Kristina Cruises talousvaikeuksissa

Aloittaja Juhani Gronlund, 14.07.2013, 13:27:14

« edellinen - seuraava »

Timo Hakkarainen

Kovin kummoinen strategisti ei tarvitse olla nähdäkseen, että isoja muutoksia on tulossa. Jos niitä ei tehdä, koko homma tyssää omaan mahdottomuuteensa, kukaan kun ei ikuisesti rahoita tappiollista yritystoimintaa. Kannattaa huomata, että varustamo sai vuonna 2012 peräti 2,7 miljoonaa euroa yritystukia ja silti tulos on tuollainen (http://yle.fi/uutiset/kristina_cruisesille_kymenlaakson_suurimmat_yritystuet/6837155).

Todennäköisin ratkaisu on liputtaa laiva ulos, muuten kustannustasoa ei saa millään kestävälle pohjalle. Samalla miehistö vaihdetaan kielitaitoiseen, sellaiseen joka puhuu suomen lisäksi sen alueen kieltä, mistä houkutellaan matkustajat niille paikoille, jotka nyt jäävät tyhjiksi tai myydään alehinnalla. Tämä ratkaisu suututtaa kaikkein suomalaisimmat mutta suurelle osalle muutoksella ei ole isoakaan merkitystä. Laivalla pärjää edelleen suomen kielellä, saa Suomi-evästä ja retket opastetaan omalla kielellä. Kun suomalaisten määrä pienenee, uudelle valitulle markkinalle jää myös enemmän myytävää ja todennäköisesti parempaan hintaan.

Yksi vaihtoehto olisi suunnata keula eksoottisiin kohteisiin kuten Grönlanti, Amerikan suuret järvet, Amazonas jne. ja toivoa, että suomalaisten lisäksi skandinaavit kiinnostuvat. Matkan keskihintaa ja laivalla käytetyn rahan määrää saisi nostettua, kun matkoille valikoituisi melkoisen varakasta väkeä. Heille on kuitenkin olemassa jo vastaavaa tarjontaa mm. Hurtigrutenin paateilla. Aika vaatimaton laiva tuskin sekään houkuttelee ruotsalaisia sankoin joukoin.

Toisessa suunnassa sen sijaan on aika koskematon markkina. Venäläisillä on hilloa käytössään mutta omalla kielellä tarjottuja kansainvälisiä risteilyjä ei niinkään. Heille ei myöskään ole kynnyskysymys se, että laiva ei ole viimeisintä huutoa.

Jos veikata pitäisi, sijoittaisin panokseni sille vaihtoehdolle, että Katarina seilaa pian Maltan lipun alla, miehistö on kansainvälinen ja laivalla kuulutukset hoidetaan suomeksi ja venäjäksi. Ehkä jopa toisessa järjestyksessä.
Viking Grace 13.1.13, Silja Symphony 23.3.13, Norwegian Breakaway 30.4.13, QM2 15.8.13, Celebrity Solstice 10.12.2013, Island Princess 30.7.2014, Oasis of the Seas 23.9.2014, Adventure of the Seas 14.12.2014.

Kalle Id

Minun on vaikea nähdä, että Kristinan avaus Venäjän suuntaan onnistuisi. Venäjälle lähtemisessä on oikeastaan kaksikin ongelmaa. Ensinnäkin suomalaiset eivät pidä venäläisistä, mikä karkoittaisi olemassaolevia suomalaismatkustajia. Toinen - mielestäni vakavampi - ongelma on laiva. Nykymuotoisilla globaaleilla risteilymarkkinoilla ei oikeastaan ole mahdollista lähteä uusille markkinoille ajatuksella, että kelpaa niille huonompikin laiva. Ei kelpaa. Netistä voi varata matkan mille tahansa olemassaolevalle risteilyvarustamolle myös Venäjältä käsin. (Lähes) kaikki tähänastiset yritykset päästä käsiksi Venäjän risteily- tai autolauttaristeilymarkkinoille ovat lähteneet ajatuksella, että kelpaa niille huonompikin - ja kaikki ovat epännistuneet. Varsinkin varakkaammat venäläiset (eikä niitä muita venäläisiä kannata laivalle houkutellakaan) haluavat laatua ja pieni entinen neuvostoliittolainen autolautta ei sitä heidän silmissään tarjoa.

