Kirjoittaja Aihe: Viron saarten lauttaliikenne  (Luettu 59274 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #105 : 11.12.2016, 00:52:05 »
Turkkilaisten kokoama purkki ehti ennen Puolan laatutyön valmistumista. Leiger on päässyt kotimaahansa, tosin ei vielä omalle linjalleen. 4665 mailin taivallus kesti toista kuukautta. Lauantaipäivän ratoksi vihreä lautta kävi testaamassa tulevat satamansa Heltermaan ja Rohukülan, jatkaakseen sitten matkaansa ilmeisesti telakalle Tallinnaan... ::)
https://www.praamid.ee/wp/leiger-joudis-kuivastusse/

Praamid kiirehtinee nyt liikenteen aloittamisen kanssa, sillä St.Olan jatkettu rahtaus päättyi marras-joulukuun vaihteessa, ja Hiidenmaan reitillä on pääaluksena ollut nyt pari viikkoa Regula ja parallerina Harilaid ja Kõrgelaid, joilla on ajettu tarvittaessa vaikka kummallakin.
Myös Tõlliä odotetaan töihin vielä jouluruuhkiin. Sen koeajot Gdanskinlahdella ovat tiettävästi jo ohi, mutta joulukuun puolella lautta ei Remontowasta ole liikahtanut mihinkään. Hiiumaan rinnalla on vilkkaimpina päivinä käytetty Ionasia, joten ihan katastrofaalinen tilanne siellä ei ole, vaikka uudisalus myöhästyisi vieläkin.

Liikennejärjestelyihin liittyvistä talousepäselvyyksistä on käynnissä jokin juridinen prosessikin, joten tässäkin mielessä vertaus Länsimetroon ei onnahda hirvittävän pahasti.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #106 : 08.01.2017, 22:27:42 »
Tasaiseen tahtiin näyttävät uudisalukset tulevan. Leigerin liikenne alkoi 22.12., ja tänään on Tõll suunnannut Gdanskista kohti tulevaa työmaataan. Tosin sekin taitaa mennä Saarenmaalle Tallinnan kautta. Superflex-lautta Ionas poistunee linjalta viimeistään ensi viikonloppuna.
Myös Tiiun koeajot Turkissa ovat käynnistyneet, joten sen ehtiminen linjalle joskus maaliskuussa on realismia. Piretistä ei ole käsitystä.

No, hyvää kannattaa odottaa. Toivottavasti näitäkin... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1783
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #107 : 09.01.2017, 12:10:23 »
Subsea Seven (entinen Grisslan) on näemmä ollut Hiidenmaan ja Saarenmaan välisessä liikenteessä Triigi-Pärna -reitillä jo lokakuusta alkaen.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 367
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #108 : 09.01.2017, 15:45:19 »
http://news.err.ee/v/news/f2994690-13e1-4ac2-af4a-e91e50c44b78/ferry-adrift-between-saaremaa-and-hiiumaa

Subsea Seven (entinen Grisslan) on näemmä ollut Hiidenmaan ja Saarenmaan välisessä liikenteessä Triigi-Pärna -reitillä jo lokakuusta alkaen.

Ja hiljattain myös vaikeuksissa.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #109 : 10.01.2017, 00:13:53 »
Kihnu Veeteed on tosiaan operoinut Saarenmaan Triigin ja Hiidenmaan Sõrun välistä reittiään kolme viime kuukautta ex-Grisslanilla ilmeisesti ajatuksella, että se palautetaan omistajalleen kevään korvalla uudisalus Soelan valmistuttua.
Sikäli tämä on viehättävä kuvio, että pääsipä edes tämän kerran käytännössä lähes finaaliin ajettu lautta ajelemaan Viron vesille. Muutenhan etelänaapurissa on viime vuosina järjestäen siirrytty kilpailutettuun liikenteeseen, jossa operoitavat alukset ovat kalustofirman omaisuutta. Olisikohan tässä mallissa jotain kopioitavaa ministeri Bernerinkin (kepu?) aivoituksiin..?  ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #110 : 10.03.2017, 01:15:43 »
Samaan aikaan, kun Praamid (ainakin henkisesti) valmistautuu tuleviin, kenties juridisiin selvittelyihin sekä liikennekilpailutuksiin että alustilauksiin liittyneisiin mahdollisiin väärinkäytöksiin liittyen ja puolalaiset laittelevat Piretiä ja turkkilaiset Tiiua luovutuskuntoon, on Saaremaan Saksan operaatio kohdannut uusia vaikeuksia. Hollantilaispankki DVB on ulosmitannut lainan vakuudeksi Muhumaan ja Saaremaan ja siirtänyt ne Maltan lipulle. Ilmeisesti aluksilla on edelleen vanhat nimet, vaikka niitä Saksassa on markkinoitu nimillä Grete ja Anne-Marie. Leedon väite, että hän olisi myynyt osuutensa Elbe Link Reedereista, on Õhtulehden artikkelin mukaan väärä. 
Onko liikenteelle Cuxhavenin ja Brunnsbüttelin välillä näillä aluksilla odotettavissa jatkoa, sen näyttänee aika. Jos jollakulla on Saksasta suoraa tietoa, se olisi kiintoisaa kuulla.
Uutislinkki on viroksi, mutta sitä voinee pitää luotettavana -aiheesta oli toisenlaisin painotuksin kertonut Leedon omistama julkaisu... ::)
http://www.ohtuleht.ee/791708/pank-vottis-leedo-ja-miili-laevad-laenu-katteks

