Baltic Princess Executive suite -sviittien kunto

Aloittaja Jouni Pääskynen, 22.07.2018, 19:11:28

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 08.09.2018, 10:37:14
Jostain muistan lukeneeni, että nykyaikaiset kierretyt potkurinlavat saattaisivat värähdellä enemmän negatiivisilla lapakulmilla (= peruutuksessa), koska osa lavasta työntäisi vettä vastakkaiseen suuntaan. En valitettavasti kuitenkaan löytänyt mitään tätä muistoa tukevaa tekstiä ainakaan puhelimella googlettamalla. Täriseekö Grace, jossa on kiinteälapaiset potkurit, peruutuksessa? Viikkarin uusi laiva ei ainakaan tästä kärsi, koska potkuri pyörii aika samaan suuntaan vakiolapakulmalla...

Vanhoissa laivoissa ei myöskään ollut peräohjailupotkureita, jotka ovat varsin meluisia.

Kaikki mietinnät varsin pätevän ja uskottavan kuuloisia vaihtoehtoja. Itse kun en ole tekniikkaan perehtynyt, niin en näitä osaa miettiä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 08.09.2018, 08:57:48
Menee vähän ohi keskustelun taas, mutta mistä tälläinen tärinä edes johtuu? Kun en ole sellaista havainnut koskaan millään vanhemmilla laivoilla. Miksi tämä on nykyaikainen ongelma? Ensimmäisen kerran taisin tälläistä havaita joitakin vuosia sitten Megastarin peräbaarissa, mutta kuten suuri osa foorumilaisista, olen matkustanut elämäni aikana kymmeniä, ellen satoja kertoja 70-90 luvuilla rakennetuilla laivoilla, joissa samaa ongelmaa ei ole.
No kyllä ainakin Europan peräpään Windjammer-baarissa tärisee varsinkin käännöksissä ajoittain niin, että meinaa hampaanpaikat irrota, eli ei mielestäni ole mikään uusi juttu, mutta mistä johtuu -en tiedä, mutta olisiko sitten jonkinlaista potkurien pyörimisliikkeen aiheuttamaa resonanssia... ???
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kai Heino

Turun linjalla ajetaan aika kovaa matalissa vesissä. Kavitaatio on yksi tekijä ja kun potkurien aikaansaamat aallot heijastuvat lähellä olevasta merenpohjasta aiheutuu melkoista rytinää laivan pohjaa vasten. Isommat laivat joutuvat ajamaan kovemmalla vauhdilla ja uppouma on suurempi. Kaikki tekijät vaikuttavat.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kai Heino

#18
Isommat laivat joutuvat tiettyjen reittivalintojen takia ajamaan kovempaa. Vertaa Amorella-Galaxy-Grace.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Sami Saarinen

Laivatekniikka ei varsinaisesti ole lajina aivan leipäheittoani, mutta siitä huolimatta uskallan heittää ilmaan sivistymättömän arvaukseni...

Yleisesti ottaen FP (kiinteälapaiset) potkurit eivät suuremmin täristä alusta, koska pienellä tehontarpeella potkurin kierrosluku on riittävän alhainen. Käytetty kierrosluku on vastaavasti verrannollinen potkurin kavitointiin eli tilanteeseen, jossa veden paine alenee potkurin reunoilla niin alhaiseksi, että vesi "kiehuu" siitä irti aiheuttaen voimakkaita ilmakuplia. Ts. kiinteälapaisenkin aluksen saa kavitoimaan, mikäli antaa hevoselle runsaasti heiniä pienillä nopeuksilla liikuttaessa.

Monissa CPP (säätölapa) potkuri aluksissa kavitointia pyritään ehkäisemään ns. kombinaattori-moodilla, jossa säädellään yhtä aikaa potkurin kierroksia ja lapakulmaa. Kombinaattorin huonona puolena on kuitenkin viive tehonsaannissa, minkä takia lähes kaikissa aluksissa kytketään constant revolution päälle laituroitaessa. Yksi tärinän kannalta merkitsevä seikka kaksipotkurisissa aluksissa on myös potkurien kiertosuunta eli ovatko ne ulospäin vai sisäänpäin kiertäviä. Sisäänpäin kiertävien potkurien virtaus osuu peruutettaessa aluksen ulkosivuun kun taas ulospäin kiertävien virtaus suuntautuu aluksen alle.

Kai Heino

Kiitos tarkentavasta vastauksesta. Hyvä että asiaa ymmärtävät osaavat valistaa selkeästi. Ja viitsivät.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Marko Mäkelä

Itse viime viikolla tein kolme peräkkäistä risteilyä Baltic Princessillä ja kahdella ekalla matkalla oli sama B-kämppä mikä oli toiseksi perimmäinen hytti kannen 5 perässä eikä potkurit/koneenääni tahi tärinä mitenkään häirinny. Käännöksissä hiljasilla nopeuksilla kyl täri selvemmin mutta laivalla se kuuluu asiaan ja kyl se koneremppa teki tehtävänsä kun enää ne koneen äänet ei ollu mitenkään jyystäviä. Kolmannella matkalla torstaina 6.9 hytti oli kannella 9 hieman ennen peräportaikkoa keulaanpäin olisko ollu yks hytti välissä ja ei tärinä siellä ainakaan mitenkään kummaa ollut. Tässä vois pisteitä vielä kerätä ja loppu tai alkuvuodesta tehdä matkan Executive suitessa.

Kai Heino

70-luvun laivat eivät olleet laatikoita. Esim Siljan Ranskan sisaruksissa ei ollut hyttejä aivan peräpäässä. Snorkkeliosaston äänistä ei ole mitään käsitystä.
Joonas Vähämäki
LainaaMenee vähän ohi keskustelun taas, mutta mistä tälläinen tärinä edes johtuu? Kun en ole sellaista havainnut koskaan millään vanhemmilla laivoilla. Miksi tämä on nykyaikainen ongelma? Ensimmäisen kerran taisin tälläistä havaita joitakin vuosia sitten Megastarin peräbaarissa, mutta kuten suuri osa foorumilaisista, olen matkustanut elämäni aikana kymmeniä, ellen satoja kertoja 70-90 luvuilla rakennetuilla laivoilla, joissa samaa ongelmaa ei ole.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 10.09.2018, 17:53:39
70-luvun laivat eivät olleet laatikoita. Esim Siljan Ranskan sisaruksissa ei ollut hyttejä aivan peräpäässä. Snorkkeliosaston äänistä ei ole mitään käsitystä.

Tässä ketjussa onkin jo monta asiantuntevaa vastausta, kiitos kaikille niistä. Kyllä kuitenkin jo Papenburgareissa oli hyttikansi miltei ahteriin saakka. Samoin Diana II, Turella ja Rosella. Kaikilla olen mennyt, enkä niissä ole havainnut vastaavaa. Kuulostaa nimenomaan tekniikkaeroilta. Tai sitten värähtely tuntuu vain kauempana, huomattavasti matalampiahan nuo olivat.