Kirjoittaja Aihe: Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta  (Luettu 127448 kertaa)

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Perässä ei LNGsäiliöitä ole, näet keskilaivassa niiden tuuletuskanavan.

Ja ne korotukset voit unohtaa, se on jo maksimoitu. Lisäksi missään ei tietääkseni mainittu optioiden jotka Viking jätti käyttämättä olleen millään tavalla sukua XPRSlle, se on olettamus jotka ihmiset ovat automaattisesti linkittäneet tuohon.

Huomasin juuri tuon "tötsän" keskilaivassa. :)

Totta, saattoi todellakin johtua vain siitä kuinka asiasta silloin XPRS:n tilaamisen yhteydessä
puhuttiin. Toisin sanoen ainoa tapa saada lisää hyttejä Stariin olisi rakentaa esim Business Lounge ja osa keskilaivan ravintoloista, toimisiko tämä käytännössä? Superstar taas ei luulisi olevan ongelma, kun Finlandia ja Mobyn sisaret ovat ehkä esimerkkejä siitä, että
modaukset ovat mahdollisia?


Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 470
Lisäksi missään ei tietääkseni mainittu optioiden jotka Viking jätti käyttämättä olleen millään tavalla sukua XPRSlle, se on olettamus jotka ihmiset ovat automaattisesti linkittäneet tuohon.

Minusta aika outo ajatus, että 'optiot' olisivat olleet täysin erilaisesta laivasta; olisihan se silloin pitänyt ainakin jollain tasolla jo suunnitellakin, ilman että alkuperäisen laivan suunnitelmia ja tuotantoa voidaan mitenkään hyödyntää. Vaikea nähdä, mitä hyötyä tuollaisesta 'koplaamisesta' olisi sen paremmin tilaajalle kuin telakalle. 

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Minusta aika outo ajatus, että 'optiot' olisivat olleet täysin erilaisesta laivasta; olisihan se silloin pitänyt ainakin jollain tasolla jo suunnitellakin, ilman että alkuperäisen laivan suunnitelmia ja tuotantoa voidaan mitenkään hyödyntää. Vaikea nähdä, mitä hyötyä tuollaisesta 'koplaamisesta' olisi sen paremmin tilaajalle kuin telakalle.

Myös Tallink käytti Starin sisaraluksen option Baltic Queenin rakentamiseen ja toisaalta ei hyödyntänyt Superstarin sisaren optiota vaan osti Superfastin kolmikon, tuolloin spekuloitiin nimenomaan olisiko Superstar ja sisar ollut mietitty Saksan tai Turun liikenteeseen. Toisaalta oli tietysti mahdollista, että pohjaratkaisu XPRS 2 ja 3 kohdalla olisi ollut sama, mutta enemmän hyttikansia ja yleiset tilat sijoteltuina eri tavalla kuin Xprs:llä.

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
MegaStarhan se :)

Supernova?  ::)

tai kilpailijoiden näkökulmasta ihan vaan Supermassive Black Hole...

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
– Meillä on oikein hyvät kokemukset suomalaisesta laivanrakennuksesta. Olemme aiemmin tilanneet Turusta kuusi laivaa, joiden arvo on yli miljardi euroa. Sieltä saa maailmanluokan laatua, Stalmeister sanoo.

Ote taloussanomista

Tietääkseni ei ole laivan laivaa tilanneet sieltä.
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Niin. Mutta eikös telakan pääpaikka ole Turussa, varsinkin kun Raumaa ja Helsingin telakkaakaan ei enää tässä mielessä ole.

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
Niin. Mutta eikös telakan pääpaikka ole Turussa, varsinkin kun Raumaa ja Helsingin telakkaakaan ei enää tässä mielessä ole.

Eikö Romantika ja Viktoria tiattu ns. Raumalaiselta telakalta.
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:

Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Ison summan rahaa saa näköjään sukkulaankin kulumaan uudella teknologialla, melkein Gracen verran. No pian saataneen valaistusta, mitä kaikkea vastinetta saadaan tuolle hinnalle. Kai tuohon uutukaiseen 22h arkilähtöjen risteilijätkin melkein mahtuisi, jos hyttejä rakennetaan tarpeeksi?