Sen sijaan nähdäkseni tuo idea Kristinan suuntaamisesta Expedition-markkinoille on oikea. Se on risteilymarkkinasegmenteistä ainoa, jossa Kristina Katarinan pieni koko ei ole haitta (ennemmin se on etu) ja varustamon suhteellisen pieni panostus viihteeseen sopisi niinikään juuri expedition-risteilyille. Katarinan pienet hytitkään eivät välttämättä olisi näillä risteilyllä ongelma, vaikka laiva olisi segmenttiin parempi jos hytit olisivat isompia. Oikeastaan reittien puolesta KC tasapainoilee jo nykyisellääkin osittain Expeditionin puolella Huippuvuorille, Vienanmerelle, Grönlantiin ja Mustallemerelle suuntautuvine risteilyineen. Segmenttiin sopii myös KC:n fokus vähemmän tunnetuissa satamissa tunnetummilla liikennöintialueilla. Lisäksi expedition-segmentin etuna on se, että siellä matkustajat ovat valmiita maksamaan selkeästi suolaisempia hintoja kuin muilla risteilyillä - mutta eivät vaadi tästä vaatimukseksi hulppeaa viihdettä tai sviittejä.

Jos KC expedition-varustamoksi lähtee, ei sen kuitenkaan pidä jäädä jumittamaan Suomen tai Pohjoismaiden markkinoihin, vaan myydä tuotetta rohkeasti isommilla markkinoilla esim. saksan- ja englanninkielisessä maailmassa. Niillä on toki jo paljon kilpailua segmentissä, mutta toisaalta myös kysyntää tälläisille risteilyille.

Timo Hakkarainen

Köyhän miehen expeditionissa voisi olla ideaa. Itseänikin kun mietin niin ne muutamat kerrat Kristinalla ovat juurikin sitä olleet: Korintin kanava, Suez, Grönlanti, Vienanmeri. Valintaperusteena on ollut, että millään muulla varustamolla ei noihin kohteisiin kohtuullisella hinnalla pääse. No, Suezille pääsee.

Tarjontaa expedition-segmentissä on kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi: Ponant ranskalaisille, Deilmann saksalaisille, Silversea englanninkielisille ja Hurtigruten skandinaaveille. Noista mikään ei kuitenkaan sovellu laihalle lompakolle. Haastava kysymys on, miten kaikkien Euroopan maiden pienen budjetin expedition –matkailijat tavoitetaan ja saadaan kootuksi Katarinalle? Ja kertyykö siitä riittävää tulovirtaa? Maltan tai muun vastaavan lipun alla ehkä kertyisikin mutta ei suomalaisella kustannustasolla.

Venäjän seikkailuiden epäonnistumiset eivät mielestäni niinkään liity kehnoon kalustoon vaan nurinkuriseen businesslogiikkaan. Pari aikaisempaa yritystä sortui siihen, että ne suunnittelivat kuljettavansa länsimaalaisia Venäjälle. St Peter Line lähti alun perin liikkeelle päinvastaisesta ajatuksesta ja on pysynyt pinnalla. Venäläisillä on siis halua ja myös varaa matkustaa.

En kiistä, ettei venäläisillä olisi mahdollisuus valita risteilynsä minkä tahansa kansainvälisen varustamon tarjonnasta. Niin muuten on suomalaisillakin mutta jostain kumman syystä Katarinalle silti riittää toistakymmentä tuhatta suomalaista matkailijaa vuodessa. Näin siitä huolimatta, että Kristina Cruisesin sisähytin hinnalla saisi kansainvälisiltä risteilylaivoilta parvekehytin, täysihoidon ja kaupan päälle aika lailla tasokkaampaa viihdettä kuin humppaorkesteri.

Palvelu omalla kielellä on monelle tärkeää. Olen nähnyt aika monta kertaa venäläisiä (ja muunmaalaisia) ummikkoja jossain jollain laivalla. Kun kukaan ei ymmärrä, mitä he haluavat, ilme kertoo kaiken: seuraava matka on sellainen, jossa pärjäämme omalla äidinkielellä.

