Kirjoittaja Aihe: Silja Europa palaa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen  (Luettu 116941 kertaa)

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1412
Aikamoisen ylikapasiteetin Hel-Tal-linjalle Europan tulo taitaa kyllä aiheuttaa, joten lieneekö tarkoituksena äkkiseltään lähinnä vain yrittää "savustaa" kilpailijoita ulos pelistä? Pitkän päälle kahta suurta risteilylauttaa tuskin kannattaa linjalla pitää, eli elleivät saa Europaa lähiaikona myydyksi, arvelisin Baltic Queenin siirtyvän toiseen liikenteeseen, kenties vaikka takaisin Tal-Sto-linjalle, mikä tietenkin vapauttaisi puolestaan Romantikan Isabellen pariksi Tukholma-Riika välille, olisihan tuossakin varmaan päivittäiset lähdöt mielekkäämpiä tulevaisuuttakin ajatellen.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 07:45:46 kirjoittanut Kalevi Lehto »
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 467
Aikamoisen ylikapasiteetin Hel-Tal-linjalle Europan tulo taitaa kyllä aiheuttaa, joten lieneekö tarkoituksena äkkiseltään lähinnä vain yrittää "savustaa" kilpailijoita ulos pelistä?

Tuskin ainakaan Viking enää harkitsee seuraavan uuden laivansa laittamista Helsinki-Tallinna reitille.
Tosin tuskin on koskaan edes ajatellutkaan ;)

Janne Juusti

  • Maakrapu
  • Viestejä: 3
Mistä muuten löytäisi sen videon, jossa näytettiin kartalla Europan matkan Australiaan? Siinä oli päivämäärät ja kaikki.

Videon lopussa.
https://www.youtube.com/watch?v=kkaxhlqmwKA

Junno Pekola

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 141
Tämä on kyllä hieno juttu.
Jos ei alus mene kaupaksi niin ei sitä kannata makuuttaa  :thumb:

Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Onhan tämä kieltämättä yllätys, mutta kenties Tallinkilla onkin taka-ajatuksena asiakkaiden ohjaaminen enenevässä määrin laivoille, joilla voi kuluttaa. Tosiasiahan on, että Shuttlet ovat käytössä suhteellisen kalliita, koska niiden on koko ajan edettävä parhaalla mahdollisella teholla, olipa poka täysi tai ei. Vikingin ja Eckerön nopeiden vuorojen käyttökatteet on laskettu paremmin.

BQ:n 24 kn:n huippunopeus mahdollistaisi sen ajamisen kahden ja puolen tunnin oletusaikataulun mukaan, eli suunnilleen samoilla oletuksilla kuin XPRS. Tällöin aluksen risteilijävoittoiseen matkustajakonseptiin pitäisi tehdä säätöjä, jotta se sopisi paremmin jopa yli puolentoistatuhannen kansimatkustajan pokalle (tarkoitan lähinnä 10.kannen henksatilojen muuttamista katukahvila-baari-oleskelutiloiksi ja joidenkin matkustajahyttien muuttamista henksakämpiksi, mutta varmaan jotain muutakin pientä säätöä voisi ajatella). Samalla etupäässä satamassa seisoskeleva risteilylinja voitaisiin antaa Europalle, kun kolmantena laivana olisi kolme päivittäistä edestakaista vetoa ajava Megastar/Hyperstar/Supernova (tai joku muu Clun Onen lehdessä vastikään esitellyistä uudisrakenteen nimistä).

Aikataulumalli voisi silloin olla tämäntyyppinen:
LNG-pikamenijä (2h): HEL 07, 13, 19, TLL 10, 16, 22
BQ (2,5 h): HEL 10.30, 17.30, TLL 07, 14
Europa (3h): HEL 16, TLL 11

Tulevan kesäkauden jälkeen olemme kuitenkin tässä asiassa paljon viisaampia.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2219
    • kships.blogspot.com
Ihan samoiltahan tuon pohjalta ravintolat näyttävät kuin ennenkin. Olisiko niin, että on vaan kaivettu vanhat sivut ja lätkitty ne takaisin näkyville? Koska on kyllä aikamoinen pettymys, jos luvattujen isojen uudistusten jälkeen laivalla on ihan samat ravintolat kuin aiemmin.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Petri Helenius

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 54
Aikataulumalli voisi silloin olla tämäntyyppinen:
LNG-pikamenijä (2h): HEL 07, 13, 19, TLL 10, 16, 22
BQ (2,5 h): HEL 10.30, 17.30, TLL 07, 14
Europa (3h): HEL 16, TLL 11

Tulevan kesäkauden jälkeen olemme kuitenkin tässä asiassa paljon viisaampia.

http://www.tallinna24.ee/artikkeli/356998-silja-europan-lahtopaikka-yllattaa-tallink-keksi-uudelleen-vanhan-keksinnon

Tuolla sivustolla kerrotaan: Silja Europan lähtöpaikka yllättää – Tallink keksi uudelleen vanhan keksinnön
 Se ei ole Länsiterminaali vaan Olympiaterminaali Eteläsatamassa

Aikataulun täytyy olla erilainen niin, ettei Siljan laivat häiriinny.

Tapio Väyrynen

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 28
Todella mukava uutinen.
Miksi Tallinkin pitäisi poistaa nyt muita laivoja pois liikenteestä.
Hehän tavoittelevat tällä Vikingin ja Eckerö linen matkustajia ja voluumin kasvua.