Aika mielenkiintoista nähdä millä kokoonpanolla tulevaisuudessa Tallinnaan ajellaan. Nykyisellä aikataulumallilla ei ehkä jatketa. Voisi kustannussäästöt tuolla möhköllä ajellessa olla aika minimaalisia hiljaisimmilla aamu-/iltalähdöillä, joilla saattaa olla vain se sata matkustajaa kyydissä (paljonko lie rahtia?)

Näinköhän linjalla mahdollisesti jatkava Star myös muuttuisi kaasukäyttöiseksi? Avonaisen peräosan takia ei kai ihan mahdoton ajatus. Ulkokansitilat kyllä ottaisivat turpiin kunnolla, mutta ainahan ratkaisu siihen lienee löydettävissä yläkannelta?
« Viimeksi muokattu: 12.12.2014, 01:15:53 kirjoittanut Timo Toivonen »
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Eikö Romantika ja Viktoria tiattu ns. Raumalaiselta telakalta.

Kyllä ja Galaxy myös, mutta kun menivät yhdistymään niin Star ja Baltic Princess kyhättiin Helsingin telakalla. :)

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 399
Kyllä ja Galaxy myös, mutta kun menivät yhdistymään niin Star ja Baltic Princess kyhättiin Helsingin telakalla. :)
Princess sai vielä lorauksen ranskalaista verta itseensä tekovaiheessa. Ei tullut puhasta stadilaista.
Autolla menneet 1/2015->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Nordlink, Stena Britannica
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2015->: Baltic Queen, Amorella, Viking Grace
Risteily tulevat 2015:

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Princess sai vielä lorauksen ranskalaista verta itseensä tekovaiheessa. Ei tullut puhasta stadilaista.

Jep. Muistan kun uitettiin Stadiin ja oli erilaisia lohkoja Hernesaaren hallien "pihassa", kun siellä tuli lenkkeiltyä. ;)

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Aikataulu ei varmaankaan ole ongelma, jos uuden suuremman saa jotenkin fiksatusti niille
suosituimmille lähdöille, esim:

HEL 7:30 Star
HEL 10:30 NB
HEL 13:30 Star
HEL 16:30 NB
HEL 18:30 Galaxy
HEL 19:30 Star
HEL 22:00 NB

TLL 7:30 NB
TLL 10:30 Star
TLL 12:30 Galaxy
TLL 13:30 NB
TLL 16:30 Star
TLL 19:30 NB
TLL 22:00 Star

Mika Honkonen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 90
Mulla on mennyt jossain vaiheessa ohi,että missä on sanottu että uudisrakennus on pika-alus. Tallink kertoo tiedotteessa että alus on 212m pitkä eli sama kuin BP ja BQ. Onko nyt niin ettei alukseen tule ollenkaan polttoöljytankkeja jolloin kaasusäiliöt voi sijoittaa runkoon ?
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 372
Mulla on mennyt jossain vaiheessa ohi,että missä on sanottu että uudisrakennus on pika-alus. Tallink kertoo tiedotteessa että alus on 212m pitkä eli sama kuin BP ja BQ. Onko nyt niin ettei alukseen tule ollenkaan polttoöljytankkeja jolloin kaasusäiliöt voi sijoittaa runkoon ?

Lehdistötiedotteen ekassa lauseessa ja laivan havainnekuvan kyljessä. ;)

Lisäksi se näyttää Rauman telakan kanaaliliikenteeseen luovuttamalta pikalautalta, eikä
havainnekuvaa zoomatessa näy ulkohyttejä muuten kuin kahdella ylemmällä
kannella, mikä viittaisi siihen että nekin ovat miehistökäyttöön tarkoitettuja.

Jos se saa pelkät kaasusäiliöt niin silloin järjestely lienee sama
kuin esim Stavangerfjordissa ja Bergensfjordissa.