Kun Kristina Cruisesin ydinosaamista on tehdä pakettimatkoja (melkein) omalta paikkakunnalta laivalle ja takaisin lähtöpaikkaan, en näe, miksi he hukkaisivat tämän osaamisen lähtemällä expedition-hakurahtimarkkinoille Eurooppaan. Varmaan se toimisi, jos esim. Saksasta löytyisi sopiva matkanjärjestäjä, joka chartraisi koko laivan. Niillä markkinoilla kun 300 viikoittaisen lomamatkailijan löytäminen ei edes keskikokoiselle matkanjärjestäjälle ole isokaan haaste. Silloin ei kuitenkaan olisi suomalaisille mitään tarjottavaa. Uskallan toivoa, että suomalaisia ei olla kokonaan heivaamassa pois kyydistä.

Edelleen panen pelimerkkini Suomi-Venäjä –yhdistelmälle. Yksi koneellinen Helsingistä ja toinen Pietarista lähtösatamaan, leppoisa risteily ja palvelu omalla kielellä (joita ei tarvitse laivalla hallita kuin kaksi) ja sen jälkeen ehjänä takaisin kotiin. Siitä lystistä – jonka KC hyvin osaa – ovat niin jotkut suomalaiset kuin muutamat venäläisetkin valmiit maksamaan hinnan, jolla ulosliputettu pikku risteilylaiva saadaan pidettyä pinnalla.

On minulla varaa olla väärässäkin. Pääasia, että KC löytää sellaisen strategian, että ei tarvitse laittaa lappua luukulle.
Viking Grace 13.1.13, Silja Symphony 23.3.13, Norwegian Breakaway 30.4.13, QM2 15.8.13, Celebrity Solstice 10.12.2013, Island Princess 30.7.2014, Oasis of the Seas 23.9.2014, Adventure of the Seas 14.12.2014.

Markku Kastinen

Olisi se todella iso menetys jos Kristina Cruises joutuisi lopettamaan toimintansa.  Kymmenen risteilyn kokemuksella Katarinalla ja viiden sen edeltäjällä Reginalla sanoisin että hyvä vastike on aina tullut.  On totta, että isompia hyttejä saa halvemmallakin, mutta ei ehkä sittenkään niin hyvää vastiketta rahoilleen. Kokeiltu on.

KC:n etu on että koko matka on täysin vailla huolia. Matka on sataprosenttisesti varustamon vastuulla. Jos tulee yllätyksiä, ne ovat pelkästään iloisia, kuten kävi Palatessa Karibialta pari vuotta sitten.  Paluulento viivästyi vuorokaudella, mutta mikäs siinä kun sen sai viettää Renaissance Jaragua hotellin sviitissä ja hotellin paratiisia muistuttavissa ravintoloissa eikä lentokentällä hodaria purren.  Tapa millä varustamo huolehtii vieraistaan hakee kyllä vertaistaan.  Jyrisevinä kuorsaajina arvostamme vaimoni kanssa myös sitä että lisämaksu yhden hengen hyteistä on kohtuullinen, eikä kaksinkertainen.  Tippejä odottava rahastusmentaliteetti puuttuu täysin.  Juomia esimerkiksi saa laivan myymälästä merihintaan hymyn kera niin paljon kuin maksa sietää.  Ja hymy ei ole teennäinen, vaan aito.  Silti, en muista että kukaan olisi koskaan ollut osaamattomassa juopumustilassa. Väki on kaikkea muuta kuin kielitaidotonta. Syy lähteä tällä on useimmilla silkka rentoutumisen halu, jolloin omatoimiset lomajärjestelyt jätetään miniimiin.

Katarina ei ole niin iso laiva että siellä tarvitsisi jonotella, paitsi halutessaan.  Tunnetusti kaksi suomalaista saa aikaan jonon ja kolmas vielä etuilee.  Tanssihaluton väki istuu humpan uhatessa jo kerrosta ylempänä.

Nyt kun nykykonseptilla toiminta on kannattamatonta, tarvitsisi tehdä jotain, jotta suurempi osa asiakkaista maksaisi täyden hinnan. Uskolliselle kanta-asiakkaalle kauhistus olisi, että ainakaan asiakaspalveluun tulisi muita kuin suomalaisia.  Ehkä markkinoinnissa voisi tuoda enemmän esille, ettei tämä ole niin kallista kuin kuulostaa ja kenties jonkun yhteistyökumppanin kautta saada hiukan lisää muitakin kuin suomalaisia asiakkaita.  Kohteiden vain tulee olla paljon eksoottisempia kuin Kanaria, saati Karibia. Kesäisinhän tämä ei ole mikään ongelma.

Tony Mäkelä

Varustamo keskeyttää risteilyliikenteen Kanariansaarilla ja jättää yrityssaneeraushakemuksen.

http://www.kristinacruises.com/tiedote-27-11-2013/

Jani Oja

Ei jaksa enää yllättää nää uutiset. Kyl se vaa nii on että suomalainen merenkulku ja merenkulkija alkaa olemaan tuhoontuomittuja. Valitettavaa oman ja monen muunkin skönön kannalta. Eipä tässä oikeen voi muutaku toivoa parempaa.... :(

Timo Selkälä

Aiheesta lisää Taloussanomissa:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2013/11/27/kristina-cruisesin-partanen-hintapaine-oli-liikaa/201316530/12

  Kristina Cruisesin Partanen: Hintapaine oli liikaa

Yrityssaneeraukseen hakeutuvan Kristina Cruisesin toimitusjohtaja Mikko Partanen kertoo, että hintapaine kävi varustamolle liian kovaksi.

Elina Ranta
27.11.2013 20:02

Toimitusjohtaja Mikko Partanen kertoo, että hintapaine oli liikaa erityisesti Kanariansaarten matkailussa.

Matkoja varanneiden tai maksaneiden asiakkaiden ei kuitenkaan pidä olla huolissaan, koska varustamolla on viime kädessä tukena Kuluttajaviraston valmismatkavakuus.

Yhtiö ilmoitti tänään, että se jättää huomenna saneeraushakemuksen Etelä-Karjalan käräjäoikeudelle.

Kristina Cruises peruuttaa kaikki talven Kanariansaarten risteilyt 28.11.2013 - 20.3.2014 väliseltä ajalta. Peruutus ei kuitenkaan koske jokiristeilymatkoja eikä 27. maaliskuun jälkeen alkavia matkoja. Käytännössä kaikki huomenna lähtöön valmistautuneet asiakkaat on saatu kiinni.

Yhtiö toivoo, että ensi kevään jälkeiset uudet matkat pystytään järjestämään yrityssaneerauksen jälkeen.

Maaliskuun jälkeisiä matkoja ei Partasen mukaan ole vielä maksettu vaan vasta 150 euron varausmaksuja. Ne pysyvät tässä vaiheessa voimassa, Partanen kertoi Taloussanomille.

– Luonnollisesti ihmiset ovat hirveän pettyneitä, mutta myös ymmärtäväisiä tilanteesta. Ei tämä kenenkään etu ole, että joudumme perumaan matkoja. Tällaiset uutiset vaan tulevat aina äkkiä, ei sille mitään voi, Partanen sanoi.

– Kanariansaarten tarjonta on tällä hetkellä valtavaa Suomessa. Ajamme suomalaisella laivalla ja suomalaisella kustannusrakenteella. Me emme ole pystyneet hintakilpailuun. Hinta meni jo niin alas, että seisottaminen olisi ollut halvempaa kuin ajaminen.

Lopetuspäätös piti Partasen mukaan tehdä lopulta nopeasti, vaikka asiaa on harkittu pitempään.
Varustamon tavoitteena on turvata yrityssaneerauksella liiketoiminnan jatkuminen.

Yhtiön päävelkojat ovat Finnvera ja Kymenlaakson Osuuspankki.

– Katsomme positiivisesti ohjelmaa, tämä [yrityssaneeraus] on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se toinen. Rahoitusohjelma on tehtävä tietysti nopeasti.

