Tallink myy Superstarin Välimerelle Corsica Ferriesille

Aloittaja Jore Vornanen, 10.11.2015, 11:50:29

« edellinen - seuraava »

Jore Vornanen

Tallink myy Superstarin Välimerelle Corsica Ferriesille.
Kauppahinta on 91,5 miljoonaa euroa ja alus vaihtaa omistajaa joulukuussa. Tallink kuitenkin rahtaa aluksen uuden LNG-lautan valmistumiseen asti, joten Tallinkin liikenteestä alus poistuu vasta vuoden 2017 alussa. Aiemmin tänä vuonna Tallink myi samalle ostajalle Silja Festivalin.

http://globenewswire.com/news-release/2015/11/10/785540/0/en/AS-Tallink-Grupp-has-concluded-sale-charterback-agreements-for-MS-Superstar.html?ev=1

rasanttu

Siinä on Eckeröllä sauma ostaa M/S Finlandialle sisaralus.

Kalle Id

Eiköhän Corsica Ferries ole hankkimassa tuon ihan omaan liikenteeseensä, toisen uutisen mukaan laivalle on jo valittu uuden omistajan toimesta uusi nimikin (vähemmän yllättäen Mega Express Six). Veikkaisin myös, että myyntisopimuksessa on ehto, jonka mukaan laivaa ei saa käyttää Tallinkin kanssa kilpailevassa liikenteessä seuraavien X vuoden aikana.

Konsta Lamminen

Ihme kun ei Staria myyny :o Sehän on vanhempi ja pienempi (?).

Kalle Id

Eipä noiden koossa mitään merkittävää eroa ole ja ikäeroakin on vain vuosi. Ainakin minun kuulemani perusteella Star on rakennuslaadultaan parempi, mikä lienee vaikuttanut valintaan. Lienee myös melko todennäköistä, että Starillekin tilataan korvaaja lähivuosina.

Konsta Lamminen

Saatta ollaan niin... Kai ne tietää mitä tekee ::)

Tero Lindfors

Ihan hyvä hinta. Tallink maksoi Superstarista 120 milj. euroa.

Johan Snellman

Superstar on kapean sisäisen rampin hitaampi lastata. Kolmen kerroksen keulabaari on periaatteessa upea mutta myynti siellä huono. Mielenkiintoista nähdä mitä Corsica Ferries tekee kauppa-alueille? Niitähän ei tarvita siellä.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Konsta Lamminen - 10.11.2015, 15:16:31
Ihme kun ei Staria myyny :o Sehän on vanhempi ja pienempi (?).

Miksi pitää arvailla.

Faktaa löytyy pienellä vaivalla netin ihmeellisestä maailmasta.

Eelmise aasta populaarseim laev oli Viking Line'i Tallinn-Helsingi liinil seilav Viking XPRS, mille pardal reisis aastaga kokku 1 821 498 inimest. Tallinki Soome vahet sõitvad laevad Star  ja Superstar olid menukuselt järgmised, aastane reisijate arv oli vastavalt  1 666 989 ja  1 659 254 inimest.

http://www.portoftallinn.com/uudised?art=531


Suomessa valmistettu Star on paljon parempi kuin Italialainen Superstar.

Tuskin BURGER KING ravintolaa huvikseen laitetaan laivaan, joka olisi poistumassa Itämereltä. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että Star pysyy vielä pitkään Hel-Tal välillä ja tuskin toista uutta laivaa tulee.

Pasi Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Helenius - 11.11.2015, 02:03:28

Tuskin BURGER KING ravintolaa huvikseen laitetaan laivaan, joka olisi poistumassa Itämereltä. Tästä voidaan vetää johtopäätös, että Star pysyy vielä pitkään Hel-Tal välillä ja tuskin toista uutta laivaa tulee.

Ei yhden hampurilaisravintolan rakentaminen nyt niin iso asia ole, ettei laiva voisi poistua esim. 3 vuoden kuluttua linjalta. Jos osoittautuu suosituksi konseptiksi, voihan sen kopioda tilalle tulevaan tai johonkin muuhun laivaan.

Mikko-Oskari Koski

Uutinen ei missään mielessä yllätä, sillä Superihan näistä nykysukkuloista on se, jonka konseptia voidaan pienellä vaivalla muuttaa muualle sopivaksi ja josta joku voi suostua kunnon hinnan maksamaan. Star on nopeakulkuinen päiväliikennekehitelmä Romantika-sarjasta, kuten käsittääkseni uudisaluskin. Teoriassa saattaisi olla jopa mahdollista pidentää Star kapasiteetiltään uudisaluksen kanssa yhteismitalliseksi -eri asia tietenkin, kannattaako tällaista remonttia ruveta kymmenen vuotta kovassa käytössä olleeseen sekundatuotteeseen tekemään.