Mitä St.Olaan, Harilaidiin ja Kõrgelaidiin tulee, ne tuntuvat lojuvan Viron rannikolla, mutta onko niille odotettavissa tulevaisuutta, on kiintoisa kysymys.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4596
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #111 : 10.03.2017, 01:31:35 »
on Saaremaan Saksan operaatio kohdannut uusia vaikeuksia. Hollantilaispankki DVB on ulosmitannut lainan vakuudeksi Muhumaan ja Saaremaan ja siirtänyt ne Maltan lipulle. Ilmeisesti aluksilla on edelleen vanhat nimet, vaikka niitä Saksassa on markkinoitu nimillä Grete ja Anne-Marie. Leedon väite, että hän olisi myynyt osuutensa Elbe Link Reedereista, on Õhtulehden artikkelin mukaan väärä. 
Onko liikenteelle Cuxhavenin ja Brunnsbüttelin välillä näillä aluksilla odotettavissa jatkoa, sen näyttänee aika. Jos jollakulla on Saksasta suoraa tietoa, se olisi kiintoisaa kuulla.
Sieltä lukemaan suoraan, etenkin ne uutislinkit. Jos joku ei osaa Kielin kanavan murretta, niin Google-kääntäjä tai parempi käännöskone apuun. :)

http://forum-schiff.de/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6232&start=230
Copyright © 2016 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #112 : 03.04.2017, 14:25:17 »
Elämme harvinaista viikkoa, sekä Tiiu että Piret ovat Tallinnan satamassa!
https://www.facebook.com/praamid/photos/rpp.1250354714979810/1688832757798668/?type=3&theater

Tiiun matka Turkista kesti 22 vuorokautta, kauttakulkupaikkoina ainakin Messina, Almeria, Lissabon, Brest ja Brunnsbüttel. Piret tuli Gdanskista parissa päivässä, suoraan.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #113 : 06.05.2017, 21:04:42 »
Viron saarten lauttaliikenteen uudisprosessi on lopultakin loppuun saatettu. Tonniston valmistumisvuodet antavat kyllä Suomen saaristoliikennettä suunnitteleville operaattoreille paljon ajateltavaa.

Roomassaare/Pärnu-Ringsu (Ruhnu): Runö, 2012
Munalaid/Pärnu-Kihnu: Kihnu Virve, 2015
Virtsu-Kuivastu: Piret ja Tõll, 2017
Triigi-Sõru: Soela, 2017
Rohuküla-Heltermaa: Leiger 2016 ja Tiiu 2017
Rohuküla-Sviby (Vormsi): Ormsö, 2015
Kelnase-Leppneeme (Prangli): Wrangö, 2013
Laaksaare-Piirissaar: Koidula, 2009
 ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Linnainen

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Viron saarten lauttaliikenne
« Vastaus #114 : 22.05.2017, 15:12:17 »
Hiidenmaan linjaa pitkään palvellut autolautta St.Ola on myyty Napolinlahdelle, Ischian liikenteeseen. Uusi nimi on Medmar Giulia. Samainen St.Ola muuten teki Kotkan–Sillamäen laivalinjan ensimmäisen koematkan saapuen Kotkaan 9. kesäkuuta 2005.
http://online.le.ee/2017/05/22/parvlaev-st-ola-muudi-itaallastele/

Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri