Kirjoittaja Aihe: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?  (Luettu 39762 kertaa)

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2060
  • Punainen ristipä se siinä...
Lankulla olevien huhujen mukaan Finnlines aikoo alkaa ajamaan Naantali-Långnäs-Kapellskär reittiä, ilmeisesti niin että ainakin päivävuorot menevät Långnäsin kautta. Todenperäisyydestä ei hajuakaan. Tax-free myynti on kuulemma suurin syy tähän.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Lampinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 428
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #1 : 25.08.2013, 21:01:14 »
Jos tuo pitää paikkansa niin  ilmeisesti rahtimäärät ovat pudonneet ja kaivataan lisää maksavia matkustajia ja niitähän saa parhaiten tax free myynnillä houkuteltua

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #2 : 25.08.2013, 21:17:38 »
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Sinällään ajatus kuulostaa melko omituiselta. Finnlinesin halu laajentaa matkustajakonseptinsa markkina-arvoa on sinällään kyllä ihan ymmärrettävä, sillä Tallink ja Viking ovat kyllä tehneet kaikkensa osoittaakseen, etteivät tarvematkustajat ole heille mitään erityisen haluttuja asiakkaita. Mutta kuinka paljon nykyistä suurempia matkustajamääriä clipper-luokan alukset pystyisivät kertavedolla kyytiinsä ottamaan? Tai olisiko Finnlinesin ajatuksissa kenties tuoda linjalle Nordlink, joka ilmeisimmin on nykyisessä toimessaan vajaakäyttöinen?
« Viimeksi muokattu: 25.08.2013, 23:05:38 kirjoittanut Mikko-Oskari Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #3 : 25.08.2013, 22:06:08 »
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan.
Mihin tämä väite perustuu? Minulle tulee äkkiseltään mieleen useampikin autolautta, joka on ajellut samanaikaisesti sekä taxfree-linjoja että sisälinjoja - kauppa on vain pysynyt kiinni viimeksi mainituilla.

Finnlinesin muutokseen tuskin liittyy mitään järisyttäviä hankkeita muuttaa konseptia matkustajapainotteisemmaksi. Rahtien määrät ja ilmeisesti myös hinnat ovat pudonneet talouden hiipuessa, taxfreetulot paikannevat menetyksiä edes vähän. Päivävuorothan ovat muutenkin Finnlinesilla aina olleet hiljaisempia rahdin suhteen kuin iltavuorot, joka voi olla syynä siihen miksi Långnäsin vuoroja mietitään vain niille.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jussi Lampinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 428
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #4 : 26.08.2013, 19:27:39 »
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Tuskinpa tuo Långnäsissä poikkeaminen niin paljoa matka-aikaa pidentää etteikö sitä kannattaisi joka vuorolla tehdä. Långnäs kun on kuitenkin lähes väylän vieressä jota Finnlinesinkin alukset kulkevat

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2060
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #5 : 03.09.2013, 10:21:51 »
Tämän päivän Nya Åland kertoo aiheesta lisää. Eli 2 päivävuoroa päivässä tulee kulkemaan Långnäsin kautta. Ei yövuorot. Neuvottelut jatkuvat yhä.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teemu Uusi-Esko

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 283
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #6 : 03.09.2013, 12:24:24 »
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...
-Teemu-

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2060
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #7 : 03.09.2013, 12:33:26 »
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...

Kyseisen varustamon ollessa kyseessä, on siinä ja siinä että uskommeko vielä silloinkaan. Mutta nyt ovat lehdet huomioineet asian, ja vaihtoehtoa tutkitaan. Toteutuminen on sitten toinen juttu.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #8 : 03.09.2013, 15:28:40 »
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2060
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #9 : 03.09.2013, 21:59:31 »
Nyt on saatavilla myös lukukelpoinen versio jo referoimastani jutusta:

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=78691

Foto: Erkki Santamala
Finnlines förhandlar med Långnäs
Publicerad: idag 20:31
LOKALT Finnlines för diskussioner med Långnäs hamn om att börja gå in i Långnäs på dagturerna mellan Nådendal och Kapellskär.
– Vi hoppas förhandla klart under den här veckan och i så fall kan de börja gå in under den här månaden, säger Tor-Erik Söderlund, vd för Långnäs hamn.
Det handlar om två turer per dag, en båt från Kapellskär och en från Nådendal. Finnlines roro- och passagerarfartyg som trafikerar linjen tar mest last men också passagerarare och bilar.
Behövs något åtgärdas i hamnen i fall det bli av?
– Det är några småsaker som ska fixas till men annars är allt anpassat redan. Men åtminstone en personal till behöver vi anställa.
Hur bra är det för hamnen om Finnlines börjar gå via?
– Det är absolut bra för hamnen och för hela Åland. Det blir flera transportvägar för näringslivet och vanliga passagerare.
Läs mer i papperstidningen!
Anne Sjökvist
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teemu Uusi-Esko

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 283
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #10 : 11.09.2013, 01:53:22 »
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.

Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
-Teemu-

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1424
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #11 : 11.09.2013, 05:36:15 »
Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
No joo, tarkoitinkin vain, jos muuten on tarvetta matkustaa auton kanssa naapuriin...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #12 : 17.09.2013, 16:14:41 »
Nyt Finnlines vahvistaa asian. Liikenne alkaa lokakuussa siten, että Finnfellowin ja Finneaglen päivävuorot poikkeavat Långnäsissä. Myöhemmin pysähdykset saattavat tulla myös iltavuoroille.

http://www.nyan.aland.fi/nyheter/?news_id=78910


saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni
Voi ei, kuinka henkilökunta nyt jaksaa tämän suunnattoman työtaakan alla... ::)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ari Elenius

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #13 : 20.09.2013, 23:15:16 »
Asiasta oli myös tämänpäivän Rannikkoseudussa.

Petri Lahti

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 237
    • Aboais
Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
« Vastaus #14 : 24.08.2014, 13:34:25 »
Iltapäivälähdöt jäävät pois, syyskuun 2014 alusta vain yölähdöt Naantalista (klo 22:30) ja Kapellskäristä (klo 21:45) ajavat Långnäsin kautta.

http://www.finnlines.com/laivamatkat/reitit_hinnat/naantali_laangnaes_kapellskaer/aikataulut

http://www.alandstidningen.ax/nyheter/finnlines-kapar-alandstrafiken
kertoo asiasta

Publicerad 21 augusti 2014 kl. 09:32

Finnlines kapar i Ålandstrafiken

I oktober förra året satsade Finnlines på Åland och erbjöd flera avgångar mellan Kapellskär och Långnäs.
Nu drar man in morgonavgångarna och senarelägger kvällsavgångarna.
Underlaget räckte inte för att göra linjen lönsam.