Mitä siihen jenkkiläiseen skärdäripaikkaan tulee, Tallink käsittääkseni on hankkinut franchise-lisenssin, joka voidaan sijoittaa mille tahansa HEL-TLL-linjan nopeakulkuiselle alukselle. Olisin melko yllättynyt, jos ko.ketjun mätöt eivät löytäisi tietään myös uudisalukselle, ellei homa Starilla floppaa täydellisesti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Johan Snellman

Voimakkaasti sekaantuneena STAR projektiin niin sillä ei ole muuta yhteistä Romantika sarjan kanssa kuin että sisustuksen taso on sama (eli matot, einät jne. STAR perustuu SEAFRANCE RODINiin. Runkomuoto on sama paitsi että puskuri keulassa poistettiin. Jos tutkii tarkemmin yleiskuvia, niin huomaa että teräsrakenne on hyvin pitkälle sama. Eli vesitiiviit laipiot, hissikuilut, partaikot jne ovat samoissa paikoissa. VIKING XPRS on edelleen kehitelmä samasta konseptista. Ylempi rekkakansi jaettiin autotallikksi + hyttikanneksi. Kun RODINin kuvat vielä myytiin Ranskaan ja nillä rakennettiin SEAFRANCE RODIN, niin sarjan pituus on 4 alusta, 2 Hesasta, uksi Raumalta ja yksi St Naxairesta. Romantikoita on viisi (+VICTORIA 1, GALAXY, BALTIC PRINCESS ja BALTICA QUEEN). 3 viimeistä pidennettyä mallia ja kaksi viimeistä korkeammalla koneteholla.

Uudella Shuttlella, jolla ei ole nimeä, ei ole mitään tekemistä teknisessä mielessä aikaisempien Tallinkin laivojen kanssa. Sisustussuunnittelu tulee pitkälti samalta arkkitehdilta kuin Viking Gracella.Perustekniikka kehitetty eteenpäin Cracesta. Konetehokin on eri luokkaa. LNG toki yhdistää, mutta se taitaa olla päivän trend/vakio kaikissa uusissa autolautoissa.

Mikko-Oskari Koski

SeaFrancelaisten, Starin ja VXPRS:n tekniset yhtäläisyydet ovat tulleet esiin tälläkin foorumilla monesti, eikä kukaan ole uudisaluksen väittänytkään olevan teknisesti niiden kanssa samaa sarjaa, vaan väitteeni tallinkilaisten standardioloisuudesta perustui matkustajakonseptiin. Sehän ei Starilla ja Romskuilla juuri eroa. Se tuskin uudisaluksessakaan lienee mitenkään nykyistä Staria kummoisempi. Starin pidentäminen ja LNG-käyttöiseksi muuttaminen taitaisi olla suhteellisesti liian kallis prosessi verrattuna toisen uudisaluksen tilaamiseen?
Superstarin poistuessa voidaan tällä linjalla jättää jäähyväiset edes sille vähäiselle tyylikkyydelle, minkä tuo alus on kyydittävilleen tarjonnut. Superstarin kyydissä ollessa on lisäksi aina voinut olla varma siitä, ettei näiden vesien tyylittömimmin ulkoa maalattu matkustajalaiva vahingossakaan tule matkan aikana vastaan, vaikka sen satamissa joutuukin sattuneesta syystä näkemään.  8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 12.11.2015, 00:34:59
Superstarin poistuessa voidaan tällä linjalla jättää jäähyväiset edes sille vähäiselle tyylikkyydelle, minkä tuo alus on kyydittävilleen tarjonnut. Superstarin kyydissä ollessa on lisäksi aina voinut olla varma siitä, ettei näiden vesien tyylittömimmin ulkoa maalattu matkustajalaiva vahingossakaan tule matkan aikana vastaan, vaikka sen satamissa joutuukin sattuneesta syystä näkemään.  8)

Minusta taas Superstar on ollut pirteän värinen enkä pidä sitä mitenkään tyylittömänä. Miksi laivan pitäisi aina olla jotain punavalkoista taikka sinivalkoista raitaa kyljiltään?

Star on minusta sopivin laiva tuolle välille, yksinkertainen bussi, joka on juuri tehty HEL-TLL-välin kaltaiselle linjaliikenteelle. Sillä mennään yli ja sillä selvä. Selkeäpiirteinen paatti, jossa tarvittavat fasiliteetit, tosin sama vika sitäkin vaivaa kuin kaikkia muitakin nykypaatteja: vessoja on oikeasti liian vähän.

Superstar kolmen kerroksen humppahelvetteineen ja liian pienine kauppoineen on minusta koko ajan ollut ikäänkuin väärässä paikassa ja väärässä käyttötarkoituksessa. Lisäksi jos jompi kumpi laiva oli myöhässä, niin ainakin minun kohdalle sattuneissa tapahtumissa se oli juurikin aina Superstar.

Junno Pekola

Eiköhän tässäkin tapauksessa katsottu kortit, kumpi saadaan myytyä. Nyt tuli kyllä todella hyvä diili Tallinkille. Vaikka alus joudutaankin rahtaamaan, niin ei jää ylimääräistä kalustoa päiväksikään tuottamaan tappiota. Yhden kesän olisi teoriassa voitu painaa lahtea edestakaisin kolmellakin laivalla.
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.