Kirjoittaja Aihe: Lautta kaatui merellä Etelä-Koreassa - sata ihmistä kadoksissa  (Luettu 4572 kertaa)

Esa Repo

  • Maakrapu
  • Viestejä: 4
"Etelä-Koreassa noin sata ihmistä on kateissa laivan kaaduttua merellä.

Yli 360 matkustajaa on pelastettu, kaksi on kuollut, kertovat paikalliset viestimet.

Alus oli matkalla noin sadan kilometrin päässä mantereesta sijaitsevalle Jejun saarelle. Laivassa oli yli 470 ihmistä. Suurin osa matkustajista oli koululaisia.

Alukselta lähetettiin hätäkutsu ennen kuin se kaatui ja alkoi upota.
"

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288678016051.html


Tony Finn

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 25

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1540
Uhrien lukumäärä on kasvanut kahteenkymmeneenviiteen ja aika laivaan mahdollisesti loukkuun jääneiden pelastamiseksi käy vähiin. En usko, että tuolta enää löydetään kovinkaan montaa matkustajaa elossa. Kun Finn-Baltic kaatui Hangon edustalla vuonna 1990, onnettomuudesta selvinneet miehistön jäsenet pelastettiin muutamassa tunnissa.

Kaatumisen todennäköisimpänä syynä pidetään vakavuuden menettämistä ohjausliikkeen ja mahdollisesti lastin siirtymisen seurauksena. Uhrilukuun vaikutti merkittävästi myös miehistön toiminta, sillä evakuointia ei aloitettu riittävän ajoissa.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288678884397.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1540
Jenkkimedia suoltaa skeidaa hieman samaan tapaan kuin Costa Concordian onnettomuudessa:

http://www.nbcnews.com/storyline/south-korea-ferry-disaster/did-south-korea-ferrys-turn-cause-deadly-sinking-n84136

Lainaus
The turn could have sent unsecured cargo tumbling, causing the ship to list more than five degrees away from vertical — the critical point beyond which it is difficult to recover.

Toivottavasti suomalaiset mediat pyytävät kommentteja joltain oikealta asiantuntijalta sen sijaan, että kopioisivat suoraan ulkomaisista lähteistä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Lainaus
The ferry went down in calm conditions and was following a frequently travelled route in familiar waters. Although relatively close to shore, the area was free of rocks and reefs.

Lainaus
Some media reports have said the vessel turned sharply, causing cargo to shift and the ship to list before capsizing.

Marine investigators and the coastguard have said it was too early to pinpoint a cause for the accident and declined to comment on the possibility of the cargo shifting.

http://gcaptain.com/vice-principal-south-korea-school-ferry-disaster-commits-suicide/

Mystiseltä vaikuttaa tässä vaiheessa.





Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 122
Eli kyllä noita kovalla työllä nostaa voi. Muistelisin et joskus oltais sanottu et esim Estonian nostaminen olis mahdotonta,en halua tällä avata kyseenalaisia keskusteluja Estoniasta mut kuhan ny tuli mieleen tuo.

Juha Toppi

  • Maakrapu
  • Viestejä: 16
Minä olen kuullut, jotta sen jälkeen kun foinikialaiset keksivät rahan, ei mikään ole ollut mahdotonta! Jotkut jutut ovat kyllä kalliimpia, kuin toiset.
Itse sanoisin, jotta keinoja ja konsteja on moneen, maksajia yleensä on vähemmän.

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Eli kyllä noita kovalla työllä nostaa voi. Muistelisin et joskus oltais sanottu et esim Estonian nostaminen olis mahdotonta.

Ei kai se upottuaan vauroitunut uppoavaksi jos sen nostaisi tyynellä ilmalla pinnalle? Vedessä massoja voi kompensoida ilmalla, kuten tehtiin Concordian tapauksessa. Kursk ja Tricolor taidettiin paloitella ja nostaa raa'alla voimalla. Todellinen syy taitaa olla kustannuksien ja hyötyjen suhteettomuus jonka takia se päätettiin jättää haudaksi. Jos se olisi helpommin sukellettavissa, veikkaan että kalkyylissä olisi sarkofagi kivestä/betonista tai nosto. Jotain kiveä sinne on muistaakseni jo kipattu.

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 122
Joo parasta vaan antaa Estonia siellä olla hautana ja viimisenä leposijana niille ketkä siellä on. Sillon se olis heti pitäny nostaa eikä siitä enää mitään hyötyä tosiaan oliskaan. Toivon että tää ny ei aiheuta täällä mitään ns kakkamyrskyä.

Juha Tuomala

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
  • Pitääkö sen olla isompi?
Toivon että tää ny ei aiheuta täällä mitään ns kakkamyrskyä.

Onneks en olen niitä - enkä lattiamattomyrskyjä kokenut. :)