Jos varustamo ei saa rahoitusta kuntoon, korvataan Kuluttajaviraston valmismatkan vakuudesta kuljetuksia, majoituksia ja ennakkomaksuja.

– Lähestymme lähipäivinä asiakkaita ja kerromme siitä, miten maksu tulee takaisin. Asiakkaat kyllä rahansa takaisin saavat, ja vakuudet ovat voimassa, Partanen sanoi.



http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2013/11/27/kristina-cruises-hakee-yrityssaneeraukseen-peruuttaa-lahes-kaikki-risteilyt/201316527/12

  Kristina Cruises hakee yrityssaneeraukseen – peruuttaa lähes kaikki risteilyt
Varustamoyhtiö Kristina Cruises hakeutuu huomenna torstaina yrityssaneeraukseen. Yhtiö ilmoitti tänään, että se jättää hakemuksen asiasta Etelä-Karjalan käräjäoikeuteen.


27.11.2013 18:17

Talousvaikeuksien syynä ovat erityisesti Kanariansaarten matkojen lippuhinnan romahtaminen sekä yleinen taloudellinen tilanne.

Yhtiö peruuttaa lisätappioita välttääkseen kaikki Kristina Katarinan kuluvan talven Kanariansaarten risteilyt marraskuun 28. ja maaliskuun 20. väliseltä ajalta.

– Pahoittelemme, että tämä risteilysarjan peruuttaminen tulee muuttamaan monen suomalaisperheen talvilomasuunnitelmia, yhtiö kirjoittaa tiedotteessaan.

Varustamon tavoitteena on turvata liiketoiminnan jatkuminen. Yhtiön päävelkojat ovat Finnvera ja Kymenlaakson Osuuspankki.

Huomenna torstaina Las Palmasiin risteilynsä päättävät matkustajat lentävät kotiin alkuperäisen matkaohjelman mukaisesti.

Yhtiö on peruutettujen Kanariansaarten matkojen osalta yhteydessä asiakkaisiin ja ohjeistaa, kuinka tulee toimia. Peruutus ei koske jokiristeilymatkoja eikä 27. maaliskuun jälkeen alkavia matkoja. 

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Juha Paulavuo

 Kristina Cruises on ehtinyt olla yhteydessä osaan asiakkaista, joiden matka on peruuntunut, kertoo toimitusjohtaja Mikko Partanen. Partasen mukaan myös tieto tämän päivän peruutuksesta ehti tavoittaa lähes kaikki.

Partasen mukaan yhtiö pohtii kuluttajaviranomaisten kanssa, miten maksujen palautukset hoidetaan.

turun sanomat

Timo Toivonen

Näköjään aiheesta on eräs blogikirjoituskin julkaistu: http://oonapartanen7.puheenvuoro.uusisuomi.fi/154949-kristina-cruises-yrityssaneeraukseen

On varmaankin alkutuoksinassa tehty kannanotto, joka on iltapäivälehtien oneliner-trollauksien vastineeksi tullut julkaistuksi. Minusta vähän ehkä omituista nimetä velkajärjestely harrastukseksi. Voidaanhan se toki harrastukseksi kai laskeakin, kun toista kertaa siihen jo haetaan. Joku toinen saattaisi osoittaa edes rivien välistä pientä kiitollisuutta, kun aika paljon valtion tukiaisten varassa toiminta on kantanut näinkin pitkälle. Mutta ei ehkä semmoista sanomaa nyt blogitekstistä välity, vaan nyt pitäisi Finnveran (eli veronmaksajien) piikkiin saada pientä armahdusta (puhutaanko miljoonista?) toiminnan pyöritykseen.

Ilman tuota blogikirjoitustakin tulee vähän Siljan tilanne mieleen 2000-luvun alusta. Ja kyllähän siellä KC:n hallituksessa toki ainakin yksi ex-siljalainen istuukin, mutta ehkä tässä on vähän kaukaista tuomitsevaa sormea osoittaa sinne. Perheyrityksissä ulkopuolisen hallitusjäsenen mielipiteet ei usein saa ansaitsemaansa painoarvoa. "Ylivertaisessa" tuotteessa ja sen markkinoinnissa ei ole nähty mitään suurempaa parantamisen varaa, vaikka viivan alle on tullut rutkasti punaista. Oikeammin valuvika olisi pitänyt nähdä pian Katarinan alkuhuuman laannuttua. On kuitenkin luettu vain ylistävimmät asiakaspalautteet ja jatkettu niin kuin aina ennenkin. Aika useinhan perheyrityksissä käy juuri näin. Juu-miehet ei siinä tilanteessa pysty kurssia kääntämään.

