Liikennevirasto tilaa jäänmurtajan Helsingin telakalta

Aloittaja Tuomas Romu, 27.11.2013, 16:47:10

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#15
Voiman plootuja mittaillaan ensi kesänä. Tavoitteena on 10 extra vuotta, mutta miten se toteutuu jää nähtäväksi ja mittausten todennettavaksi. Jatkoa tarvitaan "ampparien" poistuessa Itämereltä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#16
Sopimus allekirjoitettu:

Liikennevirasto: Liikennevirasto allekirjoitti sopimuksen perusjäänmurtajan tilaamisesta Arctech Helsinki Shipyardin kanssa

Ehkä tänään tulee vähän lisää tietoa julkisuuteen jäänmurtajan ominaisuuksista. Pari uutta renderöintiä on ainakin julkaistu:

http://www.flickr.com/photos/liikennevirasto/sets/72157640959525874/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#17
Uudessa murtajassa on tehoa kuin pienessä pitäjässä:

http://gcaptain.com/arctech-helsinki-united-shipbuilding-icebreaker/

LainaaArctech Helsinki Shipyard, in a joint venture with Russia's United Shipbuilding Corporation (USC), signed a contract with the Finnish Transport Agency to build a new 19 MW dual fuel LNG-powered icebreaker aimed for use in the Baltic Sea.  The cost of the new vessel is in the range of € 123 million (including € 24 million in European Union grants, and it is expected to be delivered in early 2016.

http://www.meriteollisuus.fi/Ajankohtaista/Uudessa_jaanmurtajassa_huipputeknologiaa_%2817.2.2014%29/

LainaaLNG-käyttöisyyden lisäksi uuteen murtajaan tulee suomalaista huipputeknologiaa, esimerkiksi kolme kääntyvää propulsiolaitetta ja 19 MW:n potkuriteho. Propulsiojärjestelmää ei ole käytössä vielä missään muualla tämän tyyppisissä aluksissa.

...

Tällä hetkellä murtaja kulkee työnimellä NB 510, ja tilaaja, Liikennevirasto nimeää aluksen myöhemmin, ja se valmistuu vuoden 2016 alkuun mennessä.

edit: NB510 löyty nyt myös Arctechin sivuilta:

http://arctech.fi/ships/nb-510/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

S Liljeström

Siis mitä?

Onko nyt tarkoitus, että uusi murtaja ei korvaa mitään nykyistä murtajaa?
Kinasin jo vähän Lankulla, että uusi murtaja korvaa VOIMAn.
Siellä nimittäin tarjottiin vaikka mitä ja voivoteltiin, että alus on jo 60 v-ikäinen,
vaikka sanoin, että alus on uudistettu perusteellisesti v. 1979.

SL

Tuomas Romu

Näyttäisi tosiaan siltä, että Voimasta ei aiempien suunnitelmien mukaan luovuttaisikaan täysin, vaan alus jäisi toistaiseksi ainakin vähäiseen käyttöön. Uskon kuitenkin, että uusi murtaja tulee jatkossa avaamaan ja päättämään jäänmurtokauden, ja vanhat murtajat viettävät entistä enemmän aikaa laiturissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#20
Periaatteessa uusi murtaja korvaa Frej:n jonka rahtaus päättyyy 2016 kun viimeisenkin "ruotsalaisen" monitoimimurtajan  rahtaus päättyyy. Ilmeisesti tämä ei ollut tarkoitus uutta tilattaessa, mutta koska RABT ja SMA eivät päässeet sopuun "ampparien" rahtauksesta, niin Frej "oli vedettävä" omaan käyttöön. (Alun perin kai piti korvata Voima.)

http://news.cision.com/transatlantic/r/tor-viking-and-balder-viking-released-by-sma,c9384446

http://www.towingline.com/archives/1802

http://www.sjofartsverket.se/sv/Press/Sjofartsverket-forlanger-inte-avtal-for-Tor-Viking-och-Balder-Viking/

"- Det behovet kommer vi att täcka på andra sätt. En lösning kan delvis vara att använda Kustbevakningens kombinationsfartyg, men vi arbetar även med andra lösningar, säger Tomas Årnell. "