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 382
eiköhän tuosta tehdä kaikkien linjojen tuuraajalaiva, sekä alus joka hoitaa risteilyt visbyyn, riikaan yms. sekä eri reiteille kapasiteetin lisäykseksi siirrettävä apualus. lopun ajan sit ajaa tuota reittiä vikingin ja eckerön kiusaksi.

Ainakin tulevan kesän Visbyn-risteilyt tulivat myyntiin juuri 19.1. eli päivää ennen tuota Europa uutisointia ja laiva on Baltic Queen.

Ville Taavitsainen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1000
  • SPL Princess Anastasia
Ainakin tulevan kesän Visbyn-risteilyt tulivat myyntiin juuri 19.1. eli päivää ennen tuota Europa uutisointia ja laiva on Baltic Queen.

Tarkoitinkin tulevaisuudessa. Ja voihan se tehdä visbyn risteilyitä vaikka mistä satamasta ensi kesänä. Baltic Queenin risteilyt on jo aikaa sitten suunniteltu ja koska uskon että tuo europan liikenteeseen laitto on ollut suht hätäinen päätös, niin ei olla tämän kesän risteilyitä ehditty muuttaa. Järkevintähän ne on "ylimääräisellä" aluksella hoitaa.
Superstar 27.11.2016
Star 28.11.2016

Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Nythän tässä on alus Folklandia-sakille, abeille ja matkatoimistojen teemaristeilyille. Varmaan voi myös majoituskäyttöön suurtapahtumien yhteydessä olla tarjolla. Ei mikään kultakaivos eikä optimaalisin alus juuri mihinkään näistä, mutta saadaanpa kilpailijoiden vehnäsistä tosiaan vähän rusinoita napattua.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2016, 14:06:02 kirjoittanut Timo Toivonen »
"Tere tulemast Titanicule!"

Harri Muhonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 109
Voiko tuleva aikataulu olla seuraavanlainen, jos Helsingissä käytetään Seren ja Sympan paikkaa. Aamulla lähdetään tieltä pois kohti Tallinna ja Tallinnassa käytetään samaa paikka Baltic Queenin kanssa, mennään vapautuvale paikalle ja sitten yöksi merelle lillumaan Cinderella tyyliin. Aamulla sitten pokan vaihto Helsingissä.

Hel 09.30 - Tal 13.00
Tal 21.30 - Hel 08.00

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 467
Näkyy AIS:issa olevan ETA: 2016-01-23 05:00 Napoli. Mitähän Silja Europa siellä tekee? Aika lailla sivussa, jos Itämerelle on tarkoitus tulla ::)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3742
  • Liputuskysymys...
Voiko tuleva aikataulu olla seuraavanlainen, jos Helsingissä käytetään Seren ja Sympan paikkaa. Aamulla lähdetään tieltä pois kohti Tallinna ja Tallinnassa käytetään samaa paikka Baltic Queenin kanssa, mennään vapautuvale paikalle ja sitten yöksi merelle lillumaan Cinderella tyyliin. Aamulla sitten pokan vaihto Helsingissä.

Hel 09.30 - Tal 13.00
Tal 21.30 - Hel 08.00

Varmasti synergiaetuja haetaan. Tuollainen aikataulumalli ei ainakaan laivan paljon kiertäneitä koneita liikaa pääse häiritsemään. Eri asia on, kuinka järkevää risteilijäpokan vaihto aamulla on, siitähän on Turussakin luovuttu käytännössä kokonaan, Amorellan vuorokauden reissuja lukuunottamatta. Mutta onko ravintolamyynnin optimointi yön yli merellä lilluen sittenkään parempi bisnes kuin olisi päästää asiakkaat iltayöstä kotiin? Saamme nähdä.
Europa on varmasti sekä jatkuvasti myynnissä että tarjolla keikkarahtauksiin. Ihan hirvittävä yllätys ei olisi sekään, että suunniteltu HEL-TLL-liikenne ei lopulta toteutuisikaan, vaikka ilmeisesti Tallinkin hintapyyntö aluksesta on huomattavasti yli sen todellisen arvon; muutenhan kaupat varmaan olisi jo tehty.

Edelle heittämäni aikataulumalli perustui ajatukseen, ettei tyhjää autokansikapasiteettiä tarvitse ajaa täysillä tehoilla. BQ pystyisi tosiaan kahteen päivittäiseen edestakaiseen matkaan kahden ja puolen tunnin kertavedolla, mutta sen palvelukonsepti on pelkkää ylimenoa kaipaaville liian risteilijämäinen. Jos uudisalus kuitenkin tehdään konseptiltaan "risteilijämäisemmäksi" (epäilen ettei näin tapahdu), hoituisi linjaparin tarve BQ:n pienellä rempalla, eikä sisaralusta tarvitisisi tilata; Star on kuitenkin tähän tarkoitukseen todennäköisesti väliaikaisratkaisu.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Taavitsainen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1000
  • SPL Princess Anastasia
ei kai sitä Baltic queenin hyvää risteilytuotetta kannata tuhota sen takia että Europa tulee hetkeksi tuohon reitille kokeilemaan neljänneksi alukseksi ja häipyy heti kun vaan päästään eroon tai löydetään parempi käyttö?

annetaan sen BQ:n vaan ajaa entisellä aikataulullaan ja Europa saa ajaa päivävuoroa. mieluummin edelleen matkustan galaxy-sarjalaisilla tuota risteilylinjaa. niissä sentään on noille bile- ja showristeilyille paremmin soveltuva yökerho. kun kuitenkaan vieläkään luullakseni Europaan ei saada parannusta tuohon ongelmaan vaikka se nyt uudistetaankin pinnoiltaan.
Superstar 27.11.2016
Star 28.11.2016