Siitä se varmaankin sitten lähtisi, kun myönnettäisiin ensi alkuun nöyränä, että jotainhan siinä hinnoittelussa ja/tai kohderyhmäajattelussa on pielessä. Enää kun ei voi valitettavasti toimia niin kuin Mersun tuotekehittelijät 80-luvulla, että tehdään tuote parhaista osista - maksoi mitä maksoi - ja katsotaan vasta sitten, mitä tuotantokulujen jälkeen muodostuu jälleenmyyntihinnaksi... ja että ostaako sitä kukaan.

Tuote on varmasti hyvä, mutta noin isoa laivaa ei näinä aikoina pelkästään suomalaisilla saada täytettyä. Asiakaskunta vanhenee ja nuoremmat eivät välttämättä halua kaiken matkallaan olevan niin valmiiksi suomeksi pureskeltua. Mutta päästäänkö enää aloittamaan puhtaammalta pöydältä, toivotaan näin, mutta ei tuo velkajärjestelyyn pääsy taida nyt mikään läpihuutojuttukaan tässä taloustilanteessa olla, kun katsoo noita Finnveran rahoitusnihkeilyjä alustilauksissa.
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Toivonen

Näkyy suurimmat velkojat puoltaneen yrityssaneeraushakemusta:

http://yle.fi/uutiset/kristina_cruises_paasee_yrityssaneeraukseen/6961675?ref=leiki-es

Mielenkiintoista seurata, muuttuuko konsepti mihinkään.
"Tere tulemast Titanicule!"

Jani Nousiainen

Hyvä että pääsee saneeraukseen.   Konsepti tosin  ei pysty tuosta paljoa muuttumaan. Tosin toivottavaa olsi että myös vähän nuoremmille ( alle 60 vuotiaille )  olisi  aktiviteetteja laivalla niin voisi myydä paremmin.  :)
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 29.11.2013, 19:39:08
Hyvä että pääsee saneeraukseen.  Konsepti tosin ei pysty tuosta paljoa muuttumaan. Tosin toivottavaa olsi että myös vähän nuoremmille ( alle 60 vuotiaille )  olisi  aktiviteetteja laivalla niin voisi myydä paremmin.  :)

Pakkohan sen konseptin on jotenkin muuttua aika radikaalisti, jos jatkaa aiotaan, kun nykyisellä konseptilla tuli viime vuonna tappiota 3 000 000 € ::).  Tänä vuonna tuskin on mennyt ainakaan viime vuotta paremmin, risteilyjen keskeyttäminenkin kertoo siitä aika paljon.

Kalle Id

En tietenkään tunne saneerausmenettelyitä, mutta melkein veikkaisin että tälläisessä tilanteessa toimintaa on muutettava radikaalisti ja jos tälläiseen lopputulokseen ei päästä on seuraava vaihtoehto konkurssi.

Juha Paulavuo

Kristina Cruises aloittaa yt-neuvottelut. Kotkalaisyhtiön yt-neuvottelut koskevat kaikkia työntekijöitä. Varustamossa työskentelee hiukan yli 200 ihmistä.  Toimitusjohtaja Mikko Partanen ei osannut vielä lauantaina sanoa, kuinka pitkään yt-prosessi kestää.

aamulehti

Markku Kastinen

Tietääkö kukaan kuinka ja missä itse laiva Kristina Katarina talvehtii.  Jääkö Kanarialle vai ajetaanko Välimerelle odottamaan kevättä, jota ei koskaan mahdollisesti tule?  Laiva on vain kelvollinen, mutta laivan henkilöstö on suurenmoinen. Siinä katoaisi kunniakkain osa suomalaisen matkustajamerenkulun historiaa.