Mitäs murtoon soveltuvaa kombinaatiokalustoa KB:lla on?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 09.03.2014, 17:15:59
Mitäs murtoon soveltuvaa kombinaatiokalustoa KB:lla on?
Poseidon-luokalla (KBV 001-003) on ilmeisesti jääluokka 1A Super. Miten murtoon soveltuvia ne ovat, sitä en tiedä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.03.2014, 20:08:58
Poseidon-luokalla (KBV 001-003) on ilmeisesti jääluokka 1A Super. Miten murtoon soveltuvia ne ovat, sitä en tiedä.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1251772#

Tuon keulabulbin kanssa ovat jäänmurtoon suurin piirtein yhtä soveltuvia kuin vaikkapa Mariella...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.03.2014, 20:53:37
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1251772#
Tuon keulabulbin kanssa ovat jäänmurtoon suurin piirtein yhtä soveltuvia kuin vaikkapa Mariella...
Tässä KBV004, jonka jo mainitsin tuolla jäänmurtotopicissa.
http://www.marinetraffic.com/se/photos/of/ships/photo_keywords:265044000/ship_name:KBV%20181%20%20GOTLAND#1549743
On Suomessa tehty ja ilman keulabulbia, jääluokka 1A. Tämä alus on osoittautunut erittäin hyvin jäätä murtavaksi.On moneen kertaan mennyt Holmsundin edustan ahtaumien läpi, kun muut ovat jääneet odottamanna Frejtä tai Alea...
Ruotsin rannikkovartioston täytyy taas ruveta ilmeisesti säästämään, ja on mahdollista että kaikki niiden tukikohdat Härnösandin tai jopa Gävlen pohjoispuolella ovat lakkautuksen ja\tai resurssien kovan vähentämisen uhan alla! Silloin tämä KBV4 siirtyisi ehkä etelämmäksi, missä sen jäänmurtokykyä voisi hyödyntää. Tämä alus on parempi jäänmurrossa kuin esim. Sjöfartsverketin  työalukset Scandica ja Baltica, jotka myös ovat välillä olleet jäänmurrossa.Ne ei taida murtaa kuin tasasta jäätä tai korkeintaan pitävät ränniä auki. Mihinkään vähän isompaan sohjovyöhön saatikka ahtaumaan niillä ei kyllä ole mitään asiaa... ::)

Pasi Saarinen

Leveys vain 10 m, eikö se ole turhan kapea murtajaksi ?

Ari-Jukka Perkiomaki

#25
Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 10.03.2014, 10:02:46
Leveys vain 10 m, eikö se ole turhan kapea murtajaksi ?
On toki kapea, mutta pystyy kuitenkin avaamaan ränniä, kun jää-olosuhteet eivät ole liian vaikeat. Vaikea määrittää, mutta ehkä kun ei vaadita isompaa jääluokkaa avustettavilta aluksilta kuin 1C tai vastaava, joka on käytännössä aika suoraan verrannollinen vallitseviin jääolosuhteisiin.
alkaa menemään jo offtopicin puolelle...

Tuomas Romu

Jarkko Toivolan esitys Arctic Passion Seminarissa valottaa hieman uuden jäänmurtajan teknisiä ominaisuuksia:

http://www.akerarctic.fi/Toivola.pdf

- 110 m x 24 m x 8-9 m
- jääluokka PC4 Icebreaker+
- pääkoneiden teho 22 MW, propulsioteho 19 MW
- paaluveto 193 tonnia
- 4 kn @ 1.8 m
- 9.2 kn @ 0.87 m

Konseptivaiheessa verrattiin myös "perinteistä" kahdella ruoripotkurilla varustettua murtajaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Uuteen jäänmurtajaan tulee odotetusti ABB:n Azipodit. 2 x 6.5 MW perään ja 6 MW keulaan.

http://www.abb.com/cawp/seitp202/97b1a6a01121fa23c1257cd600289b52.aspx

LainaaIn fact, the concept designers at Aker Arctic Technology and ILS were instructed to select the industry's most advanced technologies to meet icebreaking conditions in the Baltic Sea year-round, and to perform open sea oil spill response and towing duties in summer and winter. Basic design of the vessel is done by Arctech. Once operational, the new vessel is expected to attract worldwide attention to Finnish arctic expertise.

Central to the vessel's performance expectations will be its three-pod propulsion solution, with a 6MW Azipod unit at the bow and two 6.5MW units at the stern included to optimize efficiency and maneuverability in ice-ridge conditions in particular.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!