kuvio taannee alushankintaan rahoituksen, joka absoluuttisesti ei tuossa tilanteessa vaadi muun tonniston realisointia (tosin ei toki sitä estäkään). Ainoa riski on,ettei uudisalus olekaan kaikinpuolinen menestys, mutta sekinvoidaan nähdä vasta sitten, kun purkki on ollut jonkin aikaa liikenteessä ja sen toimivuus on testattu ja uutuudenviehätys risteilijöiden silmissä mennyt.
Vikinghän on sikäli varma luototettava, että äärimmäisen varovainen ahvenanmaalainen talonpoikaisvarustamokirjanpito taannee takaisinmaksun... 8)

M-O on (taas) ja (ilmeisesti) erittäin oikeassa!

Joskus kun ennen pilkkiammattilasuuttani olin "alalla" totesin, että NGL-porukalla ON kassassa(kin) oikeasti rahaa... paljon...

Jos WCS (Worst case scenario) tapahtuu, vikiNGLIne maksaa velan pois kassasta....

Mutta eiköhän tuonne uudisrakennukseenkin joku tiensä löydä... Jos ei muut, niin kyllä minä ainakin yhden reissun teen!

Laitan kuvia sitten tänne, ja paljastan imagoni niissä kuvissa!  :D ;D :o
Telakkamies on eri mies ja luotsi on luotsi ja satamapalvelija on äijä ja foorumi on foorumi!

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ville Walden - 21.01.2011, 00:05:56
Jos WCS (Worst case scenario) tapahtuu, vikiNGLIne maksaa velan pois kassasta....

Eikä tarvitse välttämättä kassaakaan uhrata. Vikingin vahvuus on omistajissa. Toisin kuin kilpailijalla, omistajista iso osa on niin hyvissä varoissa, että rahoitusta voi investoinnin maksamiseksi kerätä helposti laskemalla myyntiin uusia osakkeita. Ja kun vielä tehdään splittaus ennen osakkeiden myyntiä, niin muillakin kuin ökyrikkailla on varaa niitä ostaa (tosin onko osake ulkopuolisen näkökulmasta kiinnostava, onkin sitten ihan toinen juttu).

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Juhani Reku - 21.01.2011, 09:35:28
Eikä tarvitse välttämättä kassaakaan uhrata. Vikingin vahvuus on omistajissa. Toisin kuin kilpailijalla, omistajista iso osa on niin hyvissä varoissa, että rahoitusta voi investoinnin maksamiseksi kerätä helposti laskemalla myyntiin uusia osakkeita. Ja kun vielä tehdään splittaus ennen osakkeiden myyntiä, niin muillakin kuin ökyrikkailla on varaa niitä ostaa (tosin onko osake ulkopuolisen näkökulmasta kiinnostava, onkin sitten ihan toinen juttu).

Osakkeen kurssi on pitkään pyörinyt siinä kolmen ja neljänkympin puolessavälissä - minkähän takia osake pitäisi vielä splitata?

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Ove Sjöblom - 22.01.2011, 15:13:18
Osakkeen kurssi on pitkään pyörinyt siinä kolmen ja neljänkympin puolessavälissä - minkähän takia osake pitäisi vielä splitata?

Jos ajatellaan tavallisia sijoittajia, 32 euron osake on aika kallis ostettava. Siis voihan sitä nykyään ostaa yhden tai kaksi osaketta jos niin tykkää, enää kun ei tarvitse ostaa esim. 50:tä tai 100:a osaketta kuten ennen vanhaan kun oli ostettava pörssierittäin. Pienten osakemäärien haalimisessa salkkuun ei vain ole mitään järkeä.

On paljon helpompi ostaa jotain 80 sentin Tallink-osakkeita, kun niitä voi ostaa 100 tai 1000 eikä se tunnu vielä missään.

Heli Myllymäki

Tallink Silja miettii vastaiskua Vikingin uudelle Turun laivalle.

http://www.ts.fi/online/talous/195179.html

Karo Suopuro

Lainaus käyttäjältä: Heli Myllymäki - 07.02.2011, 22:54:15
Tallink Silja miettii vastaiskua Vikingin uudelle Turun laivalle.

http://www.ts.fi/online/talous/195179.html
Onko Tallinkilla todella mahkuja tilata jälleen uusia aluksia miljardi veloissa. :o Vai onko pelkkää puhetta tai alus siirtoja...

Juhani Reku

Lainaus käyttäjältä: Karo Suopuro - 07.02.2011, 23:19:07
Onko Tallinkilla todella mahkuja tilata jälleen uusia aluksia miljardi veloissa. :o Vai onko pelkkää puhetta tai alus siirtoja...

Ei vaan sitä, että mitäpä muutakaan toimittajan tuollaista kysyessä voisi sanoa.

"Ei, me kauhulla odotetaan, kun ei meillä ole varaa reagoida"? Ehkä kuitenkaan ei näin :)

Timo Selkälä

Onhan sitä jo huhuttu että Europa menisi remonttiin. Sitäpaitsi se vastaisku voi muutenkin olla Baltic Queenin tuonti linjalle juuri tuon rotiskon tilalle.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.